Jump to content
IGNORERAD

Idéer - Hjälp till självhjälp


Sek Losos uncle

Recommended Posts

Sek Losos uncle

Vad har ni för idéer och erfarenheter gällande att hjälpa thaisläkten till bättre levnadsstandard genom att hjälpa dem att själva tjäna mer? (Genom att ge dem startkapital/kunskaper.) Tänkte att vi skulle kunna "lista" dem här.Nedanstående citat från en annan tråd, gav mig idén till den här tråden.

Jag har ingen egen verksamhet här i Thailand men jag har hjälpt till att starta upp ett par företag för att några av damens släktingar ska försörja sig själva och slippa snylta på henne. D.v.s. mej.

Hittills har vi startat ett "Minimart" som går förvånansvärt bra. Genererar nu runt 60-80.000 bath/mån till ägarparet. Vilket får anses som bra i ett land där en fabriksarbetare tjänar 6-8.000 bath/mån. Investeringskostnad ca 1 mille

Den andra verksamheten är en restaurang som visserligen funkar, men som ännu inte ger några större inkomster. Kanske 20-30.000 bath/mån netto. Investeringskostnad ca 400.000.

Bägge företagen är thaiägda och inte ett enda papper bokföring existerar! Detta trots att myndigheterna har varit på besökt och kontrollerat.

Poffa

Själv har jag ingen thaisläkt än, men har frågat ett par möjliga fruämnen vad deras familjemedlemmar kan. INTE för att få släkten med bästa möjligheterna, utan för att kolla om jag kan klara av att lyfta deras levnadsstandard hyffsat <ahttp://www.maipenrai.se/forum/uploads/emoticons/default_smiley.gif' alt=':-)'> Bland dem har funnits t ex bönder, lastbilschaffis, restaurant, skräddare, byggare, marknadsförsäljare.../Såklart kan man öka standarden för bönderna med mer land och bättre utrustning. /Gummiträdsplantering. Nackdel Ger ingenting på (7?) år, men tror få bra lönsamhet på lång sikt, men man kan ju inte veta vad gummipriset är då det går att börja skörda. Ett alternativ kan vara att köpa mark med träd, som växt några år. Fördel: Jobbet är mycket bättre spritt över året än vanliga odlingsjobb. (Träden ska vila någon månad per år, men tappas resten av året.)/En berättade om start av svinuppfödning i ganska stor skala. Det var ganska nyligen, så oklart hur det går mer låmgsiktigt. /Även Bankrånar-Janne Olsson startade en bybutik, som sägs ha gått riktigt bra fram till att en storkedja nyligen öppnat en butik i trakterna.Många öppnar shopar, men det tillför INTE några pengar till trakten, så jag hoppas att vi faranger bidrar till att PRODUKTION ökar i de fattiga provinserna.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sek Losos uncle

    14

  • Sangwal

    6

  • måne

    4

  • erkki

    4

Mest aktiva i denna tråd

Vad har ni för idéer och erfarenheter gällande att hjälpa thaisläkten till bättre levnadsstandard genom att hjälpa dem att själva tjäna mer? (Genom att ge dem startkapital/kunskaper.) Tänkte att vi skulle kunna "lista" dem här.Nedanstående citat från en annan tråd, gav mig idén till den här tråden.Själv har jag ingen thaisläkt än, men har frågat ett par möjliga fruämnen vad deras familjemedlemmar kan. INTE för att få släkten med bästa möjligheterna, utan för att kolla om jag kan klara av att lyfta deras levnadsstandard hyffsat <ahttp://www.maipenrai.se/forum/uploads/emoticons/default_smiley.gif' alt=':-)'> Bland dem har funnits t ex bönder, lastbilschaffis, restaurant, skräddare, byggare, marknadsförsäljare.../Såklart kan man öka standarden för bönderna med mer land och bättre utrustning. /Gummiträdsplantering. Nackdel Ger ingenting på (7?) år, men tror få bra lönsamhet på lång sikt, men man kan ju inte veta vad gummipriset är då det går att börja skörda. Ett alternativ kan vara att köpa mark med träd, som växt några år. Fördel: Jobbet är mycket bättre spritt över året än vanliga odlingsjobb. (Träden ska vila någon månad per år, men tappas resten av året.)/En berättade om start av svinuppfödning i ganska stor skala. Det var ganska nyligen, så oklart hur det går mer låmgsiktigt. /Även Bankrånar-Janne Olsson startade en bybutik, som sägs ha gått riktigt bra fram till att en storkedja nyligen öppnat en butik i trakterna.Många öppnar shopar, men det tillför INTE några pengar till trakten, så jag hoppas att vi faranger bidrar till att PRODUKTION ökar i de fattiga provinserna.

