Borgmästarens Son Inlagd Januari 25, 2011 Dela Inlagd Januari 25, 2011 Hej alla! Har en lite funderare är de svårt att få ett jobb i Thailand? Finns de någon sida typ som platsbanken som arbetsförmedling har man kan kolla på? Och är de svårt att få ett visum för att jobba i Thailand? Mvh Borgmästarens Son Jag gick i ett kvarter idag Som en gång var min hela värld Allting var ju enklare då. Men ingenting kan bli var det var Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Januari 25, 2011 Dela Inlagd Januari 25, 2011 Har hört att det är lätt att få ett "blowjobb" där...annars har jag ingen aning, men skulle tro att med rätt och bra internationell gångbar utbildning så finns det bra möjligheter, kolla radannonserna i tex Bangkokpost där brukar finnas mycket inom bla finans och IT. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Januari 25, 2011 Dela Inlagd Januari 25, 2011 Hej, Det är inte helt lätt att få jobb i Thailand, dvs om du inte har någon form av special kompetens inom något område. Vi brukar annonsera på dessa sidor så sök och se: http://th.jobsdb.com/TH http://www.jobthai.c...e/searchjob.php Vi har inga lediga jobb för falanger Om du skulle hitta ett jobb så borde även arbetsgivaren hjälpa dig med VISA / arbetstillstånd. Ha en bra dag och lycka till! PS! Det blir en vardag i Thailand också, att jobba/bo här är inte samma sak som semester, men betydligt varmare Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Januari 25, 2011 Dela Inlagd Januari 25, 2011 Det beror på vad du kan bidraga med. Du får inte ta ett jobb som kan utföras av en Thai (det finns en lista på vilka jobb som är "förbjudna" för utlänningar). De flesta svenskar jag känner som jobbar i Thailand, jobbar för ett storföretag och företaget löser arbetstillstånd osv. Känner ett par killar som driver eget företag med svenska anställda, de har bland annat ett Callcenter som endast ringer upp kunder i Sverige. De annonserar på Arbetsförmedlingen. Lite speciellt för denna firma är att de FAKTISKT har arbetstillstånd för sina svenska arbetstagare. Bästa kompisen jobbar som språklärare och har sitt arbetstillstånd via firman som hyr ut honom. En länk jag hittade vid en snabb "Googling" på farang jobs: http://www.jobs4farangs.com/ Har inget intresse själv, men kolla på den om du känner för det. De Engelskspråkiga tidningarne i Thailand har plats annonser, tex Bangkok Post, bara att kolla. MVH Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wille Inlagd Januari 25, 2011 Dela Inlagd Januari 25, 2011 (ändrad) Pratar man inte Thai, har engelska som modersmål eller en mkt specifik teknisk eller chefskompetens så är det nog mkt svårt om man inte kommer dit som expat genom ett svenskt eller utländskt företag. Har man varit här ett tag och skaffat sig kontakter osv. är det lite smidigare men fortfarande krav på flashiga examina, bred och djup erfarenhet osv. De annonser Tormurdoch hänvisar till har oftast krav på flytande Thai och ofta även thailändskt medborgarskap. Språklärare och dykinstruktör är väl de yrken som domineras av utlänningar idag. Bästa chansen är att starta upp något eget - om man har ide och kapital dvs. Ändrades Januari 25, 2011 av wille Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Borgmästarens Son Inlagd Januari 25, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Januari 25, 2011 Hej, Det är inte helt lätt att få jobb i Thailand, dvs om du inte har någon form av special kompetens inom något område. Vi brukar annonsera på dessa sidor så sök och se: http://th.jobsdb.com/TH http://www.jobthai.c...e/searchjob.php Vi har inga lediga jobb för falanger Om du skulle hitta ett jobb så borde även arbetsgivaren hjälpa dig med VISA / arbetstillstånd. Ha en bra dag och lycka till! PS! Det blir en vardag i Thailand också, att jobba/bo här är inte samma sak som semester, men betydligt varmare Tackar för