Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Återupptagna strider vid Kambodjanska gränsen


MPR Nyheter

Recommended Posts

Gårdagens gemensamma beslut om eld upphör mellan Thailand och Kambodja bröts idag.

Som vanligt hävdar båda sidor att den andra startade eldgivningen.

En anonym kambodjansk soldat uppgav att både artilleri och raketer används.

Militära ledare från båda sidor träffades under Lördagen för att få slut på striderna kring templet

Preah Vihear som båda sidor hävdar är deras.

Samtidigt sprider gulskjortorna rykten om att premiärminister Abhisit har förlorat land till Kambodja.

Något som han bestämt förnekar, "Om jag har gjort som dom säger, så borde jag inte bara bli avsatt som

premiärminister, utan också bli utvisad från landet".

Gulskjortorna kräver också att Thailand ska säga upp sin plats i UNESCO´s kommitté.

Abhisit svarar på deras krav med att säga att om dom säger upp sin plats, så kommer FN bara att lyssna

på Kambodja och möjligtvis ge dom rätt att styra över det territorium runt templet, som nu tillhör Thailand.

Bilden är från gårdagens möte.

Källa: http://www.bangkokpo...border-fighting

http://www.nationmul...i-30148051.html

http://www.nationmul...d-30148053.html

Klicka här för att läsa artikeln

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Isaan Butterfly

    23

  • Tallviking

    15

  • måne

    10

  • MaiChai

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Gårdagens gemensamma beslut om eld upphör mellan Thailand och Kambodja bröts idag.

Som vanligt hävdar båda sidor att den andra startade eldgivningen.

En anonym kambodjansk soldat uppgav att både artilleri och raketer används.

Militära ledare från båda sidor träffades under Lördagen för att få slut på striderna kring templet

Preah Vihear som båda sidor hävdar är deras.

Samtidigt sprider gulskjortorna rykten om att premiärminister Abhisit har förlorat land till Kambodja.

Något som han bestämt förnekar, "Om jag har gjort som dom säger, så borde jag inte bara bli avsatt som

premiärminister, utan också bli utvisad från landet".

Gulskjortorna kräver också att Thailand ska säga upp sin plats i UNESCO´s kommitté.

Abhisit svarar på deras krav med att säga att om dom säger upp sin plats, så kommer FN bara att lyssna

på Kambodja och möjligtvis ge dom rätt att styra över det territorium runt templet, som nu tillhör Thailand.

Bilden är från gårdagens möte.

<span style='font-size: 9px;'>

Källa: <a href='http://www.bangkokpo...border-fighting</a>

<a href='http://www.nationmul...i-30148051.html</a>

<a href='http://www.nationmul...d-30148053.html</a></span>

Klicka här för att läsa artikeln

Visst är det tråkigt att dom ska behöva kriga om ett urgammalt Temepel å plats, som inte är varken vackert eller se värt( Besökte platsen 2006) i mina ögon.för där finns ju Tempel i 1000 tals i både Kambodja i Thailand . ett människoliv kan i mina ögon inte vara värt att offra på ett Så dåligt skick som detta tempel är, men det är ju bara min personliga åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Är det verkligen templet dom vill åt? enligt frugan som är från trakten så är det marken runt omkring som är det intressanta.

Annars håller jag med - kriga om det där gamla stenrucklet, verkar ju inte klokt.

Tragiskt är det i vilket fall som helst.

Ändrades av foreverbubbles8

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick idag telefon från släkten därnere.De har evakuerat vår och kringliggande byar från all civil befolkning.Hoppas verkligen att detta kivande med markrättigheterna vid templet löser sig snarast(om det nu är detta som är den verkliga orsaken)Oroliga häls. Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Måne, vi fick oxå höra precis att familjen blivit evakuerad pga oroligheterna. Känns jäkligt jobbigt att inte kunna göra någonting.

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

All evakuering har gått bra fick vi nyss höra.Vår släkts överhuvud,min svärmor skall åka till barnbarn i Somphon och vår resa blir lite omdirigerad om det inte lugnar ner sig.Tydligen har de stängt hela Kab choeng oxå.Hoppas få höra från surin p3 om han vet något.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/220190/preah-vihear-hit-in-border-clashes

Fortsätter det ett par dagar till så bör det inte finnas något tempel kvar att slåss om...idi*ter!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har de fått återvända till sina byar men ska vara beredda på att evakueras om läget förändras.De blev transporterade till en uppsamlingsplats ca 2 mil från byn(en skola)Det har varit en kylig natt med en temperatur på +15(sommarvärme för oss)Nu får vi hoppas att det lugnar ner sig så vi kan åka dit och hälsa på svärmora.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog inte att det bara handlar om ett tempel.

Det ska tydligen vara en stor turistattraktion som drar in pengar. Att ge bort denna inkomstkälla lättvindigt vore ganska korkat.

