Jump to content
IGNORERAD

Hjaelp... Min dator vill inte starta


Magrood

Recommended Posts

Hej

Satt och jobbade lite i natt. Sedan skrek Linn. Skyndade da mig att springa ned och amma henne innan Liam vaknade.

Slog ihop datorn... den gamla vanliga Mac:en.

Nar Linn har somnat om startade jag datorn.

Den ville inte.

Jag tvangsstangde av den.

Startade om.

Lat den ga hela natten.

Svarten sa att han kunde logga in pa datorn pa morgonen. Men han kunde inte komma ut pa natet. Han startade darfor om datorn.

Och nu ser vi bara graa skaerm.

Hur gor jag for att fa igang den?

Jag har en extern harddisk som jag gjorde backup for 40 dagars sen.

Sa om det behovs kan jag valja att forlora nya saker sen 40 dagar tillbaks.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    5

  • N1sse

    5

  • Caveman

    4

  • erik-sson

    2

Mest aktiva i denna tråd

Ooo en MAC, är bara hyffsad på PC. Men du får bara en grå skärm, kommer alldrig upp någon text över huvud taget när du startar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en instalations skiva för MaC OS så kan det gå att instalera programet på datorn om det bara är program fel/mindre hårddisk fel men om du inte får upp någon text alls i uppstarten/bootningen skulle jag gissa att det är något mer allvarligt fel än HDD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen text, bara graa skaerm kha.

mvh

magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt i Mac OS skiva eller återställnings skiva och starta om. Kan den boota från det kan du ha turen att den kan lägga in programmet på nytt på hårddisken.

Händer det fortfarande inget så skulle jag rekomendera att lämna in den för kostnads förslag om du inte har garanti kvar på den. För då kan det vara vad som hälst som är fel, BIOS vilket styr datorn innan du laddat programet, grafikkortet, skärmen m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack

Far nog aka in till stan... alltsa lilla Roi Ett...

Mvh

MG

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till. hadde det varit en PC hadde det varit enklare den kan jag bättre i upp byggnaden. Eller som kompisen frågade -har du extern hårddisk? - nä jag har en hög med lösa hård diskar som jag byter ibland när jag får fullt eller behöver något som finns på nån annan disk.

Rent hårdvarumässigt är PC och Mac ganska lika men sedan så är det programmen och hur man utnytjar funktionerna i hårdvaran som skiljer .

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på vad det kan vara. Det var juh en Mac book en bärbar en, det sitter en kabel eller liknande mellan stjälva datorn och bildskärmen i gångjärnet. Kan vara den som har gått av då det bara vart grått. Som en blixt från klar mimmel bara sådär när man slog igång datorn igen nu på morgonen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har vi några tillfällen råkat ut för att datorn inte vill starta.

Ett knep kan vara att ta bort batteriet en stund. Sätt tillbaks och prova att starta om den.

Prova och se. :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack

Far nog aka in till stan... alltsa lilla Roi Ett...

Mvh

MG

Köp en ny Hårddisk!

om du ska instalera om pogrammet!

Det du har på den gamla kan kanske räddas bakvägen!

Via en extärn doknigs station! Via USB sladd.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på vad det kan vara. Det var juh en Mac book en bärbar en, det sitter en kabel eller liknande mellan stjälva datorn och bildskärmen i gångjärnet. Kan vara den som har gått av då det bara vart grått. Som en blixt från klar mimmel bara sådär när man slog igång datorn igen nu på morgonen!

koppla in en extern bildskärm o se om det funkar annars kan det va så som n1sse skriver

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack...

Ska se...

Om det inte gar att radda far jag vanta tills vi kommer hem om drygt en manad.

Under tiden far jag klara med att jobba pa en lanePC.

Mvh

MG

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack...

Ska se...

Om det inte gar att radda far jag vanta tills vi kommer hem om drygt en manad.

Under tiden far jag klara med att jobba pa en lanePC.

Mvh

MG

Det är tur att du får låna en riktig pc-dator så att du kan sköta ditt arbete även fast äppelskruttet inte vill starta :)

ps. ha denna dag i tankarna nästa gång du köper ny dator....

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att hålla ner Alt när du start datorn för att välja vilken hårddisk den ska starta från.

Det kanske "tappat" bort hårdisken men då kan man manuellt välja det.

Det är tur att du får låna en riktig pc-dator så att du kan sköta ditt arbete även fast äppelskruttet inte vill starta

Om du vore mer insatt skulle du veta att en hdd kan gå sönder i en Pc också

Link to comment
Dela på andra sajter

har hjälpt några på Pc-crash.

har då använt hiren,s bootcd o plockat ut bilder, dokument o annan information ur datorn. kanonbra cd.

programmen på cd,n laddas upp i minnet. mini XP . samt det finns bra recovery tools oxå

http://www.hiren.info/

finns det nått liknande för apple?

