Jump to content
IGNORERAD

Jobba på en Thai restaurang?


hamnoi

Recommended Posts

Tja,

Grattis till jobbet!

Låt henne jobba som hon vill, vill hon köra långa och hårda pass så ska du se att det gynnar henne i slutändan.

Hon blir eftertraktad som arbetskraft och kan säkert välja och vraka bland olika jobberbjudanden.

Jag är fortfarande av den åsikten att dn snabbaste utbildningen för en vuxen människa som kommer till ett nytt land är att arbeta sig till det. Det gäller ju inte såklart om du vill bli läkare eller sjuksköterska, men det finns väl massor med arbeten idag som ej kräver utbildning.

Frugan har i.o.f sig arbetat 350 timmar i månaden sedan hon kom till Sverige för 8 år sedan, men hon gillar pengar och slipper ju se mig mer än nödvändigt...

puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 43
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • hamnoi

    16

  • Kenneth4618

    4

  • Avregistrerad clion

    3

  • GammalDansken

    3

Mest aktiva i denna tråd

Kenneth4618

Jo det är en sak och jobba mycket i det egna företaget vilket jag själv gjorde för ett antal år sedan

Men att jobba ihjäl sig för någon annan vete fan om jag vill göra, för man får inget tack ändå ;) men en lidande familj

Har en kompis som har några Thai och Sushi restauranger där frugan jobbat 3 - 4 gånger när det var kris på personal

Jag lyckades övertala henne att plugga svenska istället samt att jag hade lite kontakter så nu har hon ett jobb

måndag till fredag med fast månadslön så vi kan gosa i soffan om kvällarna istället :)

Detta passar oss men vi är ju alla olika

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

:wai:

... Vad det gäller utbildning så har vi sökt en hel del senaste året.Samma svar varje gång...OBEHÖRIG..:whoco5: . Frugan har bara 6-års skola från Thailand och jag min dumme :sFduh: o ärliga idi*t :suicide: har skrivit detta sedan dag ett i alla handlingar med start på ut-ansökan. Verkar helt omöjligt o komma in på något trots SFI studieväglerarens löften om att det inte är några problem.. Det ska jag fixa säger han...visst :sFduh: . Annars hade det varit att föredra ...tror hon skulle få mellan 6800-6900 utan lån för studierna...

Det är ju så enkelt med studier att de kräver vissa förkunskaper för att man skall kunna tillgodogöra sig utbildningen.

Har man inte de förkunskaperna så är det ju bara att backa ett steg eller två och skaffa sig de kunskaperna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Grattis till jobbet!

Låt henne jobba som hon vill, vill hon köra långa och hårda pass så ska du se att det gynnar henne i slutändan.

Hon blir eftertraktad som arbetskraft och kan säkert välja och vraka bland olika jobberbjudanden.

Jag är fortfarande av den åsikten att dn snabbaste utbildningen för en vuxen människa som kommer till ett nytt land är att arbeta sig till det. Det gäller ju inte såklart om du vill bli läkare eller sjuksköterska, men det finns väl massor med arbeten idag som ej kräver utbildning.

Frugan har i.o.f sig arbetat 350 timmar i månaden sedan hon kom till Sverige för 8 år sedan, men hon gillar pengar och slipper ju se mig mer än nödvändigt...

puss

Erkki

Hmm,,,kan hon jobba som polis då osså, alltså pröva på lite så där? Och sedan kanske utbilda sig till det? :whistle:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

:wai:

Jo det är tufft för henne men det är mycket utav tiden det är lugnt på jobbet med .Det går inte i 100 hela tiden. Vad det gäller lönen så är både hon och jag nöjda med tanke på att hon inte har någon erfarenhet.. Trots helg/kvällsarbete så e det ok...Ser väl inte någon framtidskarriär i det heller men det funkar nu... Vad det gäller utbildning så har vi sökt en hel del senaste året.Samma svar varje gång...OBEHÖRIG..:whoco5: . Frugan har bara 6-års skola från Thailand och jag min dumme :sFduh: o ärliga idi*t :suicide: har skrivit detta sedan dag ett i alla handlingar med start på ut-ansökan. Verkar helt omöjligt o komma in på något trots SFI studieväglerarens löften om att det inte är några problem.. Det ska jag fixa säger han...visst :sFduh: . Annars hade det varit att föredra ...tror hon skulle få mellan 6800-6900 utan lån för studierna. Men jag hoppas hon trivs med jobbet och att vi båda orkar ha det så här ett tag så kan vi söka skolar till henne senare. Kanske lite arbetslivserfarenhet kan hjälpa. Eller så får hon väl börja med grabben i grundskolan för o få sin kompetens :ironi: . Tack för dina synpunkter..MVH GBG

Det betyder att hon inte har svensk grundskolekompetens. Finns något som heter SAS-Grundkurs. Den kan hon och bör hon då ta.