kom ut ur din bubbla

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har ni för idéer och erfarenheter gällande att hjälpa thaisläkten till bättre levnadsstandard genom att hjälpa dem att själva tjäna mer? (Genom att ge dem startkapital/kunskaper.) Tänkte att vi skulle kunna "lista" dem här.Nedanstående citat från en annan tråd, gav mig idén till den här tråden.Själv har jag ingen thaisläkt än, men har frågat ett par möjliga fruämnen vad deras familjemedlemmar kan. INTE för att få släkten med bästa möjligheterna, utan för att kolla om jag kan klara av att lyfta deras levnadsstandard hyffsat :-) Bland dem har funnits t ex bönder, lastbilschaffis, restaurant, skräddare, byggare, marknadsförsäljare.../Såklart kan man öka standarden för bönderna med mer land och bättre utrustning. /Gummiträdsplantering. Nackdel Ger ingenting på (7?) år, men tror få bra lönsamhet på lång sikt, men man kan ju inte veta vad gummipriset är då det går att börja skörda. Ett alternativ kan vara att köpa mark med träd, som växt några år. Fördel: Jobbet är mycket bättre spritt över året än vanliga odlingsjobb. (Träden ska vila någon månad per år, men tappas resten av året.)/En berättade om start av svinuppfödning i ganska stor skala. Det var ganska nyligen, så oklart hur det går mer låmgsiktigt. /Även Bankrånar-Janne Olsson startade en bybutik, som sägs ha gått riktigt bra fram till att en storkedja nyligen öppnat en butik i trakterna.Många öppnar shopar, men det tillför INTE några pengar till trakten, så jag hoppas att vi faranger bidrar till att PRODUKTION ökar i de fattiga provinserna.

TYCKER VERKLIGEN ATT DU SKA SÄTTA IN DIN LÖN TILL "DOM"...LÅTER JÄÄÄÄÄÄÄÄTTE VETTIGT :suicide:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu funkar det ofta inte pgr av fel typ släktingar det billigare ge bidrag direkt :av-109998: så glöm romantiskt travlet du hjälpa hennes släkt.

Ta hand om tjejen och hennes mor och far annars går det åt :diablo: helvete.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Vad har ni för idéer och erfarenheter gällande att hjälpa thaisläkten till bättre levnadsstandard genom att hjälpa dem att själva tjäna mer? (Genom att ge dem startkapital/kunskaper.) Tänkte att vi skulle kunna "lista" dem här.Nedanstående citat från en annan tråd, gav mig idén till den här tråden.Själv har jag ingen thaisläkt än, men har frågat ett par möjliga fruämnen vad deras familjemedlemmar kan. INTE för att få släkten med bästa möjligheterna, utan för att kolla om jag kan klara av att lyfta deras levnadsstandard hyffsat <ahttp://www.maipenrai.se/forum/uploads/emoticons/default_smiley.gif' alt=':-)'> Bland dem har funnits t ex bönder, lastbilschaffis, restaurant, skräddare, byggare, marknadsförsäljare.../Såklart kan man öka standarden för bönderna med mer land och bättre utrustning. /Gummiträdsplantering. Nackdel Ger ingenting på (7?) år, men tror få bra lönsamhet på lång sikt, men man kan ju inte veta vad gummipriset är då det går att börja skörda. Ett alternativ kan vara att köpa mark med träd, som växt några år. Fördel: Jobbet är mycket bättre spritt över året än vanliga odlingsjobb. (Träden ska vila någon månad per år, men tappas resten av året.)/En berättade om start av svinuppfödning i ganska stor skala. Det var ganska nyligen, så oklart hur det går mer låmgsiktigt. /Även Bankrånar-Janne Olsson startade en bybutik, som sägs ha gått riktigt bra fram till att en storkedja nyligen öppnat en butik i trakterna.Många öppnar shopar, men det tillför INTE några pengar till trakten, så jag hoppas att vi faranger bidrar till att PRODUKTION ökar i de fattiga provinserna.

