Jump to content
IGNORERAD

Thailand bortom turiststråken


Joints

Recommended Posts

Svd har upptäckt Isaan Min Länk.

I Thailand slår turismen nya rekord nästan varje år. Men en tredjedel av landet får i stort sett inga västerländska besökare alls. Jätteregionen Isan är ett exempel.

Någon större turistinvasion lär det väl aldrig bli men roligt att Isaan uppmärksammas iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    6

  • GammalDansken

    3

  • Wikileaks

    3

  • Poffa

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Svd har upptäckt Isaan Min Länk.

I Thailand slår turismen nya rekord nästan varje år. Men en tredjedel av landet får i stort sett inga västerländska besökare alls. Jätteregionen Isan är ett exempel.

Någon större turistinvasion lär det väl aldrig bli men roligt att Isaan uppmärksammas iaf.

Hoppas verkligen att charterturismen håller sig borta från Isaan, dom har ju redan förstört många fina och lugna ställen i Thailand.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas verkligen att charterturismen håller sig borta från Isaan, dom har ju redan förstört många fina och lugna ställen i Thailand.

Jag tror inte du behöver oroa dig, charterturisterna har inte ens hittat till Chiang Mai än så du behöver nog bli en sådär 150 år om du ska se charterturister i Nakhon Phanom.

Däremot skulle nog Thailand, med en hel del marknadsföring, kunna locka oberoende turister att göra en 4-5 dagars avstickare till Isaan men det lär inte heller störa alltför mycket med tanke på hur få de är och hur stort Isaan är.

Jag tror dock att ett antal större Isaanska städer, företrädesvis de nära gränsen till Laos och Kambodja, kommer ta över en del av sexturismen från Pattaya och Phuket ganska snart. När markpriserna skjuter i höjden på de populära turistorterna så blir det nog svårt för små beerbarer att gå runt och då ligger nog Udon, Ubon och Surin bra till, framförallt om det allmänna välståndet fortsätter att förbättras så kan det ju vara strategiskt riktigt att ligga nära ett outtömligt upptagningsområde av ny arbetskraft på andra sidan gränsen.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte du behöver oroa dig, charterturisterna har inte ens hittat till Chiang Mai än så du behöver nog bli en sådär 150 år om du ska se charterturister i Nakhon Phanom.

Däremot skulle nog Thailand, med en hel del marknadsföring, kunna locka oberoende turister att göra en 4-5 dagars avstickare till Isaan men det lär inte heller störa alltför mycket med tanke på hur få de är och hur stort Isaan är.

Jag tror dock att ett antal större Isaanska städer, företrädesvis de nära gränsen till Laos och Kambodja, kommer ta över en del av sexturismen från Pattaya och Phuket ganska snart. När markpriserna skjuter i höjden på de populära turistorterna så blir det nog svårt för små beerbarer att gå runt och då ligger nog Udon, Ubon och Surin bra till, framförallt om det allmänna välståndet fortsätter att förbättras så kan det ju vara strategiskt riktigt att ligga nära ett outtömligt upptagningsområde av ny arbetskraft på andra sidan gränsen.

Sen kan du ju lägga till Mukdahan som har bro till Laos och Nakhon Phanom som om cirka 1 år har bro till Laos, utöver Udon Och Ubon.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte du behöver oroa dig, charterturisterna har inte ens hittat till Chiang Mai än så du behöver nog bli en sådär 150 år om du ska se charterturister i Nakhon Phanom.

Däremot skulle nog Thailand, med en hel del marknadsföring, kunna locka oberoende turister att göra en 4-5 dagars avstickare till Isaan men det lär inte heller störa alltför mycket med tanke på hur få de är och hur stort Isaan är.

Jag tror dock att ett antal större Isaanska städer, företrädesvis de nära gränsen till Laos och Kambodja, kommer ta över en del av sexturismen från Pattaya och Phuket ganska snart. När markpriserna skjuter i höjden på de populära turistorterna så blir det nog svårt för små beerbarer att gå runt och då ligger nog Udon, Ubon och Surin bra till, framförallt om det allmänna välståndet fortsätter att förbättras så kan det ju vara strategiskt riktigt att ligga nära ett outtömligt upptagningsområde av ny arbetskraft på andra sidan gränsen.

Hoppas innerligt att du har fel, det finns redan ett nytt klientel i varje fall i Udon som jag och många andra gärna skulle skeppa tillbaka till Pattaya eller va dom nu krupit fram under för sten.