Dessutom hörde jag att det inte bara är Templet och marken kring det som är ett problem. Det har att göra med andra landområden som är

rika på oljefyndigheter.

Lätt att sitta o gasta på ett forum utan att se hela bilden.

Själv har jag bara skrapat på ytan och är ingen expert men att häva ur sig att folk inte ska bråka om en "stenhög" är synnerligen korkat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen olja i området att tala om och förväntade turistinkomster måste anses mkt blyga i jämförelse med etablerade sitet som tex. Angkor Wat. Men knäckfrågan handlar kanske om det symboliska värdet just denna konflikt har eftersom det finns otaliga gränsområden som är omtvistade utmed gränsen, framförallt i kustområdena. Det är i havet olja och gas finns och där de stora ekonomiska värdena finns kan man anta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela 11 meddelanden och inte ett enda som beskriver den uppenbara sanningen om anledningen till konflikten.

Med bara några månader kvar vid makten vill ju såklart Abhisit göra allt för att skjuta på valet och dra undan mattan för den demokratiska utvecklingen i Thailand.

Att genom en aktion både skjuta på valet och samtidigt göra sig av med opponenter är ju en genial ide.

(det är ju självklart inte en tillfällighet att det är fattiga "röda" vattenmeloner som kommer skickas in i kriget och dö).

Skulle det ändå bli ett val så blidkar han de gula med kriget och vinner ändå. Det fattar ju alla.

T.o.m de röda jämlikhetssträvande böghatarna från Chiang Mai. Eller de röda demokratiförkämpande PAD-mördarna från Udon.

För dem som ännu inte fattat dessa självklarheter så kommer det att finnas tillräckligt med bevis på wikileaks... .snart.

:)

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen olja i området att tala om och förväntade turistinkomster måste anses mkt blyga i jämförelse med etablerade sitet som tex. Angkor Wat. Men knäckfrågan handlar kanske om det symboliska värdet just denna konflikt har eftersom det finns otaliga gränsområden som är omtvistade utmed gränsen, framförallt i kustområdena. Det är i havet olja och gas finns och där de stora ekonomiska värdena finns kan man anta.

Jag sa aldrig att oljan fanns i området. Vad jag har hört så handlar det om oljan i vattnen utanför östkusten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela 11 meddelanden och inte ett enda som beskriver den uppenbara sanningen om anledningen till konflikten.

Med bara några månader kvar vid makten vill ju såklart Abhisit göra allt för att skjuta på valet och dra undan mattan för den demokratiska utvecklingen i Thailand.

Att genom en aktion både skjuta på valet och samtidigt göra sig av med opponenter är ju en genial ide.

(det är ju självklart inte en tillfällighet att det är fattiga "röda" vattenmeloner som kommer skickas in i kriget och dö).

Skulle det ändå bli ett val så blidkar han de gula med kriget och vinner ändå. Det fattar ju alla.

T.o.m de röda jämlikhetssträvande böghatarna från Chiang Mai. Eller de röda demokratiförkämpande PAD-mördarna från Udon.

För dem som ännu inte fattat dessa självklarheter så kommer det att finnas tillräckligt med bevis på wikileaks... .snart.

:)

Intrigmakare :whistle: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det som nu händer är lika beklagligt som när regeringen sköt ner närmare 2000 i Bangkok, men där bara slumpen gjorde att det bara blev ett 90 tal döda av sin egen befolkning, för att kunna sitta kvar utan att ett val hölls.

Och kan nu samma regering öka sina möjligheter att sitta kvar i ett kommande val genom att glädja sin väljarbas inom bl.a PAD, rojalisterna och nationalisterna så vi lär nog få se ett lagom skjutande där Apishit återigen får bloda ner sina händer till extremisternas jubel.

Nej en sån här våldsbenägen regering är farlig i ett område som Syd Ost Asien, så jag hoppas på en seger för demokratirörelsen i landets kommande val och ett fredligt förhållande både till politiska motståndare och grannländer.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det som nu händer är lika beklagligt som när regeringen sköt ner närmare 2000 i Bangkok, men där bara slumpen gjorde att det bara blev ett 90 tal döda av sin egen befolkning, för att kunna sitta kvar utan att ett val hölls.

Och kan nu samma regering öka sina möjligheter att sitta kvar i ett kommande val genom att glädja sin väljarbas inom bl.a PAD, rojalisterna och nationalisterna så vi lär nog få se ett lagom skjutande där Apishit återigen får bloda ner sina händer till extremisternas jubel.

Nej en sån här våldsbenägen regering är farlig i ett område som Syd Ost Asien, så jag hoppas på en seger för demokratirörelsen i landets kommande val och ett fredligt förhållande både till politiska motståndare och grannländer.