Hej

Roligt att höra att du vill hjälpa till att förbättra Thaisläktens levnadsstandard, bry dig inte om alla olyckskorpar men var försiktig, för mycket hjälp passiviserar släkten som då egentligen får det sämre.

Du gör helt rätt i att kolla av vad som ev. kan fungera och mitt råd är att låta det ta tid och pröva dig fram försiktigt, och låt ingen veta vilka resurser du har så unviker du tiggeri.

Min familj var en av dom absolut fattigaste i byn, och hade lite mark men inga pengar och dåliga framtids utsikter, flera kan inte läsa eller skriva och man spenderade det man fick tag i direkt utan planering.

Frugan är den enda i släkten som har studerat och att den möjligheten gavs berodde nog både på familjens fattigdom och frugans läshuvud, det blev ett Japanskt företag som sponsrade hennes studier.

Numera tolv år senare har släkten byns största affär, nudelservering, bensinstation, 2st gummiodlingar som tappas och 2 till på gång, 4st har bil (för 10 år sedan ingen), ytterligare 1st på universitet, 4st har byggt nya murade hus, och 5 personer har återvänt till byn och försörjer sig här, yttrligare 4st ska flytta hem ifrån Korat.

Jag ligger naturligtvis inte bakom allt det här men en viss påverkan har jag och frugan absolut haft, både som idegivare och rådgivare, och en del är frugan och jag direkt inblandade i, men jag tror att det viktigaste är att uppmuntra och hjälpa till så gott man kan, inte bara ge bidrag utan motprestation, men är det någon som visar fallenhet och arbetsvilja så stötta denne i hans verksamhet, kanske med lite grejor som inredning eller verktyg, betala för plöjning om familjen saknar traktor och plantor att sätta.

Och lånar du ut pengar så var noga med att dom måste betala tillbaka, börjar du och din fru vika ner er här är det kört, låna bara ut till sånt som du själv tror på och som kan ge avkastning, absolut inte till mopeder och konsumtion.

Vi har lånat ut två gånger när släktingar inte har kunnat betala tillbaka och vi löste det med att dom fick arbeta av skulden, det funkade jättebra och dom var nöjda.

Och själv är jag övertygad om att falanger kan hjälpa till att lyfta produktionen och levnadsnivån lokalt.

Lycka till.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

kom ut ur din bubbla

Kom ut ur dina spritångor. Ert hellöjliga bubbel-/trollsnack igen!...

Vad skulle det vara för bubbla att hjälpa ett vettig thaifamilj genom att hjälpa dem med resurser* så att de får bättre möjligheter att dra in tillräckligt själva?

*Kapital och kunskap.

Eftersom du inte verkar fatta det. så får jag väl ta och tala om det för sådana som dig som inte ens klarar av att tänka i sådana banor...:

Det är det svårast att tjäna de första pengarna d v s innan man har några att investera. De, som knappt har mat för dagen, har såklart svårt att skaffa startkapital, och om de kan det, så brukar det bli till dyr kapitalkostnad (oberoende av om det är Sharemoney eller av någon ockrare).

Man satsar såklart på något, som familjen kan utföra, och är de arbetsföra och inte lata, så finns det ju mycket de kan göra. Om de är lata, så ger jag dem inget :)

(Familjen till hon, som ligger närmast till nu, har redan en egen verksamhet, som de klarar sig OK på. De är bara lite trångbodda, och skulle behöva få lite avlösning ibland, för de har öppet 07-22 varenda dag. Så de är inte lata :)

Så om det blir dem, så behöver jag inte veta något gällande dem - men jag blir kanske svinfarmare själv :) Men det kan ju finnas fler, som är intresserade av att höra sätt som fungerat bra. Det är ju ingen bra idé att satsa på något, som inte är lönsamt :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom ut ur dina spritångor. Ert hellöjliga bubbel-/trollsnack igen!...

Vad skulle det vara för bubbla att hjälpa ett vettig thaifamilj genom att hjälpa dem med resurser* så att de får bättre möjligheter att dra in tillräckligt själva?

*Kapital och kunskap.

Eftersom du inte verkar fatta det. så får jag väl ta och tala om det för sådana som dig som inte ens klarar av att tänka i sådana banor...:

Det är det svårast att tjäna de första pengarna d v s innan man har några att investera. De, som knappt har mat för dagen, har såklart svårt att skaffa startkapital, och om de kan det, så brukar det bli till dyr kapitalkostnad (oberoende av om det är Sharemoney eller av någon ockrare).

