Jump to content
IGNORERAD

Thailand bortom turiststråken


Joints

Recommended Posts

Ja du Atom, Jag trodde att du hade mycket kunskap om Thailand, för ibland skriver du ju som om du vet det mesta. Visst finns det flygplats i Nakhon Phanom och dessutom fina vägar och bra hotell. Nog finns det utlänningar som har bott här, bland annat Ho CHI MIN, men du kanske inte vet vem han var.

Tack för ditt trevliga inlägg Stefan :) .

Jag har aldrig närt några illusioner om att jag skulle veta särskilt mycket om Thailand utan tvärtom ofta påpekat att det lilla jag vet bara gäller de områden där jag vistas och även i inlägget du citerade så skrev jag att jag mycket väl kan ha fel. Jag har nog bara varit i hälften av Thailands alla provinser och Nakhon Phanom tillhör skaran av obesökta provinser men så gör även många av de mer turisttäta provinserna i söder. Jag ber om ursäkt att jag missat att Nakhon Phanom har en flygplats, min miss kommer sig av att jag tidigare tittat på Thai´s och ThaiAirAsia´s flygrutter och inte sett Nakhon Phanom där. Däremot så vet jag vem Ho Chi Minh var och till och med att han bott i Nakhon Phanom, dessvärre det enda jag vet om provinsen, men jag förstår inte riktigt kopplingen mellan att HCM bodde där för 90 år sedan och möjligheten av utbredd charterturism men det utesluter givetvis inte att det finns en koppling.

Trots min miss angående flygplatsen så står jag fast vid att du inte behöver oroa dig över att inom en snar framtid ha busslast av charterturister i din fridfulla trädgård. Så egentligen ska du väl vara glad att Nakhon Phanom är en av de mer anonyma provinserna och det är väl ganska kontraproduktivt att skriva om flygplats, fina vägar och hotell samt historien om HCM om du vill bevara ditt smultronställe från turisterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    6

  • GammalDansken

    3

  • Wikileaks

    3

  • Poffa

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det är väl ingen risk att någon skulle vilja turista i Thailand i framtiden 2010 var det nära 10% inflation i år beräknar de den till ca 15% om detta kommer att räcka tycker faktiskt inte att man får så mycket mera för pengarna när man jämför priser på ex Lotus med Lidl i Sverige är det inte så stor skillnad. Köper man sedan västerländsk mat är det dyrare.

Att äta ut är billigt men till priset att du får i dig kilo vis med msg och att jämföra en nudelsoppa med en lunch i Sverige går ju inte.

Det som är billigt är arbetskraften men detta skall de ändra på nu höjs lönerna i år med mellan 30% och 60%.

Kan tyckas små höjningar men det kommer bli tydliga prishöjningar.

Tidigare har jag sagt att det kostar ca 50% mot vad det kostar att leva i Sverige. Nu mera tycker jag att det kostar 60% vi går sällan ut beroende på att vi sätter värde på att äta riktigt tilllagad mat utan msg men unnar oss samma liv som vi hade i Sverige. Skall detta upp ytterligare detta året med 15% så blir det 75% av priset i Sverige.

Kommer inte bytta bort detta livet här mot något annat då det för mig finns så många andra fördelar här men det kan ändra sig snabbt med ökade lönner.

Men att 3 till 6 veckors turisten skulle åka hit pga sol och bad tror jag inte på ännu mindre till Isan det kommer att vara för långt bort och dyrt för dem fram över och med ökade lönner minskar eller försvinner sex turismen vad det gäller västerlänningar men kommer att öka vad gäller asiater då Thailand har en lättsam syn och kultur till sex men lite tråkig inte lika avancerad som övriga asiater men de kommer väl att bli bättre vilket jag ser fram emot inget ont utan något gått.

Råder tydligen lite olika uppfattning om inflation i Thailand.

Enligt denna sida

http://www.indexmundi.com/Thailand/inflation_rate_%28consumer_prices%29.html

sjönk konsumentpriserna med 0.9 % 2010.

Poffa

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt trevliga inlägg Stefan :) .

Jag har aldrig närt några illusioner om att jag skulle veta särskilt mycket om Thailand utan tvärtom ofta påpekat att det lilla jag vet bara gäller de områden där jag vistas och även i inlägget du citerade så skrev jag att jag mycket väl kan ha fel. Jag har nog bara varit i hälften av Thailands alla provinser och Nakhon Phanom tillhör skaran av obesökta provinser men så gör även många av de mer turisttäta provinserna i söder. Jag ber om ursäkt att jag missat att Nakhon Phanom har en flygplats, min miss kommer sig av att jag tidigare tittat på Thai´s och ThaiAirAsia´s flygrutter och inte sett Nakhon Phanom där. Däremot så vet jag vem Ho Chi Minh var och till och med att han bott i Nakhon Phanom, dessvärre det enda jag vet om provinsen, men jag förstår inte riktigt kopplingen mellan att HCM bodde där för 90 år sedan och möjligheten av utbredd charterturism men det utesluter givetvis inte att det finns en koppling.