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att hålla ner Alt när du start datorn för att välja vilken hårddisk den ska starta från.

Det kanske "tappat" bort hårdisken men då kan man manuellt välja det.

Om du vore mer insatt skulle du veta att en hdd kan gå sönder i en Pc också

Och om du vore mer insatt så hade du vetat att det INTE blir blåskärm om den "tappar" bort en disc ;)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tur att du får låna en riktig pc-dator så att du kan sköta ditt arbete även fast äppelskruttet inte vill starta :)

ps. ha denna dag i tankarna nästa gång du köper ny dator....

Cavemans uttalande är ju direkt skrattretande... det vet väl de flesta att Apples datorer innehåller komponenter av betydligt högre kvalitet än plastiga PC?

Vad tror ni prisskillnaden beror på?

Apple fanboy Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

har hjälpt några på Pc-crash.

har då använt hiren,s bootcd o plockat ut bilder, dokument o annan information ur datorn. kanonbra cd.

programmen på cd,n laddas upp i minnet. mini XP . samt det finns bra recovery tools oxå

http://www.hiren.info/

finns det nått liknande för apple?

Ja det finns men dom kostar pengar men sånt går alltid att lösa.

Filesalvage

Datarescue

Och om du vore mer insatt så hade du vetat att det INTE blir blåskärm om den "tappar" bort en disc ;)

Grå eller blå...whatever :)

Ändrades av Lappen
Link to comment
Dela på andra sajter

Här har du Apples förslag på vad du kan göra Magrood

Symptom

I stället för att Finder eller inloggningsfönstret visas när du har startat datorn, kanske datorn inte reagerar och skärmbilden är grå (eller också kanske Apple-logotypen, ett roterande kugghjul, en snurrande jordglob, ett förbudstecken eller en mapp med ett blinkande frågetecken visas). Obs! Nedanstående instruktioner kanske inte fungerar om skärmbilden är blå när datorn startas.

Berörda produkter

Mac OS X 10.4, Mac OS X 10.6, Mac OS X 10.5

Lösning

Obs! Vissa inställningar kanske återställs om du följer nedanstående instruktioner.

Koppla från och testa externa enheter och nätverkskablar

Obs! Med "externa enheter" avses externa enheter som inte medföljde Mac-datorn, t.ex. hårddiskar, skrivare eller hubbar som ansluts via USB- eller FireWire-kablar.

Stäng av datorn. Om det behövs kan du stänga av datorn genom att hålla ner strömknappen i flera sekunder.

Koppla från alla externa enheter, t.ex. hårddiskar eller skrivare. Bara skärmen, ett tangentbord och en musenhet ska vara anslutna till datorn.

Koppla från alla Ethernet-kablar.

Starta datorn.

Om datorn startas som den ska är det förmodligen en eller flera av de externa enheterna (eller programvaror som har installerats för de externa enheterna) som ger upphov till den grå skärmbilden. Anslut en enhet och starta sedan om datorn för att kontrollera om den aktuella enheten ger upphov till problemet. Upprepa processen tills du identifierar den enhet som orsakar problemet. Kontrollera att den aktuella enheten är ansluten till elnätet, om det behövs för att den ska fungera. Fråga enhetens tillverkare om det finns nya drivrutiner eller uppdateringar för fast programvara till enheten. Prova om möjligt att ansluta enheten med en annan kabel, d.v.s. en annan USB- eller FireWire-kabel.

Obs! Läs avsnittet Mer information nedan om du har flera externa enheter och problemet bara inträffar när samtliga enheter är anslutna.

Om du använder en stationär Mac-dator och problemet inträffar för ett tangentbord eller en mus från en utomstående tillverkare, prova med att starta datorn med ett tangentbord eller en mus från Apple i stället. Prova med att starta datorn utan anslutet tangentbord och ansluten mus, och anslut dem när datorn har startats. Prova också med att använda en annan USB-port på datorn.

Om den grå skärmbilden visas då inga enheter är anslutna till datorn fortsätter du till nästa avsnitt (och låter alla enheter vara frånkopplade).

Utför en säker start

Det kan gå att lösa problemet genom att utföra en säker start.

Stäng av datorn. Om det behövs kan du stänga av datorn genom att hålla ner strömknappen i flera sekunder.

Starta datorn och håll omedelbart ner skifttangenten. Då utförs en säker start. Avancerat tips! Om du vill visa startförloppet under en säker start kan du hålla ner skift-kommando-V medan datorn startas (i stället för att bara hålla ner skifttangenten).

Obs! Det tar längre tid att utföra en säker start än en vanlig start, eftersom diskkontroll och andra funktioner utförs.

