Jump to content
IGNORERAD

Thaimän går inte att lita på.


noBuzz

Recommended Posts

Våren 2009 bosatte vi oss i Pattis igen efter att ha varit i Sverige i 6 månader.

Mina två barn från tidigare äktenskap bodde hos oss och vi hade det ganska fullt upp med skolskjuts och familjeliv.

Frugans bror, "Hup", bodde då tillsammans med fru och deras dotter i Sri Saket och hade precis blivit av med jobben i

fabriken båda hade jobbat i tidigare. Just våren 2009 var det ju kris och många varslades i den aktuella fabriken.

För att hjälpa lite tyckte vi att Hup kunde komma och bo hos oss och söka jobb i Pattis med omnejd.

Sagt och gjort - vi hjälpte honom ekonomiskt med lån till en ny moppe och han fixade sig en moppetaxijacka i närområdet.

Efter några månader hade han skickat pengar till fru och barn, betalat av lite på moppen och jobbade superflitigt.

Han gick upp halv 6 på morgonarna och kom ofta hem vid 8 på kvällen.

Såg honom sitta och vänta på kunder när jag passerade stället han jobbade på.

Eftersom han var så duktig strök vi skulden (ville egentligen bara se att han skötte sig och tog sitt

ansvar) och tyckte att han kunde ta ner fru "Båå" och dotter till Pattis och bo hos oss med.

Dottern kunde gå i skola i Pattis och Båå kunde ju söka jobb på Big C eller motsvarande.

Hon hade nämligen avgångsbetyg från skolan och kunde söka sådana jobb. Något Hup själv inte kunde.

När de hade det ordnat ekonomisk kunde de hyra sig något eget, om de inte ville bo kvar hos oss, och

sedan kunde de ju klara sig själva och få ordning på tillvaron.

Båå och dotter kom ner, dottern började i skolan och i avvaktan på jobb så skulle Båå hjälpa oss hemma eftersom frugan

var gravid. Nu vart det ju inte så mycket hjälpa av utan istället mest sova och vänta på att Hup kom hem med mat och dotter

efter att ha hämtat henne i skolan. Sen blev det att äta, titta på tv och .. tja, inte så mycket mer.

Efter en månad fick vi förklarat att Båå inte kunde jobba på Big C eftersom det var för tungt jobb.

Man var tydligen tvungen att bära varor och lägg upp dem på hyllor etc - jobbigt värre.

Bättre då att börja jobba på Blue Bar som värdinna/inkastare där kompisen från Hups hemby var chef.

Kompisen, som hade nya tuttar och var nygift med 500K baht i Sinsod, hade bara bra saker att säga om jobbet.

Eftersom Båå var ganska söt så fick hon ju jobb direkt och allt hon behövde göra var att göra sig fin,

gå till frissan, klä upp sig - och stå i dörren och säga "välkommen" till förbipasserande faranger.

Hon skulle få både månadslön och dricks och Hup tyckte det hela var jättebra. Båå tyckte det var perfekt.

Jag och frugan tyckte inte det var en vidare bra idé och förstog vartåt det skulle barka och avrådde.

Minns att jag frågade Hup om han inte var rädd att Båå skulle börja "gå" med faranger.

Men han svarade att han litade på henne och att han inte kunde göra så mycket åt det iaf.

Ville hon gå så skulle hon gå iaf. Han var istället glad för att de nu skulle hjälpas åt ekonomiskt.

De nya rutinerna såg nu ut som så att Hub gick upp 6 på morgonen för att börja sitt moppepass.

Sedan kom han hem kl 8 och hämtade dotter som skulle till skolan och åkte och fortsatte att jobba.

Klockan 3 på eftermiddagen hämtade han dotter från skolan, åkte och handlade lite mat och kom hem

och åt med familjen. Sedan kl 16.30 körde han sin fru till Blue Bar och åkte och fortsatte jobba.

Klockan 20.00 kom han hem, duschade och nattade dotter och lade sig att sova lite.

02.00 på natten gick han upp igen och stack och hämta fru Båå från jobbet och sedan några timmars

sömn innan det var dags för nästa dag.

Båå, som blev skjutsad och hämtad från jobbet, låg annars mest och sov.

När vi så bestämde oss för att flytta tillbaka till Sverige så hyrde sig Hup med fru ett rum,vars hyra Hup ensam fick betala, och nu skulle de klara sig själva.

Båå hade redan fått en del SMS frugan hade sett. Från någon farang som skrev "är du säker på att du verkligen vill ha mig?".

