Jump to content
IGNORERAD

Driva eget i thailand


Durable

Recommended Posts

hej,

det är så här att jag har tankar kring att starta igång eget i Thailand.

jag är inne på att köpa upp något litet hotel eller nå så.

jag har varit gäst här tidigare och små läst. men då kan man itne fråga något...

min fråga är ; Ni som har lyckats / inte lyckats, har ni några tips till en nybörjare i branchen?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Durable

    15

  • Tommy

    6

  • mamma bäng fan pappa käng

    5

  • stefan5300

    4

Mest aktiva i denna tråd

hej,

det är så här att jag har tankar kring att starta igång eget i Thailand.

jag är inne på att köpa upp något litet hotel eller nå så.

jag har varit gäst här tidigare och små läst. men då kan man itne fråga något...

min fråga är ; Ni som har lyckats / inte lyckats, har ni några tips till en nybörjare i branchen?

Hotell eller liknande och barer är väl det sämsta :suicide: man satsa på. Det finns redan hur mycket som helst.

http://tomtensmandlar.tictail.com/

Jerker เจสเปอร์ โรสัน

Link to comment
Dela på andra sajter

ha marginal på allt så du kan betal mutorna? farangs är trottsallt bara white devils som skall betala.

De är väl inte så farligt med mutorna? polisen och kanske lite annat tjafs.. men hur mycke ska man räkna med mutor?

Hotell eller liknande och barer är väl det sämsta :suicide: man satsa på. Det finns redan hur mycket som helst.

det kan mycket väl vara så min vän! men jag hoppas att jag kan komma med något mer än vad som finns där ute=D

Link to comment
Dela på andra sajter

De är väl inte så farligt med mutorna? polisen och kanske lite annat tjafs.. men hur mycke ska man räkna med mutor?

Polis, byråkrater, maffia... Vad vet jag.

Vem ska äga hotellet eller marken där hotellet står?

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Polis, byråkrater, maffia... Vad vet jag.

Vem ska äga hotellet eller marken där hotellet står?

har inte kommet så pass långt att jag vet vart jag hamnar...

på tal om maffia:

jag pratade med en kille som drev ett bar i lamai så frågade jag han om mafia... han sa att han hyrde av mark ägaren och mark ägaren där äger typ halva lamai,. så mafia har inget att göra där. skulle någon kräva honom på pengar så gick han bara till mark ägaren och de fixade till de. Han hade då iaf aldrig haft något problem.

har fått för mig att maffia inte är så vanligt i Thailand...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejen vill köpa mer mark för gummi eller oljeväxtverksamhet.

Jag skulle kunna tänka mig ett gästhus (bara pengar försvinner mindre fort eller går runt) fast det krävs startkapital :whistle: .

Driva bar tycker i alla fall jag är uteslutet.

Även om man skulle lyckas , hur väl mår man efter några års sällskapsdrickande

Väntar också på att Thailandsveteranerna säger sitt. :wai:

Durable.

Låter som marägarn är gudfadern ;)

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Du frågar efter råd från de som försökt, så jag är kanske inte rätt man att agera rådgivare. Tänk över det här väldigt noga!

Har du drivit hotell? Varför erbjuds du möjlighet att köpa in dig i en befinntlig rörelse? Har träffat allt för många som förlorat sina livsbesparingar för ett projekt som var dödsdömt från början. Thailand går mot oroliga tider, så se till att ett livsavgörande beslut inte fattas utan eftertanke.

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

hahaha posta gärna när du börjat tjäna riktiga pengar i lama och är på flykt för att du vaknat av att en svarmmusikig thai knackar sin revolver i din panna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Hembränt måste ju vara en lysande bransch. Jag brukar ha med ett par pannor och gissa om det är poppis att smaka. Polisen skulle säkert ta en kvarter då och då i muta istället för battingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk dig för många gånger innan du ger dig in med någon annan. Här skall du få

en adress www.thailegal.co.th en advokat som jag har han talar engelska är ok

MR. KAMNOD SOPONVASU har haft denna man från 2006.

Lycka till Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte hittat mitt projekt ännu, utan bara bestämt att de kommer hända snart.

Jag har inte drivet hotell eller något liknande förut. Så jag blir helt ny där. Men jag är ung och berest och tror jag kan ha de till användning.