Tror att dom får runt 6-7000:-/månad och det är bidrag och inte lån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ha nog slagit näven i bordet och sagt att med dessa arbetstider blir det ingen riktig familjeliv.

Lat som jag är och vill gärna åka en sväng med familjen då och då.

Med ekonomisk desperation eller om arbete i eget företag kanske ok. :(

Troligen kommer hon att vara för trött när du känner dig lite gosig också :sFduh:

Tjejen min jobbare lite oregelbundet innan hon hittade sitt jobb med och att städa dagtid och det känns gott.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Grattis till jobbet!

Låt henne jobba som hon vill, vill hon köra långa och hårda pass så ska du se att det gynnar henne i slutändan.

Hon blir eftertraktad som arbetskraft och kan säkert välja och vraka bland olika jobberbjudanden.

Jag är fortfarande av den åsikten att dn snabbaste utbildningen för en vuxen människa som kommer till ett nytt land är att arbeta sig till det. Det gäller ju inte såklart om du vill bli läkare eller sjuksköterska, men det finns väl massor med arbeten idag som ej kräver utbildning.

Frugan har i.o.f sig arbetat 350 timmar i månaden sedan hon kom till Sverige för 8 år sedan, men hon gillar pengar och slipper ju se mig mer än nödvändigt...

puss

Erkki

:great: Tack. Låter henne köra sitt race ett tag. Det e skönt för henne att ha egna pengar o röra sig med istället för veckopeng från pappa :ironi: och sen kanske det är som du säger .hon slipper se mig så mycket med :whistle:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ha nog slagit näven i bordet och sagt att med dessa arbetstider blir det ingen riktig familjeliv.

Lat som jag är och vill gärna åka en sväng med familjen då och då.

Med ekonomisk desperation eller om arbete i eget företag kanske ok. :(

Troligen kommer hon att vara för trött när du känner dig lite gosig också :sFduh:

Tjejen min jobbare lite oregelbundet innan hon hittade sitt jobb med och att städa dagtid och det känns gott.

Nja..dra näven i bordet efter några veckor :whistle: ..Ekonomisk desperation..NEJ. men mer pengar e ju alltid gott och framförallt att hon har egna ihop jobbade slantar. Trött för o gosa...NJA snarare att jag e för trött...jag e ju en SEXYMAN vilket man har hört några hundra ggr i los :dance1::ironi: ..MVH GBG :wai:

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är en sak och jobba mycket i det egna företaget vilket jag själv gjorde för ett antal år sedan

Men att jobba ihjäl sig för någon annan vete fan om jag vill göra, för man får inget tack ändå ;) men en lidande familj

Har en kompis som har några Thai och Sushi restauranger där frugan jobbat 3 - 4 gånger när det var kris på personal

Jag lyckades övertala henne att plugga svenska istället samt att jag hade lite kontakter så nu har hon ett jobb

måndag till fredag med fast månadslön så vi kan gosa i soffan om kvällarna istället :)

Detta passar oss men vi är ju alla olika

Grattis till er... Men i en perfekt värld hade väl inte jag gått till kalla skitiga byggen o slitit ut kroppen heller :crazy: . Då hade jag ägt ett framgångsrikt företag som skötte sig själv medans vi gottade oss i los o kulorna rullade in på kontot..;) . eller en drömvinst på lotto om man får drömma sig iväg lite :giggle: Vi har sökt diverse städjobb men inte fått något svar än..Känns ändå bättre/lättare att få ett annat jobb om man har ett som man sköter... Och skulle det bli outhärdligt så får väl jag ta lite extra snajs o hon vara hemma/plugga...

