Jump to content
IGNORERAD

Var finns en plats som man får ställa Thaivagn i Stockholm?!?


baNgkoKian gaL

Recommended Posts

baNgkoKian gaL

Hej hej

Börja med min bakgrund:

Jag har varit i Sverige i 3 år. Första två år bodde jag i Dalarna, där fick jag säsong jobb men jag gillade inte att bo i liten stad. Det fanns inte mycket att göra. Då bestämde mig att vi skulle flytta till Stockholm. Min kille var mycket negativ om denna ide. Han sade att det var omöjligt att hitta en lägenhet. Äntligen fick jag oss andrahand lägenhet. Min kille fick jobb innan han följde mig hit. Jag har ansökt jobb varje dag i nästan ett år nu men fick inget. Jag har utbildning från ett international university. Det var hopplös! Man kan inte leva på a-kassan hela livet. Så nu bestämmer mig att ska starta eget. Jag pratade med arbetsförmedlingen och de rekommenderade att jag kan änsöka starta eget bidrag. Jag skrev affärsplan och budgetplan själv och skickade till dom. De sad att jag får bidragen men de behöver att hyreskontrakt, polistillstånd och godkännande av verksamheten från miljöförvaltning ska visas först.

Alltså jag söker en plats eller område som man får låna eller hyra. Det är jätte jobbigt. Jag har läst att i Vällingby city de vill ha fler små företagar där men när jag ringde och frågade om jag får hyra. De sade att jag skulle fråga trafik kontoret Jag har ringt till Stockholm stad, traffik kontoret. Tjejen som ansvar på det sade att om jag vill, får jag ansöka mig tillstånd på polisen men hon skulle säga nej iaf. Hon var inte så snäll. Jag förstår inte varför de vill inte hyra ut den marknadplatsen, det ska vara bara tomt där eller?!? Jag frågade Solna och Sundbyberg kommun, jag fick inte ställa matvagnen på torget. Stockolm stad får man inte sälja varm mat på torgplatser heller. Shell bensinstation sade att det är olagligt att laga mat i deras områder därför att det är för farligt. Så var ska jag göra då? Jag behöver att hitta en plats innan jag kan fortsätta med dom andra tillstånd. Hoppas nån kan ge mig råd.

P.S. excuse my swedish, hoppas ni förstår vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • JohanB

    10

  • Merlins

    8

  • jb21

    7

  • Tallviking

    5

Mest aktiva i denna tråd

Här där jag bor står vagnarna utanför olika affärer tex möbelaffär, byggmarknad mm men där finns ju även en korvvagn på varje torg, det beror nog mycket på kommunens inställning om de över huvud taget vill ha dessa vagnar..

Det är kommunen som bestämmer, men det finns en detaljplan i botten som bestämmer vad man får göra, sen kan det finnas andra föreskrifter som gäller allmänna plaster torg mm..

Link to comment
Dela på andra sajter

Här där jag bor står vagnarna utanför olika affärer tex möbelaffär, byggmarknad mm men där finns ju även en korvvagn på varje torg, det beror nog mycket på kommunens inställning om de över huvud taget vill ha dessa vagnar..

Det är kommunen som bestämmer, men det finns en detaljplan i botten som bestämmer vad man får göra, sen kan det finnas andra föreskrifter som gäller allmänna plaster torg mm..

Jag kan inget om det här med vagnar, men inte bestämmer väl detaljplanen var man får ha tillfälliga vagnar uppställda?

Den reglerar väl bara vad och var man får bygga?

Kan du inte vända dig till arbetsförmedlingen för att få hjälp?

Det finns säkert erfarenheter från liknande typ av nystartade företags problem

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Företagarna brukar också ge nån slags konsultation i början, bli medlem och boka tid hos lokala förening.

Sen är det ju ALMI också. Jag skulle se efter ett varuhus som håller att byggas om de kan hyra en hörna på parkering.

Se bara till att vara ensam på Ditt verksamhet på området. Stockholm är rätt stort och antar att Du bor på norrsidan?

Lunda industri område, Barkarby där det finns många affärer Bromma, fast de har rätt många thaiställen

Lycka till i alla fall

Link to comment
Dela på andra sajter

baNgkoKian gaL

@Islander, när jag hittade lediga fasta torgplats på websidan, frågade jag StadTorgförvaltare om man får sälja varm mat där, han sade "nej". Jag har också sett korvvagn överallt även på Drottninggatan, det är intressant att hur man får tillstånd där.

@Acarls, Efter jag skickade affärplan till arbetsförmedlingen, svarade han mig att "Vi bedömmer att du ska få starta eget bidrag, men då måste du först ordna med tillstånd. Se konsultens utlåtande: " Vi bedömer att förutsättningarna för att den sökande ska kunna bedriva en verksamhet med tillfredsställande lönsamhet som starka under förut-sättning att hyreskontrakt, polistillstånd och godkännande av verksam-heten från Miljöförvaltningen uppvisas. Kontakta mig när du ordnat det.".. Men jag ska fråga honom om det.

