Jump to content
IGNORERAD

Tobaksskörd


Merlins

Recommended Posts

Här kommer några bilder på hanteringen vid tobaksskörden 2010 i Wiang Khuk (kallas också tobaksby). Tobaken sätts i november-december och börja sedan skördas i januari och håller på fram till april innan regnet kommer.

Tobaken strimlas på förmiddagen direkt efter att man har skördat den och läggs sedan upp för torkning under dagen. På kvällen tar man sedan och packar ihop tobaken i små balar på kanske 1-2 kilo.

Jag hjälpte till lite med torkningen av tobaken men det var för lätt att smita undan... :whistle:

Skjul för skugga och maskin.

Maskinen som strimlar tobaken med ett lite nyskördad tobak i bakgrunden.

Tobak på torkning.

PS.

Lägger med bild från Google Maps där skjulet syns i nederkant av bilden. Även familjens hus ligger med i bilden.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vanligt är det med tobaksodlingar i Thailand? Är det enbart cigarettobak?

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt med en annorlunda tråd, i ett ämne som dessutom intresserar mej!

Vad får odlaren per kilo för tobaken?

Jag betalar ca 200-250 bath kilot för ren tobak på en marknad här i Bangkok. Jag använder det till snus, går väl åt 600gram i månaden.

Tillägg: Såg just att du bor i Sävedalen! Vi flyttar till Partille om några månader, Jonsered närmare bestämt, så vi blir nästan grannar.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vanligt är det med tobaksodlingar i Thailand? Är det enbart cigarettobak?

Vet inte vad tobaken används till. Det kommer grossiter och köper upp tobaken och i Nong Khai verkar det vara rätt så vanligt me tobaksodling.

http://wikitravel.org/en/Talk:Nong_Khai/Listings#Amphoe_Tha_Bo

http://www.worldlingo.com/ma/dewiki/en/Nong_Khai

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillägg: Såg just att du bor i Sävedalen! Vi flyttar till Partille om några månader, Jonsered närmare bestämt, så vi blir nästan grannar.

MVH Tommy

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tommy intresserad och undrar vilken marknad i Bankok som du köpte tobaken till snus. MVH Bertram

På Sapan Mai ute i Bangkhen nära hemmet, men det går nog att hitta på de flesta större marknader, fast jag har inte letat vidare.

Tanten jag handlar av är ensam om ren obehandlad tobak på den marknaden, alltså tobak som inte är behandlad med nåt, bara torkad och riven.

Ta med dej nån som talar bra Thai och fråga er fram.

Eller du kanske kan testa ett PM till Merlins å kolla om han kan sälja lite (500gram räcker ungefär en månad och jag snusar en dosa om dagen).

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer inte ihåg vad de fick för tobaken förra året. Ska kolla med frugan så återkommer jag med prisuppgift. Nu finns tobaken inte i Bangkok eller Sävedalen tyvärr utan i Nong Khai... Kanske skulle dra med mig någon Kungälvsbo (bodde där innan jag flyttade till Sävedalen) till nästa resa och bygga upp en snusfabrik i Nong Khai...

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat upp vad svärfar får för tobaken. Det varierar visst rätt så mycket från år till år och tid på året men priset som han får är mellan 80 och 120 baht per kilo.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Rullar Du inga Cubaner själv?

Jag varken röker eller snusar... Svärfar har rökt tidigare men slutat med detta sedan flera år.

Det verkar kosta en del att köpa in planter m.m. Svärfar brukar låna en del pengar från banken inför varje säsong som sedan kan betalas tillbaka vid skörd. Hjälpte till att investera i en bevattningspump för ett par år sedan men det verkar gå runt av sig själv.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Svärfar brukar odla ca. 10 rai tobak per år. Odlas på samma åker som t.ex. även chilli odlas på. Krävs bevattning så pump och tillgång till vatten är nödvändigt. Tror att de stiger upp vid ca 4-tiden på morgonen för att börja skörda, vid 8-tiden så börjar de strimla tobaken och lägga ut den för torkning. Strax innan skymningen så rullas den sedan ihop till småbalar. Mest jobb är det alltså på tidiga morgonen. Planteringen och bevattning kräver naturligtvis en del jobb också.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skulle du säga att han tjänar på sina 10 rai per år på tobaken? Du säger att han lånar till plantor men betalar tillbaka. Blir det något netto, något att leva på eller är det mer en hobby för att fylla på lite extra under torrperioden?

