Jump to content
IGNORERAD

Jobba som lärare


N1sse

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny här på forumet så jag vet inte om detta vartit uppe tidigare!

Har funderat på att skaffa en TEFL utbildning och börja som engelsklärare. Har sökt en massa andra jobb i Thailand men man har väll inte de rätta kvalifikationerna. Har BA så då ska man

väll kunna få arbetstilstånd vad jag har förståt.

Någon som har erfarenhet, åsikter eller bara vill komentera?!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • N1sse

    5

  • berlitz

    4

  • Scandinaviancorner

    3

  • GammalDansken

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej!

Jag är ny här på forumet så jag vet inte om detta vartit uppe tidigare!

Har funderat på att skaffa en TEFL utbildning och börja som engelsklärare. Har sökt en massa andra jobb i Thailand men man har väll inte de rätta kvalifikationerna. Har BA så då ska man

väll kunna få arbetstilstånd vad jag har förståt.

Någon som har erfarenhet, åsikter eller bara vill komentera?!

Väntar med spänning :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Alla vill visst bli engelsklärare i Thailand, nog för att det behövs men det ger ju inga pengar, då skall det vara på stora Universitet i så fall

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gärna jobba med något annat, men det verkar vara svårt att ens få svar på något annat än som lärare via TEFL har väll skickat in på 15-20 bara senaste månaden på olika jobb men man får juh inte ens svar.

Jag flyttar inte till Thailand för pengarnas skull utan för hälsan, jag har psoreasis och den är så mycket bättre när man är där nere mot att vara här hemma. Sedan att man även hittat en trevlig thai tjej så gör det inte saken lättare, hon vill inte flytta hit och jag vill flytta till Thailand. Men men man måste juh ha ett arbete eller starta eget först som sagt var.

De TEFL jobb jag tittat på och även fått svar på ligger mellen 30-40000bath ingen jätte lön i våra ögon kanske men tillräckligt för att kunna bo och leva i Thailand!

Ändrades av N1sse
Link to comment
Dela på andra sajter

Det har kommit in fler och fler filipinare som engelska lärare i LOS även uppe Korat där kärringens syster

studerar har dom en flap som engelskalärare så britterna som springer och gapar på Nana att dom jobbar

som lärare blir nog utkonkurerade snart. Jag känner en filipinska väl som jobbade i BKK som lärarinna

i 2år hon hade fritt boende och en låg lön på 15.000baht/mån trots bra utbildning i hemlandet men pisslön ändå.

//Broskan

Ändrades av Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Jag skulle gärna jobba med något annat, men det verkar vara svårt att ens få svar på något annat än som lärare via TEFL har väll skickat in på 15-20 bara senaste månaden på olika jobb men man får juh inte ens svar.

Jag flyttar inte till Thailand för pengarnas skull utan för hälsan, jag har psoreasis och den är så mycket bättre när man är där nere mot att vara här hemma. Sedan att man även hittat en trevlig thai tjej så gör det inte saken lättare, hon vill inte flytta hit och jag vill flytta till Thailand. Men men man måste juh ha ett arbete eller starta eget först som sagt var.

De TEFL jobb jag tittat på och även fått svar på ligger mellen 30-40000bath ingen jätte lön i våra ögon kanske men tillräckligt för att kunna bo och leva i Thailand!

Ja sen kommer det här med arbetstillstånd med mera har du det??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobba här själv-chansen är i det närmaste obefintlig - tyvärr

Starta eget i gummans namn då blir det genast mkt lättare.

Om du ska starta i eget namn-- 4 st anställda,skatt,bokföring,mm.

samt att du får bara äga 49 % av ´ditt´ företag.

Det finns genvägar-ja-men om du inte bott och levt här nere

ett tag så ligg lite lågt tills du har annamat vad som krävs/behövs

och spana och lär..ett råd bara..ta det lungt i början..

OM du vill ha närmare info.så pm,a mej

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inget arbetstillstånd ännu. Måste juh ha underskrift av arbetsgivare vad jag har förståt!

Har även funderat mycket på det här med att starta eget och då i "gummans" namn men det vart juh problem där också, mycket av det som vi tittat på att i så fall göra får man inte göra som falang kom vi underfund om.

Jag har gjort silver smycken och slipat sten som hobby några år, men det får man inte göra som falang!

