Jump to content
IGNORERAD

Ta med bärbar dator till Thailand?


Guest Lappen

Recommended Posts

broder tuk tuk

Nu förstår jag inte vad detta har med datorer men som den clown du är klarar du aldrig att hålla dig till ämnet :whistle:

Men för att göra dig glad så kan jag bjuda på en bild redan idag.

7617c1e2.jpg

Noterar att bilden är tagen under dagtid så baren var förmodligen väldigt tom.

Så det räknas inte.

Ska du bli en riktig karl i mina ögon så in med en kvälls eller nattbild från baren.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • pigge01

    5

  • andrejsdenruskige

    4

  • peerhan

    4

  • Keithan

    3

Mest aktiva i denna tråd

Ansluter mig till alla andra som skrivit att de aldrig blivit bestulen på laptopen trots att den alltid lämnas väl synlig på rummet. Och det på mängder av olika prisklassers hotell över hela landet. Och skulle den försvinna så finns ju reseförsäkring.

Är nog egentligen mer rädd att förlora bilder tagna under resan, nedtankade till datorn, än själva datorn. Så det är regelbunden och tät backup till både extern hårddisk och skiva som gäller. Och själva backuperna försöker jag låsa in alternativt gömma i packningen tills jag fått lämpa av dem i byn. som vi regelbundet återvänder till.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Noterar att bilden är tagen under dagtid så baren var förmodligen väldigt tom.

Så det räknas inte.

Ska du bli en riktig karl i mina ögon så in med en kvälls eller nattbild från baren.

BTT

Haha...att räknas som karl i dina ögon ser inte jag som en merit :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

:11::rules::gasp::rotfl::rotfl:

Haha...att räknas som karl i dina ögon ser inte jag som en merit :whistle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Lappen dom dagarna du är hos oss inga problem.heheheheh.Mvh Maitan. :great:

Det är jag inte alls orolig för Maitan :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att göra back upp på dator innan du åker!

jag har också ett UCB-minne för extra lagring av bilder tagna på resan!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Glöm inte att göra back upp på dator innan du åker!

jag har också ett UCB-minne för extra lagring av bilder tagna på resan!

pigge01

Det är det som är så skönt med en Mac att den gör automatisk backup på min nätverksdisk.

Så allt finns sparat ifall jag skulle sta gå och "tappa" bort den :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Det är det som är så skönt med en Mac att den gör automatisk backup på min nätverksdisk.

Så allt finns sparat ifall jag skulle sta gå och "tappa" bort den :)

Skulle det på något sätt vara Mac specifikt?

Såväl min hem PC som jobb PC gör också automatisk backup gentemot NAS - eftersom jag respektive min arbetsgivare valt att ha det så..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det som är så skönt med en Mac att den gör automatisk backup på min nätverksdisk.

Så allt finns sparat ifall jag skulle sta gå och "tappa" bort den :)

Det är bra!

Går att fixa till alla datorer.

Själva Använder jag en sxtra hårddisk som ligger i Sommarhuset.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Skulle det på något sätt vara Mac specifikt?

Såväl min hem PC som jobb PC gör också automatisk backup gentemot NAS - eftersom jag respektive min arbetsgivare valt att ha det så..

Ja jag anser att det är något specifik hur just Time Machine fungerar kontra Microsoft´s lösning.

Det är först nu med Win 7 som man fått en lösning som man överhuvudtaget kan snacka om användarvänligt.

Tidigare med Win XP eller Vista var man tvungen att använda ett tredjeparts program för att det skulle fungera något sånär.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja..

Har alltid med mig min dator på alla resor. Ibland lägger jag den i safen, ibland åker den ner i väskan och ibland står den framme på bordet...

men kvar har den alltid blivit.

Några goda anledningar att ha dator med enligt mig:

1. Redigera och spara foton.

2. Mora träsk mm underhållning för dottern.

3. Hålla koll både på jobbmejl och privatmejl.

4. Skype.

5. P4 Stockholm.

6. Spotify.

7. Nyheter från Sverige ...

8. Boka hotellrum, kolla turistinformation.

9. facebook, maipenrai youtube mm

mm osv

Ha en bra försäkring och ta ständiga backuper är väl bra ..

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Ja jag anser att det är något specifik hur just Time Machine fungerar kontra Microsoft´s lösning.

Det är först nu med Win 7 som man fått en lösning som man överhuvudtaget kan snacka om användarvänligt.

