Jump to content
IGNORERAD

Antal turister i Thailand


kokos

Recommended Posts

Hej

Jag har nu sammanställt statistiken för 2010 från thaitourism.go.th

Sverige

2007 - 378 387

2008 - 391 561

2009 - 350 815

2010 - 316 398

Ändrades av kokos
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • C-dude

    3

  • Baa

    3

  • stjp8729

    3

  • kokos

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tittar man på totalen, så har turismen ändå ökat med ca 1.35 miljoner på 3 år och ca 1.65 miljoner sedan förra året.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att se att de aseatiska turisterna dominerar totalt (Malaysia, Kina, Japan och Korea)

Sedan kommer Australien, Ryssland, UK, Tyskland

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig sett så mkt kineser i Thailand som jag gjorde i höstas.

Om nu turismen totalt har ökat till Thailand så är ju då frågan om deras inkomster för turistnäringen har ökat?

Min undran spekulerar jag bara i då Kineserna verkar vara extremt snåla när det gäller att gå ut o äta exektra.

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig sett så mkt kineser i Thailand som jag gjorde i höstas.

Om nu turismen totalt har ökat till Thailand så är ju då frågan om deras inkomster för turistnäringen har ökat?

Min undran spekulerar jag bara i då Kineserna verkar vara extremt snåla när det gäller att gå ut o äta exektra.

C;D

En Mainland Kines spenderar 5000 Baht / dag i Thailand vilket är mer än tex en Svensk (om jag kommer ihåg rätt 3800 Baht / Dag) :)

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

En Mainland Kines spenderar 5000 Baht / dag i Thailand vilket är mer än tex en Svensk (om jag kommer ihåg rätt 3800 Baht / Dag) :)

Ha en bra dag!

:wai:

Finns ingen värre tråddödare än fakta.

När man inte längre får gissa eller hoppas på :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

En Mainland Kines spenderar 5000 Baht / dag i Thailand vilket är mer än tex en Svensk (om jag kommer ihåg rätt 3800 Baht / Dag) :)

Ha en bra dag!

:wai:

Du glömde att skriva att dom som räknas är fadern i en familj på 12 personer

Link to comment
Dela på andra sajter

Du glömde att skriva att dom som räknas är fadern i en familj på 12 personer

Nu infördes det ju en lag redan 1978 i Kina som gör att de bara får ha ett barn per familj så 12-personers

familjer är numera väldigt ovanliga, även 2-barns familjer är ovanliga bland de kineser som är unga nog att resa.

Att en kinesisk turist spenderar mer per dag än en svensk är ett obestridligt faktum, en svensk turist spenderar

dock mer totalt än en kinesisk då de i regel stannar betydligt längre.

Det finns också ofantligt många fler rika och relativt rika kineser än det finns svenskar även om genomsnittet än

så länge är oerhört mycket lägre i Kina.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, ok.

Ingen kan ju bestrida fakta eller?

Mitt påstående är ju inte fakta, men väl taget från restaurangägare ( farang) och vanliga Thai ( som säljer saker till farang, men inte till Kines :giggle: )

/C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, ok.

Ingen kan ju bestrida fakta eller?

Mitt påstående är ju inte fakta, men väl taget från restaurangägare ( farang) och vanliga Thai ( som säljer saker till farang, men inte till Kines :giggle: )

/C;D

Helt klart så är thailändarna som säljer krimskrams i marknadsstånden inte så glada över att västerlänningarna trängs bort av kineser; hela Kina är fullt av krimskrams som är väldigt mycket billigare där än i Thailand så till kineserna lär de inte kunna sälja mycket. Västerländska restaurangägare förlorar givetvis också på att andelen kineser ökar då de förmodligen går för kända internationella kedjor typer Sizzler´s om de mot förmodan vill ha västerländsk mat istället för små okända restauranger.

Kineser, precis som andra asiater, har dock väldigt korta semestrar och kanske bara åker 1 vecka vart tredje år. Den veckan fyller de med aktiviteter från tidig morgon till sen kväll och därför spenderar de mer per dag än svenskar som ligger på stranden i en månad, svårare än så är det inte. Än så länge så har Thailand plats och tar relativt tacksamt emot alla som vill komma men det kommer nog en dag, förmodligen ganska snart, då vissa områden slår i taket och då är givetvis Baht/dag viktigare än totala antalet Baht. Thailand är dock stort så det kommer nog alltid finnas plats för alla någonstanns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, ok.

Ingen kan ju bestrida fakta eller?

Mitt påstående är ju inte fakta, men väl taget från restaurangägare ( farang) och vanliga Thai ( som säljer saker till farang, men inte till Kines :giggle: )

/C;D

Vi kan nog vara överens om att Kineser/Japaner har ett konsumtionsmönster som skiljer sig från Amerikaner/Aussies/Européer. Asiaterna är t.ex. väldigt bra på att slussas runt i bussar.

