Jump to content
IGNORERAD

Kärlek på beställning.


Stickan

Recommended Posts

Möt Sommai och en grupp företagsamma thailändskor när de försöker hitta en make till Sommais unga släkting Kaeh. På bilden Sommai. Foto: DR

Kärlek på beställning

Vad får 575 thailändska kvinnor att slå sig ner i en liten, dansk landsortskommun? Möt Sommai och en grupp företagsamma thailändskor när de försöker hitta en make till Sommais unga släkting Kaeh, som är i Danmark på ett tremånaders turistvisum.

Kärlek på beställning är en berättelse om starka och beslutsamma kvinnor som lämnat sitt hemland Thailand för att slå sig ner i en fiskeby i Danmark. Sommai var först och kom för 15 år sedan då hon lämnade sitt gamla liv som prostituerad i Pattaya. Nu är hon istället professionell "matchmaker" och ser sig som företagare.

När Sommais släkting Kaeh kommer från Bangkok till Köpenhamn har hon tre månader på sig att hitta en bra man innan visumet går ut. Kaeh börjar med att lära sig grundläggande danska fraser som "god natt", "god morgon" och "jag har huvudvärk". Genom en personlig annons hittar Sommai en lämplig kandidat till Kaeh. Kjeld är en respektabel ung dansk med ett vettigt jobb.

En film av Janus Metz.

Dansk dokumentär (Love On Delivery) från 2009.

Sändningstider: Kärlek på beställning

SVT2 Söndag 23 jan 2011 kl 20.00

SVT1 Måndag 24 jan 2011 kl 01.30

SVT2 Torsdag 27 jan 2011 kl 16.20

SVT2 Lördag 29 jan 2011 kl 13.30

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Neil

    4

  • Wangthong

    4

  • måne

    3

  • gnagarn1891

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest Siam-Nilsson

Undrar hur det är Sveige?

Jag har inte lusläst den svenska lagtexten,

men det är nog möjligt att det är fullt lagligt att både köpa och sälja kärlek,

till skillnad från sex som bara får säljas, men inte köpas, hmm . . .

Vad händer om man mot en avgift förmedlar en date och kvällen slutar mellan lakana?

Blir man åtalad för koppleri då?

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Svar: ja

Förmoligen så,

men får de pussas då?

Och hur hårt blir den intet ont anande förmedlaren straffad om det som i

Clintons fall även röks en "god" cigarr på nattkröken?

Då kanske det inte räcker med att man förvarar sig så här:

"I want you to listen to me.

I'm going to say this again: I did not have sexual relations with that woman, Miss Lewinsky".

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå SM...det är väll lilla mia och torsken som gamblar med lagen, men han som drar in stålarna ser vi ju inte, så om det är lagligt så har jag valt fel yrke :whistle:

Jodå SN...det är väll lilla mia och torsken som gamblar med lagen, men han som drar in stålarna ser vi ju inte, så om det är lagligt så har jag valt fel yrke :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Clintons fall även röks en "god" cigarr på nattkröken?

Tänk att få vara värlens mäktigaste man...

Kan kanske vara lite svårt att mingla i nana :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Den har sänts förut i SVT och är klart sevärd. En dokumentär utan moraliserande pekpinnar så det är förvånande att den faktiskt sänds i SVT. Skall bli spännande att se om inte det kommer lite moraliserande för- eller eftersnack från SVTs dokumentärredaktion. ;)

Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Den har sänts förut i SVT och är klart sevärd. En dokumentär utan moraliserande pekpinnar så det är förvånande att den faktiskt sänds i SVT. Skall bli spännande att se om inte det kommer lite moraliserande för- eller eftersnack från SVTs dokumentärredaktion. ;)

Siamkap

Slälv är jag mest nyfiken på TVs reaktion på denna typ av kärleksförmedling.

Tolkar han det som en omoralisk handel eller som en vänlig handling i syfte att hjälpa väninnor från Thailand?

Jag tycker dock att det verkar vara ett bra sätt att skapa fungerande kärleksrelationer,

även om det vid första anblicken kan vara lite udda konstelationer.

Jag vet många här i Sverige som också har träffat sin thaifru på detta vis,

och det har gått bra vad jag kan se. :friends:

SN

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en tidsfråga innan det kommer ett inägg där hon anklagas för koppleri. :crazy:

Tyyyssssssst tala inte om det för nån :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det var ju ett trevligt och roligt program tycker jag o frugan.

Men jösses vilken blyg o villrådig kvinna de försökte hjälpa att hitta en man.

Till slut löste det sig nog, trotts en "trög" start.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju ett trevligt och roligt program tycker jag o frugan.

Men jösses vilken blyg o villrådig kvinna de försökte hjälpa att hitta en man.