Tidigare med Win XP eller Vista var man tvungen att använda ett tredjeparts program för att det skulle fungera något sånär.

Vet inte riktigt men det känns inte som du är så väl bekant med vilka möjligheter som funnits med tidigare versioner av Windows eftersom det funkat sedan iaf Window 2003 men även kanske Windows 2000 (osäker). Dvs. man har inte behövt använda tredjeparts programvara. I Vista gick det för övrigt också alldeles utmärkt etc.

Time Machine är för övrigt ett program som måste väljas som tillval eller installeras precis som man kan välja att göra med program för PC (EDIT - kanske missförstått men är det separat program eller del av IOs?). Skillnaden är att du har oändligt många fler backup-program att välja bland för PC. Så dels finns det som en funktion i Windows OS, dels som windows-tillverkad extra programvara och dels som programvara tillverrkad av olika företag. Lösningar som funnits betydligt längre för Windows än för Apple skulle jag gissa.

Kan inte förstå varför du envisas med att flama utan varken kunskap eller belägg.

Se så, googla lite nu och kom tillbaka med dina vanligtvis random och obskyra referenser.

On topic. 80-100 arbetsresor i Asien med laptop samt andra värdesaker kvar på rummen utan några problem.

Ändrades av wille
lade till fråga och brasklapp
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Läser du ens vad jag skriver eller får du en personlig njutning i att försöka förnedra och vara överlägsen mot andra medlemmar?

Jag skrev inte att Win aldrig haft en backup lösning utan det jag jag skrev var att dom aldrig haft en lösning som är lika smidig att använda som TM för mig.

Det är en personlig uppfattning och att tekniskt sett någon annan lösning fungerar bättre spelar ingen roll för just ordet jag använde var smidigt.

TM fungera smidigt för mig och det krånglar aldrig

Varifrån får du att man måste installera TM som tillval?

Har installerat om OS X några ggr och det behöver man inte göra.

Ps..Att du har något personligt emot mig kan jag acceptera men jag accepterar inte din överlägsna stil och ton. Jag anser inte att det passar sig för en moderator.

Ändrades av Lappen
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Läser du ens vad jag skriver eller får du en personlig njutning i att försöka förnedra och vara överlägsen mot andra medlemmar?

Jag skrev inte att Win aldrig haft en backup lösning utan det jag jag skrev var att dom aldrig haft en lösning som är lika smidig att använda som TM för mig.

Det är en personlig uppfattning och att tekniskt sett någon annan lösning fungerar bättre spelar ingen roll för just ordet jag använde var smidigt.

TM fungera smidigt för mig och det krånglar aldrig

Varifrån får du att man måste installera TM som tillval?

Har installerat om OS X några ggr och det behöver man inte göra.

Ps..Att du har något personligt emot mig kan jag acceptera men jag accepterar inte din överlägsna stil och ton. Jag anser inte att det passar sig för en moderator.

När jag bemöter något som jag upplever vara ett påstående som saknar verklighetsförankring med fakta så får du det till att jag har något personligt emot dig. Detta leder mig till att tro att du övervärderar din egen betydelse för mig - jag har ingen direkt uppfattning om dig varken som person eller som skribent på forumet. Däremot tycker jag kanske att du uttalar dig på ett relativt provocerande sätt ganska ofta. Uttalande som ibland upplevs som stensäkra men när de ifrågasätts så har andra missförstått etc - dvs det är alltid fel på alla andra som hela tiden missförstår. Vill man inte bli missförstådd så bör man kanske vara lite försiktigare med hur man uttrycker sig och undvika saker som syftningsfel tex.

Att du tar det personligt att bli ifrågasatt är trist och jag önskar innerligt att du kunde ta forumdiskussioner med lite mer distans ibland. Som medlem ifrågasätter jag fortfarande ditt uttalande utifrån att jag anser det vara mkt tveksamt. Det handlar inte om varken mer eller mindre än just det - oavsett om jag råkar vara moderator eller ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Time Machine ingår i Mac OS X, och behöver inte installeras separat. När man ansluter en extern hårddisk frågar OS om man vill använda den som backup, och man klickar då ja eller nej. Det är allt som behöver göras för att få igång regelbunden backup. Dessutom är Time Machine integrerad med Finder, så det är lätt att välja bland äldre versioner av samma fil om man råkat radera något.

Tillåt mig tvivla på att det finns något lika smidigt att använda för Windows... jag kan förstås ha fel.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

jag bemöter något som jag upplever vara ett påstående som saknar verklighetsförankring

Verklighetsförankring för dig eller eller mig? Nu skrev jag om hur jag upplever att det fungerar för mig.