En intressant observation från december 2010-siffrorna var att Europa minskade med cs 7000 st (jämfört med 2009). Dock ökade Ryssland med ca 45 000 st och Sverige minskade mest ca 25 000 st.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, ok.

Ingen kan ju bestrida fakta eller?

Mitt påstående är ju inte fakta, men väl taget från restaurangägare ( farang) och vanliga Thai ( som säljer saker till farang, men inte till Kines :giggle: )

/C;D

Det är väl lite grann som det varit här hemma. För drygt 20år sedan var norrmännen mest bara till besvär för de var så otroligt snåla. Numera är de nog kanske köpstarkare än tyskarna, och ingen pratar i någon större utsträckning om snåla norrbaggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl lite grann som det varit här hemma. För drygt 20år sedan var norrmännen mest bara till besvär för de var så otroligt snåla. Numera är de nog kanske köpstarkare än tyskarna, och ingen pratar i någon större utsträckning om snåla norrbaggar.

Njae, nåra snåljåpar till norrmänn har jag ju inte stött på. Nåra tyskar har jag aldrig stött på så det får inte räknas...

men o andra sidan så häckar väl dom mest i småland o skåne??

C;D

med förkylning och medicin som börjar verka

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, nåra snåljåpar till norrmänn har jag ju inte stött på. Nåra tyskar har jag aldrig stött på så det får inte räknas...

men o andra sidan så häckar väl dom mest i småland o skåne??

C;D

med förkylning och medicin som börjar verka

Det går ungefär 2 tyskar på varje svensk som besöker Thailand. Dom brukar både höras och synas. :) Har du inte sett någon kan du till viss del likna deras beteende med ryssarnas.

Mitt påstående om norrmännen är ju inte fakta, men väl taget från restaurangägare ( svenska i Åre) som förut helst hade svenskar på besök i restaurang, men inte lika gärna norrman. Numera försöker inte norrmännen pruta i samma utsträckning utan beter sig mera som Tyskarna.

Krya på dig!

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

En Mainland Kines spenderar 5000 Baht / dag i Thailand vilket är mer än tex en Svensk (om jag kommer ihåg rätt 3800 Baht / Dag) :)

Ha en bra dag!

:wai:

Innefattar detta hotellkostnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Innefattar detta hotellkostnad?

Normalt sett så ingår hotellkostnaderna i den här typen av statistk. Men att Thailand tappat 20% av turisterna från Sverige på bara två år borde oroa TAT enormt?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt sett så ingår hotellkostnaderna i den här typen av statistk. Men att Thailand tappat 20% av turisterna från Sverige på bara två år borde oroa TAT enormt?

Bara att se till och sänka bathen.:whistle:

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Det är nog klart att Kineser och japaner spenderar mera per dag de är i Thailand för att göra jämförelsen korrekt bör man nog inte bara räkna antalet besök utan även antalet dagar de olika nationaliteterna stannar i Thailand, man bör nog räkna sk besöksdagar för att kunna jämföra de olika turistgruppernas betydelse för Thailands turism intäkter.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Det är nog klart att Kineser och japaner spenderar mera per dag de är i Thailand för att göra jämförelsen korrekt bör man nog inte bara räkna antalet besök utan även antalet dagar de olika nationaliteterna stannar i Thailand, man bör nog räkna sk besöksdagar för att kunna jämföra de olika turistgruppernas betydelse för Thailands turism intäkter.

Mvh

Magnus-Chumphae

På nåt jävla sätt ska vi nog lyckas bli bäst :-)

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

På nåt jävla sätt ska vi nog lyckas bli bäst :-)

Jag tror inte vi även vid en sådan beräkning kommer högst upp avseende totalt antal gästnätter, jag tror att Malaysia, Tyskland, Storbritannien och Australien hamnar högst upp på listan över totalt antal gästnätter per år.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

På nåt jävla sätt ska vi nog lyckas bli bäst :-)

Undrar om inte svenskarna toppar om man räknar % av befolkningen? Sveriges 380 000 / 9 000 000 blir ju aningen större än tex kinas 980 000 / 1 400 000 000.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte vi även vid en sådan beräkning kommer högst upp avseende totalt antal gästnätter, jag tror att Malaysia, Tyskland, Storbritannien och Australien hamnar högst upp på listan över totalt antal gästnätter per år.

Mvh

Magnus-Chumphae

Undrar om inte svenskarna toppar om man räknar % av befolkningen? Sveriges 380 000 / 9 000 000 blir ju aningen större än tex kinas 980 000 / 1 400 000 000.

mvh

Vet inte hur det ser ut idag men för några år sedan var svenskarna de som stannade längst tid i Thailand med ett genomsnitt på 15 dagar. Svenskarna låg underst när det gällde hur mycket varje person spenderade per dag.

Sett till vår folkmängd finns det inget annat land som åker så mycket till Thailand (med reservation från något grannland) som oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...