Jump to content
IGNORERAD

[Nyhet] Thaksin´s uppmaning: Rösta Pheu Thai


MPR Nyheter

Recommended Posts

Före detta premiärminister Thaksin Shinawatra uppmanade under Lördagen sina supportrar att rösta på Pheu Thai-partiet

i nästa val.

Pheu Thai är i stort sett samma parti som Thaksin en gång startade, dom har dock blivit upplösta två gånger

på grund av valfusk, men återuppstått varje gång som ett "nytt" parti.

Han påstår sig ha en plan över hur han ska utveckla Thailand och få landet att frodas på mycket kort tid.

Men han måste först kunna återvända till Thailand, något som Pheu Thai skulle kunna möjliggöra med tillräckligt

många röster.

Uppmaningen skedde över telefon till Rong Dharma Samakkhi-templet i Chiang Mai, där ca 2000 av hans supportrar

och flera ledare för Pheu Thai hade samlats.

Källa: http://www.nationmul...n-30147498.html

Klicka här för att läsa artikeln

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    13

  • Posten Berit

    5

  • MaiChai

    4

  • Poffa

    4

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Hej

Ja det är bara att hoppas för den fattiga delen av befolkningen, men eliten och militären tillåter nog inte detta, så även om dom vinner sitt fjärde raka val så blir det nog bara en ny kupp eller en upplösning via dom korrumperade domstolarna.

Men lokalt fjäskar politikerna redan med väljarna, här i vårt område bjuder dom på gratis hårklippning och massage för alla bybor, frisörer körs ut i byarna med sina stolar på lastbil och klipper alla gratis, och massörer körs också ut och dom masserar gratis, dom tillbringar en dag i varje by och alla som vill blir klippta och masserade.

Alla grusvägarna i området även mellan byarna som ryker och dammar nu under torrtiden vattnas dagligen med nyligen inköpta tankbilar, detta är något som byborna aldrig har upplevt tidigare och som dom verkar gilla.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja det är bara att hoppas för den fattiga delen av befolkningen, men eliten och militären tillåter nog inte detta, så även om dom vinner sitt fjärde raka val så blir det nog bara en ny kupp eller en upplösning via dom korrumperade domstolarna.

Men lokalt fjäskar politikerna redan med väljarna, här i vårt område bjuder dom på gratis hårklippning och massage för alla bybor, frisörer körs ut i byarna med sina stolar på lastbil och klipper alla gratis, och massörer körs också ut och dom masserar gratis, dom tillbringar en dag i varje by och alla som vill blir klippta och masserade.

Alla grusvägarna i området även mellan byarna som ryker och dammar nu under torrtiden vattnas dagligen med nyligen inköpta tankbilar, detta är något som byborna aldrig har upplevt tidigare och som dom verkar gilla.

Mvh Isan Lover

Och du yrar fortfarande om att det skall vara ett "fritt val" i Thailand ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Och du yrar fortfarande om att det skall vara ett "fritt val" i Thailand ?

"Yrar"?? Det var något otrevligt ordval, minus för det.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Hej

Ja det är bara att hoppas för den fattiga delen av befolkningen, men eliten och militären tillåter nog inte detta, så även om dom vinner sitt fjärde raka val så blir det nog bara en ny kupp eller en upplösning via dom korrumperade domstolarna.

Men lokalt fjäskar politikerna redan med väljarna, här i vårt område bjuder dom på gratis hårklippning och massage för alla bybor, frisörer körs ut i byarna med sina stolar på lastbil och klipper alla gratis, och massörer körs också ut och dom masserar gratis, dom tillbringar en dag i varje by och alla som vill blir klippta och masserade.

Alla grusvägarna i området även mellan byarna som ryker och dammar nu under torrtiden vattnas dagligen med nyligen inköpta tankbilar, detta är något som byborna aldrig har upplevt tidigare och som dom verkar gilla.

Mvh Isan Lover

Ingår det happy ending i massagen? :great:

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja det är bara att hoppas för den fattiga delen av befolkningen, men eliten och militären tillåter nog inte detta, så även om dom vinner sitt fjärde raka val så blir det nog bara en ny kupp eller en upplösning via dom korrumperade domstolarna.

Men lokalt fjäskar politikerna redan med väljarna, här i vårt område bjuder dom på gratis hårklippning och massage för alla bybor, frisörer körs ut i byarna med sina stolar på lastbil och klipper alla gratis, och massörer körs också ut och dom masserar gratis, dom tillbringar en dag i varje by och alla som vill blir klippta och masserade.