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Det betyder att hon inte har svensk grundskolekompetens. Finns något som heter SAS-Grundkurs. Den kan hon och bör hon då ta.

Tror att dom får runt 6-7000:-/månad och det är bidrag och inte lån.

OK.tack :great: . Konstigt att inte hennes "proffs":sFduh: till studievägledare har kollat detta.. Utan rekomenderat/sökt en drös med andra kurser...mm.MVH GBG

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

känns som du redan har bestämt dig efter alla svar du gett. :great:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju så enkelt med studier att de kräver vissa förkunskaper för att man skall kunna tillgodogöra sig utbildningen.

Har man inte de förkunskaperna så är det ju bara att backa ett steg eller två och skaffa sig de kunskaperna.

Visst du har rätt..Men vi sökte en städ..eller lokalvårds utbildning som det så fint heter till henne..Svar Obehörig... :whoco5: .. Hon kan prata,läsa ,skriva hyffsad svenska... Vad fan mer behöver man för o städa..förutom en frisk kropp då..vilket hon oxå har...Dock gick det bra att gå en liknande kurs genom sfi med praktik..Givetvis obetalt som dom andra sfi utbildningarna :diablo: .. Kan inte komma ihåg hur många gånger hon har kommit hem irriterad från skolan...över att vissa... DVS flyktingar eller andra som kastat passet i sjön..Har babblat sönder en lektion med ett totalt ointresse av att lära sig...men pengar får dom...Hon har kämpat hårt för o lära och anpassa sig här .. Men det kanske är en annan tråd :giggle: ... MVH GBG :wai:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är synd att skolan inte håller isär lite på olika förutsättninar.

Gissar att det är nästan omöjlig och hålla ordning på klassen med alla kulturer.

Tjejen min klagade mycket på att vissa förstörde lektionen.

Thailand har ju annat skrift mm.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är synd att skolan inte håller isär lite på olika förutsättninar.

Gissar att det är nästan omöjlig och hålla ordning på klassen med alla kulturer.

Tjejen min klagade mycket på att vissa förstörde lektionen.

Thailand har ju annat skrift mm.

Jotack..det var en salig blandning men alltid 2 grupper av folk som förstörde..Har ganska mycket förståelse för hon blir sne för att dom som vill lära sig får svårare tack vare några få sabotörer..Och när dom dessutom får statligt stöd för det så fattar jag hennes irritation än mer..Tog lååååång tid o förklara varför vissa får pengar o andra inte.. MVH GBG :wai:

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

känns som du redan har bestämt dig efter alla svar du gett. :great:

:giggle: kanske det.. hoppades väl mig att några skulle ha mer erfarenhet av thairestaurangen...Lurade på pengar..taskiga chefer...kunder..mm ..Sånt man själv oroar sig för... Nu ska jag hålla käften o sluta svara alla :giggle: ... (inget löfte)...MVH GBG :wai:

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

sakonnakhon

Frugan gick en kombinations-utbildning, som riktade sig till invandrare. Hon läste till undersköterska, samtidigt som hon läste SAS( Svenska som andra språk).

Det var Lernia som höll i utbildningen. Det var 2 inriktningar man kunnde välja.Antigen vård eller kök. Frugan hade som sagt tröttnat på Thairestaurang, så valet var inte så svårt för henne.

Tyvärr var frugans sista termin, den sista terminen som Lernia hade denna utbildningen. Det var vuxenutbildningen som låg bakom, så kan ju vara så att nåt annat företag har fått uppdraget efter Lernia. Men kan ju också vara så att dennna möjligheten är borta numera.

Om din fru är interesserad av att läsa, så är nog vägen att gå att läsa upp Svenska-kunskaperna.

Tråkigt att höra att ni fått så dårligt med hjälp och information från utbildnings-kontakten.

Känns som vi hade riktigt tur med frugans kontakt.

Min fru jobbar nu i hemtjänsten i Göteborg Centrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Hon arbetade lika mycket som anställd så anledningen blir allt klarare att hon vill slippa mig...

Ekonomisk desperation har man väl varje dag?

Gosa är inte våran grej, en snabbis innan jobbet duger gott.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

En snabbis innan jobbet går inte då gumman går upp klockan 5 och jag klockan 7 ;)

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...