Jump to content
IGNORERAD

Iphone abbonemang i Thailand


sepesko

Recommended Posts

Hej

Någon som vet hur det fungerar med abbonemang till Iphone i Thailand?

Har ett abbonemang i sverige med Telenor med fri surf, vilket vore bra att ha i Thailand när man är där på semester.

Förra gången ( hade inte Iphone då) så köpte jag ett kontantkort vilket var väldigt billigt att ringa från ( kommer inte ihåg leverantören).

Någon som har bra tips kring detta?

Är det några speciella problem när man byter sim-kortet till ett annat i Thailand? Behöver man tillgång till en dator då för att uppdatera något mot Apple eller liknande?

Funkar det med 3G uppkoppling på turistorter eller i Bangkok?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Börja med att kolla så att telefonen inte är låst till Telenor. Är den det kan du inte använda den med någon annan operatör utan att först (lagligt eller "olagligt") låsa upp telefonen. Att surfa med sitt svenska abonnemang i Thailand är inte billigt (min arbetsgivare vet numera att Telia tar 120 kr per Mb + moms :whistle: )

När jag låst upp min "telialåsta" iPhone så behövde jag inte koppla telefonen till datorn/iTunes för att få den att fungera med en thailändskt sim-kort.

Jag hade dock svårt att hitta kontantkort för datatrafik utan det slutade med att jag lånade en släktings sim-kort som kostade 800 bath för 30 dagars fri datatrafik. (Hon vägrade dock ta emot betalning...)

3G uppkoppling fungerade bra i Bangkok och de turistorter jag provade. Kan också rekommendera TomTom Thailand som fungerade riktigt bra i centrala Thailand. Räddade oss från många felkörningar på sista resan.

Lycka till!

/K

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Börja med att kolla så att telefonen inte är låst till Telenor. Är den det kan du inte använda den med någon annan operatör utan att först (lagligt eller "olagligt") låsa upp telefonen. Att surfa med sitt svenska abonnemang i Thailand är inte billigt (min arbetsgivare vet numera att Telia tar 120 kr per Mb + moms :whistle: )

När jag låst upp min "telialåsta" iPhone så behövde jag inte koppla telefonen till datorn/iTunes för att få den att fungera med en thailändskt sim-kort.

Jag hade dock svårt att hitta kontantkort för datatrafik utan det slutade med att jag lånade en släktings sim-kort som kostade 800 bath för 30 dagars fri datatrafik. (Hon vägrade dock ta emot betalning...)

3G uppkoppling fungerade bra i Bangkok och de turistorter jag provade. Kan också rekommendera TomTom Thailand som fungerade riktigt bra i centrala Thailand. Räddade oss från många felkörningar på sista resan.

Lycka till!

/K

Tack för informationen

Nej telefonen skall inte vara låst till Telenor så det skall inte vara några problem.

Just det jag vill undvika , att arbetsgivaren skall få en liten chock när räkningen kommer :) (att bara ringa är nog inga problem, även om det också blir ganska dyrt om man inte skaffar ett lokalt SIM kort)

Släktingen SIM kort var ett abonemang då förmodar jag. Nej jag behöver hitta ett kontantkort. Det behöver ju inte vara fri surf, men jag vet inte om det finns några där man kan surfa hyfsat billigt.

Annars får man väl koppla bort nätverket och bara ringa/sms:a från den

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mig av one2calls kontant kort när jag är ner, Själv brukar jag gå till deras hjälp center på Tucom i Pattaya.

Det ligger på första våningen och heter "Telewize" har jag för mig.

Tror att alla bolagen har kontantkort för surf, men är du i Pattaya så kliv in på Tucom och tala om att du vill ha unlimited surf, kostar ca: 800฿/mån sedan laddar du telefonen som vanligt med pengar att ringa för.

I don't know, I don't care, and it doesn't make any difference! - Albert Einstein

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för infon DaToolbox!

Jag skall inte till Pattaya( utan Samui, Bangkok och Chiang Mai), men jag skall kolla upp One2calls när jag kommer ner.

/Sepesko

Link to comment
Dela på andra sajter

I varje välsorterad data/telebutik så säljer de kontantkort för mobilsurf.

