Jump to content
IGNORERAD

Läkare luras...


stjp8729

Recommended Posts

Hej,

Ännu en gång har det hänt i Thailand :(

En av våra anställda hade lite ont i ena knät efter ramlat med cykeln, så han gick i förmiddags till det lokala sjukhuset och besökte en läkare för undersökning av knät.

Undersökningar gjorda:

- Röntgen av knät. (befogat)

- Blodprov. (Varför?)

- Blodtryck.

- Allmänundersökning! (Varför? Han har ju bara problem med en skada på knät)

- Läkaren tyckte han skulle ligga kvar över natten på sjukhuset! (Varför?)

Utskriven medicin:

- Värktabletter (Nja, kanske befogat men han har bara ont när han går)

- Antibiotika (Varför? Notera inget öppet sår)

Anledning:

- Läkaren fakturerar försäkringbolaget.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • måne

    3

  • stjp8729

    3

  • limpmester

    3

  • Baa

    2

Mest aktiva i denna tråd

Det där är väl standard, mer eller mindre. Vad som är specielt olustigt är vissa läkares benägenhet att skriva ut antibiotika för allting. U-landssyndrom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Antibiotika förstår jag inte, i fall om blodprovet har visat nåt kan motiveras.

Men blodprov, allmän undersökning och stanna kvar i sjukhus, kanske

misstanke om hjärnskakning. Vad skulle Du säga om han hade skickats

hem, med hjärnskakning med efterföljande komplikationer. Allt är inte svart o vitt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blodprov antagligen för att det kan bero på en in invärtes inflammation och därför även antibiotikan.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell skillnad när det gäller läkekonst medicinering.

Själv är man ju uppväxt med att man bara ska ta medicin när man verkligen behöver det (många jag känner vägrar tom ta värktabletter).

Asiater däremot verkar alltid ha en medicin mot allt, från magont till nageltrång :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara svara på valdekos svar om medicin för nageltrång, jag har kört motocross i över tio år och det sämsta året hade jag patient kort från fem landsting för div benbrott , ryggkompressioner,hjärnskakningar men förbanne mej det mest smärtsamma jag haft i hela mitt liv är nageltrång :diablo:

Mvh mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju konstatera att asiater, i sýnnerhet kineser var långt framme redan för 2000 år sedan med tex opiater för smärtlindring!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju konstatera att asiater, i sýnnerhet kineser var långt framme redan för 2000 år sedan med tex opiater för smärtlindring!

Och utvecklingen med opiater har ju varit positiv :ironi:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill gärna ha namnet på nageltrångsmedicinen.Mvh Måne

stoppåväx :giggle:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar,ska genast inhandla en storpack.Mvh Måne

Glöm inte att tvätta händerna innan du går och kissar bara ;)

Även solen har sina fläckar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. nageltrång: Gå till närmsta vårdcentral så fixar dom problemet med en liten operation, sen är du av med det för gott i de flesta fall.

I övrigt är jag nog benägen att hålla med TS om att en undersökning och röntgen torde vara tillräckligt såvida man inte finner något som måste åtgärdas vid just dessa undersökningar. Antibiotikabehandling utan att sår finns är ju helt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Antibiotikabehandling utan att sår finns är ju helt fel.

Jaha, inte för att jag är så värst kunnig ang. medecin men att det måste finnas ett sår innan man ordinerar antibiotika är ju helt befängt!...

I don't know, I don't care, and it doesn't make any difference! - Albert Einstein

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Jaha, inte för att jag är så värst kunnig ang. medecin men att det måste finnas ett sår innan man ordinerar antibiotika är ju helt befängt!...

Antibiotika får man ju för diverse inflammationer med, bla då lunginflammationer.

Di hästpiller man får vid bla extrem halsont i Thailand är väl ochså antibiotika?

Är väl kanske inte så bra att överanvända antibiotika eftersom det kan utvecklas resistenta bakterier mot antibiotikan då.

Men i ett land som Thailand där en del figurer gör fina stålar på att sälja medikamenter till bland annat faranger så struntas det givetvis i mänskliga aspekter.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar,ska genast inhandla en storpack.Mvh Måne

Stoppåväx!

Använd den inte på fel ställe bara :crazy:

Ändrades av singh@
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte gå till tandläkaren här i Thailand för att fixa några hål men efter 3 dagars vistelse i landet tänkte jag om...:whoco5: Det får bli folktandvården i Sverige :great:

/Duke

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara positiv erfarenhet av tandvård i Thailand Jan

Samma här, nya attiraljer och lätta händer hos tandläkaren, och när man sedan skall betala så blir man så glad så glad.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som inte fungerar i Thailändsk sjukvård är smärtlindring här får man paracetamol och inget annat. Klagar man på att det får man lugnande medel.

Alla opiater verkar vara förbjudna till skillnad mot antibiotika som här är rekommenderas att tas på samma sätt som vitaminer.

Om man nu inte tar de billiga medicinerna som grov arbetare tar någon slag hokus pokus i papp påsar ( tamjai) billigt men hela huvudet törnar till och man känner sig helt av domnad i skallen och kroppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som inte fungerar i Thailändsk sjukvård är smärtlindring här får man paracetamol och inget annat. Klagar man på att det får man lugnande medel.

Alla opiater verkar vara förbjudna till skillnad mot antibiotika som här är rekommenderas att tas på samma sätt som vitaminer.

Om man nu inte tar de billiga medicinerna som grov arbetare tar någon slag hokus pokus i papp påsar ( tamjai) billigt men hela huvudet törnar till och man känner sig helt av domnad i skallen och kroppen.

50mg Tramadol kopior går väl o köpa på dom flesta apotek.40b för 1 karta med 10 tabletter.

Link to comment
Dela på andra sajter

50mg Tramadol kopior går väl o köpa på dom flesta apotek.40b för 1 karta med 10 tabletter.

T o m lite billigare. Anadol 25 baht för ett tio pillers blister.( 50mg ).

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...