Jump to content
IGNORERAD

Resa ut på Thaipass och hem?

sompong

Recommended Posts

Hejsan!

Har en liten fråga som någon på forumet kan svara på. Frugan har fått svensk pass och vi ska resa 6 veckor till Thailand, kan hon resa på sitt thaipass då när hon fick sitt svenska makulerades hennes PUT i thaipasset.

mvh

sompong p.s kom på ännu en fråga våran flicka är 6 månader har svenskt pass vi tänkte göra ett thaipass i Thailand , är det någon vänlig själ som vet vilka dokument vi ska ta med till T.H

Dela på andra sajter

Det finns många trådar om pass, en förutsättning är att det är exakt samma namn i båda passen annars res på det Svenska passet...

Men sex veckor, varför krångla till det, det kostar ju inget att söka turist VISA fram till 31/3 och att ni måste ju ändå skicka in två pass då kan ni ju lika gärna skicka tre pass det är min åsikt.. Glöm inte att kolla hemförsäkringen så den gäller för 45 dagar...

Fråga, har ni gift er och har hon isåfall bytt efternamn namn?

Har ni redan ordnat detta? Annars måste ni först registrera äktenskap och hon skaffa nytt ID kort/pass innan barnet kan registreras..

http://www.swedenabroad.com/Page____58762.aspx

Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Finns ju ett atal trådar på detta.

Så här kör vi på en tripp som överstiger 30 dagar:

UTRESA

=======

Incheckning Sverige: Thai pass.

Passkontroll Sverige: Svenskt pass.

Passkontroll Thailand: Thai pass

HEMRESA

=======

Incheckning Thailand: Svenskt pass.

Passkontroll Thailand: Thai pass.

Passkontroll Sverige: Svenskt pass.

Om resan är 30 dagar eller mindre kan man med fördel köra svenska passet rakt igenom.

Om resan är mer 30 dagar kan man som alternativ söka visum till svenska passet, speciellt nu när det är gratis och om ngn annan familjemedlem ändå behöver visum.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Hejsan!

Har en liten fråga som någon på forumet kan svara på. Frugan har fått svensk pass och vi ska resa 6 veckor till Thailand, kan hon resa på sitt thaipass då när hon fick sitt svenska makulerades hennes PUT i thaipasset.

mvh

sompong p.s kom på ännu en fråga våran flicka är 6 månader har svenskt pass vi tänkte göra ett thaipass i Thailand , är det någon vänlig själ som vet vilka dokument vi ska ta med till T.H

Har samma problem eller inte problem

Frugan å barnen reser ut på sina svenska pass

vid passkontrollen i Bkk så visas Thaipassen

Vid utresan vissas Thaipassen

Och vid passkontrollen i sverige dom svenska passen

Hade ju ordnat visum för alla vid Decresan men dom tittade inte i di Svenska passen i Bkk

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Dela på andra sajter

Tack för svaren..så snabbt!

Jag inser nu att det kanske är bäst att vi alla 3 reser på svenska pass och gör s.k visarun till Laos (bara 2 tim körning) Vi är gifta men frugan har inte mitt efternamn i thaipasset så det kan nog bli problem om dom kollar.

Ingen expert på hur man gör thaipass för vårat barn (har svenskt pass) i Thailand

mvh

sompong

Dela på andra sajter

Jag inser nu att det kanske är bäst att vi alla 3 reser på svenska pass och gör s.k visarun till Laos (bara 2 tim körning) Vi är gifta men frugan har inte mitt efternamn i thaipasset så det kan nog bli problem om dom kollar.

Ingen expert på hur man gör thaipass för vårat barn (har svenskt pass) i Thailand

mvh

sompong

Är i samma läge, olika namn i passen (frugans Thaipass har tom gått ut) ska vara nere i ca 2-3 mån.

Lutar åt att vi alla får åka på våra Svenska pass med visum inklistrade, sen styra med namnändring och nytt pass på plats, känns lite tokigt att göra ett nytt Thaipass nu i Sverige med fel efternamn.

Lite skumt bara för frugan att resa till sitt eget land med visum, men så får det nog bli..minst strul med namn i flygbiljetter etc etc.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

mvh

sompong

Tänk bara på att en visarun med vanligt turistvisa 30dagar singelentry ger bara 15 extra dagar vid passage av landgräns så räkna på dagarna du behöver och eventuellt stanna någon dag extra i laos. Kan vara taskigt att åka på overstay i slutet av resan. Och ett barn på 6mån behöver inget visa oavsett vad de säger på ambassaden. Ett thaipass till dottern, ett födelse bevis översatt till engelska borde vara lämpligt iövrigt i denna frågan så har nog kim mer kunskap än jag. Prova med ett pm till honom så kan du säkert få veta hela proceduren, du måste nämligen registrera dottern som thaimedborgare

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Dela på andra sajter

Har inte gjort det själv än, det blev aldrig av..

Så här gör man i Sverige..

http://www.thaiembassy.se/documents/birthregis08.pdf

I Thailand är förfarandet ungefär som när äktenskapet ska registreras, först översätter ni Originalen till engelska och får dessa verifierade av Svenska ambassaden för att sedan översättas till Thai

och verifieras av Thailändska UD.