Själv har jag Dtac och kan välja om jag vill surfa per timme eller obegränsat.

50B för 6h eller ca 650-700B obegränsat 1mån.

Själva simkortet kostar några bath mer än ett vanligt simkort men det behöver inte registreras och det går även fint att ringa med.

ps. och hållbarheten är alltid 1år om du så bara tankar upp det med 50B till skillnad mot de billigaste simkorten som man måste tanka 10B per dag om inte datumet skall gå ut.

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

I varje välsorterad data/telebutik så säljer de kontantkort för mobilsurf.

Själv har jag Dtac och kan välja om jag vill surfa per timme eller obegränsat.

50B för 6h eller ca 650-700B obegränsat 1mån.

Själva simkortet kostar några bath mer än ett vanligt simkort men det behöver inte registreras och det går även fint att ringa med.

ps. och hållbarheten är alltid 1år om du så bara tankar upp det med 50B till skillnad mot de billigaste simkorten som man måste tanka 10B per dag om inte datumet skall gå ut.

Om man har en Iphone skall man nog välja fri surf. Väljer man att ex köpa 50 timmar kommer han att gå åt ganaka snabbt även fast du inte aktivt surfar. Alternativet är förståss att stänga av och på mobildata eftersom man använder det. Bättre hade varit om de sålde mängden data istället för tiden.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

När det gäller AIS så finns det 2 typer av top up internet.

Antingen timmar eller så Mb. Problemet med Mb är dock att har man lagt till 500 Mb så är det bara 50 Mb om man skulle råka koppla upp sig med Edge/GPRS (dvs 2G) och risken är nog ganska stor att det blir mycket 2G då dom har mycket dålig 3G täckning i Thailand. Köper man timmar är det endast 2G dock. Men det är AIS altså.

Sedan detta med timmar, Jag har ju ingen Iphone utan en HTC andriod och denna kopplar ner mobila bredbandet när man kommer till ett wifi som den kan koppla upp på. Så för mig blir det inte så många timmar då mina favoritplatser har wifi och är inlagda i mobilen.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller AIS så finns det 2 typer av top up internet.

Antingen timmar eller så Mb. Problemet med Mb är dock att har man lagt till 500 Mb så är det bara 50 Mb om man skulle råka koppla upp sig med Edge/GPRS (dvs 2G) och risken är nog ganska stor att det blir mycket 2G då dom har mycket dålig 3G täckning i Thailand. Köper man timmar är det endast 2G dock. Men det är AIS altså.

Sedan detta med timmar, Jag har ju ingen Iphone utan en HTC andriod och denna kopplar ner mobila bredbandet när man kommer till ett wifi som den kan koppla upp på. Så för mig blir det inte så många timmar då mina favoritplatser har wifi och är inlagda i mobilen.

hf

Hänger inte riktigt med på vad du menar. Får man bara 50 om man köper 500mb? Själv är sitter ja inte inne på ställen med wifi hela dagarna så jag får köra med obegränsat.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan detta med timmar, Jag har ju ingen Iphone utan en HTC andriod och denna kopplar ner mobila bredbandet när man kommer till ett wifi som den kan koppla upp på.

hf

Det gjorde iPhone långt före det fans en HTC med andriod på marknaden, så det är inget nytt påfund direkt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Det gjorde iPhone långt före det fans en HTC med andriod på marknaden, så det är inget nytt påfund direkt.

Precis. iPhone eller snarare iOS föredrar automatiskt Wi-Fi före 3G om båda finns tillgängligt. Det går förstås att manuellt stänga av 3G eller Wi-Fi om man skulle vilja det.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Det gjorde iPhone långt före det fans en HTC med andriod på marknaden, så det är inget nytt påfund direkt.

Och långt innan iPhone kom gjorde windows och symbiantelefoner samma sak.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

lostinisaan

mmmm, windows på telefon, det funkar så, så, såååååå ...

Nej inte

- gränssnitt 1997

- 7 steg ner i menyer för att hitta inställningar som borde ligga på 1:a nivån

- om man hade tur funkade synkningen direkt med datorn, annars var man tvungen att prova 3-4 ggr, ladda ner nåt skit och installera

2 Thessalonikerbrevet 3:10

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...