Jump to content
IGNORERAD

Nu är det över 30 000 Thailändare i Sverige.


Lung Lennart

Recommended Posts

SCB har kommit ut med ny statistik över befolkningen. Kunde få fram dessa siffror. Ganska intressant. Väljer att inte kommentera själv, vi får se hur tråden utvecklas.

Thailändare i Sverige

Alla: 2009, 28739. Ökning med 2640 till 31379, 2010.

Män: 2009, 6314. Ökning med 595 till 6909, 2010.

Kvinnor: 2009, 22425. Ökning med 2045 till 24470, 2010.

Män över 18 år: 2009, 3212. Ökning med 381 till 3593, 2010.

Kvinnor över 18 år: 2009, 19379. Ökning med 1840 till 21219, 2010.

Pojkar 18 år och yngre: 2009, 3102. Ökning med 214 till 3316, 2010.

Flickor 18 år och yngre: 2009, 3046. Ökning med 205 till 3251, 2010.

Barn18 år och yngre: 2009, 6148. Ökning med 419 till 6567, 2010.

Källa: http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/SubTable.asp?yp=tansss&xu=C9233001&omradekod=BE&huvudtabell=UtrikesFoddaR&omradetext=Befolkning&tabelltext=Utrikes+f%F6dda+i+riket+efter+f%F6delseland%2C+%E5lder+och+k%F6n%2E+%C5r&preskat=O&prodid=BE0101&starttid=2000&stopptid=2010&Fromwhere=M&lang=1&langdb=1

PS. Sorry, hamnade kanske under fel rubrik, kanske någon kan flytta tråde.n DS

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra tycker jag, Thailändare är ju en grupp som integreras bra i landet och tillför mycket. Sedan är ju de flesta (tror jag) i

bland-äktenskap och sånt gillar jag verkligen :)

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Själv trodde jag det var många fler än 30.000. Känns som det finns lika många thaihak nu förtiden som det fanns pizzerior för 10 år sen. Finns väl ett par tusen som är här på turistvisum oxå, men jag hade nog gissat på det dubbla i alla fall.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv trodde jag det var många fler än 30.000. Känns som det finns lika många thaihak nu förtiden som det fanns pizzerior för 10 år sen. Finns väl ett par tusen som är här på turistvisum oxå, men jag hade nog gissat på det dubbla i alla fall.

Många av thaihaken i sverige är kines och vietnames ägda och serverade ofta just sådan mat tidigare men nu hakat på trenden med thaimat.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara? Jag hade faktiskt trott det var betydligt fler!

I vilket fall så 30.000 thai i Sverige borde då motsvara 0,32% av Sveriges befolkning och 0,05% av Thailands befolkning. (I sammanhanget imponerande att man så ofta i medier har ork att gnälla över 0,32% av invånarna, tex pågående fruimportdebatt...)

En motsatt uträkning hade varit intressant, men hur räknar man svenskar i Thailand?

Jag tycker att thai-invandring till Sverige är positivt under nuvarande och kontrollerade former och precis som tidigare talare sa så anpassar sig thailändare väldigt bra till det svenska samhället. :friends:

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Många av thaihaken i sverige är kines och vietnames ägda och serverade ofta just sådan mat tidigare men nu hakat på trenden med thaimat.

Visst är det så, men det jämnar nog ut sig då många av sushiställena ägs av thai:))

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

En motsatt uträkning hade varit intressant, men hur räknar man svenskar i Thailand?

Dom flesta vill nog inte bli räknade:))

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv trodde jag det var många fler än 30.000. Känns som det finns lika många thaihak nu förtiden som det fanns pizzerior för 10 år sen. Finns väl ett par tusen som är här på turistvisum oxå, men jag hade nog gissat på det dubbla i alla fall.

Det är säkert fler än 30000. Det finns en mörkertal thaitjejer och -killar som stannar kvar efter att turistvisumet gått ut. De jobbar hellre svart i Sverige än att åka tillbaks. Samma sak gäller även andra nationaliteter(icke-EU medborgare).

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är säkert fler än 30000. Det finns en mörkertal thaitjejer och -killar som stannar kvar efter att turistvisumet gått ut. De jobbar hellre svart i Sverige än att åka tillbaks. Samma sak gäller även andra nationaliteter(icke-EU medborgare).

Ja det är helt säkert sant, men det är inte frågan om något större antal, ett par tusen kanske.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns säkert ett mörkertal i de dryga 30 000. Dels på plussidan då det finns ett antal Thailändare som illegalt vistas i landet. Dels på minussidan då många inte "skriver ut sig" ur Sverige när de flyttar hem till Thailand igen.

Migrationsverket och Skatteverkets folkbokföring pratar tydligen inte med varandra, ingen uppföljning av uppehållstillstånd tycks ske den vägen.

Har själv sett på icke tillåten sajt.se (är väl egentligen en spegling av folkbokföringen) personer som sedan flera år flyttat hem. Har till och med sett ett orange kuvert ställt till en Thailändare som flyttat hem igen.

Kolla själv på icke tillåten sajt.se om ni vet någon invandrare som flyttat hem igen, räcker oftast med att bara fylla i ett rättstavat namn. Thailändska för och efternamn är tämligen unika. Ni får bara något några träff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...