Jump to content
IGNORERAD

Elpriser i Thailand


Packan

Recommended Posts

Har för mig att tanten när jag checkade in sa att jag skulle betala el (7thb/unit).

Då är ju frågan hur mycket en "unit" egentligen är.

Hur mycket kräm får man för en unit? AC, laptop med tillhörande ljudsystem osv.

Hur mycket kan detta tänkas att sluka?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 Unit = 1 kWh. Räcker till en (liten) AC ca 1 tim eller till en laptop ca ett dygn.

Poffa

Tackar ödmjukast för svaret, Poffa!

Link to comment
Dela på andra sajter

...Och som följdfråga angående elpriset i Thailand.

Nu är det ju svårt att svara generellt, men om man försöker göra någon form av överslag.

Hur mycket elräkning har man om man bor i de södra delarna, har 1 ac anläggning (som går mer eller mindre dygnet runt), normal elförbrukning

och ett hus på 100 resp 150 kvm?

Någon som vågar dryfta sig till en uppskattning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som drar el och kostar är AC. För en AC dygnet runt får Du räkna med 1500-2000 bath månad (1 kWh ca 3 bath). Kylskåpet drar också en del, kanske 2-300 bath/mån. Belysning, vanligtvis lågenergi, drar inte speciellt mycket. Genomströmmningsberedaren för varmvatten drar visserligen mycket effekt 3-5000 W, men används så kort tid att det inte blir så mycket. En "normaldusch" kostar under 1 bath i el. Dator,TV, dammsugare hårtork bidrar med ytterligare en slant.

Jag skulle gissa att Du med ett flitigt använt AC agg hamnar på en månadsräkning på minst 2000-2500 bath. Givetvis lite beroende på hur många personer som bor där.

Jag har en lägenhet på drygt 100 kvm som jag hyr ut.Hyresgästen gillar kyla och kommer normalt upp till mellan 6 och 7000 bath i månaden.(3 AC)

Min egen elräkning är säkrast att inte nämna, men jag har ganska många AC :whistle:

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara grym skillnad på om man har ny eller gammal ac, samt hur rummet ligger.

Har du en hörnlya med konstant sol kan du räkna med fetare elräkning eftersom den lägenheten blir vaaarm...

En fläkt är ju också att rekommendera om man vill spara ett par baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Verkar vara grym skillnad på om man har ny eller gammal ac, samt hur rummet ligger.

Har du en hörnlya med konstant sol kan du räkna med fetare elräkning eftersom den lägenheten blir vaaarm...

En fläkt är ju också att rekommendera om man vill spara ett par baht.

Ja, många "faranghus" är helkorkat byggt ur energisynpunkt med stora fönster UTAN solskydd mot där det är het sol. (Förmiddagen är inte så het.)

Om fönstren är vettiga, så spelar tak- och väggissolering stor roll. Har inte byggt själv, men en som byggt hyffsat issolerat berättade att han behöver använda AC:n sällan, och oftast bara använder några fläktar. Nu kommer jag inte ihåg vad han sa för elkostnad, men den är LITEN, fastän det är ett ganska stort hus.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som drar el och kostar är AC. För en AC dygnet runt får Du räkna med 1500-2000 bath månad (1 kWh ca 3 bath). Kylskåpet drar också en del, kanske 2-300 bath/mån. Belysning, vanligtvis lågenergi, drar inte speciellt mycket. Genomströmmningsberedaren för varmvatten drar visserligen mycket effekt 3-5000 W, men används så kort tid att det inte blir så mycket. En "normaldusch" kostar under 1 bath i el. Dator,TV, dammsugare hårtork bidrar med ytterligare en slant.

Jag skulle gissa att Du med ett flitigt använt AC agg hamnar på en månadsräkning på minst 2000-2500 bath. Givetvis lite beroende på hur många personer som bor där.

Jag har en lägenhet på drygt 100 kvm som jag hyr ut.Hyresgästen gillar kyla och kommer normalt upp till mellan 6 och 7000 bath i månaden.(3 AC)

Min egen elräkning är säkrast att inte nämna, men jag har ganska många AC :whistle:

Poffa

Fantastiskt bra sammanställning - svar på tal kan man säga - bugar och bockar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har 2 AC som går ungefär halva dygnet, så ungefär som en som går hela tiden.

2 kylskåp, 2 Dusch värmare, och lite annat som TV, tvättmaskin å belysning.