Om datorn startas som den ska startar du om den direkt.

Om det inte går att utföra en säker start, eller om det inte går att starta om efter en säker start fortsätter du till nästa avsnitt.

Återställ NVRAM/PRAM

Stäng av datorn. Om det behövs kan du stänga av datorn genom att hålla ner strömknappen i flera sekunder.

Återställa NVRAM/PRAM.

Gå till nästa avsnitt om problemet med grå skärmbild kvarstår.

Starta från installationsskivan för Mac OS X; använda skivverktyget

Sätt i installationsskivan för Mac OS X 10.4 eller 10.5. (Om du har skivor för båda versionerna använder du skivan för den version som är närmast datorns Mac OS X-version. Använd inte en startskiva som har medföljt en annan Mac-dator eller som innehåller tidigare versioner av Mac OS X).

Stäng av datorn. Om det behövs kan du stänga av datorn genom att hålla ner strömknappen i flera sekunder.

Starta datorn medan du håller ner C-tangenten så att den startas från skivan.

När datorn har startats från skivan väljer du Skivverktyg i menyn Verktyg.

Obs! Om problemet kvarstår och det inte går att starta från skivan fortsätter du till avsnittet om frånkoppling av externa enheter.

I skivverktyget utför du en skivreparation av Mac OS X-volymen. Utför en behörighetsreparation om inga problem hittas vid skivreparationen. Reparera den igen om det upptäckts andra problem vid skivreparationen.

Starta om datorn utan att hålla ner några tangenter när funktionerna i skivverktyget har slutförts.

Gå till nästa avsnitt om problemet med grå skärmbild kvarstår.

Kontrollera kablarna och anslutningen till elnätet

Kontrollera att strömkablarna är anslutna som de ska, särskilt om du använder en stationär Mac. Prova med att använda en annan strömkabel eller att ansluta datorn till ett annat eluttag. Om du använder överströmsskydd kan du prova att ansluta datorn direkt till elnätet, utan överströmsskyddet.

Om det är problem med strömförsörjningen, t.ex. om datorn stängs av eller startas om, eller om rumsbelysningen försvagas när en enhet startas, bör du överväga att kontakta en behörig elektriker, som kan kontrollera uttagen och elnätet.

Gå till nästa avsnitt om problemet med grå skärmbild kvarstår.

Ta bort intern maskinvara och RAM-minne från tredje part

Obs! Hoppa över det här avsnittet om datorn bara har RAM-minne från Apple.

Ta bort RAM-minne eller annan maskinvara som inte är från Apple (t.ex. expansionskort, optiska enheter eller hårddiskar) för att identifiera källan till problemet. Åtgärden är nödvändig för att, så långt det är möjligt, återställa datorn till den ursprungliga maskinvarukonfigurationen.

Om du är osäker på vilka RAM-moduler eller andra maskinvaruenheter som är från Apple eller tredje part, om du inte vill utföra åtgärderna själv eller om du har en Mac mini, kan du kontakta ett Apple-auktoriserad servicepartner. I annat fall utför du instruktionerna innan du fortsätter med nästa avsnitt.

Stäng av datorn. Om det behövs kan du stänga av datorn genom att hålla ner strömknappen i flera sekunder.

Öppna datorn, så att du kan komma åt minnesplatserna. Läs informationen i den användarhandbok som medföljde datorn eller sök efter en PDF-kopia av datorns användarhandbok på Apple Support Handböcker.

Ta bort eventuella RAM-minnesmoduler från tredje part.

Återinstallera det Apple-RAM-minne som medföljde datorn, om du har tillgång till det. Observera att det krävs minst 512 MB RAM-minne för Mac OS X 10.5. För Mac OS X 10.4 krävs det minst 256 MB RAM-minne.

Om datorn startar som den ska när Apple-RAM-minnet är installerat kontaktar du återförsäljaren av tredjeparts-RAM-minnet.

Gå till nästa avsnitt om problemet med grå skärmbild kvarstår.

Använd funktionen Arkivera och installera för Mac OS X

Om problemet inte är åtgärdat när du har slutfört ovanstående åtgärder, och datorn startas som den ska från installationsskivan för Mac OS X:

Sätt i installationsskivan för Mac OS X 10.4 eller 10.5. (Om du har skivor för båda versionerna använder du skivan för den version som är närmast datorns Mac OS X-version. Använd inte en startskiva som har medföljt en annan Mac-dator eller som innehåller tidigare versioner av Mac OS X).

Stäng av datorn. Om det behövs kan du stänga av datorn genom att hålla ner strömknappen i flera sekunder.

Starta datorn medan du håller ner C-tangenten så att den startas från skivan.