Alla grusvägarna i området även mellan byarna som ryker och dammar nu under torrtiden vattnas dagligen med nyligen inköpta tankbilar, detta är något som byborna aldrig har upplevt tidigare och som dom verkar gilla.

Mvh Isan Lover

Jag trodde att t.o.m. du hade insett att Thaksin inte var bra för den thailändska befolkningen och dess utveckling,men ack vad jag bedrog mig.Du lever fortfarande i din lilla oupplysta bubbla,suck,Du är ett hopplöst fall av enögdhet suck.Måne som skakar sitt huvud

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

"Yrar"?? Det var något otrevligt ordval, minus för det.

Tror du också på "fria val" i Thailand efter att ha läst IL:s inlägg ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag trodde att t.o.m. du hade insett att Thaksin inte var bra för den thailändska befolkningen och dess utveckling,men ack vad jag bedrog mig.Du lever fortfarande i din lilla oupplysta bubbla,suck,Du är ett hopplöst fall av enögdhet suck.Måne som skakar sitt huvud

Hej

Ja jag tror fortfarande att dom fattiga själva vet vem som hjälper dom bäst, och att dom inte tror att det är Generaler och Bangkok elit som är deras alternativ tolkar jag som ett friskhets tecken, och det är lika lite vi utlänningar som generalerna som ska bestämma vem som ska styra landet, det ska en folklig majoritet göra i ett fritt och demokratiskt val.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja jag tror fortfarande att dom fattiga själva vet vem som hjälper dom bäst, och att dom inte tror att det är Generaler och Bangkok elit som är deras alternativ tolkar jag som ett friskhets tecken, och det är lika lite vi utlänningar som generalerna som ska bestämma vem som ska styra landet, det ska en folklig majoritet göra i ett fritt och demokratiskt val.

Mvh Isan Lover

Så om ett parti i Sverige åkte omkring i städer eller landsbygd och klippte "väljare" gratis skulle det inte anses som snedvridning av demokrati och mutor utan som ett tecken på frihet och demokrati ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja jag tror fortfarande att dom fattiga själva vet vem som hjälper dom bäst, och att dom inte tror att det är Generaler och Bangkok elit som är deras alternativ tolkar jag som ett friskhets tecken, och det är lika lite vi utlänningar som generalerna som ska bestämma vem som ska styra landet, det ska en folklig majoritet göra i ett fritt och demokratiskt val.

Mvh Isan Lover

Precis,därför ska inte Thaksin nämnas i samma andetag som demokrati och folkets vilja,han tänker bara på sig själv och sin plånbok.Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja det är bara att hoppas för den fattiga delen av befolkningen, men eliten och militären tillåter nog inte detta, så även om dom vinner sitt fjärde raka val så blir det nog bara en ny kupp eller en upplösning via dom korrumperade domstolarna.

Men lokalt fjäskar politikerna redan med väljarna, här i vårt område bjuder dom på gratis hårklippning och massage för alla bybor, frisörer körs ut i byarna med sina stolar på lastbil och klipper alla gratis, och massörer körs också ut och dom masserar gratis, dom tillbringar en dag i varje by och alla som vill blir klippta och masserade.

Alla grusvägarna i området även mellan byarna som ryker och dammar nu under torrtiden vattnas dagligen med nyligen inköpta tankbilar, detta är något som byborna aldrig har upplevt tidigare och som dom verkar gilla.

Mvh Isan Lover

Har ju inte argumenterat med dig IL på nått år nu, men snälla du vakna till lite nu är du snäll, de förbättringar som faktiskt pågår i Thailand just nu avfärdar du på ett arrogant sätt som populistiska?

Och din Gud Thaksin tycks fortfarande var det enda som kan rädda Thailand, att 2000 röda extremister(kan om du vill redovisa för vad de utfört de senaste åren, ren maffia är vad det handlar om) i Chiang mai tar emot ett telefonsamtal från Herr Thaksin ser du som ett tecken på hans popularitet, men hallå!!!!!!!!!!!

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du också på "fria val" i Thailand efter att ha läst IL:s inlägg ?

Jag ser ingen hänvisning i hans inlägg till fria val. Det var du som tog upp det i ditt första inlägg i tråden.

Det verkar vara rätt vanligt att politiker försöker köpa röster i Thailand. Det görs i alla andra länder också i form av vallöftern. I Thailand verkar man köra med förskottsbetalning, vilket jag inte riktigt tror har samma effekt, då det inte hindrar en valdeltagare att ta betalt från flera politiker/partier.