Man satsar såklart på något, som familjen kan utföra, och är de arbetsföra och inte lata, så finns det ju mycket de kan göra. Om de är lata, så ger jag dem inget :)

(Familjen till hon, som ligger närmast till nu, har redan en egen verksamhet, som de klarar sig OK på. De är bara lite trångbodda, och skulle behöva få lite avlösning ibland, för de har öppet 07-22 varenda dag. Så de är inte lata :)

Så om det blir dem, så behöver jag inte veta något gällande dem - men jag blir kanske svinfarmare själv :) Men det kan ju finnas fler, som är intresserade av att höra sätt som fungerat bra. Det är ju ingen bra idé att satsa på något, som inte är lönsamt :)

:rotfl::rotfl: LYCKA TILL I DEN HÄR DISSKUTIONEN :whistle::whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag betalade så att tjejen fick först en 40 timmars grundutbildning och sedan utbildning motsvarande "Datakörkortet". Tack vare detta fick hon ett nytt jobb i en butik med fast månadslön istället för att arbeta på provition, hon tjänar ca 3500bath mer i månaden nu. Jag köpte även en dator till henne för 20000 bath så nu använder vi Skype och e-mail istället för telefon och sms för det mesta vilket är en besparing också.

Så 12000 på utbildning och 20000 på dator gör totalt 32000, får hon bara behålla jobbet i ett år så ligger vi juh +7000 bara där + minskade telekostnader.

Detta är också en form av hjälp till stjälvhjälp, till ett ganska lågt pris tycker jag stjälv och ser man till investerat kapital så ger det juh en vinst på bort mot 30% första året när allt är medräknat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Hej

Roligt att höra att du vill hjälpa till att förbättra Thaisläktens levnadsstandard, bry dig inte om alla olyckskorpar men var försiktig, för mycket hjälp passiviserar släkten som då egentligen får det sämre.

Du gör helt rätt i att kolla av vad som ev. kan fungera och mitt råd är att låta det ta tid och pröva dig fram försiktigt, och låt ingen veta vilka resurser du har så unviker du tiggeri.

Min familj var en av dom absolut fattigaste i byn, och hade lite mark men inga pengar och dåliga framtids utsikter, flera kan inte läsa eller skriva och man spenderade det man fick tag i direkt utan planering.

Frugan är den enda i släkten som har studerat och att den möjligheten gavs berodde nog både på familjens fattigdom och frugans läshuvud, det blev ett Japanskt företag som sponsrade hennes studier.

Numera tolv år senare har släkten byns största affär, nudelservering, bensinstation, 2st gummiodlingar som tappas och 2 till på gång, 4st har bil (för 10 år sedan ingen), ytterligare 1st på universitet, 4st har byggt nya murade hus, och 5 personer har återvänt till byn och försörjer sig här, yttrligare 4st ska flytta hem ifrån Korat.

Jag ligger naturligtvis inte bakom allt det här men en viss påverkan har jag och frugan absolut haft, både som idegivare och rådgivare, och en del är frugan och jag direkt inblandade i, men jag tror att det viktigaste är att uppmuntra och hjälpa till så gott man kan, inte bara ge bidrag utan motprestation, men är det någon som visar fallenhet och arbetsvilja så stötta denne i hans verksamhet, kanske med lite grejor som inredning eller verktyg, betala för plöjning om familjen saknar traktor och plantor att sätta.

Och lånar du ut pengar så var noga med att dom måste betala tillbaka, börjar du och din fru vika ner er här är det kört, låna bara ut till sånt som du själv tror på och som kan ge avkastning, absolut inte till mopeder och konsumtion.

Vi har lånat ut två gånger när släktingar inte har kunnat betala tillbaka och vi löste det med att dom fick arbeta av skulden, det funkade jättebra och dom var nöjda.

Och själv är jag övertygad om att falanger kan hjälpa till att lyfta produktionen och levnadsnivån lokalt.

Lycka till.

Mvh Isan Lover

Mycket bra skrivet. Just sådana exempel, som jag frågade efter.

Där fick du ett bra exempel på "bubbla", måne... na.gif

---

Ja, jag har inte tänkt att låna ut till konsumtion,

men ge dem startkapital till utökning/verksamhetsstart, istället för att ge dem månadsvis till konsumtion. För arbetsföra alltså.