Sexturismen har för tillfället fått ett avbräck i Udon då våran nye "byhövding" eller snarare borgmästare är en sedesam man som redan skövlat ett antal huvuden, hoppas han sansar sig lite så dom inte skjuter honom innan han gjort lite mer nytta och då nödvändigtvis inte BARA på nöjessidan.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan du ju lägga till Mukdahan som har bro till Laos och Nakhon Phanom som om cirka 1 år har bro till Laos, utöver Udon Och Ubon.

Fast de har inga flygplatser och så vitt jag vet ingen tradition av utlänningar och kanske därför inte den infrastruktur iform av vägar, hotell, restauranger mm som Ubon och Udon har. Jag kan dock ha fel, jag har bara varit som hastigast i Ubon samt en resa i södra Isaan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Malaeng Sabb

Jag tror inte du behöver oroa dig, charterturisterna har inte ens hittat till Chiang Mai än så du behöver nog bli en sådär 150 år om du ska se charterturister i Nakhon Phanom.

Däremot skulle nog Thailand, med en hel del marknadsföring, kunna locka oberoende turister att göra en 4-5 dagars avstickare till Isaan men det lär inte heller störa alltför mycket med tanke på hur få de är och hur stort Isaan är.

Jag tror dock att ett antal större Isaanska städer, företrädesvis de nära gränsen till Laos och Kambodja, kommer ta över en del av sexturismen från Pattaya och Phuket ganska snart. När markpriserna skjuter i höjden på de populära turistorterna så blir det nog svårt för små beerbarer att gå runt och då ligger nog Udon, Ubon och Surin bra till, framförallt om det allmänna välståndet fortsätter att förbättras så kan det ju vara strategiskt riktigt att ligga nära ett outtömligt upptagningsområde av ny arbetskraft på andra sidan gränsen.

För att inte tala om turistskatter :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

För att inte tala om turistskatter :rotfl:

Yapp, dessutom höjda skatter på alkohol och tobak, en högre moms, sociala avgifter som omfattar alla, en starkare Baht samt allmänt högre kostnadslägen pga ökad turism, det är mycket som tyder på att det blir Papua Nya Guinea istället för Thailand om ett par år :) .

Kan även meddela att jag redan fått gehör angående turistskatt då Bangkok nu ska införa hotellskatt och turistorterna snart följer efter, remember where you heard it first :na: .

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast de har inga flygplatser och så vitt jag vet ingen tradition av utlänningar och kanske därför inte den infrastruktur iform av vägar, hotell, restauranger mm som Ubon och Udon har. Jag kan dock ha fel, jag har bara varit som hastigast i Ubon samt en resa i södra Isaan.

Ja du Atom, Jag trodde att du hade mycket kunskap om Thailand, för ibland skriver du ju som om du vet det mesta. Visst finns det flygplats i Nakhon Phanom och dessutom fina vägar och bra hotell. Nog finns det utlänningar som har bott här, bland annat Ho CHI MIN, men du kanske inte vet vem han var.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Malaeng Sabb

Yapp, dessutom höjda skatter på alkohol och tobak, en högre moms, sociala avgifter som omfattar alla, en starkare Baht samt allmänt högre kostnadslägen pga ökad turism, det är mycket som tyder på att det blir Papua Nya Guinea istället för Thailand om ett par år :) .

Kan även meddela att jag redan fått gehör angående turistskatt då Bangkok nu ska införa hotellskatt och turistorterna snart följer efter, remember where you heard it first :na: .

:blah::blah::blah::rotfl: Bäst man pallrar sig iväg till jobbet då, så man har råd med nästa resa..

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Kul att läsa att vi ojar oss för att fler turister ska hitta dit vi hittat.

Undrar vad de sa, som var där före oss.

"Kommer det fler så blir allt förstörd och ingen ide att åka överhuvudtaget".

Det ligger lite i det en annan en gång sa till mig om semesterresor:

Åk inte tillbaka till samma ställe - en succé-resa går inte att upprepa,

det blir aldrig det samma andra gången som det var den första.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Åker man runt bland sevärdheterna i Isaan så nog ser man en hel del västerländska turister redan idag faktiskt. Ibland funderar man lite hur de blonda tjejerna hittat dit men jag gissar att de är där för att de vill uppleva något få andra gör. Finns ju några få turister som är intresserad av landet och kulturen också och inte bara sol, paraplydrinkar och strand.