Jag har arbetat endel på byggen men.

och så vidare

Enda jag kan komma på är väll elektriker för det är något som skulle behövas tror jag...post-8166-0-98822000-1297625698_thumb.jp

post-8166-0-98822000-1297625698_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ALDRIG få ett arbetstillstånd inom ett yrke som kan utföras

av en thailändare..Svensk tolk etc då kan det funka.

Bo här ett tag å sug i dej och lär- ojoj mkt å lära å förundras över-ja lovar-:crazy:

Ett tips--snegla på vietnam/kambodja/burma ...å bo i Thailand-funkar kanon för oss iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Du kan ALDRIG få ett arbetstillstånd inom ett yrke som kan utföras

av en thailändare..Svensk tolk etc då kan det funka.

Bo här ett tag å sug i dej och lär- ojoj mkt å lära å förundras över-ja lovar-:crazy:

Ett tips--snegla på vietnam/kambodja/burma ...å bo i Thailand-funkar kanon för oss iaf.

... eller snegla på kambodjaner och burmeser - de flesta jobbar utan work permit

och har gjort det i åratal. Inte så farligt om bara du håller dig hemma och inomhus

i de ljusa timmarna :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Hej N1sse!

Att ta en sk TEFL kurs kostar ca 8-10.000 svenska kronor och är ofta väldigt komprimerade kurser på ca 5 veckor.

Efter godkänd utbildning får du ett diplom och ofta ochså hjälp med placering på lämplig skola.

Har man ett TEFL certifikat plus någon form av universitetsutbildning så är det ganska lätt att hitta ett arbete som lärare med en lön på mellan 30-80000 baht i månaden.

Text and Talk academy finns bla i Pattaya och Bangkok och Chiang Mai.

Med vänliga hälsningar,

BERIT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

... eller snegla på kambodjaner och burmeser - de flesta jobbar utan work permit

och har gjort det i åratal. Inte så farligt om bara du håller dig hemma och inomhus

i de ljusa timmarna :-)

:lol: Jag menade att det är mkt. lättare att driva företag etc.

visum osv.

MEN mkt tråkigare i de mörka timmarna :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bekanta från Finland som jobbar som lärare i Phuket, det är engelska dom lär ut!

På tal om lärare, våffå skriver jag ibland "ahr" istället för har? Har inte hänt förut, men för 2 år sedan upptäckte jag detta! Det sker helt automatiskt, vissa andra ord blir osså så! :bag:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om lärare, våffå skriver jag ibland "ahr" istället för har? Har inte hänt förut, men för 2 år sedan upptäckte jag detta! Det sker helt automatiskt, vissa andra ord blir osså så! :bag:

Du har börjat tänka snabbare än vad du skriver... Nej, jag vet inte men det har börjat hända för mig också men främst ordet inte som blir itne...

Vad gäller lärare så kan det kanske vara möjligt att jobba via t.ex. något SIDA-projekt som stödlärare men det är nog mycket svårt att få långtidsanställning som engelskalärare. Jag kommer nog aldrig söka något jobb i Thailand. Starta eget i fruns regi, köpa mark med avkastning till liten arbetsinsats, hjälpa till gratis och i det tysta jobba på distans är nog det som jag kommer hålla på med när man flyttar ner vilket visserligen nog ligger många år in i framtiden.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag har bekanta från Finland som jobbar som lärare i Phuket, det är engelska dom lär ut!

På tal om lärare, våffå skriver jag ibland "ahr" istället för har? Har inte hänt förut, men för 2 år sedan upptäckte jag detta! Det sker helt automatiskt, vissa andra ord blir osså så! :bag:

Om du har Word på din dator kan man ställa in felkorrigering så såna fel rättas till med automatik.

Iaf Word 2003 korrigerar automatiskt t.ex. "ohc" till "och" - så problemet är nog vanligare än man kan tro.

Det funkar dock inte när man skriver här, men felskrivningarna blir åtminstone rödmarkerade.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har Word på din dator kan man ställa in felkorrigering så såna fel rättas till med automatik.

Iaf Word 2003 korrigerar automatiskt t.ex. "ohc" till "och" - så problemet är nog vanligare än man kan tro.

Det funkar dock inte när man skriver här, men felskrivningarna blir åtminstone rödmarkerade.

Skit evnt.felstavningar-utan läs innehållet ist.

Alla gör vi felstavningar - big problem-eller :av-109998:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har Word på din dator kan man ställa in felkorrigering så såna fel rättas till med automatik.

Iaf Word 2003 korrigerar automatiskt t.ex. "ohc" till "och" - så problemet är nog vanligare än man kan tro.

