Jump to content
IGNORERAD

vågar man rekommendera TV4 just nu kl.20.00


Guest jing jing

Recommended Posts

Quote

"Tron som bromsar tillväxten

2001-09-26 Källa: Affärsvärlden

En viktig bakgrund till misstron mot USA är ekonomisk underutveckling och sociala spänningar. Den islamiska kulturen tycks bromsa ekonomiska framsteg."

Det är väl fortfarande så att muslimska länder inte tillåter banklån med ränta? I vilket fall som helst så kan man ganska lätt konstatera att det i mellanöstern råder brist på fungerande demokratier. Inte för att det vore bättre men några riktiga islamiska stater finns det ju inte heller.

Quote

Jag konstaterar fakta snarare än att lägga någon värdering vid att ett land får en annorlunda sammansatt befolkning. Historiskt har det de facto ofta inneburit nackdelar  för ursprungsbefolkningen som förvandlats till en minoritet, samerna kanske skulle ha synpunkter?

Är inte ordet nackdel en värdering? Var kommer samerna in i sammanhanget?

Quote

[

Spränger dom bomber i Madrid och sådana saker?

Har du inte hört talat om de muslimska baskerna? :surprised:

För övrigt tycker jag att du skriver väldigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andersbangkok

    8

  • UT006

    4

  • Joints

    3

  • Farang

    1

Mest aktiva i denna tråd

Hej,

Avsaknad av möjligheten att ta ränta har muslimska banker, liksom JAK, löst med avgifter. Muslimska stater har heller inga problem med att placera räntebärande, i t ex amerikanska obligationer. Problemet ligger inte i räntan. Ev brist på rättssäkerhet och förekomst av korruption är troligtvis större hinder.

"Historiskt har det de facto ofta inneburit nackdelar för ursprungsbefolkningen som förvandlats till en minoritet, samerna kanske skulle ha synpunkter?"

Om ovanstående är en värdering eller ett faktum kan ju kanske diskuteras. Empiriskt finns det ganska många exempel som tyder på att ursprungsbefolkningen får det sämre på många sätt: indianer i Nord- och Sydamerika, våra samer (åtminstone tidvis hävdar de att de är diskriminerade), eskimåer, bergsfolk i Thailand/Burma/Lao... Misstänker att listan kan göras mycket lång och många lokala konflikter idag är väl just konsekvensen av detta. I det avseendet är det nog att betrakta såsom fakta. Sannolikt går det även att finna exempel på motsatsen?!

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

I min skola är ingen fakta värdefri. Var kommer ursprungsbefolkningen in i bilden? De grupperna du nämnt har väl främst blivit utsatta för folk som kallar sig kristna, buddister eller kommunister. Det är väl inte så att du vill jämföra löst sammansatta ursprungsbefolkningar med nationalstaten Sverige med poängen att vi snart sitter i reservat och super?

Ev brist på rättssäkerhet och förekomst av korruption är troligtvis större hinder.

Så är det säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Quote

AndersBangkok! Misstänker att du är trött eller för upprörd för att förstå vad jag skrev? Din kommentar verkar lätt förvirrad, läs gärna om det i lugn och ro så kanske du inte behöver uppröras.

Kina har just "enbarnspolitik", där finns en insikt att landet inte riktigt mäktar med sin stora befolkning. Indien har stora problem, dock har man en ganska god tillväxt och en växande medelklass. Muslimska länder, i genomsnitt, har tyvärr ekonomier som växer långsammare än befolkningen. Man har också en extremt ojämn fördelning av de (olje-)rikedomar som finns i en del av de länderna. Därav en befarad framtida explosiv situation.

"Tron som bromsar tillväxten

2001-09-26 Källa: Affärsvärlden

En viktig bakgrund till misstron mot USA är ekonomisk underutveckling och sociala spänningar. Den islamiska kulturen tycks bromsa ekonomiska framsteg."

Det moderna jordbruket är extremt beroende av billig energi och konstgödsel, utan oljan står vi alla inför problem. En växande befolkning är inget som underlättar.

