Jump to content
IGNORERAD

Idéer - Hjälp till självhjälp


Sek Losos uncle

Recommended Posts

Som jag skrev så har vi aldrig hjälpt någon av kusinerna med direkta kontanter. I den kvinliga kusinens fall så har vi hjälpt till med körkort, extra engelskautbildning, saker till hennes son, hjälp att hitta jobb, fördelaktiga lån etc men inget hjälper. Hon är intelligent men totalt utan ambitioner och ansvarskänsla och nu sitter hon hemma hos mor och far med ett andra utomäktenskapligt barn och äter ris och fisksås medans hennes bror och två manliga kusiner har inkomster som är något över till ordentligt över genomsnittsthailändaren. Förmodligen skulle vi hjälpt på något annat sätt men jag vet inte vad och inte om jag har lust.

Den typen av människor finns dock överallt och en misslyckad person eller ett misslyckat projekt ska inte användas som skäl till att det inte är någon ide att försöka hjälpa.

Jag håller med dig helt, och inte att göra mig rolig på din bekostnad.

Vi har många olika intilligenser och har man bara en blir det inget bra av den personen.

Motivation, ambition, analytiskt tänkande, ansvarskänsla är viktiga ingredienser tillsammans med matematisk intilligens och social kompetens.

Motivation slår allt annat...

Jag ser samma sak här hemma i sverige ofta. Vi har förmågan att bli blind på hemmaplan, för mycket elände hos oss döljs i sociala skyddsnät, som bostadsbidrag och andra stöd.

Sånt saknas i stora delar av världen.

Kan man fråga henne vad hon vill göra, eller kanske vad hon absolut inte vill göra, så kommer kanske hon igång och till insikt..

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Sek Losos uncle

    14

  • Sangwal

    6

  • måne

    4

  • erkki

    4

Mest aktiva i denna tråd

Sek Losos uncle

Vad kan herrn rekommendera oss som inte varit smarta nog att välja släkt utan råkade välja fru???????????

:-) (Det viktigaste är frun även för mig, men det behöver kunna vara genomförbart också.)

Rekomenderas att man utgår ifrån de mänskliga "resurserna". (=En allmänt erkänd grundregel är att inte satsa på någon branch där de nödvändiga grundkunskapen inte finns inom den inblandade gruppen. Sedan kan olika personer inom gruppen såklart vara bra på olika saker av det som behöver göras. Enstaka kunskapsbrister går även att köpa in.)

Om deras situation bara beror på lathet, och de inte sätter fart om de får chansen, så får de inget :-) (Utom gamla föräldrar.)

Om de varit lata förrut, men säger att de vill satsa, så skulle jag bara göra mindre tester/småsatsning först.

Glöm inte bort att oftast har även frun formats av hur (delar av) familjen är :-) men det finns iofs även "maskrosor" som gör bra ifrån sig även om de kommer från väldigt dåliga familjer.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Hur Sek Losos Uncle har lyckats med hjälp av sin stora kreativitet driva igenom många olika företagslösningar och andra affärsplaner

det har vi ju sett prov på i en annan tråd för ett par månader sen, kan bara sammanfatta allt du hittils gjort med denna video:

(Frank Sinatra - My way)

Njae, jag har inte genomfört särskilt många affärsplaner. T ex distributionsföretaget drev jag många år, så jag har inte behövt många.

Däremot har jag genomfört många andra slags projekt, ofta bara för att kolla om jag klarar av dem, för jag gillar utmaningar. (((T ex föreningsledare, historieforskning, kolla om skådespelaförmågan var tillräcklig, musikinspelning (på den tiden det var svårt), få bok antagen, mycket olika eget sportande - det är därför knäna är trasiga :-)

Ja. Då jag gör något nytt brukar jag först lära mig hur andra lyckats göra det, men ofta slutar det med att jag hittar på egna sätt. Speciellt då man vill göra det bättre än andra, så kan man behöva gå i framkant i utvecklingen, för annars är det svårt att bli bättre på det än andra :-)