Det ni ska ha med er dit är alltså Äktenskapsbevis i Original, samt födelseattesten denna kan ta tid att få i vissa fall..

http://www.swedenabroad.com/Page____60142.aspx

Dela på andra sajter

Min fru har olika efternamn i passen och jag tycker hon kan behålla sitt thainamn i Thailand.

Vi har aldrig haft nåt problem med det, och jag har aldrig hört nån som fått problem. Dock skriver folk på vissa forum att dem TROR att det kan bli problem.

Om det är nån som hört eller upplevt problem med olika namn i passen så berätta gärna för jag har aldrig upplevt nåt problem med det.

Vi är gifta i sverige och bor i sverige, har ej reggat giftermålet i Thailand och ser ingen anledning att gör det heller just nu i alla fall.

Dela på andra sajter

Vi har aldrig haft nåt problem med det, och jag har aldrig hört nån som fått problem.

Så länge Thailändska myndigheter inte får reda på att hon är gift så är det givetvis inget problem, men att registrera barnet i husboken går ju inte eftersom det då kommer att stå hennes riktiga efternamn i pappren..

När vi var i Thailand 2006 hade hennes ID kort gått ut och hon gick tillsammans med sin syster för att fixa ett nytt, men det blev stopp, först måste efternamnet ändras,vi hade redan gjort detta I Sverige flera år tidigare så vi trodde det var klart men tydligen hade Ambassaden bara ändrat namnet i Passet och inte i registren..

Dela på andra sajter

Tänk bara på att en visarun med vanligt turistvisa 30dagar singelentry ger bara 15 extra dagar vid passage av landgräns så räkna på dagarna du behöver och eventuellt stanna någon dag extra i laos. Kan vara taskigt att åka på overstay i slutet av resan. Och ett barn på 6mån behöver inget visa oavsett vad de säger på ambassaden. Ett thaipass till dottern, ett födelse bevis översatt till engelska borde vara lämpligt iövrigt i denna frågan så har nog kim mer kunskap än jag. Prova med ett pm till honom så kan du säkert få veta hela proceduren, du måste nämligen registrera dottern som thaimedborgare

Äldre barn behöver inte heller något visum. Tror att det inte blir något overstay-avgifter upp till 12 år. Dottern var drygt 2 år när vi gick genom passkontroll i Bangkok och dottern hade några dagars overstay. Inget behövde betalas och ingen stämpel om overstay i det svenska passet (har inget thaipass ännu då detta inte behövs).

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Dela på andra sajter

Hej igen!

Islander vad menas med födelseattest? var hittar man det räcker det med ett personbevis (har beställt ett)

mvh

Sompong

Dela på andra sajter

Immigration No 2009.142/882 lated 26 Feb 2009. Guidline, Passport holder

with dependants or individual with 2 passport.

Den thailändska passkontrollen ska endast tillåta att samma pass används

vid inresa i riket som vid utresa.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Dela på andra sajter

Immigration No 2009.142/882 lated 26 Feb 2009. Guidline, Passport holder

with dependants or individual with 2 passport.

Den thailändska passkontrollen ska endast tillåta att samma pass används

vid inresa i riket som vid utresa.

Mvh Thaikonsult

Således måste en Thailändsk medborgare ha visum om denne reser in på ett tex Svenskt pass??

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Den thailändska regeringen tillåter av princip inte sina medborgare att inneha dubbla medborgarskap enligt Thai citizenship (Citizenship Act of

2508, Section 22.) men om andra länder (t.ex. Sverige) går med på att bevilja ett svenskt medborgarskap till en thailändsk medborgare, kan

hon/han dock behålla sitt thailändska medborgarskap enligt nu gällande regler enligt thailändska utrikesdepartementet.

Om den thailändske medborgaren använder det andra medborgarskapet/passet(t.ex. det svenska) vid inresan till Thailand, kommer hon/han att omfattas

av lagstiftningen som gäller för utlänningar. Om hon/han däremot använder sitt thailändska medborgarskap/pass vid inresan till Thailand, har hon/han

samma rättigheter och skyldigheter som andra thailändska medborgare.

Enligt regelverket ska den thailändske medborgaren ha visum om han/hon reser in i Thailand på ditt svenska pass.

Nu har vi förstått att det i praktiken kan det fungera annorlunda beroende på den enskilda passpolisens tycke och vilja.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Dela på andra sajter

Om den thailändske medborgaren använder det andra medborgarskapet/passet(t.ex. det svenska) vid inresan till Thailand, kommer hon/han att omfattas

av lagstiftningen som gäller för utlänningar. Om hon/han däremot använder sitt thailändska medborgarskap/pass vid inresan till Thailand, har hon/han

samma rättigheter och skyldigheter som andra thailändska medborgare.

Fast om man ska stanna under 30 dagar kan man ju lika gärna använda det svenska passet både vid in och utresa? Finns väl inga egentliga nackdelar?

Dela på andra sajter

Islander vad menas med födelseattest? var hittar man det räcker det med ett personbevis (har beställt ett)

Jag har inget svar, jag tror inte det räcker speciellt långt...

Jag var nyfiken och har nu kollat på gamla trådar och det verkar som man måste skaffa "födelseattesten" via Ambassaden i Stockholm, detta för att man inte registrerar nån i husboken om man inte ska bo i Thailand, däremot går det ju att göra ett Thailändsk pass när man fått födelseattesten, men med tanke på hur det är med Thailändsk byråkrati finns det nog olika svar...

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...