Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Återupptagna strider vid Kambodjanska gränsen


MPR Nyheter

Recommended Posts

Tallviking Kan du ge något exempel på något land i världen som de senaste 10 åren försvarat sitt luftrum mot angripande flyg med JAS-plan eller något liknande flygplan?

Nu är jag inte Tallviking, men vad sägs om Irak?

Nu förlorade ju de Irakiska styrkorna, men de försvarade sig likafullt.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Isaan Butterfly

    23

  • Tallviking

    15

  • måne

    10

  • MaiChai

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Till Bossej angående bussarna.

Det var ett av Newin Chidchobs projekt, han var transportminister under Thaksin, skötte transportministeriet under PPP regringen samt även nu när han bytt sida med sitt BJT parti. Trots att BJT var avgörande för att kunna bilda denna regering så skrotades bussavtalet med risk för att regeringen skulle spricka.

Varför skrotades det då?

Jo, bussarna skulle köpas av ett till Newin närstående företag, som i sin tur skulle leasa ut bussrna till BMA under en 6-års (?) period. I leasingavtalet ingick service och underhåll-problemet var att kostnaden var så dyr att BMA i princip kunde köpt nya bussar själva och sedan efter 12 månader kört de ett år gamla bussarna på skroten och ändå kommit undan med lägre kostnader än det hade blivit att leasa dem genom Newins företag.

Det var alltså gigantisk korruption involverad och du beklagar att den stoppades?

JAS planen hade man redan köpt så det projektte skrotades inte till förmån för de flygplanen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

[quote name='Bossej'

Tallviking Kan du ge något exempel på något land i världen som de senaste 10 åren försvarat sitt luftrum mot angripande flyg med JAS-plan eller något liknande flygplan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tommy Tack för ditt svar om Irak, men min fråga ovan till Tallviking, i Diskussionen om JAS-planen , avser om något land

försvarat sig med JAS eller liknande flygplan.

Har aldrig hört att Irak skulle ha gjort detta?

Väntar med spänning på Tallvikings svar på frågan.

Sättet du ställer frågan på understryker din okunskap i frågor om maktbalans och säkerhetspolitik

Därav min motfråga om något land valt att inte kunna försvara sitt luftrum !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Till MaiChai ang bussarna.

Naturligtvis försvarar jag inte korruptionen i avtalen med Kina

om miljövänligare bussar till Bangkok.

Men så vitt jag förstår går det även att köpa miljövänliga bussar,

utan att ha Newins företag som korrupt mellanhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Tror du att Vietnam är militärt svagare än Thailand?

Kanske inte, men jag tror inte Thailand köpt JAS-plan för att man känner sig hotade av Vietnam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att inga grannländer ingår i militära konfrontationer mot Thailand beror naturligtvis på att dessa är snälla.

Och inte alls på att Thailand kan försvara sig med t.ex sina nya Svenska flygplan.

Thailändare däremot är dumma och vill bara slåss och bråka.

Självklart vill de ha nya pickadoller och flygplan de kan mörda så många som möjligt med.

Och kan de inte mörda utlänningar får de väl skjuta lite på terrorister i syd.

Eller fredsälskande fattiggummor som kommit till Bangkok för att dansa.

Bara de får fortsätta göra vad de egentligen vill. Nämligen att ohejdat mörda folk.

Det fattar ju alla. :)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Till MaiChai ang bussarna.

Naturligtvis försvarar jag inte korruptionen i avtalen med Kina

om miljövänligare bussar till Bangkok.

Men så vitt jag förstår går det även att köpa miljövänliga bussar,

utan att ha Newins företag som korrupt mellanhand.

Nu vet jag inte hur mycket tid du spenderat i Bangkok på sistonde men det kommer ut fler och fler gasdrivna bussar på Bangkoks gator

, ifall de är kinesiska vet jag inte, så att det inte skulle bli några gasdrivna bussar i Bangkok på grund av att man dumpade Newins leasingprojekt är helt fel, BMA anskaffar bussarna själv istället för att ha Newins företag som mellanhand.

Var någonstans fick du uppgiften ifrån att man skrotade bussarna till förmån för JAS 39 Gripen?

Den källan ska du nog ta med en skopa salt i fortsättningen...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...