Jump to content
IGNORERAD

Ta med bärbar dator till Thailand?


Guest Lappen

Recommended Posts

Guest Lappen

Åker snart till Thailand och funderar på att ta med datorn för första gången.

Hur gör ni alla andra som tar med den för att minimera stöldrisken?

Eller är det bra onödigt att ta med den?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • pigge01

    5

  • andrejsdenruskige

    4

  • peerhan

    4

  • Keithan

    3

Mest aktiva i denna tråd

Har haft med mig en bärbar till Thailand

och andra länder fler gånger än jag kan minnas.

Nu har jag haft en 10" ett tag och det är att föredra

då den går att låsa in i vissa säkerhetsboxar.

Den är lättare att gömma undan än en 17" av

förklarliga skäl, även låswire är att föredra då man

kan låsa fast den kring ett rör eller liknande.

(förutsatt att du har uttag för låswire)

Ändrades av peerhan
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Jo jag har uttag för låswire men vill dom verkligen stjäla den så är den väl inte nått större problem att kapa den.

Men visst det försvårar och minimerar så den uppfyller sitt syfte.

Nu har jag en 13" men var lite sugen på att köpa en 11" Macbook Air...bara för resan :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad det gäller låswire så är det självklart

så att det går att forcera den med enkelhet.

Men det handlar mer om att förhindra den

som inga verktyg har, att bara lyfta upp den

och gå iväg.

Men som med alla värdesaker, håll dom borta

från ögonen på en presumtiv tjuv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lappen!

Om Du skall stanna en längre tid så har Du väldig nytta av datorn. Stöldrisken beror nog på var Du bor. Jag har bott i Thailand flera år och aldrig blivit av med något.

Trevlig resa-

Sixten

Link to comment
Dela på andra sajter

nissehult_13

Jo jag har uttag för låswire men vill dom verkligen stjäla den så är den väl inte nått större problem att kapa den.

Men visst det försvårar och minimerar så den uppfyller sitt syfte.

Nu har jag en 13" men var lite sugen på att köpa en 11" Macbook Air...bara för resan :whistle:

Pratade du inte om en dator, sen kommer du med en Mac.:dance:

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Pratade du inte om en dator, sen kommer du med en Mac.:dance:

Just ja det var du som blev bannad för dina kommentarer när jag postade reklamfilmerna för Mac :whistle:

Eftersom du gillade dom så mycket...håll till godo :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har uttag för låswire men vill dom verkligen stjäla den så är den väl inte nått större problem att kapa den.

Men visst det försvårar och minimerar så den uppfyller sitt syfte.

Nu har jag en 13" men var lite sugen på att köpa en 11" Macbook Air...bara för resan :whistle:

Jag har min HP 6263 15,6" med på alla resor jag gör.

Har klarat mig i 4 år.

Lägger den stängd i skrivbordslådan och tar bort sladdar.

Det som inte syns direkt blir oftas kvar.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar ta med mig en slit och släng dator som OM den skulle bli stulen inte kostar för mycket att ersätta.

Sen kan du ju ha en sån där liten smidig extern 2,5" hårddisk som inte tar nån plats. På den förvarar du dina personliga data.

Den är ju lättare att gömma undan och därför kan du minimera stöldrisken och samtidigt behålla dina privata data, foton osv osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Åker snart till Thailand och funderar på att ta med datorn för första gången.

Hur gör ni alla andra som tar med den för att minimera stöldrisken?

Eller är det bra onödigt att ta med den?

Hur gör du för att minimera stöld av allt annat du har med dig?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Hur gör du för att minimera stöld av allt annat du har med dig?

Vet inte om du är allvarlig i din fråga eller om du bara vill göra dig lustig.

Men jag svarar utefter att du är allvarlig :)

Kort eller pass har en sådan storlek att man antingen kan bära med sig eller låsa in i säkerhetsskåpet.

Som jag skrev är min dator 13" så den får garanterat inte plats...ja kanske om jag plockar isär den ;)

Men tack till alla för era råd och kommer nog ta med den.

Ska rensa den från all "känsligt" material så ifall den blir stulen kan dom inte göra något.

Link to comment
Dela på andra sajter

för min del är det en fråga om storlek mest, en 13" är ju ganska liten, men vore jag du skulle jag köpa en ipad2 (enkelt att gömma som en bok eller nått) eller den nya mac air :)

Jag tog med min 15" på min senaste resa, en kort en till Sverige. Jag tyckte 15" var för stort att dra med sig och det gör jag inte om.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste ha datorn med annars klarar jag mig inte, TVn på rummet har jag inte slagit på en enda gång på fem månader, bara tjejen som tittar.

Lämnar oftast min dator på det rum jag bor på egen risk, har klarat mig hittills.