Trots min miss angående flygplatsen så står jag fast vid att du inte behöver oroa dig över att inom en snar framtid ha busslast av charterturister i din fridfulla trädgård. Så egentligen ska du väl vara glad att Nakhon Phanom är en av de mer anonyma provinserna och det är väl ganska kontraproduktivt att skriva om flygplats, fina vägar och hotell samt historien om HCM om du vill bevara ditt smultronställe från turisterna.

Det var inget trevligt inlägg jag skrev, det var mer ironiskt men det förstår jag att du fattar.

Men jag har ju läst spaltmeter av allt du har skrivit här på forumet, så jag trodde ju att du hade vetskap och var riktigt påläst om det mesta i Thailand

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl ingen risk att någon skulle vilja turista i Thailand i framtiden 2010 var det nära 10% inflation i år beräknar de den till ca 15% om detta kommer att räcka tycker faktiskt inte att man får så mycket mera för pengarna när man jämför priser på ex Lotus med Lidl i Sverige är det inte så stor skillnad. Köper man sedan västerländsk mat är det dyrare.

Att äta ut är billigt men till priset att du får i dig kilo vis med msg och att jämföra en nudelsoppa med en lunch i Sverige går ju inte.

Det som är billigt är arbetskraften men detta skall de ändra på nu höjs lönerna i år med mellan 30% och 60%.

Kan tyckas små höjningar men det kommer bli tydliga prishöjningar.

Tidigare har jag sagt att det kostar ca 50% mot vad det kostar att leva i Sverige. Nu mera tycker jag att det kostar 60% vi går sällan ut beroende på att vi sätter värde på att äta riktigt tilllagad mat utan msg men unnar oss samma liv som vi hade i Sverige. Skall detta upp ytterligare detta året med 15% så blir det 75% av priset i Sverige.

Kommer inte bytta bort detta livet här mot något annat då det för mig finns så många andra fördelar här men det kan ändra sig snabbt med ökade lönner.

Men att 3 till 6 veckors turisten skulle åka hit pga sol och bad tror jag inte på ännu mindre till Isan det kommer att vara för långt bort och dyrt för dem fram över och med ökade lönner minskar eller försvinner sex turismen vad det gäller västerlänningar men kommer att öka vad gäller asiater då Thailand har en lättsam syn och kultur till sex men lite tråkig inte lika avancerad som övriga asiater men de kommer väl att bli bättre vilket jag ser fram emot inget ont utan något gått.

Inte många rätt i det inlägget.

Och inga stora kunskaper om matte heller.

Däremot kan jag hålla med om att det kan vara riktigt dyrt att bo i Thailand om man vill ha samma standard och sociala trygghet som i Sverige.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja håller med slarvigt av mig att skriva inflation.

Det är prisutvecklingen på de varor som jag köper och inget annat som har denna utveckling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, där var jag 1975! Sedan blev man "helsvensk"! Fo 44 82 bat! :great:

Svenskar äro vi icke,ryssar vill vi ente bli.- Alltså låt oss vara Skåningar :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Scandinaviancorner

Håller med fullständigt, var i Phuket 1991 och hyrde en bungaloo i Karon för250 Baht. Åkte tillbaka 10 år senare, där alla trevliga bungaloo`s hade varit, var nu ett stort hotell. NEJ aldrig mer Phuket.

Åk till Khao lak istället

Link to comment
Dela på andra sajter

Åk till Khao lak istället

Ja kanske de, men det vore för att träffa dig i så fall. Men det blir inte i år men kanske nästa år.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Råder tydligen lite olika uppfattning om inflation i Thailand.

Enligt denna sida

http://www.indexmundi.com/Thailand/inflation_rate_%28consumer_prices%29.html

sjönk konsumentpriserna med 0.9 % 2010.

Poffa

Är det så enkelt att inflation är samma som konsumentpriser?

post-3917-0-00702900-1297162574_thumb.jp

post-3917-0-00702900-1297162574_thumb.jp

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så enkelt att inflation är samma som konsumentpriser?

post-3917-0-00702900-1297162574_thumb.jp

Nej. Fel av mig. Men det finns ett mycket klart samband.

Nu gällde mitt svar inflationen, även om frågeställaren menade konsumentpriser. Så byt bara ut konsumentpriser mot inflation i mitt svar så blir det rätt.

Poffa

Ändrades av Poffa
Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Nej. Fel av mig. Men det finns ett mycket klart samband.

Nu gällde mitt svar inflationen, även om frågeställaren menade konsumentpriser. Så byt bara ut konsumentpriser mot inflation i mitt svar så blir det rätt.

Poffa

Verkar, oavsedd vad du kaller det, inte som vi har samma siffror.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

I tjejens hemby söder om Nakhon si Thammarat har jag alldrig sett en västerlänning.

I själva staden är de inte överrepsenterade.

Men åker jag lite västerut till krabi så :whistle:

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...