Mvh Isan Lover

Kallar du de röda för "fredliga" ? :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det som nu händer är lika beklagligt som när regeringen sköt ner närmare 2000 i Bangkok, men där bara slumpen gjorde att det bara blev ett 90 tal döda av sin egen befolkning, för att kunna sitta kvar utan att ett val hölls.

Och kan nu samma regering öka sina möjligheter att sitta kvar i ett kommande val genom att glädja sin väljarbas inom bl.a PAD, rojalisterna och nationalisterna så vi lär nog få se ett lagom skjutande där Apishit återigen får bloda ner sina händer till extremisternas jubel.

Nej en sån här våldsbenägen regering är farlig i ett område som Syd Ost Asien, så jag hoppas på en seger för demokratirörelsen i landets kommande val och ett fredligt förhållande både till politiska motståndare och grannländer.

Mvh Isan Lover

Vad svamlar du om,ska du blanda in din förbannade kommunistpropaganda i allt.De röda kan väl knappast kallas fredliga :diablo: Måne som har släkt inblandad och är orolig(de är röda tyvärr)man kan väl knappast klandra regeringen Ahbisit för detta

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

För första gången har NoBuzz slagit huvudet på spicken Trodde aldrig att jag skulle behöva hålla med om hans påstående så snär som på viss gliringar

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det som nu händer är lika beklagligt som när regeringen sköt ner närmare 2000 i Bangkok, men där bara slumpen gjorde att det bara blev ett 90 tal döda av sin egen befolkning, för att kunna sitta kvar utan att ett val hölls.

Och kan nu samma regering öka sina möjligheter att sitta kvar i ett kommande val genom att glädja sin väljarbas inom bl.a PAD, rojalisterna och nationalisterna så vi lär nog få se ett lagom skjutande där Apishit återigen får bloda ner sina händer till extremisternas jubel.

Nej en sån här våldsbenägen regering är farlig i ett område som Syd Ost Asien, så jag hoppas på en seger för demokratirörelsen i landets kommande val och ett fredligt förhållande både till politiska motståndare och grannländer.

Mvh Isan Lover

Det finns medlemmar med släkt och vänner som berörs av oroligheterna

och det enda du bidrar med är att skriva ut ditt hat mot regeringen

Och inte kan du stava heller

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Att skapa yttre fiender är ett gammalt knep runtom i världen.

Man försöker rikta sitt folks uppmärksamhet mot den yttre fienden, istället för mot problemen i det egna landet.

De gula från Bangkok försöker med detta då och då genom att

åka till Sri Saket provinsen i Isaan för att provocera Camboja, troligen i detta syfte.

Lokalbefolkningen i Sri Saket har flera gånger försökt stoppa de gula med hänvisning till att man inte vill ha problem med Cambodja.

Skulle kunna tänka mig att det nu finns thailändska militärbefäl

vid gränsen till Cambodja som nu hjälper de gula att skapa denna oro vid gränsen.

Kan även tänka mig att Cambodjas ledare Hun Sen kan dra nytta av denna oro på samma sätt som de thailändska makthavarna.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Att skapa yttre fiender är ett gammalt knep runtom i världen.

Man försöker rikta sitt folks uppmärksamhet mot den yttre fienden, istället för mot problemen i det egna landet.

De gula från Bangkok försöker med detta då och då genom att

åka till Sri Saket provinsen i Isaan för att provocera Camboja, troligen i detta syfte.

Lokalbefolkningen i Sri Saket har flera gånger försökt stoppa de gula med hänvisning till att man inte vill ha problem med Cambodja.

Skulle kunna tänka mig att det nu finns thailändska militärbefäl

vid gränsen till Cambodja som nu hjälper de gula att skapa denna oro vid gränsen.

Kan även tänka mig att Cambodjas ledare Hun Sen kan dra nytta av denna oro på samma sätt som de thailändska makthavarna.

Hej

Med det här inlägget slog du verkligen huvudet på spiken och det är beklagligt att folk låter sig luras av ett så gammalt och ofta använt knep till att tro att det som sker är nödvändigt och oundvikligt.

Det är ju alldeles uppenbart att bl.a PAD anhängare ifrån Bangkok ligger bakom konflikten och inte den lokala befolkningen som nu drabbas av oroligheterna.

Och till Knifetown som inte tror att jag bryr mig om lokalbefolkningen så vill jag bara säga att alla mina sympatier ligger hos dessa och naturligtvis inte hos extremistiska PAD anhängare

Nej att låta sig dras in i bråk med Kambodja tack vare PAD är ännu ett misstag av regeringen.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om oljan.

Naturligtvis handlar det om olja och gas utanför Kambodjas kust. PPP regeringen och utrikesministern Prompong Nopparit ratificerade ju ICJ´s beslut från 1962 under 2008 i utbyte mot att partiest gudfader skulle få rätt att exploatera dessa olje och gaskällor. Så är det någon som gett bort mark till ett annat land så är det Prompong Nopparit och hans gudfader som ska ställas till ansvar.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...