Båå, som inte trodde frugan kunde läsa Engelska, lät frugan se meddelanden men ryckte åt sig telefonen när hon upptäckte sitt misstag.

Och svammlade fram någon lam förklaring.

Vid flera tillfällen de sista månaderna innan vi åkte så hade Båå börjat ta sig hem själv på nätterna.

Ofta skulle hon "ut med arbetskompisarna" och skickade mess till Hup om att han inte behövde hämta.

Farangen skulle dessutom börja skicka en liten slant varje månad och Båå frågade frugan om hjälp med

att skaffa fram swiftkod och att SMSa kontouppgifter til honom. Båå förklarade att denne farang hade varit ute

och festat en kväll tillsammans med henne och hennes arbetskamrater, men att ingenting hade hänt.

Och att han bara ville hjälpa henne ekonomiskt eftersom lönen inte var så bra.

Hup köpte förklaringen och tyckte farangen var jättesnäll som ville hjälpa till.

Redan en månad efter att vi åkte till Sverige fick dottern lämna skolan och skickades att bo med Hups syster i Korat.

Hup hade nämligen inte råd att både betala hyra och mat för familjen själv.

Hans inkörda pengar räckte inte och Båå behövde det mesta av sin lön, inklusive pengarna från farangen, till smink och frisörkostnader etc.

Nu är det snart den 1:a December och en engelsman som skickat andra SMS till Båå ska komma tillbaka till Pattis.

Den första farangen har det varit tyst från sedan ett tag och Hup vet inte om han fortfarande skickar pengar eller inte.

Hup och Båå har pratats vid om den nya engelsmannen och Båå säger att när han kommer, och om han vill, så kommer Båå att "gå" med honom.

Båå vill nämligen ha eget hus, egen bil och bli dagligt nyfrisserad hemmafru.

Hup säger, i samtal med frugan, att han inte kommer att kunna acceptera detta och att han kommer att lämna Båå om hon är otrogen.

Frugan har inte hjärta att förklara att Båå troligen redan måste ha "varit" med Engelsmannen.

Och Hup är orolig för sin ekonomi. När de separerar vet han inte var han ska ta vägen.

I samma ögonblick engelsmannen landar så kommer Båå att dra (om engelsmannen inte ångrar sig förstås).

Kanske frågar engelsmannen Båå varför Båå inte väljer en thaiman.

Och kanske svarar Båå att thaimän inte går att lita på.

Själv tycker jag så himla synd om Hup.

Kanske köper jag honom en flyblijett nästa år så han kan komma och plocka bär en hel sommar innan han blir blåst på de pengarna med.

......

En anekdot ur tidigare vardag postad med tillåtelse från fru Buzz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr ett ganska vanligt resultat inom thai-träffar generösa faranger.

Trist att höra att det är pengarna och inte känslorna som styr.

Nästan alla bar-damer tror att dom kan få ,hus,bil,guld,månadspeng på 25 000 bht

Om Hup verkligen är så ärlig som han säger- hjälp honom med det ni kan.

Vi har varit med om liknande,och vet att det är ibland svårt att ta sida för

alla säger att de har inte gjort fel,men du/ni verkar veta vad ni pratar om.

Kapa banden till damen och hjälp killen

tycker jag iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det var en bra berättad historia.

Jag hopapd et löser sig på bästa sätt.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm det är ju vi Faranger som har skulden till detta.

Varför ska just hon leva med en fattig Thaikille när det finns såna som oss istället?

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem vet det kanske är det han som är pimp?? Allt är möjligt i detta land

Nej, Buzzen är ju farang.

Alfons-Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tragiskt men intressant MyNoBuzz :av-109998:

Vi bor i ett normalt medelklass område i Bkk, i ett sk Town house, och har sett exempel på samma fenomen här.

Tänker bla på "min" ölförsäljerska...

Hon fick kontakt med en Tysk via Internet, och de blev såå kära...

Hon flyttade helt sonika från man och barn, mot löfte om guld och gröna skogar.

Hon var borta ett par månader, nu är hon tillbaka och säljer öl igen, fast hon bor numer hos sin syrra, granne med sin exman.

Det Tyska äventyret gick väl sådär, kan man säga.

Har liknande exempel, ett tyvärr på närmare håll (nej,inte min fruga).

