Jump to content
IGNORERAD

Radikal landreform föreslås


RoiET

Recommended Posts

Förslag på landreform för att utjämna skillnaderna i Thailand. Intressant. Hur många av "våra" familjer drabbas om gränsen dras vid 50 rai? Vanligtvis brukar jag automatiskt sparka bakut mot Hugo Chavez-liknande förslag men nu måste jag säga att jag spontant, och utan att ha tänkt igenom det, känner mig aningens positiv till förslaget. Tror ni att familjen Adu***dej skulle beröras av reformen? Det känns dock en smula tveksamt om det är här som Thailands problem ligger.

http://www.bangkokpost.com/Thaworn opposes caps on land ownership

Link to comment
Dela på andra sajter

Förslag på landreform för att utjämna skillnaderna i Thailand. Intressant. Hur många av "våra" familjer drabbas om gränsen dras vid 50 rai? Vanligtvis brukar jag automatiskt sparka bakut mot Hugo Chavez-liknande förslag men nu måste jag säga att jag spontant, och utan att ha tänkt igenom det, känner mig aningens positiv till förslaget. Tror ni att familjen Adu***dej skulle beröras av reformen? Det känns dock en smula tveksamt om det är här som Thailands problem ligger.

http://www.bangkokpost.com/Thaworn opposes caps on land ownership

Känns mer som att behandla ett symptom på en sjukdom istället för själva orsaken

Om du undrar hur vissa familjer skulle drabbas kan man ju bara fråga familjen Tasksvin ! :ironi:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

En bra ide i Thaksins anda , 50 rai skulle en familj klara sig bra med, undrar bara om det finns obrukad mark nog att dela ut, och om inte vems mark ska man annars dela ut, Generalernas eller politikernas?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar lite hur stort är 50 rai?

1 Rai e 1600 Kvadratmeter, så 50 Rai e 50 gånger större.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde väl kunna gå att odla en del på iaf för eget behov men det beror väl på hur marken ser ut i Småland där jag bor finns det ju bara sten . Men kan tänka mig att dom kan få flera skördar varje år med tanke på klimatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

50 Rai, är 8 hektar klart är det jordbruksmark kan 1 liten familj överlev på det men mer är det inte så det är en ganska meningslös reform. Det leder ju inte till utveckling om de som har marken ej har resurser till att utveckla brukningsformerna eller effektivisera arbetet. Det är således en återvändsgränd för utvecklingen att genomföra en sådan reform.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är, såklart, en jättebra reform!

Dels lär det minsann stora familjer att k**lla mindre. Ska man ha många barn får man minsann leva med att ha mindre mat.

Sedan tycker jag att man kan utveckla reformen lite. Konfiskera t.ex all mark som inskaffats på orättvist sätt.

T.ex genom att ha åkt utomlands och jobbat ihop pengar. För vilken fattig risbonde-wannabe har sådana möjligheter?

Börja t.ex med IL's mark och dela ut dem till de fattigaste och marklösa i t.ex Chiang Mai (för att inte skapa osämja lokalt förstås).

Rättvist och bra och helt i Thaksins anda.

Link to comment
Dela på andra sajter

De som har pengar, resurser och kunskap kommer med största sannolikhet komma undan oavsett hur mycket mark de har. Mutor, starta företag som äger marken och dela upp familjen i flera familjer är bara några saker som gör att man antagligen kommer komma undan med mer än 50 rai. Som sagt, titta inte på symptomet utan på orsaken till klyftorna. Tror att radikala förändringar oftast innebär radikalt nya problem...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det är, såklart, en jättebra reform!

Dels lär det minsann stora familjer att k**lla mindre. Ska man ha många barn får man minsann leva med att ha mindre mat.

Sedan tycker jag att man kan utveckla reformen lite. Konfiskera t.ex all mark som inskaffats på orättvist sätt.

T.ex genom att ha åkt utomlands och jobbat ihop pengar. För vilken fattig risbonde-wannabe har sådana möjligheter?

Börja t.ex med IL's mark och dela ut dem till de fattigaste och marklösa i t.ex Chiang Mai (för att inte skapa osämja lokalt förstås).

Rättvist och bra och helt i Thaksins anda.

Hej

Du underskattar nog risbönderna i t.ex Isaan, det är ganska vanligt att familjer har någon eller några som jobbar utomlands, och det är inte bara tjejer utan killar som antingen jobbar på byggen, kör grävmaskiner, lastbil eller jobbar till sjöss, numera är det heller inte ovanligt att dom har högre utbildning och jobbar inom engineerning och konstruktion.

Vi har många såna här i vår by och nästan alla investerar hemma i mark och liknande för familjen och släktens räkning.

I vårt fall betyder det att ytterligare släktingar kan återvända till byn med sina familjer, och lämna monotona dåligt betalda jobb, och oftast dåliga bostäder i städer som Korat och Bangkok.

Det känns jättebra att släkten kan återförenas och att dom hemvändande familjerna får ett lyft både ekonomiskt och socialt när dom får möjlighet att flytta hem, blir det sen utdelning till frugan på satsat kapital så är det ju också roligt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...