Jump to content
IGNORERAD

Hjälp - Inskrivning vs Registrering


Magrood

Recommended Posts

Hej

Jag undrar om vad det är för skillnad mellan:

Inskrivning vs Registrering

Registrering vs Register

---

Tack på förhand

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Inskrivning och registrering är nog samma sak. Inskrivning brukar man använda då man t.ex. börjar i skolan, ska göra lumpen och liknande. Registrering gör man när man t.ex. öppnar ett nytt konto på något skumt forum, när man anmäler sej på en mailinglista för nyhetr och liknande. Same same, but different. Bara en nyansskillnad.

Registrering gör man i ett register, dvs. registret (ett register) är den databas där du registrerar dina uppgifter.

Sen kan ju i och för sej ett register beskriva till exempel en kolloratursoprans röstomfång, knappsatsen på ett dragspel och en del annat, men det är nog överkurs.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Inskrivning och registrering är nog samma sak. Inskrivning brukar man använda då man t.ex. börjar i skolan, ska göra lumpen och liknande. Registrering gör man när man t.ex. öppnar ett nytt konto på något skumt forum, när man anmäler sej på en mailinglista för nyhetr och liknande. Same same, but different. Bara en nyansskillnad.

Registrering gör man i ett register, dvs. registret (ett register) är den databas där du registrerar dina uppgifter.

Sen kan ju i och för sej ett register beskriva till exempel en kolloratursoprans röstomfång, knappsatsen på ett dragspel och en del annat, men det är nog överkurs.

Tack Matte

Det låter som Inskrivning har med myndigheter att göra. Eller bara hos myndigheter.

Men registrering kan vara både och - både hos myndigheter och på internetforum???

Din sista delen är överkurs som du sa - så då vet jag vad som väntar mig när jag är färdig med grunden...  :lol:

Mvh

Magrood

Ps. Är ditt nick Matte som matematik eller som Matte och Husse? Bara nyfiken na ka.  :he:

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Mera som Matte som kortis för Mats, då. Fast jag brukar kalla min arbetsgivare för Husse med tanke på att alla hundar ju borde ha en sån, så du kan välja själv.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Mera som Matte som kortis för Mats, då. Fast jag brukar kalla min arbetsgivare för Husse med tanke på att alla hundar ju borde ha en sån, så du kan välja själv.

Det här med svensk kortis/smeknamn - fattar jag inte.  :lol:

Rolf blir Roffe

Lars blir Lasse

Mats blir Matte...

:surprised:

I Thailand är smeknamnet kortare än det riktiga namnet typ:

Magrood - Grood är man för lat blir det bara Good (thai med RRRR)

Bergamot - kan bli Berg/Bög...

Fatima - kan bli bara Fa eller Ma

Jag har en kompis som heter Chompoonuch. Hennes smeknamn är Chom.

Men tyvärr så var det 2 klasskamrater som redan hette Chom respektive Nuch.

Så hon var tvungen att välja Poo som smeknamn på universitetet... :-)

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är svenska språket kul Magrood, jag är döpt till Nils men kallas för Nisse, Jan blir oftast Janne. Jag förstår själv inte hur ett ord som får mer bokstäver kan kallas för förkortning.  :crazy: Karl blir Kalle.  :surprised:

  :D gubben  :D

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Magrood

Inskrivning är när du ska börja nåt typ skola, då skriver du in dig.

Men det behöver inte vara myndighet, det finns privata skolor samt så finns det bilskolor men oftast används ordet till myndighet.

Militär,fängelse,skola med mera.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

gubben

det har inte med stavningen att göra utan det tar längre tid att säga karl än att säga kalle.

mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Magrood

Inskrivning är när du börjat nåt typ skola, då skriver du in dig.

Men det behöver inte vara myndighet, det finns privata skolor samt så finns det bilskolor men oftast används ordet till myndighet.

Militär,fängelse,skola med mera.

Mvh

Nerike

Tackar... :wai:

---

Gubben skrev:

Jag förstår själv inte hur ett ord som får mer bokstäver kan kallas för förkortning.

Ja, det var uppmuntrande att höra...   :mdr:

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog vilja tolka det så att man vid en inskrivning är fysiskt närvarande, man blir kallad till en sådan. En registrering däremot behöver man inte delta på utan kan utföra via datorn eller genom att fylla i en blankett mm.

Att ett namn som Nils blir Nisse och Jan blir Janne för oss svenskar är för att vi tycker det är enklast att säga ett namn med 2 vokaler i. En vokal är för lite medan tre är för många.

För oss upplevs thailändska smeknamn med endast en vokal och dessutom helt utan konsonant som väldigt knepiga.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag skulle nog vilja tolka det så att man vid en inskrivning är fysiskt närvarande, man blir kallad till en sådan. En registrering däremot behöver man inte delta på utan kan utföra via datorn eller genom att fylla i en blankett mm.

Tackar...

Intressant och lärolikt att få olika perspektiv och förklaringar.

HerrChang brukar också komma med bra tips. Kanske upptagen nu?

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...