@Lemoni, Jag har pratat med nyföretagarcentrum men de kunde inte rekommendera mig om plats, det måste jag fixa själv. Jag bor i norrväster sidan så jag har tänkt på Vällingby, Kista, Solna, Sundbyberg och Barkarby. Det ska vara skönt om jag får ställa vagnen nära hem.

@Malaeng sabb, Jag har läst det.

Tack allihopa, vad snäll ni är :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har inget råd att ge om platsen.

Såg i Göteborg för ett par år sedan att det fanns en vagn med thai mat. Nudlar och sånt.

De lagade inte maten i vagnen utan hemma.

Sedan värmde de upp maten i mikron, tror jag.

Om jag minns rätt så sa de att de inte fick laga mat där. Det var därför de förberedde allting hemma och bara värmde upp maten i vagnen när man beställer t.ex. en skål nudelsoppa.

Lycka till na kha!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

baNgkoKian gaL

Tack för det, K.Magrood :)

Det är bra att man vet. Om jag får inte laga mat där, jag ska göra det hemma, ingen fara. Det finns vattanbad på vagnen som man kan hålla maten vara varm så det går bra för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Jag tror att det lättaste är att köpa en etablerad rörelse med alla tillstånd klara. DEr verkar som dom flesta thaivagnar dyker upp däe det varit korv eller kebabförsäljning tidigare.

Kolla tex på blocket: http://www.blocket.se/stockholm?q=vagn&cg=7020&w=1&st=s&c=&ca=11&l=0&md=th

Ett annat alternativ kan ju vara att fråga några av dom som har vagn hur dom gått tillväga.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kolla upp reglerna om att laga mat hemma också. Jag vet en vietnamrestaurang som gjorde så. De fick stora problem när det upptäcktes att de lagade mat hemma i köket och sedan värmde i restaurangen.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Googlade lite..

Man behöver tydligen två tillstånd, ett från polisen som kostar 1500:- och ett från Kommunen som kostar typ 10.000 per kvadratmeter..

http://foretag.stockholm.se/

http://foretag.stockholm.se/Regler-och-ansvar/Anvanda-offentlig-plats-/

http://foretag.stockholm.se/PageFiles/77808/pdf%20F.pdf

Ser inget datum på denna artikel..

http://www.dn.se/sthlm/langvarig-strid-om-dubbelt-korvtillstand

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej

Börja med min bakgrund:

Jag har varit i Sverige i 3 år. Första två år bodde jag i Dalarna, där fick jag säsong jobb men jag gillade inte att bo i liten stad. Det fanns inte mycket att göra. Då bestämde mig att vi skulle flytta till Stockholm. Min kille var mycket negativ om denna ide. Han sade att det var omöjligt att hitta en lägenhet. Äntligen fick jag oss andrahand lägenhet. Min kille fick jobb innan han följde mig hit. Jag har ansökt jobb varje dag i nästan ett år nu men fick inget. Jag har utbildning från ett international university. Det var hopplös! Man kan inte leva på a-kassan hela livet. Så nu bestämmer mig att ska starta eget. Jag pratade med arbetsförmedlingen och de rekommenderade att jag kan änsöka starta eget bidrag. Jag skrev affärsplan och budgetplan själv och skickade till dom. De sad att jag får bidragen men de behöver att hyreskontrakt, polistillstånd och godkännande av verksamheten från miljöförvaltning ska visas först.

Alltså jag söker en plats eller område som man får låna eller hyra. Det är jätte jobbigt. Jag har läst att i Vällingby city de vill ha fler små företagar där men när jag ringde och frågade om jag får hyra. De sade att jag skulle fråga trafik kontoret Jag har ringt till Stockholm stad, traffik kontoret. Tjejen som ansvar på det sade att om jag vill, får jag ansöka mig tillstånd på polisen men hon skulle säga nej iaf. Hon var inte så snäll. Jag förstår inte varför de vill inte hyra ut den marknadplatsen, det ska vara bara tomt där eller?!? Jag frågade Solna och Sundbyberg kommun, jag fick inte ställa matvagnen på torget. Stockolm stad får man inte sälja varm mat på torgplatser heller. Shell bensinstation sade att det är olagligt att laga mat i deras områder därför att det är för farligt. Så var ska jag göra då? Jag behöver att hitta en plats innan jag kan fortsätta med dom andra tillstånd. Hoppas nån kan ge mig råd.

P.S. excuse my swedish, hoppas ni förstår vad jag menar.