Utför en installation med funktionen Arkivera och installera (vilket innebär att användarkonton och nätverksinställningar behålls).

Gå till nästa avsnitt om problemet med grå skärmbild kvarstår efter installationen.

Installera Mac OS X genom att använda funktionen Radera och installera, som sista utväg

Viktigt! Den här åtgärden bör bara utföras om du har provat samtliga av ovanstående åtgärder. Om du använder Radera och installera, raderas alla filer från Mac OS X-volymen. Om möjligt bör du därför säkerhetskopiera viktiga filer eller använda Time Machine. Genom att ansluta Mac-datorn till en annan Mac-dator med en FireWire-kabel och använda FireWire-hårddiskläget kanske du kan säkerhetskopiera filer manuellt. Alternativt kanske du vill ta hjälp av Mac Genius-avdelningen hos en Apple-butik eller kontakta ett Apple-auktoriserad servicepartner.

Så här raderar du Mac OS X-volymen och installerar om Mac OS X:

Sätt i installationsskivan för Mac OS X 10.4 eller 10.5.

Stäng av datorn. Om det behövs kan du stänga av datorn genom att hålla ner strömknappen i flera sekunder.

Starta datorn medan du håller ner C-tangenten, så att den startas från skivan.

Installera Mac OS X med funktionen Radera och installera.

När du har installerat Mac OS X, startat datorn från Mac OS X-volymen och kontrollerat att problemet har åtgärdats bör du använda Programuppdatering för att uppdatera till den senaste versionen av Mac OS X.

Ytterligare information

Om problemet kvarstår när du har slutfört ovanstående åtgärder kan du besöka Mac Genius-avdelningen på en Apple-butik, ringa AppleCare eller kontakta ett Apple-auktoriserad servicepartner.

Om problemet bara uppstår när flera externa enheter är anslutna

Om den grå skärmbilden bara visas när flera externa enheter (d.v.s. USB- eller FireWire-enheter) är anslutna kanske problemet beror på en viss kombination av anslutna externa enheter.

Anta att du har anslutit de tre externa USB-enheterna A, B och C. Det kan finnas en konflikt mellan enhet A och enhet C. Då visas den grå skärmen bara om enhet A och enhet C är anslutna samtidigt, men inte om var och en av enhet A och enhet C är anslutna vid skilda tillfällen. Anta också att du, genom att följa instruktionerna i avsnittet "Koppla från och testa externa enheter och nätverkskablar" ovan, har dragit slutsatsen att problemet beror på enhet C, eftersom enhet C anslöts efter enhet A. Pröva nu om din slutsats är riktig genom att ansluta bara enhet C, och inga andra enheter, till datorn.Om startproblemet bara inträffar när enhet C är ansluten kan du vara säker på att det är enhet C som är upphov till problemet.Om datorn däremot startas som den ska beror problemet på en enhetskonflikt.Identifiera problemenheten genom att ansluta en enhet i taget samtidigt som enhet C är ansluten tills problemet inträffar (starta om datorn när du har anslutit en enhet).Upprepa instruktionerna tills du har identifierat den uppsättning av enheter som ger upphov till startproblemet.

Vad kan du göra?

Kontrollera att varje enhet har den senaste versionen av den fasta programvaran. Kontakta enhetens tillverkare för information om fast programvara. Du bör också kontrollera att varje enhet har de senaste drivrutinerna. Annars bör du installera dessa med hjälp av anvisningarna ovan när du har startat datorn i säkert läge.

Om det krävs en separat strömkälla för någon av enheterna kontrollerar du att den aktuella enheten är ansluten till elnätet. (En sådan enhet måste anslutas till elnätet, även om enheten verkar vara på då den enbart är ansluten via USB.)

Prova med att ansluta varje enhet med andra USB- eller FireWire-kablar.

Om du har en enhet som är av liknande typ som en av de enheter som skapar problem kan du prova att byta ut den ena mot den andra.

Kontakta enheternas eller de medföljande komponenternas tillverkare för support eller information om tillgängliga servicealternativ.

Källa

Ändrades av Lappen
Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Var snälla mot Magrood nu, och gör inte denna tråd till ännu en diskussion om PC eller Mac.

Hon har bekymmer med att få ut sina data - då kan det kvitta från vilket skal :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Malaeng Sabb

Cavemans uttalande är ju direkt skrattretande... det vet väl de flesta att Apples datorer innehåller komponenter av betydligt högre kvalitet än plastiga PC?

Vad tror ni prisskillnaden beror på?

Apple fanboy Herr Chang har talat.

Medlemsavgift till sekten kanske :P

Link to comment
Dela på andra sajter

Medlemsavgift till sekten kanske :P

Lägg av Knasen och respektera trådämnet är du snäll.

Ändrades av Lappen
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...