Jump to content
IGNORERAD

Nikotinslav...


stjp8729

Recommended Posts

Hehe, ja det vore ju ett lämpligt tillfälle att sluta ;)

Nej, känner mig icke redo för det steget. Som många skrivit, man måste verkligen vilja det själv. Nog för att fru Chang skulle uppskatta om jag slutade röka, men det är tyvärr inte tillräcklig motivation.

Herr Chang har talat.

Så vad skulle vara tillräcklig motivation för dig ?

Pappa slutade efter 36 års rökning tvärt efter ett läkarbesök där han fick klart för sig att slutade han inte NU kommer han inte överleva ett år till

Det gav honom ytterligare 20 år i livet !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    9

  • Herr Chang

    5

  • GammalDansken

    5

  • måne

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

GammalDansken

Så vad skulle vara tillräcklig motivation för dig ?

Pappa slutade efter 36 års rökning tvärt efter ett läkarbesök där han fick klart för sig att slutade han inte NU kommer han inte överleva ett år till

Det gav honom ytterligare 20 år i livet !

Är nog individuellt vad som ger tillräcklig motivation.

Enligt min erfarenhet så räcker det aldrig att andra vill det.

Det egna välbefinnande (eller snarare avsaknad av samma) avgjorde saken för mig.

Kostnaderna har aldrig spelat roll. Om tobaken blev dyr fick man dra in på maten.

Men vem vet, kanske just det ekonomiska incitamentet väger tyngre för Herr Chang

än frugans drömmar om ett samliv utan tobaksrökens alla förbannelser :-)

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Är nog individuellt vad som ger tillräcklig motivation.

Enligt min erfarenhet så räcker det aldrig att andra vill det.

Det egna välbefinnande (eller snarare avsaknad av samma) avgjorde saken för mig.

Kostnaderna har aldrig spelat roll. Om tobaken blev dyr fick man dra in på maten.

Men vem vet, kanske just det ekonomiska incitamentet väger tyngre för Herr Chang

än frugans drömmar om ett samliv utan tobaksrökens alla förbannelser :-)

Jo det är helt rätt:

HC: Räkna igenom hur mycket du lägger på röka per år och se hur mycket resa till Thailand det motsvarar ! :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

När folk började dö runt en och pappa fick gancer var min motivation utöver många halvhjärtade försök att sluta innan bra.

Förstår att det kan vara svårt att motivera sig och ett plötsligt nyårslöfte kommer man inte långt med.

Grundligt genomtänk beslut krävs och helst inom tidsperskektiv så man hinner fatta att nu är det allvar.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är helt rätt:

HC: Räkna igenom hur mycket du lägger på röka per år och se hur mycket resa till Thailand det motsvarar ! :whistle:

Herr Chang är ekonomiskt oberoende så pengar är inte en bidragande orsak till att han inte slutar röka(det smakar ju så förbannat bra)Men visst,det är syndapengar som går upp i rök(många thairesor blir det)Önskar själv att jag fick den motivationen att jag kunde sluta med både snus och röka och kröka(f-n vilket tråkigt liv jag skulle få)Om inte annat så för min omgivning.Mvh Måne som ska gå och ta ett bloss nu :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang är ekonomiskt oberoende så pengar är inte en bidragande orsak till att han inte slutar röka(det smakar ju så förbannat bra)Men visst,det är syndapengar som går upp i rök(många thairesor blir det)Önskar själv att jag fick den motivationen att jag kunde sluta med både snus och röka och kröka(f-n vilket tråkigt liv jag skulle få)Om inte annat så för min omgivning.Mvh Måne som ska gå och ta ett bloss nu :crazy:

Du är ett hopplöst fall ! :giggle:

ha en bra nyår !!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej utan riktig motivation så går det inte annat än om man råkar befinna sig nånstans vars man inte kan få tag på snus under ett par månader, men då är risken stor att man börjar igen när man väl får chansen.

Själv så slutade jag i Thailand, men det var inte förrän på arlanda som jag verkligen bestämde mig, kommer ihåg att jag gick in 4ggr på 2 olika affärer och bara kollade på snuset, var väldigt svårt att låta bli.

Nu har det gått 6 veckor och ett par dagar, under den tiden har jag tagit 3st snusar, varje gång har det hänt i fyllan, har däremot inte rökt nånting, förut har jag feströkt rätt så ofta.

Jag började när jag var 12-13, nu är jag 25, har väl snittat 3 dosor lös i veckan sen 7an.

Det finns flera anledningar till att jag ville sluta, både ekonomiska och estetiska, men det som verkligen fick mig att sluta var att jag ville må bättre och jag märkte redan andra veckan att jag började bli piggare.

Lite mage har man väl fått, men nu har jag börjat på ett nytt projekt, att dra ner på sockret, inte allt socker dock, tänker mest på godis och läsk, dvs onödigt socker. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom att snusa eller tugga tobak är 98% hälsosammare än att röka tobak, så kan jag bara rekommendera alla rökare att skifta sitt nikotinbehov till tex snus, jag antar att nikotintugg går lika bra.

Gott Nytt År!

