Jump to content
IGNORERAD

Canon EOS 550D vs Nikon D3100


Sixten_Dussin

Recommended Posts

Sixten_Dussin

Är på väg ner snart och anser att jag behöver samt har råd med en ny och bättre kamera då min pocket-Nikon fyller mer än 5 år.

Finns ju en del fotokunniga här. Budget cirka 5000kr. Synpunkter på om man ska köpa hemma eller i Bangkok.

Tips på köpställen i så fall. Annars kanske köpa objektiv i Thailand. Märken och värt att tänka på. Allt är välkommet.

Shooting Sixten

Jai-yen

Link to comment
Dela på andra sajter

Är budgeten 5000.- så är det D3100 och det hade de kanske varit ändå. En grymt kompetent kamera till de pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sixten_Dussin

Ok, tack. Om ett mindre tillägg hade varit väl investerat så ser jag inget hinder i det men du verkar ju ändå förespråka Nikon i det avseendet.

Jai-yen

Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall, titta på ett kitt ett annat optik än 18-55, ex finns det ed 18-105. Den ger ett något bättre omfång, alt ett kitt ett teleoptik. Det är optiken som gör systemkameran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Googla på Big Camera Thailand och kolla priserna

Kanske det är billigare i Sverige

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Malaeng Sabb

Köpte Nikon D3000 förra året och är jättenöjd förutom att jag måste byta objektiv från 18-55 till 55-200, skit jobbigt. Men när man väl har rätt objektiv på så är det bara och skjuta.. Så mao, försök och köpa kamera med ett bra objektiv är mitt tips.. Ser fram mot fina bilder här :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

på Pix-one i Fortune town i Bangkok är priserna just nu som följer

Nikon D3100 med 18-55 VR, 20700 THB

lägg till 55-200 ED VR, 30400 THB

Motsvarande paket med den föregående modellen, alltså Nikon D3000 kostar 14990 respektive 19600 THB

Canon EOS 550D med 18-55IS kit kostar 22500 THB

lägg till 55-250IS gluggen och betala 27900 THB

Canon EOS 550 med 18-135IS kostar 30600 THB

Man kan köpa Canon EOS 500 med 18-55 gluggen för 19200 THB och med 55-250 gluggen får man ge 24700 THB.

Priserna hittar du på www.pix-one.com

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nikon D90 är en mycket bra kamera och priserna har sjunkit rejält i Sverige, nu vet jag inte om de gjort det i Thailand med men de borde

ha närmat sig 5000 Skr i alla fall.

De största skillnaderna mellan D90 och D3100/D5100 är att D90 har en bättre sensor, samma som sitter i D300, inbyggd autofokusmotor i huset och toppdisplay

och fler autofokuspunkter. Nikons original batterigrepp passar och ger bättre ergonomi.

Vid köp av objektiv till D3000/D5000 måste man välja optik med autofokusmotor inbyggd för att få den fuktionen.

Mitt val är en D90 med 18-105 mm optik, jag kan använda mina gamla objektiv utan autofokus, men det är förstås mitt val.

Den som säger att någonting är omöjligt, ska inte avbryta den som håller på och försöker.

Link to comment
Dela på andra sajter

KIka på jämförelsepriser här http://www.fotofile.net/product_cate_one.php?lang=en

Big Camera brukar generellt vara snäppet dyrare.

Kolla in lite jämförelser på nätet.

http://www.pocket-lint.com/news/35054/nikon-d3100-vs-canon-550d

http://www.kamerabild.se/nyheter/blogg/nikon-d3100-matchar-canon-eos-550d-i-bildkvalitet-1.373752.html

http://digitalcamsreviews.com/2010/08/19/news-nikon-d3100-vs-canon-eos-550d-rebel-ti2/

Eller kanske en videojämföresle

Tycker 550 D verkar aningen mer kompetent men å andra sidan så har jag svårt att se hur man motiverar den relativt stora prisskillnaden. Men med Canonen kan du få ett betydligt mer prisvärt all-aroundobjektiv i tex. Canon EFS 18-135/3.5-5.6 IS http://www.fotofile.net/product.php?id=13987.

Maila tex. Fotofile och kolla vilket pris de kan ge dig på 550D och 18-135 respektive tex. 3100 med tex. AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR

Link to comment
Dela på andra sajter

Nikon D90-hus bör fås för ca 5.000 SEK. Modellen är på väg ut, ersätts av D7000. Gluggar kan du sedan köpa i Thailand.

Köpte själv huset på Expert under mellandagarna för 4.995 SEK.

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle välja Canon för att dom har riktigt bra och billiga(re) original objektiv sen när du har insett att kitobjektivet hör hemma i soptunnan vilket man gör väldigt fort. Själv blev det av en slump en Nikon D3000 på mediamarkt för 3000SEK, sen ett Tamron 17-50 /2.8 för 4000 SEK och nu ett Sigma 18-200 för 9500 Baht i Pantip så jag är ganska nöjd ändå. Nikons motsvarande originalobjektiv är inte att tänka för min del på pga priset vilket är lite tråkigt. Mvh Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Sixten_Dussin

Tack för värdefulla svar. Nu blev det impulsköp på tradera D3100 + AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR + SIGMA DG UV‏ för 4300kr.

Får väll ta ett besök på Pix-One och Pantip för eventuellt kompletterande objektiv. Märker en lekman stor skillnad på Sigmas märkbart billigare alternativ?

LOS 110405-110312 :beach::8::ele:

Jai-yen

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...