Däremot så tror jag att valen är fria i den bemärkelsen att de flesta myndiga får rösta. Att sedan valresultaten inte respekteras är en annan femma.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Har han bestämt sig för vem som ska leda partiet då? Chalerm, Mingkwan, Chavalit eller syrran?

Mr "Shave a lot" ryktas ju vara på väg till Newin och BJT, Syrran vill inte vara det, Chalerm vill men får inte och Mingkwan skulle svimma om han blev utsedd till partiledare...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser ingen hänvisning i hans inlägg till fria val. Det var du som tog upp det i ditt första inlägg i tråden.

Det verkar vara rätt vanligt att politiker försöker köpa röster i Thailand. Det görs i alla andra länder också i form av vallöftern. I Thailand verkar man köra med förskottsbetalning, vilket jag inte riktigt tror har samma effekt, då det inte hindrar en valdeltagare att ta betalt från flera politiker/partier.

Däremot så tror jag att valen är fria i den bemärkelsen att de flesta myndiga får rösta. Att sedan valresultaten inte respekteras är en annan femma.

Har du förträngt alla de gånger IL tjatat om fria val i flera andra trådar ?

Är du så blind så du inte ser skillnad på vallöften och rena mutor ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du förträngt alla de gånger IL tjatat om fria val i flera andra trådar ?

Förträngt är nog fel ord. Har helt enkelt inte lagt på minnet eller läst vad IL har sagt om fria val.

Om du hänvisar till något gammal inlägg från en annan tråd är det bra om du använder dig av multicitatfunktionen så att vi hänger med i dina resonemang.

Är du så blind så du inte ser skillnad på vallöften och rena mutor ?

Jag ser skillnaderna. Vad du inte tycks förstå är att det är ett system som funnits i Thailand sedan lång tid tillbaka och att det inte ens är helt olagligt. Vad jag vet är det endast olagligt att köpa röster med rena pengar och det blev det bara några år sedan.

Hur som helst är det ingen som tvingar den som fått gåvan att rösta på donatorn. Så det är ett fritt val enligt mig, men det betyder inte att jag gillar systemet heller. Lika lite som dina ordval som "yrar" "är du så blind" m.m. när du skriver till dina medforumister.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Förträngt är nog fel ord. Har helt enkelt inte lagt på minnet eller läst vad IL har sagt om fria val.

Om du hänvisar till något gammal inlägg från en annan tråd är det bra om du använder dig av multicitatfunktionen så att vi hänger med i dina resonemang.

Jag ser skillnaderna. Vad du inte tycks förstå är att det är ett system som funnits i Thailand sedan lång tid tillbaka och att det inte ens är helt olagligt. Vad jag vet är det endast olagligt att köpa röster med rena pengar och det blev det bara några år sedan.

Hur som helst är det ingen som tvingar den som fått gåvan att rösta på donatorn. Så det är ett fritt val enligt mig, men det betyder inte att jag gillar systemet heller. Lika lite som dina ordval som "yrar" "är du så blind" m.m. när du skriver till dina medforumister.

Anser du att det "system" du beskriver är likadant och rättvist fördelat över hela landet eller mer koncentrerat till en viss del av landet ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Anser du att det "system" du beskriver är likadant och rättvist fördelat över hela landet eller mer koncentrerat till en viss del av landet ?

Rättvist fördelat? Jag tror inte det finns något som är rättvis fördelat i Thailand.

Man kan väl säga att det systemet är inverterat till välståndsfördelningen i landet. Dvs de delar av landet som får en relativt större del av välståndet använder sig mindre av röstköp och tvärtom. Det är rätt naturligt med tanke på att en baht är mer värd för en fattig än en rik varför det blir billigare att köpa röster i fattiga delar av landet än att försöka sig på att köpa en välbärgad Bangkokbos röst.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Rättvist fördelat? Jag tror inte det finns något som är rättvis fördelat i Thailand.

Man kan väl säga att det systemet är inverterat till välståndsfördelningen i landet. Dvs de delar av landet som får en relativt större del av välståndet använder sig mindre av röstköp och tvärtom. Det är rätt naturligt med tanke på att en baht är mer värd för en fattig än en rik varför det blir billigare att köpa röster i fattiga delar av landet än att försöka sig på att köpa en välbärgad Bangkokbos röst.

