Jump to content
IGNORERAD

Vårdnaden om barnen


smilet

Recommended Posts

Efter ett långt äktenskap skilde sig min flickvän från sin thaikille och för tillfället har han vårdnaden om barnen.

Är det så det går till i Thailand att pappan får vårdnaden automatiskt?

Vad är det som bestämmer vem av föräldrarna som får ta barnen eller eventuellt delad vårdnad?

Hur ska min flickvän göra för att få vårdnaden om barnen?

Är det advokat som ska kontaktas?

Är det socialkontoret?

Barnen säger att pappans nya fru är inte snäll mot de.

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej! Jag har själv varit i den situationen att min gf "blivit av med barnen" till sin Thai bf.

Efter domstol mm så fick hon ensam vårdnad.

Första frågan som ska ställas är om dom var gifta; juridiskt inte bara religiöst giftemål. Med juridiskt menar jag registrering i Amphur.

Om dom inte var/är gifta rent juridiskt; ja då är det relativt enkelt; då har modern automatiskt vårdnaden om barnen.

Thai tradition är ju att pappan tar barnen ( som i mitt fall) men det blev glasklart i domstolen att då har modern juridiskt rätten till ensam vårdnad om barnen.

Om dom var/är gifta så blir det en sak för domstolen (såvida dom inte kan komma överens vilket inte verkar vara fallet på din beskrivning) Då tycker jag du ska kontakta en familjerättsadvokat.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag har själv varit i den situationen att min gf "blivit av med barnen" till sin Thai bf.

Efter domstol mm så fick hon ensam vårdnad.

Första frågan som ska ställas är om dom var gifta; juridiskt inte bara religiöst giftemål. Med juridiskt menar jag registrering i Amphur.

Om dom inte var/är gifta rent juridiskt; ja då är det relativt enkelt; då har modern automatiskt vårdnaden om barnen.

Thai tradition är ju att pappan tar barnen ( som i mitt fall) men det blev glasklart i domstolen att då har modern juridiskt rätten till ensam vårdnad om barnen.

Om dom var/är gifta så blir det en sak för domstolen (såvida dom inte kan komma överens vilket inte verkar vara fallet på din beskrivning) Då tycker jag du ska kontakta en familjerättsadvokat.

Tack för ett snabbt svar.

Jag förstår att exet vill jäklas lite genom att ta barnen.

Deras äktenskap var registrerat i Amphur.

Är det kostsamt att anlita familjerättsadvokat i Thailand?

Tog det lång tid när "dina" barn var "hemma" igen?

Ska/bör jag också närvara till familjerättsadvokaten eller räcker det att min flickvän går dit själv?

Är det den fd familjen som går dit tillsammans eller är det bara ett antal dokument som ska skrivas under?

Smilet

.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett snabbt svar.

Jag förstår att exet vill jäklas lite genom att ta barnen.

Deras äktenskap var registrerat i Amphur.

Är det kostsamt att anlita familjerättsadvokat i Thailand?

Tog det lång tid när "dina" barn var "hemma" igen?

Ska/bör jag också närvara till familjerättsadvokaten eller räcker det att min flickvän går dit själv?

Är det den fd familjen som går dit tillsammans eller är det bara ett antal dokument som ska skrivas under?

Smilet

.

Jäklas eller jäklas Det kanske är så enkelt att han vill ha pengar!

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Tack för ett snabbt svar.

Jag förstår att exet vill jäklas lite genom att ta barnen.

Deras äktenskap var registrerat i Amphur.

Är det kostsamt att anlita familjerättsadvokat i Thailand?

Jag hade turen att känna en advokat som hjälpt mig förr (med sätta upp några företag) och han hjälpte mig med en lämplig advokat. Det kostade mig c:a 60.000THB

Tog det lång tid när "dina" barn var "hemma" igen?

Ja det tog nästan ett år. Först ska man stämma honom. Hela den processen tar tid. Om han håller sig undan måste polisen sätta stämningsansökan på hans senaste boende (dörr eller så) två gånger. Det ska gå viss tid mellan dessa gånger. Därefter rättegång.

Ska/bör jag också närvara till familjerättsadvokaten eller räcker det att min flickvän går dit själv?

Jag var med vid rättegången och förhördes av vår advokat och domaren. Mannen dök aldrig upp så vårt fall blev ganska enkelt. Vid rättegången kommer domaren avgöra vem av modern och fadern som är lämpligast att ta ansvar för barnen (ungefär samma som i Sverige). Då är ditt förhållande till din gf/fru av stor betydelse. Du kommer få redovisa din inkomst, ev brottslig belastning mm.

Därför måste du och din gf/fru tänka igenom om ni har "lik i garderoben" som kan utgöra belastning vid rättegången. Självklart ska ni också fundera på vilka dåliga sidor hennes ex har som kan vara belastning för honom.

Om det är till fördel att du närvarar så ska du göra det.

Är det den fd familjen som går dit tillsammans eller är det bara ett antal dokument som ska skrivas under?

Se ovan

Smilet

.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäklas eller jäklas Det kanske är så enkelt att han vill ha pengar!

pigge01

[/quote

Som man känner sig själv känner man andra det slog dig aldrig att han kanske älskar sina barn,

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäklas eller jäklas Det kanske är så enkelt att han vill ha pengar!

pigge01

Ibland undrar man inte om vissa som har nära band till Thailand är dom största bovarna till fördomarna...

# 27 RIP

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäklas eller jäklas Det kanske är så enkelt att han vill ha pengar!

pigge01

[/quote

Som man känner sig själv känner man andra det slog dig aldrig att han kanske älskar sina barn,

Ja den möjligheten finnes.

Det visar sig snart!

Att tjejen älskar sina barn gör inte saken bättre!

Båda har rätt till barnen.

Det är bådas sak att inte bryta kontakten.

I detta fall, tror jag att tjejen har bästa föresättningar.

Att ge barnen bästa möjliga föresättninarna till en bra start i livet.

Skolor mm.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det basta vore val att forst forsoka prata med exgubben. Kanske det kan losa sig utan domstolsbeslut, och det vore val bast for alla parter, och skonsamast for barnen.

Man ska val kanske inte alltid tanka det varsta om folk, men sadana har situationer dyker upp da och da nar nya gubben ar utlanning, och exet forvantar sig att fa pengar for att ge upp barnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...