Ge inte upp, utan fortsatt o leta platser... Jag skulle rekomendera att du fragar nagon byyghandel om du far stalla vagnen utanfor dom, samt "kopa" strom utav dom.

Nar du sen ansoker om tillstand att sta dar, sa tror jag det ar lattare om du INTE soker ett sadant tillstand som galler dygnet runt alla dagar i veckan. Utan beskriv i din ansokan att du bara vill ansoka om tillstand vissa tider om dygnet samt vissa dagar, typ man-fre 08.00-19.00 lor-son 10.00-15.00. Pa detta satt brukar det vara lattare att fa ett tillstand, men kom ihag att fraga markagaren/bygghandeln forst.

Har du inget korkort att dra vagnen fram o tillbaka varje dag, sa kan du sakert komma overens med typ taxikurir eller ngt annat taxi bolag om ett fast pris for varje korning, det blir dom bara glada over.

Lycka till med dina affarer, ps jag har en vagn till salu B)

Link to comment
Dela på andra sajter

hej wok vagn är dyrt och besvärligt vatten dunkar behövs gasol till köket tillstånd av miljöoch hälsa inga fasta instalationer får göras mm mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

hej wok vagn är dyrt och besvärligt vatten dunkar behövs gasol till köket tillstånd av miljöoch hälsa inga fasta instalationer får göras mm mvh

Det vore bra om du forklarar vad som ar dyrt o besvarligt, sa kanske ngn kan ge rad.

Eller skojar du med oss?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det vore bra om du forklarar vad som ar dyrt o besvarligt, sa kanske ngn kan ge rad.

Eller skojar du med oss?

Det stämmer att det inte är så enkelt som man kan tro. Det är nog inte möjligt att få tillstånd att laga mat i hemmet eftersom detta inte är en kontrollerad miljö. Vad som behöver skötas regelbundet under dagen som kan vara jobbigt är färskvattendunkar och avloppsdunkar. Går kanske åt 40-100 liter per dag. Gasoltuberna är det inte så stora problem med. Toalett ej avsedd för allmänheten krävs, el krävs, tillgång till fettavskiljare krävs.

Eftersom tillstånd från kommunen där huvudverksamheten krävs skulle jag rekommendera att man tar upp diskussion med dom om vad man behöver. Krävs t.ex. beskrivning av hur hela verksamheten skall skötas (städning, avfallshantering, inköp m.m.

I Thailand är det bara att slänga upp ett gatukök men i Sverige är det samma krav som för en restaurang och en hel del byråkrati.

Idag krävs inget särskilt kassasystem, bara krav på att man har kontroll över försäljning och redovisar momsen korrekt (både 25% och 12%). Dock så pratas det mer och mer om att införa samma kassalag även för torghandel/mobil försäljning så det lär komma svarta boxar även till denna bransch.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

I Knivsta var det en Kille som ville göra potatismos i vagnen Det gick ej "Hälsvårdsnämden" i sagda komun sade nej Han överklagde och jag TROR att han fick rätt

Hälsovårdsnämden vill nog att man åker till Norge och skalar babaner :diablo:

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm att laga mat hemma. Maten måste lagas i en godkänd lokal.

Livsmedelslagen ändrades för en del år sedan. Det beror på vad vagnen är godkännd för, vad som får tillagas.

Någonstans att ställa upp vagnen måste finnas, se sedan till att skaffa en godkänd vagn för det du vill laga. Har du en godkänd vagn enligt nya bestämmelserna gäller det över hela landet. Du kanske måste in på privat mark för att få ett ställe. Ta tips från miljökontoret.

Har en känsla av att etablerade företagare som säljer mat inte vill ha konkurens från de som åker kring och ställer upp på torg.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, sverige asså, lagar och fan och hans moster!

Men heter man Vattenfall eller nått storbolag,då får man göra vad man vill!

Men i alla fall, i Häggvik vid K-rauta finns en sådan vagn som säljer thaimat, gå in till henne och fråga lite!

God mat är det dessutom!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

I Knivsta var det en Kille som ville göra potatismos i vagnen Det gick ej "Hälsvårdsnämden" i sagda komun sade nej Han överklagde och jag TROR att han fick rätt

Hälsovårdsnämden vill nog att man åker till Norge och skalar babaner :diablo:

Offe

Till potatismos krävs potatis. Potatis brukar komma från jorden. För alla saker som är jordiga krävs tillstånd. Tillstånd söks i samband med att man söker tillstånd från kommunen. Man måste där ange vad för matlagning som man tänker göra. Har man först sagt att man inte kommer att hantera jordiga grönsaker så måste man lägga till detta i efterhand. Man måste ha utrymme och möjlighet att göra rent potatisen utan att det finns risk att jord kommer i kontakt med slutprodukten.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog rekomendera att man går en kurs om livsmedelshantering innan du investerar allt för mycket i tid och pengar som sedan kanske visar sig svåranvändbart utan att få livsmedelstillstånden. Du måste ha kunskapen om livsmedelshantering när du drar igång verksamheten.

Jag vet inte om arbetsförmedlingen är rätt ställe att börja diskutera om du kan få en sådan kurs, men jag skulle börja där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog rekomendera att man går en kurs om livsmedelshantering innan du investerar allt för mycket i tid och pengar som sedan kanske visar sig svåranvändbart utan att få livsmedelstillstånden. Du måste ha kunskapen om livsmedelshantering när du drar igång verksamheten.

Jag vet inte om arbetsförmedlingen är rätt ställe att börja diskutera om du kan få en sådan kurs, men jag skulle börja där.

Att ha gått kurs är inget krav för att få tillståndet men det bör vara planerat och är bra att visa upp vid kontroll. Arbetsförnedringen kan inte hjälpa till med detta enligt dom själva. Kommunen som ger ut tillståndet har brukar ha listor på utbildningsföretag och när man får tillstånd så brukar de skicka med lista på detta.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Får du tillstånd i stockholm med kranskommuner. Så kan jag garantera dig ett ställe som kommer att ge pluring. men du bör söka till stånden först

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ha gått kurs är inget krav för att få tillståndet men det bör vara planerat och är bra att visa upp vid kontroll. Arbetsförnedringen kan inte hjälpa till med detta enligt dom själva. Kommunen som ger ut tillståndet har brukar ha listor på utbildningsföretag och när man får tillstånd så brukar de skicka med lista på detta.

Det är inget krav men det är bra att kunna. Det lyser igenom att trådskaparen som så många andra inte har de kunskaper som behövs för att hålla på med mat. På TV har man program om snickare som gör en den ena än den andra tabben, där fusk och okunskap går ofta hand i hand. Att ha någon annan att hjälpa till med tillstånden och skriva ett program för egenkontrollen är enkelt och kräver ingen kunskap, efter det kan man fortsätta att vara bekväm, ignorant och skylla på okunskap.

Jag vill lika ogärna ha en snickare som inte vet hur han ska få till det som en som lagar min mat. Om man lär sig vad livsmedelshygien är först så slipper man lita på andra hela tiden. Man kan dessutom sätta ihop sin egen egenkontroll och vet vad som krävs när man ska köpa vagn och starta upp. "First thing first".

Har flera ggr lyssnat på thailändskor som talar om för andra thailändskor hur de ska handha livsmedel. Och då är det inte enligt svenska normer kan jag tala om. Den ena är duktigare än den andra men det är oftast inte det bästa alternativet för konsumenten som blir gällande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Det är inget krav men det är bra att kunna. Det lyser igenom att trådskaparen som så många andra inte har de kunskaper som behövs för att hålla på med mat. På TV har man program om snickare som gör en den ena än den andra tabben, där fusk och okunskap går ofta hand i hand. Att ha någon annan att hjälpa till med tillstånden och skriva ett program för egenkontrollen är enkelt och kräver ingen kunskap, efter det kan man fortsätta att vara bekväm, ignorant och skylla på okunskap.

Jag vill lika ogärna ha en snickare som inte vet hur han ska få till det som en som lagar min mat. Om man lär sig vad livsmedelshygien är först så slipper man lita på andra hela tiden. Man kan dessutom sätta ihop sin egen egenkontroll och vet vad som krävs när man ska köpa vagn och starta upp. "First thing first".

Har flera ggr lyssnat på thailändskor som talar om för andra thailändskor hur de ska handha livsmedel. Och då är det inte enligt svenska normer kan jag tala om. Den ena är duktigare än den andra men det är oftast inte det bästa alternativet för konsumenten som blir gällande.

Framför allt är det inte på de sätt som krävs för att få driva en vagn och klara av en inspektion av hälsovårdsmyndigheterna

Lär man sig inte vad som krävs först kan det bli väldigt dyra läropengar att bli nerstängd efter en inspektion

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Får du tillstånd i stockholm med kranskommuner. Så kan jag garantera dig ett ställe som kommer att ge pluring. men du bör söka till stånden först

Tillståndet kan vara problematiskt att få utan att man vet var an skall stå. Det är dock inte omöjligt men det hela beror på hur man har tänkt hantera avloppsvatten, källsortering och om det finns tillgång till personaltoalett. Dessa saker kan vara svåra att svara på om man inte har en aning om var man skall stå. Ett tillstånd i en kommun gäller i hela Sverige men tillståndet skall sökas i den kommun där huvudverksamheten skall bedrivas. Det är den tillståndsgivande kommunen som genomför kontrollerna.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...