För pensionerade räknar jag med att behöva betala till konsumtion.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag betalade så att tjejen fick först en 40 timmars grundutbildning och sedan utbildning motsvarande "Datakörkortet". Tack vare detta fick hon ett nytt jobb i en butik med fast månadslön istället för att arbeta på provition, hon tjänar ca 3500bath mer i månaden nu. Jag köpte även en dator till henne för 20000 bath så nu använder vi Skype och e-mail istället för telefon och sms för det mesta vilket är en besparing också.

Så 12000 på utbildning och 20000 på dator gör totalt 32000, får hon bara behålla jobbet i ett år så ligger vi juh +7000 bara där + minskade telekostnader.

Detta är också en form av hjälp till stjälvhjälp, till ett ganska lågt pris tycker jag stjälv och ser man till investerat kapital så ger det juh en vinst på bort mot 30% första året när allt är medräknat.

Sedan att jag glömmer bort att räkna med hennes kostnad för internet som tilkommit är juh en annan sak. Och sedan så är man väll lite stjälvisk... juh mer hon kan tjäna desto lägre lön kan jag klara mig på när jag väl lyckas hitta det där jobbet i Thailand! :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

För de 65000 bath, jag sponsrade flickvännen med, kunde hon öppna en egen salong hemma. (Hårvård, manikyr mm.)

Hon slutade sin anställning i staden 20 km från hemmet, där hon jobbade 6 dar i veckan 10 - 12 timmar med en lön på 200 bath/dag. (samtliga helger).

Kundernas dricks gav det extra.

Hon slipper nu resandet och får mycket mera tid för sin tonårige son och föräldrarna. Intäkterna blir nog inte så mycket större, men livskvaliten stiger och utgifterna sjunker.

Alla är mycket nöjda med lösningen, så det känns som en bra hjälp till självhjälp.

För mig en lagom utgift och för henne en dröm som går i uppfyllelse.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra skrivet. Just sådana exempel, som jag frågade efter.

Där fick du ett bra exempel på "bubbla", måne... na.gif

---

Ja, jag har inte tänkt att låna ut till konsumtion,

men ge dem startkapital till utökning/verksamhetsstart, istället för att ge dem månadsvis till konsumtion. För arbetsföra alltså.

För pensionerade räknar jag med att behöva betala till konsumtion.

Lycka till,det lär behövas,jag har i 20 år hjälp till och alla verksamheter fungerar kanon NOT.Så min hjälpande hand gäller bara svärmor och några barn till frun syster.Men en pilsner eller två kan jag bjussa på men sen får det vara bra.Men alla kan ju inte vara så otroligt driftig som du är,som startar hundratals bolag och sen ger bort dem när de är kommersiellt lönsamma.Robin Hood är en nolla jämfört med er.Mvh Måne som mår som en prins :dance1:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Lycka till,det lär behövas,jag har i 20 år hjälp till och alla verksamheter fungerar kanon NOT.Så min hjälpande hand gäller bara svärmor och några barn till frun syster.Men en pilsner eller två kan jag bjussa på men sen får det vara bra.Men alla kan ju inte vara så otroligt driftig som du är,som startar hundratals bolag och sen ger bort dem när de är kommersiellt lönsamma.Robin Hood är en nolla jämfört med er.Mvh Måne som mår som en prins :dance1:

Dillar, som vanligt. Fylldiile? F ö är det inte ett dugg svårt att vara driftigare än personer, som s g s bara sitter och dricker öl... :-)

(((Sanningen är:

/Startade ett hobbyföretag i skolåldern, mest för att kunna köpa godis till grossistpris :-) till mig själv och närstående.

/Distributionsföretag där jag betalade de anställda mer än vanligt, så det blev mindre över för mig, men det räckte bra åt mig. Sålde då jag flyttade.

/Mitt nuvarande lilla företag, som gjort lite av varje. (Ekonomikonsult, mjukvaruproduktion, webproduktion...)

Resten finns bara i månes hjärna...)))

Såklart blir det svårare att veta hur man får till lönsamhet i andra länder. Det var delvis därför jag startade tråden för att få info om det :-)

Men chanserna ökar såklart om man satsar på något, som släktingarna är bra på. Om släktingarna är lata och inte kan/vill bli bra på något, så har man valt fel thaisläkt :-)

Alla de (4), som jag haft någon större kontakt med, har varit driftiga i alla fall efter thailänska mått. Istället för att göra ingenting har de, utöver försökt fixa högre utbildningar, startat t ex fiskodling, buffelavel, skogsbruk, internetshop, "mini-7-11", restaurant, klädshop...

