Jump to content
IGNORERAD

Uppdatering av ATM och banker


leifen

Recommended Posts

Var jag än söker, så är ibland svar om avgifter vid ATM mm. inaktuell.

Några vad som kan säga vad som gäller i februari 2011.

Är ICA kortet fritt från uttagsavgift om 150 bath i Thailand.

Är vissa ATM bättre?

Olika växelkurser i ATM?

Max gränser vid uttag? Skillnader i kort och ATM?

Årsavgift för olika kort.?.

De svenska bankernas avgifter vid uttag och vid överföringar.

Är Forex pisskurser så dåliga, när inga avgifter finns?

Forex är ju också bank och rabatterar kursen åt egna kunder. Vem har erfarenhet?

Någon som räknat på de olika alternativen, finns det brytgränser när vissa transaktioner blir lönsammare resp. förlorare.

Ämnet är alltid intressant så, färsk fakta är den bästa kunskapen.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är Forex pisskurser så dåliga, när inga avgifter finns?

Ja, det är pisskurser... Växlar du mindre än 500 SEK så kanske det lönar sig med Forex ifall de inte har några avgifter.

Tycker dock att uppgifterna här på forumet är uppdaterade. Svaret på alla dina frågor finns kanske inte i en post men de finns här...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Forex och exchange har skitkurser. ex 409 bath för 100skr på Arlanda. Jag fick 436 på plats i Chiang Mai.

Sen steg det fort till 467. (På växlingskontor med kontanter)

ICA kortet är inte fritt från 150bath i ATMer jag använt. Men blir ändå billigast. Men ta inte ut mindre än 10000bath åt gången.

150 bath är den ända avgiften på de kortet och det är thaibanken som tar ut för främmande kort. Inte ICA.

Växelkursen på alla kort är ju dagsaktuell så de får du kolla löpande.

Kontantuttagsavgiften är hos handelsbanken 28/1 44,20kr å kursen 0,2177

Hos SEB 21/1 68,32kr och kurs 0,2244. Mastercard hos båda.

Och neka till den kurs ATMen erbjuder vid uttag=dålig.

Vissa ATM vill ha betalt för kvitto men det är bara trycka på NO vid frågan om man vill ha kvitto i så fall.

OBS! Varken Forex eller Exchange hade Thai Bath på Arland 26 dec-10. Hittade hos SEB till slut.

Jag växlar max 500-1000kr i Sverige så jag klarar Taxi mm på plats i Thailand. Resten på plats.

mvh Mr Ning Ning.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska Banker

GE moneybanks sparkont med kort har ingen årsavgift och 12 avgiftsfria uttag per år (där efter 15 kr/uttag) inget växelpåslag heller.

ICA-bankens bankkort har en årsavgift på 240 kr, fria uttag samt inget växelpåslag.

Båda dessa kort är Mastercard.

Thailändska ATM

Aeon har ingen avgift på uttag (max belopp per uttag är minst 30 000THB)

Citibank har ingen avgift på uttag (max belopp per uttag är minst 30 000THB) finns nog bara i Bangkok vid Sukumvit MRT / Asok BTS

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenska Banker

GE moneybanks sparkont med kort har ingen årsavgift och 12 avgiftsfria uttag per år (där efter 15 kr/uttag) inget växelpåslag heller.

ICA-bankens bankkort har en årsavgift på 240 kr, fria uttag samt inget växelpåslag.

Båda dessa kort är Mastercard.

Thailändska ATM

Aeon har ingen avgift på uttag (max belopp per uttag är minst 30 000THB)

Citibank har ingen avgift på uttag (max belopp per uttag är minst 30 000THB) finns nog bara i Bangkok vid Sukumvit MRT / Asok BTS

Ska prova citibank i morgon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Svenska Banker

GE moneybanks sparkont med kort har ingen årsavgift och 12 avgiftsfria uttag per år (där efter 15 kr/uttag) inget växelpåslag heller.

ICA-bankens bankkort har en årsavgift på 240 kr, fria uttag samt inget växelpåslag.

Båda dessa kort är Mastercard.

Thailändska ATM

Aeon har ingen avgift på uttag (max belopp per uttag är minst 30 000THB)

Citibank har ingen avgift på uttag (max belopp per uttag är minst 30 000THB) finns nog bara i Bangkok vid Sukumvit MRT / Asok BTS

Jag förstår inte riktigt biten med"max belopp per uttag är minst 30000THB"

betyder det att det inte finns en övre gräns idag, men att den om den kommer blir den minst 30000THB?

Citi låter ju onekligen intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte riktigt biten med"max belopp per uttag är minst 30000THB"

betyder det att det inte finns en övre gräns idag, men att den om den kommer blir den minst 30000THB?

Citi låter ju onekligen intressant.

I "vanliga" thai-atm:er så brukar maxbeloppet vara 20 000THB... I de ovan nämnda atm:erna har jag tagit ut 30 000THB utan problem... jag har inte testa högre belopp men jag tror att 40 000 THB kan funka också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

I "vanliga" thai-atm:er så brukar maxbeloppet vara 20 000THB... I de ovan nämnda atm:erna har jag tagit ut 30 000THB utan problem... jag har inte testa högre belopp men jag tror att 40 000 THB kan funka också.

Aha!

Som jag skrev tidigare så brukar jag ta ut pengar på kontoret, inte för att slippa 150THB avgiften utan mera för att jag troligen är lite paranoid ang skimmning.

Vet du hur mycket Citi har som uttags gräns/dag eller vecka?

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag förstår inte riktigt biten med"max belopp per uttag är minst 30000THB"

betyder det att det inte finns en övre gräns idag, men att den om den kommer blir den minst 30000THB?

Citi låter ju onekligen intressant.

Han menar givetvis maxuttag.

Har betydelse eftersom du för det mesta får pröjsa 150 baht per uttag.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha!

Som jag skrev tidigare så brukar jag ta ut pengar på kontoret, inte för att slippa 150THB avgiften utan mera för att jag troligen är lite paranoid ang skimmning.

Vet du hur mycket Citi har som uttags gräns/dag eller vecka?

Jag tror inte Citi har någon gräns dag/vecka... din svenska bank lär dock ha en gräns... om du behöver ta ut mer än den gränsen kan du kontakta din bank och se om de kan höja den temporärt...

Citis bankomater är inne på deras kontor, så jag tror inte det är någon större risk för skimming där inte.

Jag bruka se till att inte ha några gigantiska summor på de konton som är kopplade till mina kort, mina kreditkort använder jag sällan utomlands.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Jag tror inte Citi har någon gräns dag/vecka... din svenska bank lär dock ha en gräns... om du behöver ta ut mer än den gränsen kan du kontakta din bank och se om de kan höja den temporärt...

Citis bankomater är inne på deras kontor, så jag tror inte det är någon större risk för skimming där inte.

Jag bruka se till att inte ha några gigantiska summor på de konton som är kopplade till mina kort, mina kreditkort använder jag sällan utomlands.

Jag blandade ihop Citibank i Sverige med ditt inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var på citibank i går kommer redovisning i morgon om kursen är faställd då

var en bra automat behövde bara sticka in kortet så chippet var inne, så ingen risk att kortet blir kvar i maskinen

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...