Att en teknisk lösning fungerar olika från person till person kan inte komma som någon överraskning för dig.

För mig så fungerar TM bättre än någon annan backup lösning från Win eller tredjeparts program...är det så konstigt att förstå?

Däremot tycker jag kanske att du uttalar dig på ett relativt provocerande sätt ganska ofta

Det kan jag hålla med om och inget jag sticker under stolen med men så är jag som person.

Har aldrig påstått att TM är en bättre backupplösning tekniskt sett utan användarvänligheten är bättre för mig

Ja jag anser att det är något specifik hur just Time Machine fungerar kontra Microsoft´s lösning

Antar att det är detta du tolkar som att jag vet,tycker att TM är en bättre lösning tekniskt men så menade jag inte.

Allt handlade om hur jag upplever lösningen fungerar för mig och att den är överlägsen på det sättet.

När jag använde Windows så använde jag Acronis som då fungerade bäst för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Time Machine är för övrigt ett program som måste väljas som tillval eller installeras

Hade du googlat fram det själv eller?

Det hade tagit dig mindre än en minut att söka fram att ditt påstående var felaktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Kan inte förstå varför du envisas med att flama utan varken kunskap eller belägg.

Se så, googla lite nu och kom tillbaka med dina vanligtvis random och obskyra referenser.

Ja det där anser jag vara lite som "klapp på huvudet och spring inväg nu och stör inte oss som vet mer"

Tror du inte jag fattar vad du menar med "obskyra referenser" ?

Att du tar det personligt att bli ifrågasatt är trist och jag önskar innerligt att du kunde ta forumdiskussioner med lite mer distans ibland. Som medlem ifrågasätter jag fortfarande ditt uttalande utifrån att jag anser det vara mkt tveksamt. Det handlar inte om varken mer eller mindre än just det - oavsett om jag råkar vara moderator eller ej.

Undrar vem som kom med tveksamma påstående :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

För mig är detta en avslutat ämne för jag har fått svar på den fråga jag vad ute efter.

Tack alla ni som kommit med lugnande ord att det är relativt riskfritt att ta med datorn :great:

Syns i Thailand ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Ja det där anser jag vara lite som "klapp på huvudet och spring inväg nu och stör inte oss som vet mer"

Tror du inte jag fattar vad du menar med "obskyra referenser" ?

Undrar vem som kom med tveksamma påstående :whistle:

Hmm, om du tolkar obskyr referens som något annat än just vad det betyder så blir det onekligen lite svårt med diskussionen eftersom du verkar benägen att läsa in omotiverat negativa laddningar i det som skrivs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Hmm, om du tolkar obskyr referens som något annat än just vad det betyder så blir det onekligen lite svårt med diskussionen eftersom du verkar benägen att läsa in omotiverat negativa laddningar i det som skrivs.

Hur var det nu igen.Du anklagar mig för skriva syftningsfel men du gör exakt samma sak.

För jag tolkar obskyr referens till en helt annan tråd för var jag jag kommit med en obskyr referens i denna?

Och du som moderator borde veta bättre än att tramsa sönder denna tråd med helt ovidkommande saker som inte har nått med ämnet att göra.

Vill du fortsätta denna konversation så gör det per PM istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Time Machine ingår i Mac OS X, och behöver inte installeras separat. När man ansluter en extern hårddisk frågar OS om man vill använda den som backup, och man klickar då ja eller nej. Det är allt som behöver göras för att få igång regelbunden backup. Dessutom är Time Machine integrerad med Finder, så det är lätt att välja bland äldre versioner av samma fil om man råkat radera något.

Tillåt mig tvivla på att det finns något lika smidigt att använda för Windows... jag kan förstås ha fel.

Herr Chang har talat.

Håller helt med Herr Chang.

Första gången jag köpt en Mac och installerade, frågade den vilken disk jag ville ha som Backup. TM.

Under alla år innan med PC har jag aldrig fått frågan.

Däremot tankat hem och starta manuellt. Kanske blivit bättre på senare år.

Att wille tycker det är bra att det finns massor av backup-program för PC, förstår jag inte.

Tycker att ett inbyggt, som backar automatiskt, när det behövs, är kanon.

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du fortsätta denna konversation så gör det per PM istället.

Nää.

Jag vill fortsätta läsa om när ni kivas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg ned Wille de e nog dags du tar en time out.

du kommer snett hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...