Jag konstaterar fakta snarare än att lägga någon värdering vid att ett land får en annorlunda sammansatt befolkning. Historiskt har det de facto ofta inneburit nackdelar för ursprungsbefolkningen som förvandlats till en minoritet, samerna kanske skulle ha synpunkter?

Tänk, jag hade ingen aning om att den ryska kyrkan var "fundamentalister", gäller det den grekiska och den katolska också?! Den ryska delade visserligen på sig på 1600-talet så det finns en "gammeltroende" mindre gren, är den farligt? Spränger dom bomber i Madrid och sådana saker? Amishfolket i USA är väl något av fundamentalister också, kanske en medlem därav som utför nästa terrordåd?

"Thaianknytning"

Har hört (hörsägen) att en del förmögna muslimska thailändare har letat jordbruksmark i bl a trakterna av Udonthani. Detta då oron och våldet i södra Thailand gör den ekonomiska situationen osäker för dem. Vi har faktiskt fått förfrågan ifrån en bank om vi ville sälja till just en sådan familj.

Vad är dina slutsatser av att befolkningsfördelningen förändras? Tycker du det är bra eller dåligt? Att rapa upp fakta utan egna synpunkter eller åsikter känns för mig inte helt väsentligt. Då använder jag hellre någon mer komplett källa.

Tänk vad Internet är bra! Prova http://sv.wikipedia.org/wiki/Ortodox så ser du vad som menas med ordet. Vill du ha mer kunskap; säg bara till!!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Quote

Själv så skulle jag inte våga gå ut med på ett forum om vad jag egentligen tycker om dom fanatiska muslimerna...

Fast å andra sidan så tycker jag lika illa om alla fanatiker, oavsett religion...

Där har du helt rätt tycker jag. Det är den poäng jag (och jag uppfattar flera med mig) har haft hela tiden.

Det spelar ingen roll om det är Kristna, judar muslimer, Hells Angels eller annan fanatisk organisation. Det är principen att använda våld för att tvinga på andra sina åsikter som är åt hel...te! Det måste bekämpas!!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Quote

AndersBangkok! Misstänker att du är trött eller för upprörd för att förstå vad jag skrev? Din kommentar verkar lätt förvirrad, läs gärna om det i lugn och ro så kanske du inte behöver uppröras.

Jag konstaterar fakta snarare än att lägga någon värdering vid att ett land får en annorlunda sammansatt befolkning. Historiskt har det de facto ofta inneburit nackdelar för ursprungsbefolkningen som förvandlats till en minoritet, samerna kanske skulle ha synpunkter?

Tänk, jag hade ingen aning om att den ryska kyrkan var "fundamentalister", gäller det den grekiska och den katolska också?! Den ryska delade visserligen på sig på 1600-talet så det finns en "gammeltroende" mindre gren, är den farligt? Spränger dom bomber i Madrid och sådana saker? Amishfolket i USA är väl något av fundamentalister också, kanske en medlem därav som utför nästa terrordåd?

Spränger bomber i Madrid..? Tja har du hört talats om baskerna? OBS!! Jag menar nu inte att detta rättfärdigar den sprängning som gjordes av galningarna. http://www.nt.se/ark...f%F6r-fred.aspx

Vill du veta mer om baskerna kan man läsa SÄPOS årsrapport och en hel del annat matnyttigt. Dom kanske mer är frihetskämpar?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Herregud, finns det fortfarandet människor som blundar för det faktum att kvinnor inte är värt ett dugg i muslimernas ögon?!?!?!

I så fall; snälla, sluta lura er själva. Läs på i ämnet!!

Och varför är det så fult att våga stå upp och säga att man har något emot en viss religion?!?!?!

Jag har läst både bibeln och koranen, och jag kan bara säga att dom är bra skrivna. Precis som böckerna med sagorna om ringen. Jag ser lika mycket realism i samtliga fall.

Men det är knappast en tillfällighet att muslimerna är ett sådant starkt hatobjekt ur många människors syn. Och jag tycker det är otrolit löjligt att jämföra dagens muslimska handlingar med de kristnas handlingar under korstågen. Sedan dess har människans tro, upplevelser och kunskap utvecklats betydligt, och den kristna tron är mer "frivillig" idag istället för påtvingad.

Mycket bra skrivet :great:

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...