Jump to content
IGNORERAD

Årets Julskinka och annat inför julen


C-dude

Recommended Posts

Våran egen har jag inte börjat med en, men det står en bit Scan piggham på ca 3kilo i kylen som skall få ett uppkok och sedan sjudas i ca 3 timmar i morgon.

Den "Ser" fin ut när den ligger där i sin plastförpackning, fint rundad, mkt svål är det på den vilket lovar bra. Jag vill ju ha den me mycket fett på, den blir liksom godare då.

Jag var förbi 4st affärer innan jag hittade den :av-109998: Skam den som ger sig.

Fixade Hemmagjord Stark senap ( colemans senapspulver, ättika, socker och honung) för 4 dagar sedan. Den e liksom väldigt len och söt till en början innan det kickar till i gomen.

I dag fick jag utav en entrepenör en massa mat, blandannat en färdigkokt skinka från ICA. Nåja, den är nu griljerad och tanken är att farsan ska få den.

Provsmakningen/smakningarna är avklarade. Faktiskt väldigt god för att vara färdigkokt. Farsan blir nog glad.

Jansons frestelse fick jag av syrran härom dagen, MUMS. Hon gör den så förbenat god.

Skinkan, janson och senapen följer med mig o frugan till Norge på torsdag. Hoppas nu att norska smaklökar inte säger fyfaen för en del av ett svenskt julbord.

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att det fans rökta "julskinkor" klara för griljering.någon som har testat?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att det fans rökta "julskinkor" klara för griljering.någon som har testat?

Åt det för många år sen, mycket gott tyckte jag. :great:

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Var handlas julmat i Bangkok eller Pattaya Lutfisk skinka Janssons Inlagd sill och det mesta till julen

Offe

Ps :clapping: Ska spara svaren tills jag kan vara i LOS en jul Ds

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Enis :wai::great::clapping:

Ett gott skratt förlänger julen. :)

Måste skaffa grejor för att "fira julen". :rotfl:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, nu är det även dags att luta fisken och tänk på att vinkeln inte bör överstiga 90 grader.

Ograderade Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

En 3-kilos Pigham skinka ligger i grytan på spisen just nu :dance:

Väntar ivrigt på att den blir klar ikväll för en provsmakning :drinks:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Då var den inne i ugnen ! lite kuriosa? jo jag råkade ha sönder ugnsformen så jag letade efter mina stekpåsar hittade inte dom men hittade min försvunna stekpanna och en brun änka ? (vet inte vad dom heter stor som en tioöring och brun beige kropp samma form som svarta änkan dvs en klotspindel) det syns dåligt bilden suddig men det är en läskig liten spindel som jag hittade i en kartong den får bo kvar där så kansken den äter upp nåt annat litet äckligt kryp :)

Öhhm jag glömde ju nämna jag fick improvisera lite slog in skinkan med nät och allt i aluminiumfolie och la den i en aluminiumfolieinslagen djup ugnsplåt.

post-5399-0-76076200-1293203207_thumb.jp

post-5399-0-33524400-1293203222_thumb.jp

post-5399-0-76076200-1293203207_thumb.jp

post-5399-0-33524400-1293203222_thumb.jp

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, nu är det även dags att luta fisken och tänk på att vinkeln inte bör överstiga 90 grader.

Ograderade Arne

När man intager julsnapsen bör vinkeln på armen vara exakt 90 grader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Våran egen har jag inte börjat med en, men det står en bit Scan piggham på ca 3kilo i kylen som skall få ett uppkok och sedan sjudas i ca 3 timmar i morgon.

Den "Ser" fin ut när den ligger där i sin plastförpackning, fint rundad, mkt svål är det på den vilket lovar bra. Jag vill ju ha den me mycket fett på, den blir liksom godare då.Jag var förbi 4st affärer innan jag hittade den :av-109998: Skam den som ger sig.

Fixade Hemmagjord Stark senap ( colemans senapspulver, ättika, socker och honung) för 4 dagar sedan. Den e liksom väldigt len och söt till en början innan det kickar till i gomen.

I dag fick jag utav en entrepenör en massa mat, blandannat en färdigkokt skinka från ICA. Nåja, den är nu griljerad och tanken är att farsan ska få den.

Provsmakningen/smakningarna är avklarade. Faktiskt väldigt god för att vara färdigkokt. Farsan blir nog glad.

Jansons frestelse fick jag av syrran härom dagen, MUMS. Hon gör den så förbenat god.

Skinkan, janson och senapen följer med mig o frugan till Norge på torsdag. Hoppas nu att norska smaklökar inte säger fyfaen för en del av ett svenskt julbord.

C;D

Jag har en Vildsvinsskinka som ligger på upptining, har tänkt att göra en vild julskinka av den.

Så imorron ska jag ut och köpa en vanlig skinka m. mkt. svål å sno svålen av den och montera på den på vildsvinsröven när jag kokar den...

Återkommer med resultat...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man intager julsnapsen bör vinkeln på armen vara exakt 90 grader.

Rätt förvisso, men det är även beroende på andelen finkel i starkvarorna

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Sådärja ut i närmsta snödriva så svalnar den fort (börjar bli hungrig). Nån som har ett recept på äppllemos ? Äh.. hur svår kan de va? apple och lite socker ? barra att riva och koka?

post-5399-0-50267200-1293213007_thumb.jp

post-5399-0-50267200-1293213007_thumb.jp

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Vildsvinsskinka som ligger på upptining, har tänkt att göra en vild julskinka av den.

Så imorron ska jag ut och köpa en vanlig skinka m. mkt. svål å sno svålen av den och montera på den på vildsvinsröven när jag kokar den...

Återkommer med resultat...

Ja prova måste man , påhittigheten har inga gränser go on

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...