Och den region detta "system" är koncentrerat till "råkar" också vara den del som PT är stora i ? :whistle:

IL skrev tidigare i denna tråd att han hoppas på "fria och demokratiska val"

Är inte det ganska omöjligt så länge detta "system" är etablerat i den del av landet han vurmar om ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Rättvist fördelat? Jag tror inte det finns något som är rättvis fördelat i Thailand.

Man kan väl säga att det systemet är inverterat till välståndsfördelningen i landet. Dvs de delar av landet som får en relativt större del av välståndet använder sig mindre av röstköp och tvärtom. Det är rätt naturligt med tanke på att en baht är mer värd för en fattig än en rik varför det blir billigare att köpa röster i fattiga delar av landet än att försöka sig på att köpa en välbärgad Bangkokbos röst.

De "välbärgade Bangkokborna" utgör i bästa fall någon eller möjligen några enstaka procent av landets befolkning så i röstköpsammanhang är de en ganska ointressant grupp.

Intressantare är det i stället att jämföra de stora grupperna lågavlönade i landet norra/nordöstra delen med de likaledes lågavlönade bönder i söder eller lågavlönade fabriksarbetare i centrala Thailand.

Är röstköp verkligen lika vanligt inom dessa olika grupper?

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Att ge fattigt kroppsarbetande folk på landet en hårklippning och lite massage tycker jag var ett utmärkt initiativ oavsett vem eller vilka som ligger bakom, ungefär i nivå med att politiker delar ut filtar och varma kläder till befolkningen när det är som kallast.

Vi fick höra talas om dett för första gången när jag och lillpojken skulle klippa oss, och vår ordinarie frisör hade stängt, då berättade grannen att dom åkte runt i byarna och klippte folk gratis, man tog helt enkelt frisör stolarna med sig på lastbil och klippte gratis i en by per dag.

Samtidigt följde utbildade massörer med och masserade alla som ville gratis, den dag som dom besökte vår by var vi inte hemma, men allt hade fungerat bra och alla var nöjda.

Vi har sedan mött dessa lastbilar med frisörstolar på flaket runt om i Fao Rai och Ban Soem, så det verkar rulla på.

Och inköp av tankbilar för bevattning av grusvägarna måste ju vara ett populärt beslut, på landet har det ju alltid varit problem vid den här årstiden annars.

Skulle vara roligt att höra om det pågår liknande saker på andra platser.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att ge fattigt kroppsarbetande folk på landet en hårklippning och lite massage tycker jag var ett utmärkt initiativ oavsett vem eller vilka som ligger bakom, ungefär i nivå med att politiker delar ut filtar och varma kläder till befolkningen när det är som kallast.

Vi fick höra talas om dett för första gången när jag och lillpojken skulle klippa oss, och vår ordinarie frisör hade stängt, då berättade grannen att dom åkte runt i byarna och klippte folk gratis, man tog helt enkelt frisör stolarna med sig på lastbil och klippte gratis i en by per dag.

Samtidigt följde utbildade massörer med och masserade alla som ville gratis, den dag som dom besökte vår by var vi inte hemma, men allt hade fungerat bra och alla var nöjda.

Vi har sedan mött dessa lastbilar med frisörstolar på flaket runt om i Fao Rai och Ban Soem, så det verkar rulla på.

Och inköp av tankbilar för bevattning av grusvägarna måste ju vara ett populärt beslut, på landet har det ju alltid varit problem vid den här årstiden annars.

Skulle vara roligt att höra om det pågår liknande saker på andra platser.

Mvh Isan Lover

Är dessa "fjäskande" politiker från alla partier i ett kommande val eller representerar dom bara ett parti ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att ge fattigt kroppsarbetande folk på landet en hårklippning och lite massage tycker jag var ett utmärkt initiativ oavsett vem eller vilka som ligger bakom, ungefär i nivå med att politiker delar ut filtar och varma kläder till befolkningen när det är som kallast.

Vi fick höra talas om dett för första gången när jag och lillpojken skulle klippa oss, och vår ordinarie frisör hade stängt, då berättade grannen att dom åkte runt i byarna och klippte folk gratis, man tog helt enkelt frisör stolarna med sig på lastbil och klippte gratis i en by per dag.

Samtidigt följde utbildade massörer med och masserade alla som ville gratis, den dag som dom besökte vår by var vi inte hemma, men allt hade fungerat bra och alla var nöjda.

Vi har sedan mött dessa lastbilar med frisörstolar på flaket runt om i Fao Rai och Ban Soem, så det verkar rulla på.