Det funkar dock inte när man skriver här, men felskrivningarna blir åtminstone rödmarkerade.

Ja det var en bra förklaring tycker jag, när jag skriver mail då rättas allt efter hand!

Men nan har väl någon jävla "ahbd" eller vad det nu heter!

Men tänk om vi alla skrev gammelsvenska, det vore kul för datorn o luska ut! :dance1:

Fvad hafver ni gjhort i dag då?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var en bra förklaring tycker jag, när jag skriver mail då rättas allt efter hand!

Men nan har väl någon jävla "ahbd" eller vad det nu heter!

Men tänk om vi alla skrev gammelsvenska, det vore kul för datorn o luska ut! :dance1:

Fvad hafver ni gjhort i dag då?

Svikrer man braa rtät bktvsoäer smat att fsrtöa och stsia bstkovean är rtät så slpear det igenn rlol i veikln onndrig de ardna bkosätrnava kemmor...

Skriver man bara rätt bokstäver samt att första och sista bokstaven är rätt så spelar det ingen roll i vilken ordning de andra bokstäverna kommer...

http://dan.hersam.com/2005/01/27/reading-jumbled-letters/

Arocdnicg to rsceearch at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn’t mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoatnt tihng is taht the frist and lsat ltteer are in the rghit pcale. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it wouthit pobelrm. Tihs is buseace the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltså som med thailändska bara orden finns med på ett ungefär så förstår de. Eller som en thai lärare sa till mig under den första lektionen jag tog...

Thailändarna förstår vad du menar bara du säger ungefär rätt för de pratar lika mycket fel stjälva, se bara till att få med alla ord i meningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har börjat tänka snabbare än vad du skriver... Nej, jag vet inte men det har börjat hända för mig också men främst ordet inte som blir itne...

Vad gäller lärare så kan det kanske vara möjligt att jobba via t.ex. något SIDA-projekt som stödlärare men det är nog mycket svårt att få långtidsanställning som engelskalärare. Jag kommer nog aldrig söka något jobb i Thailand. Starta eget i fruns regi, köpa mark med avkastning till liten arbetsinsats, hjälpa till gratis och i det tysta jobba på distans är nog det som jag kommer hålla på med när man flyttar ner vilket visserligen nog ligger många år in i framtiden.

Enligt min planering så ska det inte dröja längre än till februari/mars 2012 innan jagflyttar för då är det dags att vara på TEFL kurs inför nästa skolår om man inte hunnit med att få annat jobb!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Vet inte, men jag har hört att de statliga skolorna tar de, som väljer de utlänningar, som har engelska som MODERSMÅL. (Filipinarna har ju det halvt om halvt.)

---

(((Vet inte vilken fru det blir än :) men den troligaste jobbar redan i eget/familjeföretag. Vet inte heller hur mycket pengar jag får ihop. Men troligen kommer jag att satsa på lösningen att:)))

frun äger företaget*

och hon anställer mig som någon slags expert (beroende på vilken företagsidé som det blir).

Om det blir ett internetföretag kan jag (=mitt svenska företag) ha ägarrättigheten och sedan leasa ut användandet till fruns företag. Då har jag ett hyffsat skydd om det skulle bli skilsmässa.

*För med AB-lösningen med bulvaner försvinner en del pengar till andra. Och iofs har det fungerat ofta, men det är ju svårare att skydda sig mot helblåsning, för dolumenten sägs vara på thai, och det är förhoppningsvis enklare att bedöma personer man känner bättre =frun :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

MoE har tack och lov nya riktlinjer för anställning av engelsklärare och medföljande arbetstillstånd (som måste godkännas). För icke native speakers så är det betydligt mkt svårare att få jobb som lärare i dagsläget. Liksom TS så finns det horder av halvdesperata män som är villiga att göra nästan vad som helst för att kunna bo och leva i Thailand, av alla möjliga skäl som inte har med jobb som lärare att göra. Folk som aldrig jobbat med utbildning tror att de gör nytta efter en 5-veckors kurs, och så undrar folk varför den thailändska engelska undervisningen är så miserabel. Ser man bara läraryrket som ett sätt att kunna stanna iu Thailand tycker jag man skall skita i det eftersom det är dömt att leda till en rad misslyckande, både för inblandade vuxna och elever...

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är väldigt bra på engelska så är det väl bara att säga att man har det som modersmål... t.ex. säga att en av ens föräldrar har engelska som förstaspråk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...