(((T ex tog jag metoder från t ex basket och tennis för att utveckla bättre schackspelare :-) och utvecklade några egna metoder. I början blev jag idi*tförklarad av nästan alla - till de fick se resultaten. Nu används delar av mina utskrattade metoder av Svenska Schackforbundet i deras ungdomselitsträning,,,,)))

Ändrades av Sek Losos uncle

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dillar, som vanligt. Fylldiile? F ö är det inte ett dugg svårt att vara driftigare än personer, som s g s bara sitter och dricker öl... :-)

(((Sanningen är:

/Startade ett hobbyföretag i skolåldern, mest för att kunna köpa godis till grossistpris :-) till mig själv och närstående.

/Distributionsföretag där jag betalade de anställda mer än vanligt, så det blev mindre över för mig, men det räckte bra åt mig. Sålde då jag flyttade.

/Mitt nuvarande lilla företag, som gjort lite av varje. (Ekonomikonsult, mjukvaruproduktion, webproduktion...)

Resten finns bara i månes hjärna...)))

Såklart blir det svårare att veta hur man får till lönsamhet i andra länder. Det var delvis därför jag startade tråden för att få info om det :-)

Men chanserna ökar såklart om man satsar på något, som släktingarna är bra på. Om släktingarna är lata och inte kan/vill bli bra på något, så har man valt fel thaisläkt :-)

Alla de (4), som jag haft någon större kontakt med, har varit driftiga i alla fall efter thailänska mått. Istället för att göra ingenting har de, utöver försökt fixa högre utbildningar, startat t ex fiskodling, buffelavel, skogsbruk, internetshop, "mini-7-11", restaurant, klädshop...

Om jag förstått rätt så dricker inte måne speciellt ofta så vet inte varför du anklagar honom för fylle flera ggr i rad?

Link to comment
Dela på andra sajter

:-) (Det viktigaste är frun även för mig, men det behöver kunna vara genomförbart också.)

Rekomenderas att man utgår ifrån de mänskliga "resurserna". (=En allmänt erkänd grundregel är att inte satsa på någon branch där de nödvändiga grundkunskapen inte finns inom den inblandade gruppen. Sedan kan olika personer inom gruppen såklart vara bra på olika saker av det som behöver göras. Enstaka kunskapsbrister går även att köpa in.)

Om deras situation bara beror på lathet, och de inte sätter fart om de får chansen, så får de inget :-) (Utom gamla föräldrar.)

Om de varit lata förrut, men säger att de vill satsa, så skulle jag bara göra mindre tester/småsatsning först.

Glöm inte bort att oftast har även frun formats av hur (delar av) familjen är :-) men det finns iofs även "maskrosor" som gör bra ifrån sig även om de kommer från väldigt dåliga familjer.

Småkul faktiskt 55555

Du har ju inte någon fru ännu och naturligtvis ingen Thaisläkt heller 5555 ändå så vill du tala om de som haft Thaisläkt i massvis år hur de skall göra :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Även vi har ju några hopplösa fall i släkten och då är det bara att ge upp, då får man nöja försöka fixa jobb till dom, om inte annat på vår egen mark, man kan ju hjälpa deras barn med studier eller liknande och hoppas på att man kan påverka dom till att bli förståndigare än föräldrarna så att dom kan klara sig i framtiden.

Mvh Isan Lover

Du har rätt så klart, helt klart finns det hopplösa fall.

Problemet att ibland svårt säga nej speciellt för min tjej. Samtidigt är lätt bli ovänner med kusiner som inte betalar tillbaka bättre att inte ha några affärer med släkten.

Min sambo köpte lite mark som odlas sockerrör på tror det ger tillbaka ca 15 000 bath per/år betalas ut ris till svärmor. Det har ju inte minskat :crazy: den lilla slanten åker ner varje månad.