Och inköp av tankbilar för bevattning av grusvägarna måste ju vara ett populärt beslut, på landet har det ju alltid varit problem vid den här årstiden annars.

Skulle vara roligt att höra om det pågår liknande saker på andra platser.

Mvh Isan Lover

Och dagen efter valet är alla som bortblåsta. Massagen kostar 50 baht och röda saxar och dammfilter säljs rabatterat av snälla affärsmän.

Skit samma.. det var härligt att få rösta på dem ialla fall. För de gjorde ju något gott.

Till skillnad från de där "andra", som hellre skjuter ihjäl folk. Bättre få gratis massage än att bli ihjälskjuten, det fattar ju alla. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara roligt att höra om det pågår liknande saker på andra platser.

Jag har varit hemma i byn över helgen men inte hört talats om något liknande, jag utesluter dock inte att liknande, om dock något mer sofistikerade, metoder dyker upp när vi kommer närmare valet. I byn/staden verkar de flesta nöjda; fabrkerna anställer som aldrig förr och lönerna går upp samt att bönderna får mer för sina grödor. Stadens starke man, en av de TRT-avstängda, är numera "speciellt sändebud" för BJT så valet blir egentligen en internmatch mellan Demokraterna A och Demokraterna B och med all säkerhet vinner Demokraterna B i kommunen och Demokraterna A i provinsen. Man kan nog säga att byn går framåt på alla sätt, folk får det bättre och bättre ekonomiskt och från att ha stött Thailands störste ekonomiske brottsling har de nu avancerat till att stödja Thailands störste gangster :) .

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att ge fattigt kroppsarbetande folk på landet en hårklippning och lite massage tycker jag var ett utmärkt initiativ oavsett vem eller vilka som ligger bakom, ungefär i nivå med att politiker delar ut filtar och varma kläder till befolkningen när det är som kallast.

Vi fick höra talas om dett för första gången när jag och lillpojken skulle klippa oss, och vår ordinarie frisör hade stängt, då berättade grannen att dom åkte runt i byarna och klippte folk gratis, man tog helt enkelt frisör stolarna med sig på lastbil och klippte gratis i en by per dag.

Samtidigt följde utbildade massörer med och masserade alla som ville gratis, den dag som dom besökte vår by var vi inte hemma, men allt hade fungerat bra och alla var nöjda.

Vi har sedan mött dessa lastbilar med frisörstolar på flaket runt om i Fao Rai och Ban Soem, så det verkar rulla på.

Och inköp av tankbilar för bevattning av grusvägarna måste ju vara ett populärt beslut, på landet har det ju alltid varit problem vid den här årstiden annars.

Skulle vara roligt att höra om det pågår liknande saker på andra platser.

Mvh Isan Lover

Hej IL,

Detta är inte ett populärt beslut!! Har du sett hur bilen ser ut efter kört 20 km på en "bevattnad" grusväg? Kan säga dig att min biltvättare är inte heller glad av att tvätta av den rödbruna sörjan, får väl berätta för honom vilka som sponsrat detta idi*tiska beslut så dom får en mindre röst ;)

Ha en go kväll!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

De "välbärgade Bangkokborna" utgör i bästa fall någon eller möjligen några enstaka procent av landets befolkning så i röstköpsammanhang är de en ganska ointressant grupp.

Intressantare är det i stället att jämföra de stora grupperna lågavlönade i landet norra/nordöstra delen med de likaledes lågavlönade bönder i söder eller lågavlönade fabriksarbetare i centrala Thailand.

Är röstköp verkligen lika vanligt inom dessa olika grupper?

Poffa

Det finns mer jobb i BKK än i t.ex. norra/nordöstra delarna och det är bättre betalt. Dessutom finns majoriteteten av medelklassen där vilka jag räknar i Thaimått mätt till välbärgade.

Jag hävdar att arbetslösheten i norr/isaan är rätt hög. Det baserar jag på mina egna iakttagelser och har inget stöd från statistiken. Den officiella siffran för arbetslösheten i Thailand är nämligen 1% vilket jag anser vara skrattretande. Man räknar väl bort bönder och all släkt till någon som har lite mark från att vara arbetslösa.

Det jag ville komma fram till är att en fattig i norr är fattigare än en fattig i söder eller i centrala Thailand.

Atom: Du säger att det går bättre och bättre i dina trakter. Vad anser du om den officiella arbetslöshetssiffran? Är 1 % en realistisk siffra?

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...