2-3 Vuxna och lika många barn i hushållet :giggle: , så är man ensammen eller bara med tjejen så borde det bli lite billigare

Elräkningen brukar hamna på ca 4000bath när jag är hemma och ca 3000 de månader jag e ute å reser.

Varma månader blir förstås dyrare än de här kalla vintermånaderna.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Vi har 2 AC som går ungefär halva dygnet, så ungefär som en som går hela tiden.

2 kylskåp, 2 Dusch värmare, och lite annat som TV, tvättmaskin å belysning.

2-3 Vuxna och lika många barn i hushållet :giggle: , så är man ensammen eller bara med tjejen så borde det bli lite billigare

Elräkningen brukar hamna på ca 4000bath när jag är hemma och ca 3000 de månader jag e ute å reser.

Varma månader blir förstås dyrare än de här kalla vintermånaderna.

MVH Tommy

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Jag kollade lite på mina räkningar. Och här verkar det som det är en fast del som är ganska hög och sedan en ca 1 thb kwh.

Jag slog rekord förra månaden. Totalt 4000 thb. Och hade då förbrukat 700 kwh.

Att det blev så högt var nog till viss del för att vi körde igång poolen och eftersom vattnet inte var helt perfekt från start gick pumpen nästa 2 1/2 vecka 24 timmar. Sedan 1 ac, 2 kylskåp , tv , datorer fläktar osv osv.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Vi har 2 AC som går ungefär halva dygnet, så ungefär som en som går hela tiden.

2 kylskåp, 2 Dusch värmare, och lite annat som TV, tvättmaskin å belysning.

2-3 Vuxna och lika många barn i hushållet :giggle: , så är man ensammen eller bara med tjejen så borde det bli lite billigare

Elräkningen brukar hamna på ca 4000bath när jag är hemma och ca 3000 de månader jag e ute å reser.

Varma månader blir förstås dyrare än de här kalla vintermånaderna.

MVH Tommy

Jag har två air con två frysboxar två stora kylskåp två bungalows med air och två kylskåp en restaurang två tv apparater och har aldrig någonsin varit över 1500 baht

och jag bor i Khao lak

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två air con två frysboxar två stora kylskåp två bungalows med air och två kylskåp en restaurang två tv apparater och har aldrig någonsin varit över 1500 baht

och jag bor i Khao lak

Damens restaurang med 3 kylar, en frys, en AC och visserligen ganska mycket belysning ligger på mellan 3500-4000 bath/mån. Vilket torde vara ganska normalt.

Grattis till din "nertrimmade" elmätare.

Poffa

PS.

Elpriset i Thailand är prisreglerat och är i princip samma över hela landet.(kan skilja några satang beroende på avtal)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade lite på mina räkningar. Och här verkar det som det är en fast del som är ganska hög och sedan en ca 1 thb kwh.

Jag slog rekord förra månaden. Totalt 4000 thb. Och hade då förbrukat 700 kwh.

Att det blev så högt var nog till viss del för att vi körde igång poolen och eftersom vattnet inte var helt perfekt från start gick pumpen nästa 2 1/2 vecka 24 timmar. Sedan 1 ac, 2 kylskåp , tv , datorer fläktar osv osv.

hf

Det stämmer dåligt för dig med 4000tbh och 700 unit En unit kostar 3,8 tbh så det borde vara runt2800 med skatt.

Om nu dina siffror med förbrukning stämmer.

Min sista el var på 885 tbh och då bor jag i RADHUS MED EN ac SOM STÅR PÅ 27 GR. DU SPAR 350 TBH /M OM MAN HAR 27 I STÄLLET FÖR 23GR SJÄLV TYCKER JAG DETTA ÄR LAGOM. MEN KOMMER MAN NER FRÅN SVENSKA kylan SÅ KANSKE MAN VILL HA LITE KALLARE.

Förlåt Jag är inte arg missade kapslocken orkar inte skriva om detta. Fullt kylskåp drar bara hälften av vad ett nästan tomt gör, glöm inte detta.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Damens restaurang med 3 kylar, en frys, en AC och visserligen ganska mycket belysning ligger på mellan 3500-4000 bath/mån. Vilket torde vara ganska normalt.

Grattis till din "nertrimmade" elmätare.

Tusen tack

Poffa

PS.

Elpriset i Thailand är prisreglerat och är i princip samma över hela landet.(kan skilja några satang beroende på avtal)

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...