Jump to content
IGNORERAD

Mark utanför Ubon ratchatani


wingcommander0

Recommended Posts

wingcommander0

Har för en tid sen köpt ca 1 rai mark ca 20km öster om Ubon ratchatani för 100 000 bath. saken är den att marken ligger nära flickvännens släktingar och det är en liten thaiby med i princip endast en liten byaffär visserligen nära storstan. Jag har fått många varningar om att bygga i thaiby tänkte bara höra vad ni på forumet säger om detta.

För att rensa tomten och fylla den för att förbereda för husbygget skall enligt flickvännen kosta 35000 bath och skötas av hennes släktingar som byggt hus i byn tidigare.

redan där börjar man bli lite misstänksam om detta sköts seriöst.

skall man helt nonchalera hennes släktingars hjälp och anlita ett etablerat företag med risk att bli ovän med halva släkten och betala ett helt annat pris

min tanke är att det är att jag ska stanna i Thailand halva året över vintern och att det är bättre att försöka hitta ett ställe inne i staden ubon ratchatani och hålla släkten lite på avstånd och bo där på prov först och trivs man med livet så kan man eventuellt börja med ett husbygge på marken vid ett senare tillfälle. Själv är jag 48år och har ett par år kvar till pensionen och håller på att försöka bygga upp ett sparkapital för eventuell framtida flytt till Thailand.

Ubon Ini

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för en tid sen köpt ca 1 rai mark ca 20km öster om Ubon ratchatani för 100 000 bath. saken är den att marken ligger nära flickvännens släktingar och det är en liten thaiby med i princip endast en liten byaffär visserligen nära storstan. Jag har fått många varningar om att bygga i thaiby tänkte bara höra vad ni på forumet säger om detta.

För att rensa tomten och fylla den för att förbereda för husbygget skall enligt flickvännen kosta 35000 bath och skötas av hennes släktingar som byggt hus i byn tidigare.

redan där börjar man bli lite misstänksam om detta sköts seriöst.

skall man helt nonchalera hennes släktingars hjälp och anlita ett etablerat företag med risk att bli ovän med halva släkten och betala ett helt annat pris

min tanke är att det är att jag ska stanna i Thailand halva året över vintern och att det är bättre att försöka hitta ett ställe inne i staden ubon ratchatani och hålla släkten lite på avstånd och bo där på prov först och trivs man med livet så kan man eventuellt börja med ett husbygge på marken vid ett senare tillfälle. Själv är jag 48år och har ett par år kvar till pensionen och håller på att försöka bygga upp ett sparkapital för eventuell framtida flytt till Thailand.

Jag tror att du kan hitta det mesta av dina frågor ang husbygge mm under denna flik

http://www.maipenrai.se/forum/f/26-fastigheter-i-Thailand/

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag tror att du kan hitta det mesta av dina frågor ang husbygge mm under denna flik

http://www.maipenrai.se/forum/f/26-fastigheter-i-Thailand/

Ett är att hitta byggare och hustyper - det är säkert hur lätt (och roligt) som helst.

Problemställningen med släktens arbetsinsats eller inte är däremot mycket knivigare, och det är svårt att ge

förnuftiga råd när man inte är bekant med vare sig individerna i den eller förhållandet dom emellan.

Om fördelar och nackdelar av att bo nära släkten har det härstädes dividerats om förut

men om det skiter sig er emellan utifall att du anlitar en extern byggare lär ju alternativet

att bo så långt därifrån som möjligt vara det mest säkra :-)

Som UC skulle sagt så är det krasst sett släkten som äger egendomen så kanske det är bra att hålla sig väl med dom.

De kommer antagligen bo där om någon av er går bort :-)

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Har för en tid sen köpt ca 1 rai mark ca 20km öster om Ubon ratchatani för 100 000 bath. saken är den att marken ligger nära flickvännens släktingar och det är en liten thaiby med i princip endast en liten byaffär visserligen nära storstan. Jag har fått många varningar om att bygga i thaiby tänkte bara höra vad ni på forumet säger om detta.

För att rensa tomten och fylla den för att förbereda för husbygget skall enligt flickvännen kosta 35000 bath och skötas av hennes släktingar som byggt hus i byn tidigare.

redan där börjar man bli lite misstänksam om detta sköts seriöst.

skall man helt nonchalera hennes släktingars hjälp och anlita ett etablerat företag med risk att bli ovän med halva släkten och betala ett helt annat pris

min tanke är att det är att jag ska stanna i Thailand halva året över vintern och att det är bättre att försöka hitta ett ställe inne i staden ubon ratchatani och hålla släkten lite på avstånd och bo där på prov först och trivs man med livet så kan man eventuellt börja med ett husbygge på marken vid ett senare tillfälle. Själv är jag 48år och har ett par år kvar till pensionen och håller på att försöka bygga upp ett sparkapital för eventuell framtida flytt till Thailand.

Minimilönen är 198 baht per dag , men släktingarna jobbar kanske billigare??

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta in anbud från icke släktingar och ta beslut därefter. Vill de göra jobbet för samma pengar så - why not? Men ge inga utfästelser för framtida jobb. Fylla upp en tomt kan nästan vem som helst - men en maskin behövs så marken sätter sig lite grand iaf. Därefter behövs åtminstone en regnperiod för att fyllet skall sätta sig någorlunda. Förr hade man tålamod och framförhållning och kunde invänta hela 3 regnperioder innan man ansåg det satt sig ordentligt.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hej Wingcomander

Stödjer din tanke att gå långsamt fram och testa lite genom att hyra något en bit från familjen först.

Skulle definitivt ge dem test-uppdraget att rensa och fylla upp tomten.

Det handlar ju om mindre än 10.000 kr.

35.000 baht för att rensa o fylla upp en rai verkar rimligt.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

På våran tomt så rensade släkten gratis( blev ju en massa ved).

Fyllnadsmassorna blev dock lite fel.

Tjejens storebror kände någon som kunde fixa det billigt så 100 lass beställdes.

Det var dock så små att marken höjdes till knapp knähöjd.

Visserligen bad jag ett yta som 100x100 meter med tanke på att fylla extra på själva husgrunden när tiden lider men lite högre hade jag tänkt,

Killen som skötte det hela visade sig vara någon som man inte bråkar med och han skötte sina affärer från fängelset.

Som tur är så var jag förberedd att det inte skulle bli så bra då priset bara var några svenska tusenlappar :whistle:

Tjejens farsa har ett pris på 50 större lass nu billigt :drinks:

Det är visst vatten upp till låren just nu under tjejens föraldrarhus söder om Nakhon Si Thammarat.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...