Och antagligen finns det lika mycket att se i Isaan som i jätteturistfrekventerade Chiang mai. I alla fall är det min erfarenhet efter ett antal besök i nämda Chiang mai samt besök i nästan alla Isaans provinser. Så potentialen för en mångdubbling av antalet turister i Isaan finns nog med rätt marknadsföring. Men att komma upp i samma nivåer som de populära turistorterna vid havet går givetvis inte.

Störst potential för en omedelbar ökning har nog Udon/Nong khai området för sin lättillgänglighet (flygplats med täta avgångar) och närhet till Vientianne. Men det är också i det området av Isaan man redan idag ser flest västerlänningar.

Södra Isaan med närheten till Kambodja kan inte dra lika stora fördelar av det innan kambodjanerna förbättrat infrastrukturen. Från vår gränsby i Surin är det inte mer än ca 10 mil till Angkor wat som ju drar enorma mängder turister. De turistströmmarna hade ju kunnat spilla över på södra Isaan om det inte var för att vägen dit genom Kambodja är rent bedrövlig. Skulle lika gärna kunnat ligga 100 mil bort.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att läsa att vi ojar oss för att fler turister ska hitta dit vi hittat.

Undrar vad de sa, som var där före oss.

"Kommer det fler så blir allt förstörd och ingen ide att åka överhuvudtaget".

Det ligger lite i det en annan en gång sa till mig om semesterresor:

Åk inte tillbaka till samma ställe - en succé-resa går inte att upprepa,

det blir aldrig det samma andra gången som det var den första.

Nä, det blev bättre :whistle:

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att läsa att vi ojar oss för att fler turister ska hitta dit vi hittat.

Undrar vad de sa, som var där före oss.

"Kommer det fler så blir allt förstörd och ingen ide att åka överhuvudtaget".

Det ligger lite i det en annan en gång sa till mig om semesterresor:

Åk inte tillbaka till samma ställe - en succé-resa går inte att upprepa,

det blir aldrig det samma andra gången som det var den första.

Håller med fullständigt, var i Phuket 1991 och hyrde en bungaloo i Karon för250 Baht. Åkte tillbaka 10 år senare, där alla trevliga bungaloo`s hade varit, var nu ett stort hotell. NEJ aldrig mer Phuket.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan hade väl fungerat att semmestra i om det inte hade varit för att de som är kvar är ju så fulla. Nä tackar vet jag turistorterna där är flickorna sötta.:ironi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Yapp, dessutom höjda skatter på alkohol och tobak, en högre moms, sociala avgifter som omfattar alla, en starkare Baht samt allmänt högre kostnadslägen pga ökad turism, det är mycket som tyder på att det blir Papua Nya Guinea istället för Thailand om ett par år :) .

Kan även meddela att jag redan fått gehör angående turistskatt då Bangkok nu ska införa hotellskatt och turistorterna snart följer efter, remember where you heard it first :na: .

Vi får väl se.

Kanske är det dessa rykten som då nått investerare av alla olika slag för den senaste tiden har såväl den thailändska börsen som valutan rasat ihop "fullständigt". Är själv övertygad om att den enskilt mest avgörande faktorn varför THB har stärkts de senaste 10 åren är de skamliga lönerna och att man på det sättet mjölkar ur de stackare som står längst ner på samhällsskalan *). När dessa löner förr eller senare justeras upp, för det kommer de att göra även i detta land som varit helt i avsaknad av fackföreningar och kollektivavtal, så är min tes att det kan sluta mycket illa eller i varje fall inte längre räcker med inkomsterna från turistnäringen för att hålla valutan uppe. Byggmarknaden har nog redan passerat zenit skulle jag tro efter att anlänt idag till Bangkok och genom taxifönstret räknat till långt över 100 byggkranar - men där inte en enda var i rörelse på en måndag klockan 16!

*) har själv gubbar sysslesatta med lite jobb för 250-300 bath/dag vilket jag misstänker är högst en tredjedel av en svensk medeljobbares lön - i timmen!

Skall bli minst sagt spännande att följa utvecklingen.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan du ju lägga till Mukdahan som har bro till Laos och Nakhon Phanom som om cirka 1 år har bro till Laos, utöver Udon Och Ubon.

Hur det ser ut i Nakhon Phanon kan jag inte uttala mig om men i Mukdahan har jag levt ett helt år och även byggt ett hus där år 2007.

