Jump to content
IGNORERAD

50 årsgräns och miniinkomst för att gifta sig


Siamkap

Recommended Posts

Stopp för utländska makar över 50

Nya regler sätter stopp för utländska män över 50 år som vill gifta sig med kambodjanska kvinnor.

Syftet är att stoppa skenäktenskap och människohandel, uppgav landets regering på onsdagen.

Utlänningar som tjänar under 2.550 dollar i månaden förbjuds också att gifta sig med lokala kvinnor. Det omfattar inte äktenskap som ingås utomlands.

Enligt människorättsgrupper har kvinnor från Kambodja sänts till prostitution eller använts som slavar utomlands.

TT

Publicerad 16 mars 2011 - 16:51

Uppdaterad 16 mars 2011 - 16:52

Länk SVT

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gott o ha 13 år på sig då om nuvarande äktenskapet med thaifrun skulle skita sig :crazy: och man vill leta på nya jaktmarker...MVH GBG

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ingen feministgrej, definitivt inte.

Trafficking av unga flickor till giftaslystna storförbrukare i t.ex. Kina

drabbar inte bara Cambodianska tjejer utan Burmesiskor och säkert även Laoiter med.

Jag kan förstås inte veta säkert utifrån det föreliggande men tror absolut inte

det syftar på att bromsa snälla eller t.o.m. mindre snälla svenskar.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det verkar mer som dom försöker stoppa gamla gubbar från att hämta en ung fru.Hur kan ålder och lön säga något om dom ska bli slavar eller prostituerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Syftet är ju gott, men lagen idi*tisk. Måste finnas bättre sätt än att med en lag stämpla alla män över 50 som hallickar.

Om kvinnan är 95 och jag 51, får vi inte gifta oss då? :ironi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Syftet är ju gott, men lagen idi*tisk. Måste finnas bättre sätt än att med en lag stämpla alla män över 50 som hallickar.

Om kvinnan är 95 och jag 51, får vi inte gifta oss då? :ironi:

Jo, om du tjänar mer än 2.550 dollar i månaden och det gör alla i Sverige. Så inga problem. :whistle:

Kenthamon :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Har inte listat ut vad 50-års gränsen är bra för -

men inkomstkravet förklaras så här...:

Accordingly, foreigners under the age of 50 and earning over 2,550 USD per month

are eligible to get married with Cambodian women.

Koy Kuong, a spokesperson of the Cambodian Foreign Ministry,

said the new regulations aim to ensure satisfactory living conditions

for Cambodian brides and prevent them from becoming victims of human trafficking.

The ministry has informed the amendment to foreign embassies and consulates in the country.

In 2010, the Cambodian government issued to temporarily ban on marriages

between Cambodian women and men from the Republic of Korea (RoK)

after officials of the Interior Ministry cracked down on a crossborder

human trafficking ring.

However, the country then lifted the ban after introducing

new rules to curb human trafficking./.

Artikel här

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Att motarbeta trafficing är väl bara bra. Knappast en feministgrej.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt konstig lag. Ok om mannen är 49 och kvinnan 20, men icke så om både man och kvinna är 51. Och inga hinder för 80 åriga Ulla att gifta sig med 20 årig khmergrabb. Känns riktigt ogenomtänkt. vore väl bättre med en max åldersskillnads lag isåfall.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag tror man ska se detta som ett försök att skydda kvinnorna.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde inte alla medborgare skyddas? Sen är frågan hur.

I den svenska lesbofeminismens perspektiv skulle man nog helst se att alla giftemål mellan män ock kvinnor förbjöds. Detta för att skydda alla kvinnor från män, eftersom alla män är djur eller vandrande dildos etc. rtfm.gif enligt vår egen storlespa Irene von Wachenfeldt.

"På lördagskvällen gör Roks förbundsordförande Ireen von Wachenfeldt ett nytt sensationellt uttalande. I organisationens tidning har män tidigare jämförts med djur och maskiner. Ireen von Wachenfeldt får frågan: Att män är djur, maskiner och vandrande dildos? Står du för det? Ja, det står jag för. Män är djur? Män är djur, svarar Ireen von Wachenfeldt." sFun_duh.gif

Och kvinnor då, är inte de i så fall mer djur, undrar Siamkap i en stilla eftertanke. huh.gif

Expressen artikel

/Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde inte alla medborgare skyddas? Sen är frågan hur.

I den svenska lesbofeminismens perspektiv skulle man nog helst se att alla giftemål mellan män ock kvinnor förbjöds. Detta för att skydda alla kvinnor från män, eftersom alla män är djur eller vandrande dildos etc. rtfm.gif enligt vår egen storlespa Irene von Wachenfeldt.

"På lördagskvällen gör Roks förbundsordförande Ireen von Wachenfeldt ett nytt sensationellt uttalande. I organisationens tidning har män tidigare jämförts med djur och maskiner. Ireen von Wachenfeldt får frågan: Att män är djur, maskiner och vandrande dildos? Står du för det? Ja, det står jag för. Män är djur? Män är djur, svarar Ireen von Wachenfeldt." sFun_duh.gif

Och kvinnor då, är inte de i så fall mer djur, undrar Siamkap i en stilla eftertanke. huh.gif

Expressen artikel

/Siamkap

Kambodja vill stoppas skenäktenskap och människohandel och Siamkap blandar in ROKS och lesbofeminster och hänvisar till en artikel från 2005, är det bara jag som har missat de 200 stegen i den tankekedjan som skulle kunna göra det hela logiskt?

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

AFP förklarar lite mera i detalj...

Cambodia sets age limit for foreign husbands

Posted Wed Mar 16, 2011 11:21pm AEDT

Male foreigners over the age of 50 have been outlawed from marrying Cambodian women in the country

under new rules designed to crack down on sham marriages and human trafficking, the government said.

Foreigners who earn less than $2,550 per month are also barred from wedding local women,

foreign ministry spokesman Koy Kuong said, but the restrictions do not apply to weddings taking place overseas.

Marriages between old men and young women are "inappropriate", Mr Kuong said,

and foreign men who wish to marry nationals must earn a high salary

to ensure that "Cambodian women can live a decent life".

"We are preventing fake marriages and human trafficking," he said, adding that the government

was aware of cases, documented by rights groups, where Cambodian women were sent into prostitution

or "used as slaves" in their husband's home country.

The Cambodian foreign ministry has sent a diplomatic note to all the embassies and consulates

in the country informing them of the new regulations, which came into effect on March 1.

Kek Galabru, president of local human rights group Licadho, praised the government's intention to protect Cambodian brides.

But she said the new guidelines "go against Cambodian marriage law and international law"

- specifically the Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination Against Women.

"This is discrimination against women because they will not be allowed to marry men who are over 50...

while Cambodian men can marry any foreign woman they choose," she said.

Cambodia imposed a temporary ban on foreign marriages in 2008 to prevent human trafficking,

amid concern over a sharp rise in the number of brokered unions involving South Korean men and poor Cambodian women.

That ban followed an International Organisation for Migration report that said many Cambodian brides

suffered abuse after moving to South Korea in marriages hastily arranged by brokers who made large profits.

The restriction was lifted about eight months later after new laws were introduced

to prevent women becoming mail-order brides.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Kambodja vill stoppas skenäktenskap och människohandel och Siamkap blandar in ROKS och lesbofeminster och hänvisar till en artikel från 2005, är det bara jag som har missat de 200 stegen i den tankekedjan som skulle kunna göra det hela logiskt?

Medger att tankekedjan är ganska lång. Får försöka utveckla den när jag sitter vid ett riktigt tangentbord.

/Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...