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

TYCKER VERKLIGEN ATT DU SKA SÄTTA IN DIN LÖN TILL "DOM"...LÅTER JÄÄÄÄÄÄÄÄTTE VETTIGT :suicide:

Det var ju det jag INTE skulle göra, utan tänkt hjälpa dem IGÅNG att hjälpa sig själva, så att jag INTE behöver hjälpa dem på sikt :-) (Då de är arbetsföra.)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dillar, som vanligt. Fylldiile? F ö är det inte ett dugg svårt att vara driftigare än personer, som s g s bara sitter och dricker öl... :-)

(((Sanningen är:

/Startade ett hobbyföretag i skolåldern, mest för att kunna köpa godis till grossistpris :-) till mig själv och närstående.

/Distributionsföretag där jag betalade de anställda mer än vanligt, så det blev mindre över för mig, men det räckte bra åt mig. Sålde då jag flyttade.

/Mitt nuvarande lilla företag, som gjort lite av varje. (Ekonomikonsult, mjukvaruproduktion, webproduktion...)

Resten finns bara i månes hjärna...)))

Såklart blir det svårare att veta hur man får till lönsamhet i andra länder. Det var delvis därför jag startade tråden för att få info om det :-)

Men chanserna ökar såklart om man satsar på något, som släktingarna är bra på. Om släktingarna är lata och inte kan/vill bli bra på något, så har man valt fel thaisläkt :-)

Alla de (4), som jag haft någon större kontakt med, har varit driftiga i alla fall efter thailänska mått. Istället för att göra ingenting har de, utöver försökt fixa högre utbildningar, startat t ex fiskodling, buffelavel, skogsbruk, internetshop, "mini-7-11", restaurant, klädshop...

Apropå min öldimmiga hjärna kkan jag upplysa dig om att jag inte tagit så mycket som en lättöl på över ett halvår,hur var det med rysslandssatsningen?Du är en...Konstigt att man kan ha 4 familjer att välja på för sina ideer,kör du med auktion,den som ger dig mest för förmånen att gifta sig med dig.Förstår varför du sitter ensam på kammaren.Måne

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra skrivet. Just sådana exempel, som jag frågade efter.

Där fick du ett bra exempel på "bubbla", måne... na.gif

---

Ja, jag har inte tänkt att låna ut till konsumtion,

men ge dem startkapital till utökning/verksamhetsstart, istället för att ge dem månadsvis till konsumtion. För arbetsföra alltså.

För pensionerade räknar jag med att behöva betala till konsumtion.

Några exempel hjälp till själv hjälp som inte har fungerat.

Lilla syster hade en by butik med servering hjälpte henne med inköp av varor.

PICT0105.jpg

När hon skulle betala tillbaka fick frugan en present :whoco5:. I stället hon hade köpt nyårs sprit skulle göra mer pengar lovade att vi skulle få pengarna senare men kom aldrig tillbaka.

PICT0056-1.jpg

Huset hjälpte vi till med ca 30000 bath dom hade en litet eländigt hydda det var mer än 10 år sedan det kom aldrig några pengar tillbaka.

Bilen är inte hennes utan sambon, lånades så klart glömde dock tanka den när lämna tillbaka.

Min sambo skulle köpa mark för ca 400 000 bath brorsan skulle odla socker rör på den.Räkna ut det skulle ta minst 30 år innan hon hade pengarna tillbaka blev inget köp.

Jag har fler exempel tar det annan dag.

Ändrades av Jerker

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Dillar, som vanligt. Fylldiile? F ö är det inte ett dugg svårt att vara driftigare än personer, som s g s bara sitter och dricker öl... :-)

(((Sanningen är:

/Startade ett hobbyföretag i skolåldern, mest för att kunna köpa godis till grossistpris :-) till mig själv och närstående.

/Distributionsföretag där jag betalade de anställda mer än vanligt, så det blev mindre över för mig, men det räckte bra åt mig. Sålde då jag flyttade.

/Mitt nuvarande lilla företag, som gjort lite av varje. (Ekonomikonsult, mjukvaruproduktion, webproduktion...)

Resten finns bara i månes hjärna...)))

