Jump to content
IGNORERAD

hus färdigt nu


pratamnak

Recommended Posts

hej,vi köpte hus för snart 2 år sedan och nu är det så gott som färdigt och slutade på 5,4 mil .tb ,har betalat själva handpenningen under tiden +allt extra som tillkommit hela hela tiden ca 450 000 bt.totalt bet ca 1.8 mill tb.nu när det är dags att söka banklån på resten stötte vi på problem,min fru studerar här o vi får inga lån i thaibank.har en bra chef här hemma som ev kan låna mig resterande(helt fantastiskt).som krav har han att vi måste säkra upp affären och vi är ju helt novisa inom området,han menar att han vill stå som hälftenägare till huset eller vad som helst så att det inte kan säljas o pengarna försvinna .kan han hyra huset av min fru o därmed säkra så det inte belånas eller säljes?hur ska man göra så att han känner sig säker att låna ut pengar till oss?detta är våran enda chans att gå iland med detta.är ca 700 000 sek jag måste låna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Äger Ni marken och var finns huset?

Om man har ordentliga markpapper samt betalat 30% på huset så låter det konstigt ifall man ej får ett lån.

Sist jag var in och kollade på hus hos banken(Krung thai bank i Pattis) så fick jag svaret att med riktiga markpapper plus en rejäl handpenning(30%) så var det inga problem att låna utan uppvisande av inkomst.

Om jag kommer ihåg rätt så ville de att det skulle finnas pengar till 3 amorteringar på kontot.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

huset är i Pattaya och svaret av både bank o husbyggarfirma är att min fru måste kunna visa upp en ordentlig inkomst från sverige eller Thailand.kan inte låna på huset nu då det inte är möblerat o igång så att säga.är ett 5vånings townhouse med 9 hus i.det med att leasa på 30 år?han är mer nogräknad än mig vad gäller affärer och vill undvika alla faror o hinder,och jag och min fru förstår det och går med på allt som ev gör affären genomförbar,annars står vi på ruta 1 igen och har ingen lösning

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Har du köpt ett townhouse eller en lägenhet i denna?

Står marken på din frus namn eller byggherren?

Om det är lägenhet så skriv den på din chef, med en klausul att Ni får köpa lös den.

Om det är ett hus så skriv marken på din fru och låt chefen leasa huset i 30 år, med en klausul att Ni kan bryta leasingkontraktet ifall Ni betalar den överenskomna summan.

Din chef kommer aldrig ändå vara 100% garderad.

tycker ändå det låter som något är skumt när bankerna är så skeptiska.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

vi har köpt ett townhouse så det är ju en affärsyta i botten och 3 rum för uthyrning o sen en extravåning högst upp som är mer primitiv som vi själva ska nyttja.husbyggarn vill att pengar ska gå runt 5-6 mån på min frus konto igen o sedan till dom .börjar bli för dyrt för mig att skicka 12000 kr var månad o vill få ett lån snarast.ja det med att leasa huset i 30 år gör han säkert lite lugnare,får övertala han att följa med oss ner en vecka och skriva alla papper.ska man kontakta en thai advokat som hjälper oss med detta tycker du?

Link to comment
Dela på andra sajter

har nu sökt så gott jag kunnat på nätet om detta men blir inte klokare.har frågor ang detta,min lånegivare sa att han har bekanta som äger hus och leasar marken o han vill göra lika dant för att skydda sig och till viss del mig.kan jag äga huset o min fru marken utan detta sk bolagsbildande?kan jag vid uppgörandet av affären skriva leasingavtal med min fru typ något hyreskontrakt som säkrar min besittning av huset ?ska jag anlita en advokat i Pattaya som hjälper mig med detta då eller ska jag försöka kontakta en bums som kan ordna saker o ting i förväg med fullmakt? är i sverige nu och vill att allt ska kunna gå att genomföra på nån eller några dagar,skiljer det sig om det är ett townhouse som är 9 hus ihop?någon i sådana fall som vet någon bra advokatfirma i Pattaya?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till men att inte ha saker och ting på plats redan från början gör ju att man kan misstänka att du rusade in i detta utan att tänka efter först.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja,lite så är det naturligtvis,hade inte klart för mig att banklånen inte följde huset bättre,trodde i min enfald att efter handpenning o hus färdigt så skulle det vara klart.nån eller några chang hade nog runnit ner med innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
Small and stinky

@pratamnak

Hur gick det till slut?driver ni fastigheten nu och hur är det med ägare ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...