Beundrar :great: dig Isan Lover du lyckats så bra med familjen och släkt din by.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jag tycker att det är lite trist att det är så många som tar sina egna dåliga erfarenheter av Thailand och thailändare och gör dem till sanningar och däreffter närmast hånar de som har positivare erfarenheter eller förhoppningar.

Just det. Och många av dem med dylika komentarer (inklusive förrut) verkar ha öldrickande sittande på veranda som ett stort intresse, och då får de knappast mycket gjort :-)

Det är helt självklart att hjälp till självhjälp är en bra ide men det är lika självklart att det inte alltid funkar och framförallt att det krävs att man går igenom typen av hjälp noggrannt med den man vill hjälpa för att det ska bli lyckat.

-cut-

Ja.

Plus även med kunskaper om att starta företag i andra länder, så behöver t ex jag mer kunskap om thailänska affärsförhållanden för att kunna kombinera ihop dem, dels för att försöka bedöma om det kan vara lönsamt, och dels om folk behöver instrueras.

(((T ex funderar jag på en slags affärer, som en kompis genomfört på Filipinerna, men jag vet inte om man får problem med lokala mäktiga, som varit vana att ha "ensamrätt" på sådana slags affärer. De kan bli bättre för den andra parten också, men makthavarna kanske vill kunna göra som de vill :-) Antar att det kan vara väldigt olika på olika orter i Thailand. Tänkte försöka fråga lokalt då jag flyttat dit.)))

Huset hjälpte vi till med ca 30000 bath dom hade en litet eländigt hydda det var mer än 10 år sedan det kom aldrig några pengar tillbaka.

Du kanske hade för stora förväntningar?

För en del av dina exempel var det väl inte så troligt att de skulle kunna betala tillbaka, för om det ska vara troligt så behöver ju lånet gå till något som ÖKAR deras inkomst nämnvärt.

För egen del räknar jag INTE med att få tillbaka något för hjälp till självhjälpen, annat än att de klarar mer och mer själva, och därigenom får jag betala mindre senare :-)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, du har åtskilliga gånger bara i den citerade posten visat att du INTE förstår mycket... :D

Dels var det ju flera tok ovan, och här citerades ett till.

1. Bara under tiden, som jag varit knäskadad, har jag tackat Nej till 4 svenskor (varav 2 under 30) varav minst 3 var seriöst långsiktiga.

2. Att det blev miss med tilltänkta thailänskan beror ju på att det dragit ut mycket på tiden p g a att läkarna inte fått till det, och hon börjar få bråttom att få barn.

3. Vad skulle det vara för svårt med att kunna få en ung snygg fattig thailänsk fru???

T ex jag har tackat Nej till över 100 kvinnor totalt, och det gäller säkert många andra ogifta faranger också om thailänskorna får reda på att farangen är intresserad av giftemål... Att jag tog mig själv som exempel beror bara på att jag vet mer detaljer om mig själv :-) Men jag vet fler, som har fått många erbjudanden, men jag vet inte hur många. GISSAR att en bekant tackat Nej till över 300.

Småkul faktiskt 55555

Du har ju inte någon fru ännu och naturligtvis ingen Thaisläkt heller 5555 ändå så vill du tala om de som haft Thaisläkt i massvis år hur de skall göra :)

Du måste vara en extra kräsen man då om du fått så många förslag om förhållanden och giftermål, både från Svenska och Thailändska damer och fortfarande inte har någon fru.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Småkul faktiskt 55555

Du har ju inte någon fru ännu och naturligtvis ingen Thaisläkt heller 5555 ändå så vill du tala om de som haft Thaisläkt i massvis år hur de skall göra :)

Läs startposten...

(Ja, jag tänker satsa på hjälp till självhjälp,

MEN jag FRÅGADE efter erfarenheter av olika sorters sådana.)

F ö så är det ju en hel del som klagat i tidigare trådar på att de behöver betala mycket OM OCH OM IGEN, så uppenbarligen är det inte ett bra sätt att göra som de gjort... :-)

Iofs finns det skillnader mellan kulturer, men det finns många likheter också. T ex så vill vissa personer göra rätt för sig, medan andra helst åker snålskjuts om de får chans till det. Så det är inte så bra att göra sådant som uppmuntrar det senare :-)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Du måste vara en extra kräsen man då om du fått så många förslag om förhållanden och giftermål, både från Svenska och Thailändska damer och fortfarande inte har någon fru.

Ja :-)

(((Inte så höga krav i sig, men huvudsakligen är svårigheten att hitta någon som har en passande kombination av både seriositet och humor passande för olika situationer. Jag är väldigt olika själv mellan då jag skämtar och då jag jobbar väldigt koncentrerat och seriöst, för att få mer tid över till roligt/intressant. Det är inte lätt att hitta någon, som passar båda. Det är lätt att hitta tillräckligt roliga, men då tycker oftast min seriösa sida att de är alldeles för slarviga, och det är lätt att hitta seriösa, men då tycker oftast min skämtsamma sida att de är alldeles för tråkiga :-) Och jag brukar tänka "Vill jag leva med henne om 20 år?" och "Lever jag hellre med henne än med ingen alls?" Då brukar det inte bli många kvar :-)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja :-)

(((Inte så höga krav i sig, men huvudsakligen är svårigheten att hitta någon som har en passande kombination av både seriositet och humor passande för olika situationer. Jag är väldigt olika själv mellan då jag skämtar och då jag jobbar väldigt koncentrerat och seriöst, för att få mer tid över till roligt/intressant. Det är inte lätt att hitta någon, som passar båda. Det är lätt att hitta tillräckligt roliga, men då tycker oftast min seriösa sida att de är alldeles för slarviga, och det är lätt att hitta seriösa, men då tycker oftast min skämtsamma sida att de är alldeles för tråkiga :-) Och jag brukar tänka "Vill jag leva med henne om 20 år?" och "Lever jag hellre med henne än med ingen alls?" Då brukar det inte bli många kvar :-)

Du glömde att stjärnorna måste stå i rätt

fas till varandra också, annars fungerar

det inte alls att leva med en kvinna.

Allt enligt det du skrivit innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återgå till trådens ämne så har jag en gång bidragit med 30000 baht så att en av fru Changs bröders fru kunde köpa en marknadsplats. Hon köper in slaktad gris, styckar den själv och säljer sen köttet. Det hette ju att detta var ett "lån", men det har inte blivit några avbetalningar.

Inte för att det stör mig så mycket, huvudsaken är att de kan försörja sig själva.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du har rätt så klart, helt klart finns det hopplösa fall.

Problemet att ibland svårt säga nej speciellt för min tjej. Samtidigt är lätt bli ovänner med kusiner som inte betalar tillbaka bättre att inte ha några affärer med släkten.

Min sambo köpte lite mark som odlas sockerrör på tror det ger tillbaka ca 15 000 bath per/år betalas ut ris till svärmor. Det har ju inte minskat :crazy: den lilla slanten åker ner varje månad.

Beundrar :great: dig Isan Lover du lyckats så bra med familjen och släkt din by.

Hej

Ja nu ser det ganska bra ut, men jag får erkänna att även jag tyckte att det verkade lite hopplöst i början, dom flesta hade nästan ingenting och barnen var helt ouppfostrade, smuts och skräp överallt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Bra att det har kommit in en hel del exempel mellan skitsnacken.

---

Du glömde att stjärnorna måste stå i rätt

fas till varandra också, annars fungerar

det inte alls att leva med en kvinna.

Allt enligt det du skrivit innan.

Ännu mer skitsnack... Kommer inte ihåg om du gjort det tidigare, men är nästan inga av er "negativister" läskunniga, eftersom ni så ofta får saker till något helt annat än till det jag verkligen skrivit?

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitsnack?'

Bara att läsa om ditt fyllesvammel tidigare så ser man.