Såklart blir det svårare att veta hur man får till lönsamhet i andra länder. Det var delvis därför jag startade tråden för att få info om det :-)

Men chanserna ökar såklart om man satsar på något, som släktingarna är bra på. Om släktingarna är lata och inte kan/vill bli bra på något,

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤så har man valt fel thaisläkt ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ :-)

Alla de (4), som jag haft någon större kontakt med, har varit driftiga i alla fall efter thailänska mått. Istället för att göra ingenting har de, utöver försökt fixa högre utbildningar, startat t ex fiskodling, buffelavel, skogsbruk, internetshop, "mini-7-11", restaurant, klädshop...

Vad kan herrn rekommendera oss som inte varit smarta nog att välja släkt utan råkade välja fru???????????

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kan herrn rekommendera oss som inte varit smarta nog att välja släkt utan råkade välja fru???????????

Hur Sek Losos Uncle har lyckats med hjälp av sin stora kreativitet driva igenom många olika företagslösningar och andra affärsplaner

det har vi ju sett prov på i en annan tråd för ett par månader sen, kan bara sammanfatta allt du hittils gjort med denna video:

http://www.youtube.com/watch?v=Aht9hcDFyVw

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är lite trist att det är så många som tar sina egna dåliga erfarenheter av Thailand och thailändare och gör dem till sanningar och däreffter närmast hånar de som har positivare erfarenheter eller förhoppningar.

Det är helt självklart att hjälp till självhjälp är en bra ide men det är lika självklart att det inte alltid funkar och framförallt att det krävs att man går igenom typen av hjälp noggrannt med den man vill hjälpa för att det ska bli lyckat. Min fru har inga syskon och hennes föräldrar har bra pensioner så där har aldrig någon hjälp behövts, dock har hon fyra kusiner på sin mors sida som dessutom är våra grannar. Kusinernas föräldrar har stabila men relativt lågbetalda yrken och vi har aldrig hjälpt till med direkta gåvor men däremot med lån för utbildningar, kapitalvaror som behövts för bättte jobb (dator, bil etc)samt ersättningar som ligger en bra bit över "marknadslön" för diverse småjobb. Då de betalat tillbaka enligt plan så har vi ofta avskrivit de sista avbetalningarna och det har funkat utmärkt för 3 av 4 kusiner. Tvärtemot gängse MPR-visdom så är det den enda kvinnliga kusinen som gång på gång misslyckas oavsett hur mycket vi hjälper henne, ännu konstigare då hon dessutom är den intelligentaste av kusinerna. Alla klarar inte av att vara egna företagare, oavsett hur smarta de än är eller hur litet företaget är, och då är det bara att bita i det sura äpplet och försöka få personen att satsa på något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Klart Måne är grinig karln har ju inte druckigt på ett halvår, kan få den bäste ur gängorna.

Jag anser att anlita svensk personal är svårare vi är för bortskämda.

Har hitills inte varit besviken på de thailändare jag anlitat vare sig i Sverige eller Thailand.

Ge mig en bunt pengar utan krav på motprestation så lovar jag att jag hade supit upp dem utan någon som helst ånger.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

"så är det den enda kvinnliga kusinen som gång på gång misslyckas oavsett hur mycket vi hjälper henne, ännu konstigare då hon dessutom är den intelligentaste av kusinerna".

Underligt att den intelligentaste, räknat ut att hjälpen kommer ändå, oavsett hur mycket hon jobbar..(ironi)

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

ja lite fiskar har man køpt till dammarna som dom får själva føda upp åsen sälga

,førsökte ett par år med grisuppfödning men priset på for till dom blev högare en slaktpris på grisarna så det blev stopp med det ,lurar lite på majs då den stiger i pris hela tiden men har inte fått familjen med på det ennu.dom frågar inte äfter pengar så om vi har till över så brukar vi se vad som kan förbättras i Thailand ,det funkar för oss .sen hoppas man ju att en dag flytta ner å då e det ju greit om det e på ställ å man har en liten hobby som ger inkomst ...

Hoggarn som gillar maten på kalimera på linnegatan i gbg

Link to comment
Dela på andra sajter

"så är det den enda kvinnliga kusinen som gång på gång misslyckas oavsett hur mycket vi hjälper henne, ännu konstigare då hon dessutom är den intelligentaste av kusinerna".

