Jump to content
IGNORERAD

Låna till husköp i Thailand


magnus_se48

Recommended Posts

Hej, Jag och min Thailändska flickvän tänker köpa ett hus i Thailand. För att finansiera köpet behöver vi låna 1.3 million Baht i bank. Problemet är att vi dels inte är gifta och dels att min flickvän inte har jobb utan jag försörjer henne. Bankernas policy verkar vara att inte låna ut pengar i denna situation även om jag är villig att skriva under att jag ansvarar för betalning av ränta och amortering. Är det någon som lyckats låna i en liknande situation och kan tippsa om  hur det löstes och med vilken bank.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle låna i sweden :mdr: inga överraskningar :party:

Du kan vel inte tro att du kan dra thai & få jobb som täcker detta??

Men innan detta så skulle jag vilja veta med "Vem" det blir ju hon som står som ägare :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta hände 2004/05.

Vi gick till Kasikorn Bank och ansökte om lån till hus som kostade 1.050.000 THB.

Våran situation var den, att jag inte hade arbetstillstånd, så de ville se i princip alla papper ifrån Sverige. Inkomster, sparade pengar osv... Frugan hade endast en pizzeria som inkomstkälla. Vi var då gifta.

Totalt krävde de 6 månaders tillbakablick på vår ekonomi.

De sade att det skulle ta 45 dagar och kolla upp allt (detta togs med en halv tunna salt). Men faktum var att exakt 45 dagar efter bankbesöket så fick vi veta att vi blivit godkända låntagare.

Jag hade då, NON-Imm visum (förlängningen som man visar upp pengar för att få). En bra kredithistorik i Thailand, alltså pengar som kommer in på banken och pengar som går ut, detta regelbundet. De krävde då minst 30.000 THB per månad in på kontot i 6 månader.

Lånebeloppet var 950.000 THB och betalas 6.100 THB per månad i 15 år. Vad det är för ränta vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Quote

... Vad det är för ränta vet jag inte.

Känner igen din historia från TT, och räntan är sina modiga 1,97% per år.  :surprised:

I dagens situation, där Thailand ligger på 7-8% inflation, så blir det nog svårt att upprepa den bedriften.  :yes:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tycks vara mkt stökigare att ha att göra med Thaibanker än det är med svensk bank. Jag o min ThaiDolly konsulterade några

banker i Bangkok. Regler som tycks gälla är det som Surin skriver om här ovan. Thailady måste visa upp skaplig månadsinkomst (30 ooo ) i 6 månader.(bankbok). Eller alternativt någon rik syster som kan vara borgenär. vi hade både och.

Men för vår del räckte inga 45 dagars väntan på  besked om lånlöfte, ( jäsp)  så efter 60 dagar, skippade vi segbankerna i Thailand, ringde ICA banken I Sverige, och de  fixade fram 350 tusen KR, till hygglig ränta, inom en vecka. Vi Cashade huset och flyttade in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är garanterat stökigare med Thailändska banker än Svenska för svenskar som bor i Sverige dvs.

Jag hade när vi skulle ta lånet bott i Thailand i ca 4 år när vi ansökte, så ett lån på en Svensk bank var inte att tala om. :rules:

Det hjälper om man känner någon på banken i Thailand som kan "tycka till" om huruvida ett lån skall beviljas.

En liten bi-sak ang. vårt lån var att hon som sålde huset till oss, var bundis med bank-tjänstekvinnan som hade hand om vårt ärende.

Hon fick säkert lite påtryckningar ifrån sin kompis, som verkligen vill sälja sitt hus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...