Det är en riktigt trevlig, av faranger "oförstörd", stad på kanske 300´ invånare beroende på hur man räknar. Där fanns då ett 20-25- tal expats som träffades och bjöd in varandra på större tillställningar. Dit kom dagligen nya faranger resandes och som bodde på Ploy eller Grand. Man fick ibland intrycket av att det genomströmmades av faranger - om det inte var för det där med proportioner.

Arbetsinvandringen från Laos var visst märkbar på nöjesetablissimangerna - det fåtal som då fanns. Men de var främst rekryterade för den inhemska befolkningen dvs thaimen. Många rapporter vittnade om hur de skrek i högan sky när fick se en västerlänning som de skulle ta hand om.

Vad som tillsvidare gör det helt omöjligt för massturismen att ta sig dit är just - kommunikationerna! Flertalet tillfällen fick jag själv behov av umgänge med gamla polare i Bangkok eller framförallt i Lamai. Då gällde det verkligen att ligga i och även lätta på lädret för det miljöombytet. Bil- eller i värsta fall bussresa med lokalbuss 20 mil till Ubon Ratchathani - Air Asia som man aldrig riktigt kan lita på till Bkk - byta flyg till Bangkok Air till Samui. Då framstår nästan resan Svedala- BKK som en lite söndagstripp.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med, Finns en film som kanske någon sett. The Beach...

Kul att läsa att vi ojar oss för att fler turister ska hitta dit vi hittat.

Undrar vad de sa, som var där före oss.

"Kommer det fler så blir allt förstörd och ingen ide att åka överhuvudtaget".

Det ligger lite i det en annan en gång sa till mig om semesterresor:

Åk inte tillbaka till samma ställe - en succé-resa går inte att upprepa,

det blir aldrig det samma andra gången som det var den första.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket tveksamt om Isaan blir intressant för den stora delen av turister. Hur det än är så åker dom flesta till Thailand för bad och dom fina stränderna och öarna. Svårt och se turister som håller till Ubon, eller nån annan stad en längre tid? Möjligtvis en avstickare på ett par dar för att uppleva det "exotiska" och "äkta" Thailand, som en del säger. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller härifrån.. men några är alltid välkomna. Man vill ju slänga lite käft med nån trevlig farang och dra några Chang. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller härifrån.. men några är alltid välkomna. Man vill ju slänga lite käft med nån trevlig farang och dra några Chang. :)

Själv gillar jag just vattenfall och djungel, militärtokig som man är! :great:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl ingen risk att någon skulle vilja turista i Thailand i framtiden 2010 var det nära 10% inflation i år beräknar de den till ca 15% om detta kommer att räcka tycker faktiskt inte att man får så mycket mera för pengarna när man jämför priser på ex Lotus med Lidl i Sverige är det inte så stor skillnad. Köper man sedan västerländsk mat är det dyrare.

Att äta ut är billigt men till priset att du får i dig kilo vis med msg och att jämföra en nudelsoppa med en lunch i Sverige går ju inte.

Det som är billigt är arbetskraften men detta skall de ändra på nu höjs lönerna i år med mellan 30% och 60%.

Kan tyckas små höjningar men det kommer bli tydliga prishöjningar.

Tidigare har jag sagt att det kostar ca 50% mot vad det kostar att leva i Sverige. Nu mera tycker jag att det kostar 60% vi går sällan ut beroende på att vi sätter värde på att äta riktigt tilllagad mat utan msg men unnar oss samma liv som vi hade i Sverige. Skall detta upp ytterligare detta året med 15% så blir det 75% av priset i Sverige.

Kommer inte bytta bort detta livet här mot något annat då det för mig finns så många andra fördelar här men det kan ändra sig snabbt med ökade lönner.

Men att 3 till 6 veckors turisten skulle åka hit pga sol och bad tror jag inte på ännu mindre till Isan det kommer att vara för långt bort och dyrt för dem fram över och med ökade lönner minskar eller försvinner sex turismen vad det gäller västerlänningar men kommer att öka vad gäller asiater då Thailand har en lättsam syn och kultur till sex men lite tråkig inte lika avancerad som övriga asiater men de kommer väl att bli bättre vilket jag ser fram emot inget ont utan något gått.

Ändrades av Wikileaks
Link to comment
Dela på andra sajter

En Borgå bisa som är militärtogig, ska man inte hålla till i Ekenäs då?

Nja, där var jag 1975! Sedan blev man "helsvensk"! Fo 44 82 bat! :great:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...