Men låt inte mig störa i din tråd, ville bara kommentera

din ofantliga framgång bland kvinnor och dom hundratals

du har nekat att dela ditt liv för att inte ditt astro-pussel passat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig att ni ser det som eran skyldighet att bistå er thaifamilj och vänner med pengar??

Förstår inte själva grejen..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Hur kommer det sig att ni ser det som eran skyldighet att bistå er thaifamilj och vänner med pengar??

Förstår inte själva grejen..

Rock on!

Har du missat att det tillhör thailänsk kultur att hjälpa familjen? :-) Så det är nog stor risk att thaifrun blir sur om man inte gör det...

-cut-

din ofantliga framgång bland kvinnor och dom hundratals

du har nekat

-cut-

Dubbelfel igen:..

1. "över 100" och "hundratals" är LÅNGT ifrån samma sak,

2. "ofantliga framgång"

Vad skulle det vara för svårt med det jag skrivit om??!

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lånade ut 50 000 b till handpenning på en traktor till min svägerska och jag skulle få tillbaks det på 3 år , men jag fick igen det efter 2 år.

Att man aldrig kan lita på dessa Thai :ironi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig att ni ser det som eran skyldighet att bistå er thaifamilj och vänner med pengar??

Förstår inte själva grejen..

Rock on!

Jag ser det ingalunda som någon skyldighet. Jag gör det när jag känner för det. Vad fru Chang tycker bryr jag mig inte om i detta hänseende.

Att du inte förstår att man ibland vill hjälpa andra människor... ja, det får väl stå för dig.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hur kommer det sig att ni ser det som eran skyldighet att bistå er thaifamilj och vänner med pengar??

Förstår inte själva grejen..

Rock on!

Hej

Jag ser det nog inte heller som en skyldighet, men när man lever periodvis med sina släktingar och ser deras barn sakna framtidsutsikter så kan man inte låta bli att komma med lite ideer om förbättringar.

Och ibland kan pengar komma in i bilden men då gäller det oftast studier eller liknande till barnen, föräldrarna tycker jag man hjälper bäst genom att ge arbete.

Nu måste jag iväg dom ropar på hjälp i byns högtalarsystem, det brinner.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det var en man som mycket upphetsat ropade på hjälp i byns högtalarsystem, och alla tog för givet att det brann.

Men det var ingen eldssvåda den här gången, det visade sig vara så att mannens kor hade kommit bort under natten och han var väldigt orolig och larmade hela byn, det tog inte många minuter innan dom hittades.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför pratar du så ofta om öl då? :)

Nu läser du ju åt h - e igen. Jag skrev

så varifrån fick du att jag har 4 familjer att välja på nu??!

(((Det har jag iofs :) Det är ju inte ett dugg svårt, för det är ju kö på thailänskor, som vill gifta sig med faranger. Biologiska klockan tickade fort för hon, som jag trodde jag skulle gifta mig med, så hon gav upp att vänta då det drog ut på tiden med fixandet av min knäskada. Så nu håller jag på att kolla om jag hittar någon ny passande, och det finns några möjliga t ex en med familjeföretag med halvstor restaurant, och en annan med mångårig klädshop, så de klarar sig ganska bra utan mig också. Sedan har några fattiga småtjejer anmält intresse också, men jag antar att de mer eller mindre bara är intresserade av min plånbok. Antar att de två första har flyttat gränserna de också p g a att de räknar med bättre ekonomi, men för dem är det ju inte kris, och båda verkar intresserade av mig också.)))

Såklart är det viktigast hur man trivs med varandra, men det ska ju kunna vara genomförbart också både ekonomiskt och geografiskt. Jag ska ju bo på landet (utom möjligen i början då jag lär mig thai) så det är en stor fördel om det går att bygga enskilt tillräckligt i närheten av var de håller till. En av "kandidaterna" bor redan på landet, och för de andra finns det lugn natur inom någon mil.

Rysslandsuppstarten gjorde jag åt ett annat företag till 2006. En del förberedelser gjorde mitt företag, och sedan anställdes jag ett tag då de ville att jag skulle koncentrera mig på deras.