Anledningen till att jag frågar är att jag och min fru planerar att flyttat till Thailand inom 15 år och då kan det vara bra att veta vad man kan tjäna lite extra på :)

Jag har ställt lite frågor till Isan Lover i en annan tråd om tobak. Men du verkar ju vara insatt i tobakens värld :)

Min/vår tanke är att ha gummiträn så att vi klarar oss då om 15 år, men alltid kul att ha något att göra vid sidan om, och kanske tjäna några bath på... :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan säga att det inte är en hobbyverksamhet direkt och att frugan helst vill att de lägger ned tobaksodlingen eftersom det tar på krafterna att stiga upp så tidigt på morgonen när det är kallt (15-20 grader i början av skördetiden) och fuktigt... Han tjänar nog som vilken annan vanlig bonde i Isaan som helst... Det vill säga inte mer än kanske 4000-5000 baht per månad och då odlar han chilli, longbeans, ris och lite andra grödor. Riset säljs dock inte utan är för husbehovet.

De lever gott under förutsättningen att man lever med små utgifter och det lär inte vara något man kan hålla på med som västerlänning utan andra inkomster om man vill leva någorlunda västerländskt med satellit-TV, Internet, varmvattensdusch, AC, ny bil m.m.

Någon AC har de inte i huset och även ifall det hade funnits så hade den inte gjort någon större nytta i och med plåttak, träväggar och andra saker som gör att huset är "väl ventilerat"... Varmvattenberedaren till duschen köpte jag eftersom det kan vara rätt så kallt att hälla 15 gradigt vatten över sig på morgonen, Internet-kostnaden står jag också för. Satellit-TV fixade systern som bor i grannhuset 2 meter bredvid svärföräldrarna och någon ny bil har de inte... Bilen brukar ha en förkärlek att gå sönder i grannorten Taboo när vi är där och handlar.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmmm, verkar inte vara något man blir rik på. Min tanke var ju inte direkt att bli rik utan mer vad man kan sysselsätta sig med som inte genererar minus på kontot :) För även om jag är närmare 60 om 15 år så vill jag kanske kunna ägna mig åt mer än att rensa i rabetterna och dricka Chang :) Grönsaksodling för husbehov ser jag ju som ett måste och inget "jobb".

Som det är tänkt så ska vi med tiden ha gummiträd och/eller oljepalmer som pensionsförsäkring så att vi har pengar nog för en behaglig "pension" i Thailand. Och eftersom vi har 15 år kvar så hinner vi investera en hel del pengar inför framtiden.

Hus äger "vi" redan då frun äger familjens bostad som är ett vanligt thaihus, murad underdel och träövervåning med självdrag. Jag har investerat i varmvatten satellitmottagare och lite annat "västerländskt så bostaden duger utmärkt. Med tiden ska vi, på min inrådan, dock skapa/inreda ett rum på övervåningen med isolering och en liten ac. Men som det är nu klarar jag mig med fläktar, och nu sist var det ju "vinter".

Nästa steg är vi inte ense om riktigt. Hon vill ju ha den där bilen men jag har sagt att med mina oregelbundna inkomster som egen företagare så vill inte jag gå i god för något lån eller så, utan har smidigt skjutit över det på frugan, hon får lösa den biten när hon får en stadig inkomst. Visst skulle "vi" ha råd med en bil, det är inte det, men frun envisas med att det ska vara en ny! :) Nåja, saken är inte utagerad än...

Nästa steg blir att plantera vilka träd som nu anses bäst inför framtiden, stenröja några rai, anlägga en damm till och eventuellt avleda floden in på familjens mark, avverka eucalyptus och markbereda för mer trän. Om svärfar går med på det. Vi ska även hålla ögon öppna för att köpa egen mark. Det här med avleda floden kanske låter drastiskt men det är idag så att när det är högvatten så rinner den in i 90gr vinkel in på våra marker och skapar 4-5 mindre "dammar" som blir kvar som just små dammar om kanske 5x5 meter vid torrperioder. Kan vi gräva bort massorna mellan dessa dammar så skapar vi ett större sammanhängande vattenmagasin. Detta har jag tänk ska underlätta för framtida odlingar och slippa spring med hinkar för att bevattna kommande gummi/olja.

C:a 50m "norr" om sista dammen finns en naturlig sänka där det idag blir en mindre naturlig damm under regnperioder. Gräver man en kanal och utvidgar/fördjupar så kan man kanske utnyttja även denna befintliga "damm" för framtida bevattning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att man blir rik på tobaksodling men om man är snusare eller rökare och har lite gröna fingrar så är det nog inte fel att ha några tobaksbuskar och sköta för husbehovet. Sparar nog en del pengar.

Har nog samma funderingar som du har. Träd är något som jag kommer att satsa på när väl egna huset är på plats. Främst eftersom det är skog som också är tryggheten i Sverige. Blir troligen inga gummiträd eftersom dessa verkar kräva mer underhåll. Är lat och vill ha så smidigt som möjligt. Funderar mer på Eucalyptus för pappersindustrin. Andra inkomstkällor/husbehovsresurs/tidsfördriv kan nog en eller flera fiskdammar vara. På tomten där huset skall stå finns redan en mindre fiskdamm på ca. 1,5 rai.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...