Jump to content
IGNORERAD

Tsunamin i Japan


Guest Siam-Nilsson

Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

Tidigt i morse var det en stark jordbävning i havet utenför Tokyo,

vilket medförde att en jättelik tsunami välde in över kuststäderna och dränkte det mesta

i form av bilar, byggnader, fabriker och flygplatser (och människor).

Ruggit med dessa naturkatastrofer!

På bilden nedan ser hur lång tid det kommer att ta innan tsunamin har nått nord/sydamerikas kust.

Frågan är hur stor och stark tsunamin kommer att bli då?

post-5068-0-93330100-1299836062_thumb.jp

post-5068-0-93330100-1299836062_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tidigt i morse var det en stark jordbävning i havet utenför Tokyo,

vilket medförde att en jättelik tsunami välde in över kuststäderna och dränkte det mesta

i form av bilar, byggnader, fabriker och flygplatser (och människor).

Ruggit med dessa naturkatastrofer!

På bilden nedan ser hur lång tid det kommer att ta innan tsunamin har nått nord/sydamerikas kust.

Frågan är hur stor och stark tsunamin kommer att bli då?

Läste att vågen enligt Röda Korset är högre än många Stillahavsöar.

T.ex. kommer den att kl 14:30 rulla in över ön Tuvalo som ju redan håller på att dränkas p.g.a. stgande havsnivåer

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg på BBC News för 30 minuter sedan och det var med enorm hastighet och kraft den for fram över landskapet.

Fy f.. bilar som inte hade en chans.

Enligt Bangkok Post skall inte Thailand bli drabbade men Philipinerna ligger illa till.

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch, får den vidriga klumpen i magen som man hade i Juldagarna 2004 :(

Jens heter jag och jag bor numera på Koh Samui..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Philipinerna ligger nog risigt till där kustremsan är långgrund (då höjer sig vågen kraftigt).

"Philippines orders tsunami evacuation along coast"

Till Indonesien ska tsunamin anlända klockan 12, svensk tid.

Till Hawaii kan vågen nå strax före klockan 14, svensk tid.

Söderhavsön Guam med sina amerikanska baser ligger i beredskap för en tsunamivåg och har evakuerat stränderna.

Från den ryska ögruppen Kurilerna har 11.000 invånare nu evakuerats , rapporterar Interfax.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Fy fan siken kraft den har

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som om om problemen med en av kärnkraftverken blir allvarligare. Just nu evakuerar man 3km runt fukushima kärnkraftverk.

SIamkap

Ändrades av Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga tåg i Tokyo fungerar vilket innebär att miljontals människor inte kan komma hem från jobbet. Trafiken står helt stilla i centrala Tokyo. Temperaturen är bara några grader över noll.

NHK rapporterar mer än hundra dödsoffer och många hundra saknade längs kusten norr om tokyo.

Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Två av våra installatörer landade i Tokyo i morse, efter jordbävningen men före tsunamin, för att ta sig söderut till fabriken de ska jobba på. Vi har jagat dem och vår distributör hela dagen på mobil och mail utan att komma fram. Nu fick jag dock ett samtal från vår distributörs kontor att de alla är safe på hotellet så nu kan man gå och lägga sig. Åker själv till Japan nästa vecka, hoppas det inte blir alltför kraftiga efterskalv. Oerhört trist för alla som drabbats. Om dödssiffrorna är så stora som det nu rapporteras, i världens bäst förberedda land, så kan man ju bara tänka sig vad som hade hänt om det drabbat några av de sämre förberedda länderna härborta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mother Nature, satan vilken kraft!

Mvh

Skibi

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

...satan vilken mardröm.

Från NHK WORLD

Vessels of nuclear reactor could break down

The Tokyo Electric Power Company has warned the Japanese government of an emergency situation at a nuclear power plant in quake-stricken Fukushima Prefecture.

Tokyo Electric issued the warning about its Fukushima Number One Plant on Saturday. It said the pressure value for the reactor's containment vessels has risen, and that if the value is correct, the vessels could break down.

The company is considering whether to release air in the vessels outside. The air contains radioactive materials.

The company says the amount of air to be released would be small.

Earlier, the government issued an evacuation advisory to people living within a 3-kilometer radius of the Fukushima Number One plant.

Saturday, March 12, 2011 02:49 +0900 (JST)

Mvh

Skibi

post-3089-0-92632100-1299871706_thumb.jp

post-3089-0-92632100-1299871706_thumb.jp

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mera från NHK WORLD

Nuclear plant to vent air

Air that may contain radioactive materials will be vented from a nuclear power plant in quake-stricken Fukushima Prefecture. The Tokyo Electric Power Company has decided to release air from the reactor's containment vessels, aiming to avoid their breakdown.

The company issued a warning about its Fukushima Number One Plant early on Saturday morning. It said the pressure value for the reactor's containment vessels had risen, and that if the value was correct, the vessels could break down.

Tokyo Electric says the amount of air to be released will be small and that it will notify residents near the plant before it starts releasing the air. The company says it will check the amount of radioactive materials in the air before the release.

Earlier, the government issued an evacuation advisory to people living within a 3-kilometer radius of the Fukushima Number One plant.

Saturday, March 12, 2011 03:56 +0900 (JST)

Mvh

Skibi

post-3089-0-68150800-1299872868_thumb.jp

post-3089-0-68150800-1299872868_thumb.jp

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jordbävningar är inget att leka med, och man känner sig otroligt maktlös och liten när det väl börjar skaka.

Under mina fyra år i Japan var jag med om 6 större jordbävningar i magnitude mellan M6,5 till M8,3, Och det är bara småskakningar i jämförelse den på M8,9 som hände igår. Till råga på allt så får jag inte kontakt med f.d arbetskamrat som bor just i Sendai :( Hoppas allt är väl med honom och hans familj, och sänder mitt djupa deltagande till dom drabbade i Japan.

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Explosioner i kärnkraftverket som läcker radioaktivstrålning.

Japan har utökat evakueringszonen till 2 mils radie!

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...