Däremot kan en extern fläkt som man har under datorn vara bra för att kyla ner datorn i Thailandsvärmen, finns att köpa på de flesta elektronikvaruhus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma med mej jag har alltid haft datorn på skrivbordet på hotellrummet och det enda jag noterat är att städerskan inte lyfter upp den och torkar under utan torkar runt den.

Kanske lite beroende på vilken typ av hotell man bor på, skulle inte lämna ens byxorna på tex Nana hotel.

nuförtiden har jag en 10´Acer smidig som tusan som resedator.

Ändrades av Odin

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Vet inte om du är allvarlig i din fråga eller om du bara vill göra dig lustig.

Men jag svarar utefter att du är allvarlig :)

Kort eller pass har en sådan storlek att man antingen kan bära med sig eller låsa in i säkerhetsskåpet.

Som jag skrev är min dator 13" så den får garanterat inte plats...ja kanske om jag plockar isär den ;)

Men tack till alla för era råd och kommer nog ta med den.

Ska rensa den från all "känsligt" material så ifall den blir stulen kan dom inte göra något.

Nej, jag vill inte göra mig lustig, men det gäller väl alltid när man är ute och reser att ha bra koll på stöldbegärligt gods.

Men ber du snällt på dom hotellen som du bor, så tar dom säkert hand om dina prylar. Har funkat för mig i flera år, eller hyr ett bankfack.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Har släpat på data extern hd mm Skulle bli tokig om jag ej hade den med NU då vi har fixart bra tv med datautag kan jag titta på S Filmer och allt som jag har laddat ner Har haft en Accer som nu har ärvrts av kidsen Behövde ej fläkt men man bör nog ha en åtminstone när det är som varmast ( april)

Offe :dance:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips från coachen: Dammsug luft in/uttagen på darorn och ställ den så att den har fri väg för luften så behövs ingen extra fläkt.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Vi har alltid dator med - ibland två.

Relativt dyra men har aldrig blivit av med nåt. Inte ens externa hårddiskar som ju annars är lätta att ta.

På hotell som verkar lite skumma slänger vi ner datorerna i resväskan och låser den.

Pass, kort och kontanter i botten på resväskan (som är av hårdplasttyp och med braiga lås)

Som sagt vi har aldrig blivit av med något fast det är nog mer tur än förstånd.

Vad gäller andra grejor som någon sa...

Läste tips häromdan till de som har dyra (system-)kameror.

Byt ut remmen med det fina namnet på.

Köp en standardväska utan firmanamn.

Tejpa (t.ex. med svart eltejp) eller måla över namnet på framsidan av kameran (t.ex. med svart tusch).

Förhoppningsvis är det färre som därefter får för sig att ta din dyra kamera.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Har aldrig låst in några grejer, varken hemma eller borta. Det enda jag brukar tänka på är att inte ha grejerna allt för synliga.

Har aldrig blivit bestulen på någonting, men det är nog bara en fråga om när man blir det.

Ett annat tips att avskräcka tjuvarna med är att du alltid kan limma fast ett foto av dig på datorn, kameran eller annan sak.

Det gäller inte för mig då sakerna skulle bli mer stöldbegärliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Vet inte om du är allvarlig i din fråga eller om du bara vill göra dig lustig.

Men jag svarar utefter att du är allvarlig :)

Kort eller pass har en sådan storlek att man antingen kan bära med sig eller låsa in i säkerhetsskåpet.

Som jag skrev är min dator 13" så den får garanterat inte plats...ja kanske om jag plockar isär den ;)

Men tack till alla för era råd och kommer nog ta med den.

Ska rensa den från all "känsligt" material så ifall den blir stulen kan dom inte göra något.

Har du kollat på priserna i Thailand :whistle: Kanske kan du köpa en där :giggle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Har du kollat på priserna i Thailand :whistle: Kanske kan du köpa en där :giggle:

Ja, en stulen en!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Jag har aldrig försökt gömma undan min gamla PowerBook G4 i Thailand... och har den fortfarande kvar efter minst 30 resor.

Orkar helt enkelt inte koppla ur allting så fort jag ska lämna hotellrummet.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Jag brukar ha min liggande framme,men om jag är på nått hotell som känns lite halvskumt låser jag in den i resväskan när jag lämnar rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara instämma med de flesta i tråden. Valet av hotell är kanske det viktigaste. Har endast blivit bestulen en gång under alla mina resor. Det gäller alla resor,inte endast Thailandsresor. En svensk femhundrasedel av fyra, som ingick i en nödreserv, stals av klåfingrig hotellpersonal, vid ett besök i Bangkok. Kameror, dator och mobil lämnades ifred.

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Ok ok.jag är övertygad :)

Det är i stort sett riskfritt att ta med datorn.

Bra för kommer nog få lite poker absistent om jag inte får spela på 4h :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...