svaret stjp Är lite nyfiken bara, Skulle vara roligt att få en provanställning på 6 månader och prova och se hur de är! Som sagt jag fryser 305 dagar om året i sverige! dom andra 60 brukar jag vara nere i Thailand Jag gick i ett kvarter idag Som en gång var min hela värld Allting var ju enklare då. Men ingenting kan bli var det var Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Januari 25, 2011 Dela Inlagd Januari 25, 2011 (ändrad) Bästa chansen är att starta upp något eget - om man har ide och kapital dvs. Är nog inte så lätt som många tror, har man inte framgångsrikt lyckats driva företag i tex Sverige så ska man nog inte ge sig på det i Thailand. Finns nog många skräckexempel på killar som försökt sig på detta företagande i Thailand, helt säkert trevliga killar men inkompetenta till att driva egna verksamheter... Och som herrarna ovan skriver så är det nog bara att inse att det är en högre internationellt gångbar utbildning som gäller om man i huvudtaget skall ha en chans på ett vettigt arbete. Ändrades Januari 25, 2011 av tomurdoc Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Januari 25, 2011 Dela Inlagd Januari 25, 2011 . Och som herrarna ovan skriver så är det nog bara att inse att det är en högre internationellt gångbar utbildning som gäller om man i huvudtaget skall ha en chans på ett vettigt arbete. Det där stämmer inte. Dykinstruktör, språklärare, telemarketing osv är bara några förslag. MVH Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Borgmästarens Son Inlagd Januari 25, 2011 Trådstartare Dela Inlagd Januari 25, 2011 Tur att man har så bra utbildning då Men som sagt de skulle vara jävligt roligt att få prova på att jobba i Thailand! Men som grabbarna säger så kommer de nog bara vara en dröm för mej att få jobba i Thailand! Mvh Borgmästarens Son Jag gick i ett kvarter idag Som en gång var min hela värld Allting var ju enklare då. Men ingenting kan bli var det var Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd Januari 25, 2011 Dela Inlagd Januari 25, 2011 Synd man inte är 30år yngre såg att det fans jobb inom logistik på GM:dance1: När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Januari 25, 2011 Dela Inlagd Januari 25, 2011 (ändrad) Och som herrarna ovan skriver så är det nog bara att inse att det är en högre internationellt gångbar utbildning som gäller om man i huvudtaget skall ha en chans på ett vettigt arbete. Det där stämmer inte. Dykinstruktör, språklärare, telemarketing osv är bara några förslag. MVH Tommy Tja...vad jag anser vara ett vettigt arbete är de jobb som ger tillräckligt med arvode för att kunna ordna med vettiga försäkringsvilkor och framför allt vettiga pensioner, tror inte många tex dykskolor kan erbjuda detta. Finns säkert seriösa telemarketing företag och skolor för språklärare, men dessa är nog inte särskilt välbetalda..lönen där torde endast räcka till upphället för stunden. Ändrades Januari 25, 2011 av tomurdoc Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nissefisk1 Inlagd Januari 25, 2011 Dela Inlagd Januari 25, 2011 Man kan även jobba för företag som säljer hus,lägenheter,mark. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pontus Inlagd Januari 25, 2011 Dela Inlagd Januari 25, 2011 Har man aldrig jobbat i Thailand så skulle jag nog inte rekommendera att börja med att starta eget. Först försöka få en anställning och samtidigt försöka smyga igång den egna verksamheten. Språklärare är väl inte så svårt om man är duktig på Engelska. Man behöver någon form av certifikat som man kan få efter ett prov har jag för mig, rätta mig om jag har fel. Vissa har det bra, andra har det bättre! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stefan5300 Inlagd Januari 25, 2011 Dela Inlagd Januari 25, 2011 Hej alla! Har en lite funderare är de svårt att få ett jobb i Thailand? Finns de någon sida typ som platsbanken som arbetsförmedling har man kan kolla på? Och är de svårt att få ett visum för att jobba i Thailand? Mvh Borgmästarens Son Inga problem, du kan få jobb hos mig i April/Maj med att plantera ris 200 Baht/dag och fri mat och dryck BTT-IDOL OCH BITTERFITTA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