Till slut löste det sig nog, trotts en "trög" start.

SN

Kändes lite sorgligt med den där kvinnan som pratade med sin son på telefon . Måste vara fruktansvärt att vara utan sina barn på detta sättet . Den blyga kvinnan hade nog många intryck att smälta . Måste vara svårt när dom inte kunde kommunicera alls .

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar hur det är Sveige?

Jag har inte lusläst den svenska lagtexten,

men det är nog möjligt att det är fullt lagligt att både köpa och sälja kärlek,

till skillnad från sex som bara får säljas, men inte köpas, hmm . . .

Vad händer om man mot en avgift förmedlar en date och kvällen slutar mellan lakana?

Blir man åtalad för koppleri då?

Mvh

SN

Det blir nog en tolkningsfråga. Man får förmodligen utgå ifrån hur seriös verksamheten är. Får den ena parten som hamnar mellan lakanen betalt?

Det finns otaliga dejtingsajter på nätet vilka faktiskt oftast är seriösa. De tar en avgift från medlemmarna och det har nog hänt fler än en gång att första dejten slutat mellan lakanen.

De anses ändå inte hålla på med koppleri då de dejtande parterna inte får betalt (eller inte tvingas till det för den delen heller).

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju ett trevligt och roligt program tycker jag o frugan.

Men jösses vilken blyg o villrådig kvinna de försökte hjälpa att hitta en man.

Till slut löste det sig nog, trotts en "trög" start.

SN

Härligt program som var både roligt och lagom, instämmer jag och frugan.

Tycker ni kanske att han var för mycket på! :ironi:

Det var nog fler än moster och thaisläkten som fick puscha på.

Är nästan övertygad om att bästefar och bästemor fick hjälpa till och knuffa på sin kant. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt program som var både roligt och lagom, instämmer jag och frugan.

Tycker ni kanske att han var för mycket på! :ironi:

Det var nog fler än moster och thaisläkten som fick puscha på.

Är nästan övertygad om att bästefar och bästemor fick hjälpa till och knuffa på sin kant. :)

Menar du som i Potatishandlaren av Lars Molin? Där farsan bokstavligen stod och knuffade på.:dance1:

Ändrades av singh@
Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du som i Potatishandlaren av Lars Molin? Där farsan bokstavligen stod och knuffade på.:dance1:

Filmen döljde ju riktigt bra hur mycket hjälp som behövdes, så man vet aldrig riktigt hur det gick till! Men nog såg det ut som att de behövde all hjälp de kunde få. :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker också att det var en intressant dokumentär. Visar väl tydligt att för en del av thaitjejerna som gifter sig eller blir ihop med en farang så är det bara den ekonomiska biten som är intressant i början. Kan inte tolka kvinnornas agerande på något annat sätt även om en del av dem säkert är lyckliga.

De danska männen som är med är väl än mer intressanta. Av det som framkommer så lallar de med som halvidi*ter när det gäller snabba giftermål, sända pengar osv.

Det hela är förvisso en dokumentär så vem vet vad som lämnats utanför men jag kan ju inte påstå att bilden av män och deras thaidamer blir särskilt positiv för de svenskar som tittar. De som har stark thaianknytning inser ju att filmen endast tar upp en grupp indevider men för många tror jag filmen endast bekräftar folks fördomar.

Ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Lugn grabbar, det ordnar nog sig till slut i nästa avsnitt...om de sänder det förståss

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Kändes lite sorgligt med den där kvinnan som pratade med sin son på telefon . Måste vara fruktansvärt att vara utan sina barn på detta sättet . Den blyga kvinnan hade nog många intryck att smälta . Måste vara svårt när dom inte kunde kommunicera alls .

Jo jag kan hålla med dig om att det blev lite av en dramaturgisk snyftare

när de filmade när hon ringde upp sonen några gånger i Thailand.

Grabben verkade dock mer intresserad av att mamman skulle köpa cyklar till honom och kompisarna.

Sedan verkade han ha genomskådat mammans tidigare löften om att hon skulle hämta honom.

Jag fick också intrycket att hon i syfte att vara "snäll" hade narrats för grabben vid ett flertal tidigare tillfällen.

Hon lovade bl.a. grabben att hon nu kunde hämta honom, och sedan gick hon ut till sin man och frågade om det gick bra.

Lite omvänd kommunikationsordning som jag själv har drabbats av vid ett flertal tillfällen i Thailand.

Hoppas dock att grabben till slut kan få återförenas med mamman.

Det var också tråkigt att höra att en av damerna ofta hade blivit misshandlad av sin fd thaiman.

Han brukade visst sparka henne, slänga ölflaskor på henne och hälla kokande vatten på henne.

Antar att livet i danmark ter sig som rena paradiset i jämförelse med hennes liv Thailand.

Mvh

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker också att det var en intressant dokumentär. Visar väl tydligt att för en del av thaitjejerna som gifter sig eller blir ihop med en farang så är det bara den ekonomiska biten som är intressant i början. Kan inte tolka kvinnornas agerande på något annat sätt även om en del av dem säkert är lyckliga.

De danska männen som är med är väl än mer intressanta. Av det som framkommer så lallar de med som halvidi*ter när det gäller snabba giftermål, sända pengar osv.

Det hela är förvisso en dokumentär så vem vet vad som lämnats utanför men jag kan ju inte påstå att bilden av män och deras thaidamer blir särskilt positiv för de svenskar som tittar. De som har stark thaianknytning inser ju att filmen endast tar upp en grupp indevider men för många tror jag filmen endast bekräftar folks fördomar.

Ha det

Neil

Så värst smickrande för de danske männen var det inte. Tänkte inte egentligen på hur den blir mottagen i Sverige, men visst har du rätt. Vi blir naturligtvis betraktade utifrån hur de danska männen agerade. De fick ju med en del anspelningar på sex och Pattaya men i stort sett skötte de sig bra på den fronten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Tycker också att det var en intressant dokumentär. Visar väl tydligt att för en del av thaitjejerna som gifter sig eller blir ihop med en farang så är det bara den ekonomiska biten som är intressant i början. Kan inte tolka kvinnornas agerande på något annat sätt även om en del av dem säkert är lyckliga.

De danska männen som är med är väl än mer intressanta. Av det som framkommer så lallar de med som halvidi*ter när det gäller snabba giftermål, sända pengar osv.

Det hela är förvisso en dokumentär så vem vet vad som lämnats utanför men jag kan ju inte påstå att bilden av män och deras thaidamer blir särskilt positiv för de svenskar som tittar. De som har stark thaianknytning inser ju att filmen endast tar upp en grupp indevider men för många tror jag filmen endast bekräftar folks fördomar.

Ha det

Neil

De här damerna var ju enkla och till synes obildade lantisar

och de såg nog till att försöka göra ett så gott ekonomiskt

val som möjligt även när de i unga år sökte sig en thaiman.

Det skulle jag också gjort eftersom Thailand i stort

sett saknar ett socialt skyddsnät.

Så att damen i början sneglar på gubbens plånbok,

ja det drabbar inte bara faranger.

Frugan min reagerade med förvåning på thaidamernas utstyrsel på danshaket i Danmark.

Hon tyckte att många av dem hade på sig arbetskläderna från tiden i Pattaya.

Det såg väl inte så "städat ut" så att säga.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

De här damerna var ju enkla och till synes obildade lantisar

och de såg nog till att försöka göra ett så gott ekonomiskt

val som möjligt även när de i unga år sökte sig en thaiman.

Det skulle jag också gjort eftersom Thailand i stort

sett saknar ett socialt skyddsnät.

Så att damen i början sneglar på gubbens plånbok,

ja det drabbar inte bara faranger.

Frugan min reagerade med förvåning på thaidamernas utstyrsel på danshaket i Danmark.

Hon tyckte att många av dem hade på sig arbetskläderna från tiden i Pattaya.

Det såg väl inte så "städat ut" så att säga.

SN

Håller med men tycker ändå att det känns tämligen osmakligt med ett gäng thaikvinnor som pushar en nyanländ tjej att direkt flytta in hos en okänd dansk man och uppmanar henne att pussas, kramas osv. Helt uppenbart att tjejen känner sig osäker och obekväm, ändå pushar de vidare. Och eftersom tjejen ser en ekonomisk bättre framtid så går hon med på giftermål efter en ytterst kort tid. Förvånande att den danske mannen går med på att en okänd kvinna helt enkelt bara flyttar in samtidigt som de inte ens kan konversera. Hade det inte varit bättre att börja med en dejt på en trevlig resturang? Märkliga typer det finns.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med men tycker ändå att det känns tämligen osmakligt med ett gäng thaikvinnor som pushar en nyanländ tjej att direkt flytta in hos en okänd dansk man och uppmanar henne att pussas, kramas osv. Helt uppenbart att tjejen känner sig osäker och obekväm, ändå pushar de vidare. Och eftersom tjejen ser en ekonomisk bättre framtid så går hon med på giftermål efter en ytterst kort tid. Förvånande att den danske mannen går med på att en okänd kvinna helt enkelt bara flyttar in samtidigt som de inte ens kan konversera. Hade det inte varit bättre att börja med en dejt på en trevlig resturang? Märkliga typer det finns.

Neil

Neil är en romatiker förstår jag Untitled-1.gif

Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...