Jag har haft kontakt med en advokat i BKK och han berättade om att man kan starta en business i Thailand och så anlitar man ett bolag som står för 51% av företaget. Detta är dock bara på pappret. man skriver att alla beslut tas ändå från min sida. Detta bolag ska självklart ha en årlig avgift för att stå som ägare.

Har någon provat denna lösning? Jag tror de är de b'ästa då man slipper ha med en okänd thai'are...

Link to comment
Dela på andra sajter

TS har redan bestämt sig för att starta en verksamhet som han sedan tidigare inte kan något om, i ett land han inte känner till och frågar därför hur man gör på ett Thaiforum. Dessutom har han redan vid sin första kontakt med en thailändsk advokat fått ett absolut värdelöst upplägg förklarat för sig.

Strålande framtidsutsikter! :whistle:

Lyssna och läs Maitan, han vet, varför inte ringa honom?

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är det som är fel med det upplägg jag har fått? jag tycker de lät som en bra lösning. vad har du för erfarenheter så du kan säga att de är bara skit? jag frågar för att jag vill gärna höra dina erfarnehter =D

Det låter bra att kunna komma i kontakt med maiken! Jag kanske måste ta mig ett besök till honom då jag är där ! =D thanx för tipset!

för de andra små spydiga kommentare du gav. Någon gång så måste väl alla mer eller mindre ge sig ut på svag is och försöka anser jag. Och att de är ett främmande land gör de hela bara lite mer spännande anser jag=D

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla former av småskaliga rörelser som mindre hotell, små bungalowresorter, restauranger och barer kräver så gott som alltid att man måste vara på plats själv. Skulle nog försöka mig på att vara minst två delägare som man kan uppdela arbetsinsatserna så att det alltid finns en ansvarig på plats. För övrigt så tycker jag att du ska fråga näringsidkare som har varit verksamma en längre tid med rörelser som genererar vinst.

Behandla din nästa så som du själv vill bli behandlad.

Link to comment
Dela på andra sajter

En ska du ska tänka på är att arbetskostnaden är väldigt låg i Thailand jämfört med Sverige. Detta medför att ALL verksamhet som inte kräver en hög kapitalinvestering och kan kopieras ganska lätt är mycket konkurrensutsatt (troligtvis till den grad att det går med förlust). Så mitt råd är att antingen gå all in eller att inte starta alls. Att som i Sverige starta i liten skala och arbeta sig upp med organisk tillväxt är i det närmaste omöjligt i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är det som är fel med det upplägg jag har fått? jag tycker de lät som en bra lösning. vad har du för erfarenheter så du kan säga att de är bara skit? jag frågar för att jag vill gärna höra dina erfarnehter =D

Det låter bra att kunna komma i kontakt med maiken! Jag kanske måste ta mig ett besök till honom då jag är där ! =D thanx för tipset!

för de andra små spydiga kommentare du gav. Någon gång så måste väl alla mer eller mindre ge sig ut på svag is och försöka anser jag. Och att de är ett främmande land gör de hela bara lite mer spännande anser jag=D

Du verkar vara på hugget Durable! :great:

Passa på att kolla om detta kan vara något för dig! Restaurang

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är det som är fel med det upplägg jag har fått? jag tycker de lät som en bra lösning. vad har du för erfarenheter så du kan säga att de är bara skit? jag frågar för att jag vill gärna höra dina erfarnehter =D

Det låter bra att kunna komma i kontakt med maiken! Jag kanske måste ta mig ett besök till honom då jag är där ! =D thanx för tipset!

för de andra små spydiga kommentare du gav. Någon gång så måste väl alla mer eller mindre ge sig ut på svag is och försöka anser jag. Och att de är ett främmande land gör de hela bara lite mer spännande anser jag=D

I detta ämne är jag tämligen krass och jag har tidigare varnat för det du tänker ge dig in på, och snälla du, du ger dig inte ut på svag is, du kastar dig rakt ner i vaken!

Jag har aldrig hört talas om någon farang som tjänat pengar på liknande affärside i Thailand, däremot har jag träffat massor som förlorat allt de äger och har.

Några få överlever på sin verksamhet, men jobbar då 24 timmar om dygnet, detta för småpengar, och nästan alla är villiga att sälja omgående om de hittar en köpare.

Upplägget med att ett annat bolag äger 51 % av aktierna är en enorm risk, om du mot förmodan lyckas är du utkastad från bolaget på en sekund.

Dessutom skall du betala en årlig avgift, år ett ok, men år två säkerligen enormt mycket högre, den andra ägaren(bolaget) kan sätta vilket pris de vill.