"Smokeless Tobacco Is A Lifesaver. This message of hope for millions of smokers is based on three facts. First, smokeless tobacco use is 98 percent safer than cigarette smoking."

http://www.acsh.org/healthissues/newsid.744/healthissue_detail.asp

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har rökt sedan jag var 13 och har alldrig varit motiverad för att sluta,

har gjort några halvhjärtade forsök men utan att egentligen villa, förän

i augusti så bestämde jag att nu slutar jag, av den enkla anledningen

att om möjligt leva några år längre.

Nu har jag inte rökt något sen dess och kommer ej hellre att göra

det.

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har rökt sedan jag var 13 och har alldrig varit motiverad för att sluta,

har gjort några halvhjärtade forsök men utan att egentligen villa, förän

i augusti så bestämde jag att nu slutar jag, av den enkla anledningen

att om möjligt leva några år längre.

Nu har jag inte rökt något sen dess och kommer ej hellre att göra

det.

mvh

Starkt jobbat !

Och du har ju ytterligare en fin liten anledning att inte börja igen nu i huset ! :great:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Och du har ju ytterligare en fin liten anledning att inte börja igen nu i huset ! :great:

Ja i ärlighetens namn så är det en motivationsfaktor god som någon,

att se till at han får alla förutsättningar till att leva ett lyckosamt liv.

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

slutade röka 93 hade då rökt sedan jag var 15 år, i 23 år. en dag tänkte jag... vad faan håller jag på med. gick till soptunnan slängde ett nytt paket prince och tändare. Inte rökt sedan dess 17 år . Jag tar varje dag utan rökning som en vinst

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har slutaT så många ggr førr men snart e det sista gången,før snart e det sista røken før 2011 ska va røkfri ...

Hoggarn som gillar maten på kalimera på linnegatan i gbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

jag började röka som 12-åring, 1961 tog jag mitt första bloss. De flesta här vet att jag är nykter alkoholist och blev nykter genom AA. När jag kände att nu får det vara nog med rökningen hösten 1995 så tog jag hjälp av AA´s 12 Steg och satte in tobak där istället för alkohol. Det fungerade för mig. Som någon påpekade så är det bar du som kan ta beslutet att sluta röka. Varje morgon säger jag till mig själv. "I dag ska jag inte röka", det har hållt mig rökfri i drygt 15 år nu, snusat har jag aldrig gjort, tyckte det var äckligt de få gånger jag försökte.

Jag har idag fått ett bättre liv, slipper dessa slemhostningar idag, sover hyfsat normalt, får kvinnor idag fast jag är nykter och rökfri, kanske beror på att jag luktar gott utan fyllrapar och rökluktande kläder och hår.

Så gjorde jag.

GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA ÖNSKAR

:drinks: GUBBEN :drinks:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdatering...

Jag har slängt 10 Baht till gråsuggorna.. :( Det funkar inte.. Stillar sig inte nikotinbegäret, så går och lägger mig istället..

Kanske lika bra det, tar mig en Leo istället.. Osammanhängade javisst.. Men det Nyårsafton..

Gott Nytt År!

:wai:

Lycka till stjp.

Rökte själv mellan 19 år och 29 år. Tyckte då att det fick vara nog. Började snusa året därpå, slutade efter drygt ett år. Det var dubbelt så svårt som att sluta röka! Med det gick. Jag instämmer helt med de som skriver att det gäller att bestämma sig. Om man verkligen vill så...

Med facit i hand, är nu 60 år, då man läser, hör och ser allt elände som rökning ställer till med är jag evinnerligt glad att jag slutade.

Cigarettrök luktar pyton, men än idag går jag undan om någon tänder en välskött pipa med McBarens.det luktar fortfarande efter 30 år gott.

Samma med Generalsnus, jag tycker fortfarande (för alltid) att det luktar gott ur en dosa, men en snusare i min ålder luktar sur gubbe. Tur att man slutade.

Kom ihåg:

Kritiska dagar med rökslutet är 3 dagar, 3 veckor, 3 månader. Klarar man dom så...;-)

/Sarne.

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit varit nikontinfri i 21 timmar nu...

Hjärtat bultar och det gör ont i kroppen...

MEN... ont krut förgås inte så lätt...

Imorgon kanske det blir mer frid i sinnet...

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nå?

Hur har det gått för er som gav nyårslöften?

Bara nyfiken.

Den här boken fick mig att sluta tvärt. Rekommenderas.

Slutade dagen innan nyårsafton (cold turkey), var ganska motiverad att sluta men läste även jag den boken och den gjorde mig inte mindre motiverad.

Inte rört nån nikotin sedan dess, och har inget sug heller :great:

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Herr Chang

Slutade röga i maj 1995.men visst.det kräver sin man juh :whistle:

Ja, det gör det... jag är själv ej kapabel.

Till fru Changs förtvivlan.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Cigaretterna går att hålla igen på men snuset är värre :huh:

Ändrades av jlh66
Link to comment
Dela på andra sajter

Nå?

Hur har det gått för er som gav nyårslöften?

Bara nyfiken.

Den här boken fick mig att sluta tvärt. Rekommenderas.

Klickade på din länk och eftersom alla som kommenterat där nästan lät nyfrälsta så blir man ju rätt nyfiken.

Vad var hemligheten till att boken fungerade för dig,handlade den mest om skadeverkningen vid rökning eller hade den system för att sluta?

Vänder den sig bara till rökare eller skulle den funka lika bra för oss snusare?

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...