edvardpop Inlagd Januari 25, 2011 Dela Inlagd Januari 25, 2011 Språklärare är väl inte så svårt om man är duktig på Engelska. Man behöver någon form av certifikat som man kan få efter ett prov har jag för mig, rätta mig om jag har fel. TEFL-certificat kan man väl ta på en 5-6 veckor tror jag och är inte så dyrt men ska man helst inte ha en universitets- examen bakom sig också eller är det av sekundär betydelse. Någon som vet? "People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." - Charles Bukowski Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Felixduva Inlagd Januari 25, 2011 Dela Inlagd Januari 25, 2011 Club Blu Hi everyone, We are looking for Club and Guess house Managers please sent your resumme to jackie.drummon@orioneng.com or call +66 837023627. Thank you Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BaBoo Inlagd Januari 25, 2011 Dela Inlagd Januari 25, 2011 Och som herrarna ovan skriver så är det nog bara att inse att det är en högre internationellt gångbar utbildning som gäller om man i huvudtaget skall ha en chans på ett vettigt arbete. En polare till mig är helt vanlig svetsare och han jobbar för Sandvik i Asien och han bor i Thailand, han har gjort detta i över 15 år men han pratar ju mer eller mindre flytande Thai! Så inget är omöjligt, bara man har den rätta viljan! http://frisomfan.bloggsida.se/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Malaeng Sabb Inlagd Januari 25, 2011 Dela Inlagd Januari 25, 2011 Tackar för svaret stjp Är lite nyfiken bara, Skulle vara roligt att få en provanställning på 6 månader och prova och se hur de är! Som sagt jag fryser 305 dagar om året i sverige! dom andra 60 brukar jag vara nere i Thailand Du har inte funderat på att skaffa dig en sjöutbildning? Träffade på en gammal polare för ett par år sen som hade utbildat sig till sjöingenjör, var till sjöss 2 månader, hemma 2 månader, är väl lite lättare att bli matros eller motorman. På det viset skulle du kunna tillbringa betydligt mycket mer tid i Thailand. Finns väl ett par sjöbusar här att fråga om råd om det skulle vara intressant. Du är ju fortfarande ung så det är ju inte för sent att skola om dig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Atom Inlagd Januari 25, 2011 Dela Inlagd Januari 25, 2011 En polare till mig är helt vanlig svetsare och han jobbar för Sandvik i Asien och han bor i Thailand, han har gjort detta i över 15 år men han pratar ju mer eller mindre flytande Thai! Så inget är omöjligt, bara man har den rätta viljan! Det måste finnas tusentals av industritekniker, typ svetsare och resemontörer, med Thailand som bas; gemensamt för alla är nog dock att de oftast bara spenderar sin lediga tid i Thailand. Övriga 10 månader jobbar de oftast i Kina eller annat asiatiskt land men det kan ju bli lite mer tid i Thailand och kanske lite mindre kallt resten av tiden om man kan hoppa på något sådant. Att vara en skicklig och mångsidig industrihantverkare är nog enklaste och snabbaste vägen till permanent boende i Asien. Det är dock samma problem med dessa mer praktiska jobb som det är med de mer teoretiska; jag har fortfarande aldrig stött på någon som hamnat i Thailand utan att kommit via sitt jobb i hemlandet. Har man väl etablerat sig här och har lite kontakter så kan man kanske hitta ett nytt jobb men vill man ha ett jobb i Thailand utan att gå via sitt jobb i Sverige så blir det ett väldigt dåligt betalt jobb men det kan väl vara OK för ett tag om man inte har familj. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BaBoo Inlagd Januari 25, 2011 Dela Inlagd Januari 25, 2011 jag har fortfarande aldrig stött på någon som hamnat i Thailand utan att kommit via sitt jobb i hemlandet. Polaren jag pratar om arbetade med nåt helt annat och brukade spendera 5-6 månader om året i Thailand och fick syn på annonsen i Thailand och av massvis av sökanden fick han jobbet (han hade fått nån svetsutbildning via ams eller nåt liknande många år tidigare när han var arbetslös) men som sagt så pratade han bra Thailändska och i dag jobbar han ihop med 7 Thaiare och de reser runt på olika uppdrag i Asien! http://frisomfan.bloggsida.se/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Januari 25, 2011 Dela Inlagd Januari 25, 2011 En polare till mig är helt vanlig svetsare och han jobbar för Sandvik i Asien och han bor i Thailand, han har gjort detta i över 15 år men han pratar ju mer eller mindre flytande Thai! Så inget är omöjligt, bara man har den rätta viljan! Jobbar han som hantverkare på "golvet" i Thailand med rätt visum etc etc så gissar jag att han är ganska ovanlig!.men som sagt allt är möjligt med rätt vilja och inställning. Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BaBoo Inlagd Januari 25, 2011 Dela Inlagd Januari 25, 2011 Jobbar han som hantverkare på "golvet" i Thailand med rätt visum etc etc så gissar jag att han är ganska ovanlig!.men som sagt allt är möjligt med rätt vilja och inställning. Jo han jobbar på "golvet" men misstänker att de har nytta av att han förutom thai även pratar engelska & svenska (eftersom det är ett svenskt företag)! Men han hade nog extrem tur! http://frisomfan.bloggsida.se/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
broder tuk tuk Inlagd Januari 25, 2011 Dela Inlagd Januari 25, 2011 TEFL-certificat kan man väl ta på en 5-6 veckor tror jag och är inte så dyrt men ska man helst inte ha en universitets- examen bakom sig också eller är det av sekundär betydelse. Någon som vet? För att hitta ett engelsklärarjobb i 20.000 baht i månaden klassen krävs i stort sett bara att du kan visa upp papper på någon form av lärarutbildning och att du talar hyfsat bra engelska. Däremot för att kunna få arbetstillstånd så krävs en Bachelors degree plus TEFL certificate som kostar från ca 8000 sv kr. För en sådär 10-15 år sedan kunde man köpa falska betyg och intyg men knnappast att rekommendera idag eftersom ministry of education tydligen nu satt i system att kolla upp alla intygs äkthet. BTT Soi 7 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tommy Inlagd Januari 26, 2011 Dela Inlagd Januari 26, 2011 (ändrad) Du har inte funderat på att skaffa dig en sjöutbildning? Träffade på en gammal polare för ett par år sen som hade utbildat sig till sjöingenjör, var till sjöss 2 månader, hemma 2 månader, är väl lite lättare att bli matros eller motorman. På det viset skulle du kunna tillbringa betydligt mycket mer tid i Thailand. Finns väl ett par sjöbusar här att fråga om råd om det skulle vara intressant. Du är ju fortfarande ung så det är ju inte för sent att skola om dig. Sjöingenjör är en riktigt bra utbildning, rätt mycket teori och halvsvår matte, men teorin varvas med praktisk utbildning, tex eletriker utb, advanced fire fighting, kyl-tekniker utb och verkstads utbildning, sen ingår praktik till sjöss i skolan och när du är klar finns det gott om jobb över hela världen. Jag rekommenderar "Sjöingenjören" till alla som är praktiskt lagda, efter examen har man en internationellt gångbar "Bachelors degree" som kan uppgraderas till en "Master" på ett par år om man vill det. Jag är Sjöingenjör, tog den rätt sent som 40 åring, efter att jobbat i Marinen i 20 år Jag läste inte alla 3-4 åren i Kalmar (finns på Chalmers också) eftersom jag hade läst ca 75% av kurserna redan i Marinen, så läste jag in resten på knappt 2 terminer. MVH Tommy Ändrades Januari 26, 2011 av Tommy "There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu