Jump to content
IGNORERAD

Idéer - Hjälp till självhjälp


Sek Losos uncle

Recommended Posts

Är det någon som kan rekommendera någon bok (på thailändska) som handlar om privat-/företagsekonomi?

Boken får gärna behandla t.ex. nuvärde, räntor, budgetar, produktkalkyler, investeringsguld, aktier/fonder, etc.

Jag har köpte en Warren Buffet -bok... men jag vet inte hur mycket som frugan anammade från den.

Var Buffet boken på Thai?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sek Losos uncle

    14

  • Sangwal

    6

  • måne

    4

  • erkki

    4

Mest aktiva i denna tråd

Jag kan inte se någon i tråden som säger att det är en skyldighet, kan du?

Jag personligen skulle aldrig komma på tanken att betala pengar månad efter månad, utan motprestation, till en fullt arbetsför vuxen person men jag skulle ännu mindre kunna tänka mig att bo granne med en kusin som sliter månad efter månad utan att få en satang över för att köpa en motorcykel utan att hjälpa till. Det kan handla om små saker som ett räntefritt lån, lite pengar för ett körkort som kan höja hans lön, lite småjobb mot bra betalt eller vad som helst. en summa som motsvarar en helkväll i Stockholm kan göra en enorm skillnad. Du kanske trivs med att sitta på din veranda eller hemma i din lägenhet och säga "jag förstår inte grejen med att hjälpa" men i ett land nästan helt utan sociala skyddsnät så är familjen det enda skyddsnät som finns och att då avstå en procent av sin inkomst, till någon som förtjänar det, är inte så märkligt som du tror.

Det står väl inte det ordagrant, men det verkar som det flesta ger ut allmosor till höger och vänster..

Får känslan att ni behandlar familj och släkt som minderåriga..

jag vet att min flickvän hjälper sin mor, men hoppas verkligen att det stannar där..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du missat att det tillhör thailänsk kultur att hjälpa familjen? :-) Så det är nog stor risk att thaifrun blir sur om man inte gör det...

Jag bor i Sverige och följer de traditioner vi har här.. Ser inget fel i det..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du missat att det tillhör thailänsk kultur att hjälpa familjen? :-) Så det är nog stor risk att thaifrun blir sur om man inte gör det...

Jag bor i Sverige och följer de traditioner vi har här.. Ser inget fel i det..

Rock on!

Jag också! Men fru Chang känner sig tvingad (kanske inte rätt ord) att med egna pengar hjälpa thaisläkten. Vilket tyvärr verkar vara ganska magsårsframkallande för henne... vet inte riktigt hur jag ska råda henne.

Det som gör mig ledsen är när man försöker utnyttja hennes hjälpsamhet. Hon sliter hårt för de pengar hon tjänar i Sverige.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är klart, man gör vad man vill med sina pengar. Men själv känner jag empati när jag ser hur tufft livet är för familjen. Jag köper lite redskap och skicka en slant till sambons bror ibland och det känns jävligt bra och uppskattat. Men så är jag inte en gnidget heller! :mdr:

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

[Tja, jag vet inte om dom flesta gör det på forumet? Men jag kan se till mig själv och säkert många andra som har en thailändsk sambo/fru som inte har en välbärgad familj. Jag har då aldrig sett eller upplevt nån i min närhet som kommer från så fattiga förhållanden. Första gången jag besökte min sambos familj så fick jag iaf en dos av perspektiv på tillvaron. Och det känns väldigt konstigt att inte bidra med nåt när man väl sett hur dom lever och hur mycket dom tjänar. För mig var det en självklarhet som lever under helt andra förhållanden än min thailändska släkt att bidra med lite saker och pengar som underlätta deras liv till det bättre. Visst, min sambo tjänar egna pengar och skickar när det behövs, men inte varje månad. Och även jag skickar pengar ibland av ren välvilja för att jag tycker om sambons familj och tycker det är kul att hjälpa dom.

Av vilken anledning vill inte du hjälpa din fru/sambos familj? För att man inte gör så i Sverige? Jag tycker det är väldigt besynnerligt om man som mig ser vilken tillvaro dom lever i och inte vill ge en hjälpande hand.

Nu kanske din fru/sambo kommer från väldigt ordnade förhållanden och inte behöver nåt stöd? Om dom nu inte gör det, varför vill inte du bidra med nåt? Vi snackar ju inte om några astronomiska summor.

På tal om gnidget. Ja, det tycker jag man är om man har råd och bidra med några hundralappar då och då. Men det är jag det.

Tjåck dii!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var Buffet boken på Thai?

Den var på Thai...

Warren Buffett Speaks: Wit and Wisdom from the World's Greatest Investor

heter den på engelska

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag ser väl egentligen fel med att hjälpa till..

Men jag har sett på nära håll hur fel det kan gå, då Thai/svenska familjer sina thaifamiljer till den grad att det har slutat med den thai/svenska familjerna får ta lån för hjälpa sina thaifamiljer, för att sen leva på marginalerna och den thailändska familjen lever ett mycket bättre liv i Thailand..

Allt detta pga att dom vill visa status och att dom är välbärgade, till sina grannar och resterande släkt...

Vissa av dessa familjer har inte haft råd att hälsa på sin familj i Thailand på flera pga detta..

Så är det väl inte menat vara..Man kan hjälpa, fast det ska inte gå ut över sin egna välfärd..

Rock on!

Det var ju en väldigt dålig jämförelse. Eller tror du att merparten av thai/svenskar gör som i det fallet du beskriver? Jag har aldrig hört nån göra så bland dom vi känner. Man ska väl självklart bara hjälpa i den mån man har råd allt annat är bara ren idi*ti. Men det trodde jag var en självklarhet!? Så naiv är jag. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla gör väl som de vill. Att Thai har det sämre ekonomiskt betyder inte per automatik att de får det bättre bara för att jag ger dem pengar. Lätt fånget, lätt förgånget.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Bond,

Föklara gärnna vad du menar, jag trodde att man med automatik fick det bättre ekonomiskt om någon ger mig pengar.

Menar du att man tappar bort dem innan du har gett dem?

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Bond,

Föklara gärnna vad du menar, jag trodde att man med automatik fick det bättre ekonomiskt om någon ger mig pengar.

Menar du att man tappar bort dem innan du har gett dem?

Puss

Erkki

Tja, han kaske menar att dom slösar bort dom på onödiga saker..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

<br />Tja Bond,<br /><br />Föklara gärnna vad du menar, jag trodde att man med automatik fick det bättre ekonomiskt om någon ger mig pengar.<br />Menar du att man tappar bort dem innan du har gett dem? <br /><br />Puss<br />Erkki<br />
<br /><br /><br />

Är väl knappast någon hemlighet att många slösar bort, ger bort, spelar bort, super bort osv. Den ekonomiska standarden behöver inte höjas bara för att man får pengar utan motprestation.

Puss

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa är väl att ha kunskap om vad som är behovet. Pengar kan vara bra men lika ofta katastofalt fel.

Inköp av maskiner, inventarier är kanske många gånger bättre.

Visst är det kul att hjälpa, men utan att veta, blir man lätt en "besserwisser" som tror sig veta bästa lösningen.

Har gjort sådana tavlor själv i livet.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Hon kanske tackade nej för hon inte trodde din "affärside" höll.Ang. öl,jag pratar mycket om god mat oxå även om jag inte alltid äter gott.Och har du aldrig varit i Thailand så har du nog en lång "praktikperiod"framför dig.Mvh Måne som snart ska inmundiga en öl på min changveranda utan att investera i en ölfabrik

Första meningen är på ungefär samma nivå, som då du dillade om troll då jag skrev om att jag har bland planerna att träna något ungdomslag Vet inte hur det gått, eller om han håller på fortfarande, men upplysningsvis så fick jag nyligen redan på att i början av 2009 började en svensk ungdomsledare i Isan. ..na.gif

Om inte första affärsdén fungerar, så är det ju bara att ta någon av de andra :)

En vet jag fungerar, men jag vet inte om de, som gjort det hittills blir farligt sura om man börjar konkurera med dem. Men den är bara reservidé, för jag tycker inte att det är något roligt att jobba med sådant, utan jag föredrar datorjobb. Hur lång THAIpraktikperiod skulle man behöva för att starta en INTERNATIONELL Internetverksamhet, menar du? biggrin.gif

Det står väl inte det ordagrant, men det verkar som det flesta ger ut allmosor till höger och vänster..

Har du missat att trådämnet är "Själv till självhjälp"? :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Det viktigaste är nog inte vad den "fattige" vill göra.

De gör i princip vad som helst för att förbättra sin position.

Det viktiga är vad vi gör, har vi ett intresse i det vi hjälper till med så känner alla med automatik ett ansvar.

Att kasta ut pengar och tro att någon skall göra något med dessa utan kunnande, krav eller mål går inte så ofta bra.

Satsa inte på ett projekt som genererar några baht extra i fickan, även en thaiare drömmer om att ha mycket pengar.

Samt att du blir intresserad eftersom det rent pengamässigt förhoppningsvis genererar ngt till dig själv.

Räkna igenom allt med dem först, de har en tendens att skönmåla verligheten mer än lovligt. Efter ett par uträkningar brukar det visa sig att 9 av 10 projekt är skit.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...