Underligt att den intelligentaste, räknat ut att hjälpen kommer ändå, oavsett hur mycket hon jobbar..(ironi)

Leif

Som jag skrev så har vi aldrig hjälpt någon av kusinerna med direkta kontanter. I den kvinliga kusinens fall så har vi hjälpt till med körkort, extra engelskautbildning, saker till hennes son, hjälp att hitta jobb, fördelaktiga lån etc men inget hjälper. Hon är intelligent men totalt utan ambitioner och ansvarskänsla och nu sitter hon hemma hos mor och far med ett andra utomäktenskapligt barn och äter ris och fisksås medans hennes bror och två manliga kusiner har inkomster som är något över till ordentligt över genomsnittsthailändaren. Förmodligen skulle vi hjälpt på något annat sätt men jag vet inte vad och inte om jag har lust.

Den typen av människor finns dock överallt och en misslyckad person eller ett misslyckat projekt ska inte användas som skäl till att det inte är någon ide att försöka hjälpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Även vi har ju några hopplösa fall i släkten och då är det bara att ge upp, då får man nöja försöka fixa jobb till dom, om inte annat på vår egen mark, man kan ju hjälpa deras barn med studier eller liknande och hoppas på att man kan påverka dom till att bli förståndigare än föräldrarna så att dom kan klara sig i framtiden.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Apropå min öldimmiga hjärna kkan jag upplysa dig om att jag inte tagit så mycket som en lättöl på över ett halvår,hur var det med rysslandssatsningen?Du är en...Konstigt att man kan ha 4 familjer att välja på för sina ideer,kör du med auktion,den som ger dig mest för förmånen att gifta sig med dig.Förstår varför du sitter ensam på kammaren.Måne

Varför pratar du så ofta om öl då? :)

Nu läser du ju åt h - e igen. Jag skrev

Alla de (4), som jag haft någon större kontakt med"

så varifrån fick du att jag har 4 familjer att välja på nu??!

(((Det har jag iofs :) Det är ju inte ett dugg svårt, för det är ju kö på thailänskor, som vill gifta sig med faranger. Biologiska klockan tickade fort för hon, som jag trodde jag skulle gifta mig med, så hon gav upp att vänta då det drog ut på tiden med fixandet av min knäskada. Så nu håller jag på att kolla om jag hittar någon ny passande, och det finns några möjliga t ex en med familjeföretag med halvstor restaurant, och en annan med mångårig klädshop, så de klarar sig ganska bra utan mig också. Sedan har några fattiga småtjejer anmält intresse också, men jag antar att de mer eller mindre bara är intresserade av min plånbok. Antar att de två första har flyttat gränserna de också p g a att de räknar med bättre ekonomi, men för dem är det ju inte kris, och båda verkar intresserade av mig också.)))

Såklart är det viktigast hur man trivs med varandra, men det ska ju kunna vara genomförbart också både ekonomiskt och geografiskt. Jag ska ju bo på landet (utom möjligen i början då jag lär mig thai) så det är en stor fördel om det går att bygga enskilt tillräckligt i närheten av var de håller till. En av "kandidaterna" bor redan på landet, och för de andra finns det lugn natur inom någon mil.

Rysslandsuppstarten gjorde jag åt ett annat företag till 2006. En del förberedelser gjorde mitt företag, och sedan anställdes jag ett tag då de ville att jag skulle koncentrera mig på deras.

Förstår varför du sitter ensam på kammaren.Måne

Nej, du har åtskilliga gånger bara i den citerade posten visat att du INTE förstår mycket... :D

Dels var det ju flera tok ovan, och här citerades ett till.

1. Bara under tiden, som jag varit knäskadad, har jag tackat Nej till 4 svenskor (varav 2 under 30) varav minst 3 var seriöst långsiktiga.

2. Att det blev miss med tilltänkta thailänskan beror ju på att det dragit ut mycket på tiden p g a att läkarna inte fått till det, och hon börjar få bråttom att få barn.

3. Vad skulle det vara för svårt med att kunna få en ung snygg fattig thailänsk fru???

T ex jag har tackat Nej till över 100 kvinnor totalt, och det gäller säkert många andra ogifta faranger också om thailänskorna får reda på att farangen är intresserad av giftemål... Att jag tog mig själv som exempel beror bara på att jag vet mer detaljer om mig själv :-) Men jag vet fler, som har fått många erbjudanden, men jag vet inte hur många. GISSAR att en bekant tackat Nej till över 300.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...