Maitan är en enormt driven affärsman, men även han har problem ibland och jobbar nästan alltid. Han har genuin kunskap av att bedriva restaurang och hotell utomlands, även från andra länder. Tala med honom, och berätta då att du inte jobbat med liknande tidigare, jag är övertygad om att han då kommer att avråda dig från att starta.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är det som är fel med det upplägg jag har fått? jag tycker de lät som en bra lösning. vad har du för erfarenheter så du kan säga att de är bara skit? jag frågar för att jag vill gärna höra dina erfarnehter =D

Det låter bra att kunna komma i kontakt med maiken! Jag kanske måste ta mig ett besök till honom då jag är där ! =D thanx för tipset!

för de andra små spydiga kommentare du gav. Någon gång så måste väl alla mer eller mindre ge sig ut på svag is och försöka anser jag. Och att de är ett främmande land gör de hela bara lite mer spännande anser jag=D

Hej igen du kan gärna komma och besöka mig eller ringa, men fråga då efter Maitan

för nån Maiken finns det inte hos oss. :ironi: Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Jag har inte hittat mitt projekt ännu, utan bara bestämt att de kommer hända snart.

Jag har inte drivet hotell eller något liknande förut. Så jag blir helt ny där. Men jag är ung och berest och tror jag kan ha de till användning.

Jag har haft kontakt med en advokat i BKK och han berättade om att man kan starta en business i Thailand och så anlitar man ett bolag som står för 51% av företaget. Detta är dock bara på pappret. man skriver att alla beslut tas ändå från min sida. Detta bolag ska självklart ha en årlig avgift för att stå som ägare.

Har någon provat denna lösning? Jag tror de är de b'ästa då man slipper ha med en okänd thai'are...

Jag har provat denna modell och det fungerar (om du kan lita på den advokat som upprättar avtalen för dessa är på Thai och inte enkla att förstå)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen du kan gärna komma och besöka mig eller ringa, men fråga då efter Maitan

för nån Maiken finns det inte hos oss. :ironi: Mvh Maitan.

haha=P ursäkta! Kommer i Augusti ned är tanken. Och då blir de resa omkring och kolla lite på olika grejor,

Jag svänger säkert förbi! Jag ska prata med advokten jag har från sunbelt och sedan tänkte jag prata med folk som bor och driver och vet hur verkligheten är, som du=D

Att tjäna några stora pengar är inte det som jag har i tankorna. Då skulle jag stanna kvar i sverige med mitt befintlig jobb. Jag och min partner flyttar för att vi vill göra något nytt.

Jag har provat denna modell och det fungerar (om du kan lita på den advokat som upprättar avtalen för dessa är på Thai och inte enkla att förstå)

Skönt att höra att det funkar! det låter som en vettig idë då man bara får äga 49% där=D

Du verkar vara på hugget Durable! :great:

Passa på att kolla om detta kan vara något för dig! Restaurang

Jo lite på hugget måste man få vara=D Tyvärr är restaurang inget för mig då jag inte kan något om matlagning=P

Link to comment
Dela på andra sajter

En ska du ska tänka på är att arbetskostnaden är väldigt låg i Thailand jämfört med Sverige. Detta medför att ALL verksamhet som inte kräver en hög kapitalinvestering och kan kopieras ganska lätt är mycket konkurrensutsatt (troligtvis till den grad att det går med förlust). Så mitt råd är att antingen gå all in eller att inte starta alls. Att som i Sverige starta i liten skala och arbeta sig upp med organisk tillväxt är i det närmaste omöjligt i Thailand.

Du har helt rätt i det du säger! Det är just därför jag ska gå all in med allt jag har=P allt utom livet dvs=D

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla former av småskaliga rörelser som mindre hotell, små bungalowresorter, restauranger och barer kräver så gott som alltid att man måste vara på plats själv. Skulle nog försöka mig på att vara minst två delägare som man kan uppdela arbetsinsatserna så att det alltid finns en ansvarig på plats. För övrigt så tycker jag att du ska fråga näringsidkare som har varit verksamma en längre tid med rörelser som genererar vinst.

Jag kommer flytta ned till Thailand, så att vara på plats komemr inte vara ett problem, och så är vi 2 så man kan koppla av ibland=D

hade först i tankarna att starta upp verksamheten och sedan forsätta jobba i svearike.. men efter lite snack med advokaten så såg jag att detta ej var möjlig utan stora förluster=P

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...