Jump to content
IGNORERAD

Köpa boende i Thailand


hayes

Recommended Posts

Hej

Funderar på att skaffa ett boende i thai.

Är dock jävligt okunnig gällande lånevillkor m.m.

Status för oss är följande:

Hon - Snart i sverige med ut. Inget jobb eller nån ekonomi i Thailand att räkna med

Han - Hyfsad ekonomi men utan större kapital att satsa mer än runt 10% av 5-7.000.000 baht

Så vad är bästa väg att gå? (om det nu finns nån väg utan 100% payment) Vad jag förstår så kommer inte hon få nåt lån på thaibank pga att hon inte har nåt jobb kvar i Thailand/inga större siffror på kontot?

Är lån för mig i swe utan säkerhet enda sättet? Eller finns det nån svensk bank som lånar till fastighet i Thailand? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Att låna i Thailand förutsätter bra bankkontakter eller löpande inkomster, sä där hittar ni ingen hjälp.

Att låna med ett hus utomlands som säkerhet i Sverige är omöjligt, så där hittar ni heller ingen hjälp.

Att låna utan säkerhet i Sverige går ju bra ibland, om man har fast jobb och skött sig tidigare, men räntan blir hög.

Mitt råd i all välmening är att avstå detta bygge, att låna upp 90% av byggkostnade för ett hus i Thailand är att be om problem.

Det kan vara trevligt att ha ett hus i Thailand, men då skall du äga huset, ha råd att bli av med huset, samt inte dra på dig stora löpande kostnader.

Så med sparade pengar så är det ok att köpa, men med lånade pengar, och i detta fal i ditt namn, tja inte någon lysande ide.

Huset i din frus namn och lånet i ditt blir ju hur det kommer att se ut, ja med utgångspunkt från detta så kan ju var och en dra sin egen slutsats.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Kloka ord från Vaxet.

De vanliga Blanco-lånen som finns brukar väl vara på max ca. 400,000 kr väl? Och då med en ränta på säkert ca 5% just nu, vilken ser ut att höjas de närmaste månaderna. När Riksbanken just har uttalat ambitionen att höja reporäntan är kanske inte bästa tiden att sitta på ett Blanco-lån om man säger så. Sen behövs väl traditionellt en borgenär också.

Om det är som så att både du och damen är bestämda över att börja investera i något kanske ett alternativ kan vara att planera mer långsiktigt för framtiden. Dvs bygga själva men i maklig takt. Hyra bostad och känna er fram till en lämplig plats eller område. Använda de pengar du har i kontanta medel till att så småningom köpa en bit land där ett framtida hus kan stå och byggandet kan starta när resten av pengarna jobbats ihop.

Men, med tanke på hur billigt det är att hyra hus eller lägenhet runt om i Thailand skulle jag personligen inte sätta mig i en situation där räntekostnaden blir så hög pga mkt dåliga lånevillkor. Jag brukar försöka tänka på vad jag kan göra för räntekostnaden istället - blir i ditt fall kanske en eller två extra resor till Thailand per år istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sattsa inte mer än det du har råd att förlora, ett enkelt ordspråk jag använder vid mina invensteringar i Thailand.

Som vaxet skriver låna till något man inte äger låter väl inte förnuftigt.

Vänta tills hon har jobb/ekonomi om ni ska låna.

Mvh&Lycka till

Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående helt o hållet.

Varför köpa hus i denna prisklass, om man inte har dom stålarna. Köp ett radhus för dom pengar du har råd att förlora, som någon skrev.

Är din lady inte nöjd med detta, så har du valt FEL Lady, och sparka henne medan du har några stålar alls.

Livet i Thailand är många ggr. underbart, men kan skifta fort.

Håller med föregående helt o hållet.

Varför köpa hus i denna prisklass, om man inte har dom stålarna. Köp ett radhus för dom pengar du har råd att förlora, som någon skrev.

Är din lady inte nöjd med detta, så har du valt FEL Lady, och sparka henne medan du har några stålar alls.

Livet i Thailand är många ggr. underbart, men kan skifta fort.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju mer man äger här ju mer problem har man.

Gött o ha sin bil, motobike o hus men det rullar mer stålar än man trodde det skulle göra

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska ni bo heltid i Thailand?

Annars är det väl bättre att hyra boende de gånger ni är där.

Kan kanske vara lite jobbigt att inte kunna ha sina grejer kvar, men det måste väl finnas

någon typ av lagerplats man kan hyra för sina "lådor".

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Och .till nån som svarade nåt ang min flickvän så ja hon är mer än nöjd utan ett hus.

Det är jag som skulle tycka det vore kul med ett eget hus i dom trakterna jag tränar när jag är där.

Och skulle även hyra ut till andra tränande/turister/vänner/släkt när vi själva inte är där.

Det vara bara en tanke som slog mig för ett tag sen och var nyfiken på hur det funkade med lån osv.

Och har får man ofta vettiga svar! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att köpa hus är väl ingen bra ide om man inte bor här större delen eller halva året men att köpa mark verkar vara en god ide.

Thailand har i mitt tycke över priser på mark i allmänhet men med tanke på att regeringen har gått de mindre välbeställda till mötes med lön höjningar nästa år med ett genomsnitt på 30% så kommer köp kraften hos människor här bli enorm.

Vilket bettyder att jag tror vi kommer få se priser på mark gå skyhögt i slutet av nästa år.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

När det gäller hyra av boende, finns det någon bra site där man kan hitta boende för, säg, 1-3 månader i stöten.

Lite varstans i Thailand, både norr runt Chiang Mai och i södern längs stränderna.

Ibland kan vi bo hos släkt o vänner men det känns bättre att inte vara i vägen.

Hotellkostnaderna, även om vi bor enkelt, är ju uppe i 10000 efter en vecka

och då ingår inget annat än AC, varmt och kallt vatten.

Det borde gå att hyra billigare kan man tycka.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns sajter men bäst är att fixa det på plats.eller genom kontakter.

Som du säger så får man ett slott för 10000/veckan, speciellt utanför turistorterna..men då pratar vi månadspris..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bokat någon gång genom internet kortare tid och finner det meningslöst då man får mycket bättre pris på plats vid långtidsboende och ser verkligheten direkt om boendet passar en!

En gång betalade jag dock två veckor för 4000b på plats i Lamai med hygglig standard ( standard är relativt)men kärringen gillade inte alla barer så vi fick åka efter en vecka.

Jag fick ju inte ens besöka en bar utan kärringen?

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...