Nej, du har åtskilliga gånger bara i den citerade posten visat att du INTE förstår mycket... :D

Dels var det ju flera tok ovan, och här citerades ett till.

1. Bara under tiden, som jag varit knäskadad, har jag tackat Nej till 4 svenskor (varav 2 under 30) varav minst 3 var seriöst långsiktiga.

2. Att det blev miss med tilltänkta thailänskan beror ju på att det dragit ut mycket på tiden p g a att läkarna inte fått till det, och hon börjar få bråttom att få barn.

3. Vad skulle det vara för svårt med att kunna få en ung snygg fattig thailänsk fru???

T ex jag har tackat Nej till över 100 kvinnor totalt, och det gäller säkert många andra ogifta faranger också om thailänskorna får reda på att farangen är intresserad av giftemål... Att jag tog mig själv som exempel beror bara på att jag vet mer detaljer om mig själv :-) Men jag vet fler, som har fått många erbjudanden, men jag vet inte hur många. GISSAR att en bekant tackat Nej till över 300.

Hon kanske tackade nej för hon inte trodde din "affärside" höll.Ang. öl,jag pratar mycket om god mat oxå även om jag inte alltid äter gott.Och har du aldrig varit i Thailand så har du nog en lång "praktikperiod"framför dig.Mvh Måne som snart ska inmundiga en öl på min changveranda utan att investera i en ölfabrik

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Frugan lärde sin mindre begåvade bror att baka ett par olika svenska kakor

när han var på arbetsbesök hos oss förra sommaren.

Därefter sponsrade jag och frugan inköpet av en ny spis med bakugn till huset i Thailand.

Enligt vad jag har förstått så tjänar han nu lite fickpengar på att baka kakor och sälja dessa i byn.

Så länge han fortsätter med detta bakande och inte får för sig att sälja spisen i syfte att

accelerera vinst och omsättning så är vi nöjda med hans insatts på den fronten.

Han har ju gjort ett och annat klavertramp om man säger så.

http://www.maipenrai.se/forum/t/12764-thailandsk-logik/page__view__findpost__p__283719

Vi sponsrar också den 18-årige brorsonen med buss och matpengar under tiden som

han/hon (en katöj) praktiserar på The Malls kontor i Korat (sorterar papper).

Efter praktiktiden så blir det förhoppningsvis ett jobb på "The Mall".

Vi vägrar att sponsra något som inte kan leda till bättre förutsättningar att klara sig själv.

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig att ni ser det som eran skyldighet att bistå er thaifamilj och vänner med pengar??

Förstår inte själva grejen..

Rock on!

Jag kan inte se någon i tråden som säger att det är en skyldighet, kan du?

Jag personligen skulle aldrig komma på tanken att betala pengar månad efter månad, utan motprestation, till en fullt arbetsför vuxen person men jag skulle ännu mindre kunna tänka mig att bo granne med en kusin som sliter månad efter månad utan att få en satang över för att köpa en motorcykel utan att hjälpa till. Det kan handla om små saker som ett räntefritt lån, lite pengar för ett körkort som kan höja hans lön, lite småjobb mot bra betalt eller vad som helst. en summa som motsvarar en helkväll i Stockholm kan göra en enorm skillnad. Du kanske trivs med att sitta på din veranda eller hemma i din lägenhet och säga "jag förstår inte grejen med att hjälpa" men i ett land nästan helt utan sociala skyddsnät så är familjen det enda skyddsnät som finns och att då avstå en procent av sin inkomst, till någon som förtjänar det, är inte så märkligt som du tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som kan rekommendera någon bok (på thailändska) som handlar om privat-/företagsekonomi?

Boken får gärna behandla t.ex. nuvärde, räntor, budgetar, produktkalkyler, investeringsguld, aktier/fonder, etc.

Jag har köpte en Warren Buffet -bok... men jag vet inte hur mycket som frugan anammade från den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...