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra berättelse. Det var ju inte så länge sedan halva forumet var överens om att Thailands alla problem berodde på att alla stackars thailändska tjejer fick slava och offra sig pga alla bortskämda, lata och opålitilga thaimän. Men se där, ännu en fördom som kunde krossas med lite kunskap och erfarenhet. Att de flesta av oss fått höra tjejers (eller åtminstonde en tjejs) version av hur landet ligger kan kanske vara bra att ha i åtanke ibland och inte ta som obestridlig fakta.

Märk dock att som en generalisering så håller nog fortfarande tesen att tjejer har det tuffare än killar i Thailand, och i de flesta andra länder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra berättelse. Det var ju inte så länge sedan halva forumet var överens om att Thailands alla problem berodde på att alla stackars thailändska tjejer fick slava och offra sig pga alla bortskämda, lata och opålitilga thaimän. Men se där, ännu en fördom som kunde krossas med lite kunskap och erfarenhet. Att de flesta av oss fått höra tjejers (eller åtminstonde en tjejs) version av hur landet ligger kan kanske vara bra att ha i åtanke ibland och inte ta som obestridlig fakta.

Märk dock att som en generalisering så håller nog fortfarande tesen att tjejer har det tuffare än killar i Thailand, och i de flesta andra länder.

Tja, en del av anledning till denna uppfattning är väl att man sällan får höra thaimannens version av händelserna. Jag har till exempel aldrig träffat fru Changs ex, däremot hans mor och syskon.

Men vem ska man tro på?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

En bra men inte helt ovanlig berättelse om hur Thailändska män råkar illa ut när fruarna träffar falanger, ibland överger dom både man och barn.

Jag själv blev kontaktad av en Thaikompis för 10-05 år sedan som hade blivit övergiven av sin fru som flyttade till England, hon besökte sin syster på Phuket och träffade engelsmannen där, hon begärde skilsmässa ifrån sin Thailändska man som blev ckockad dom hade levt ihop i 25 år.

Frun försökte ta allt ifrån sin Thaiman och han behövde 700 kr till en advokat, jag ordnade detta och besökte honom nästa gång, han hade lyckats behålla huset men nästan allt annat var borta.

Han gifte sedan om sig med en 25 år yngre fru men livet blev aldrig sig riktigt likt igen.

Så sånt här förekommer och även att övergivna Thaimän försöker döda den utlänning som uppvaktar hans fru med både knivar och pistoler, en thaiman är stolt och vill inte förlora ansiktet, så jag rekommenderar verkligen alla ungkarlar på forumet att tänka sig för innan dom uppvaktar gifta kvinnor i Thailand.

Men det största problemet är fortfarande att Thaimän överger sina kvinnor och barn för en ny yngre fru.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, en del av anledning till denna uppfattning är väl att man sällan får höra thaimannens version av händelserna.

Japp. Och det var egentligen bara därför jag ville skriva inlägget.

Det finns ju en hel del stereotyper som cirkulerar och det kan vara värt att läsa om andra förhållanden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ett bra inlägg av no Buzz. Jag vet också av erfarenhet att allt som tjejerna säger om sina ex. thaimän inte alltid stämmer.

Jag vet också tjejer som har lämnat man och barn pga att dom har blivit så sugna på ett annat vad dom tror är ett bättre liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä men vänta nu det här stämmer inte. Alla tjejer som prostituerar sig är ju offer för fattigdom och blir tvingad till detta yrkesval för att de och deras familjer inta skall svälta. För den svenska bilden av prostitution kan väl inte vara fel? :crazy:

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaimännen har oförtjänt dåligt rykte ibland farangerna. Säkert blivit så för att allt för många män köper en eller flera bartjejers snyfthistorier om hur elaka deras ex thaimän var.

Tyvärr så brukar det ta en del år för en del kärlekskranka män att inse detta.

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaimännen har oförtjänt dåligt rykte ibland farangerna. Säkert blivit så för att allt för många män köper en eller flera bartjejers snyfthistorier om hur elaka deras ex thaimän var.

Tyvärr så brukar det ta en del år för en del kärlekskranka män att inse detta.

Neil

Mja, det var ju iof-sig väl att det nu gått upp för Er.

Beklagar dock Er nyfunna kunskap.

Ovetandes Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna sorgliga historia är nog inte så ovanlig som många faranger tror, eller snarare vill tro.

Vad som än sker så hoppas jag verkligen att minst en av föräldrarna tar hand om deras dotter!

MVH.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna sorgliga historia är nog inte så ovanlig som många faranger tror, eller snarare vill tro.

Vad som än sker så hoppas jag verkligen att minst en av föräldrarna tar hand om deras dotter!

MVH.

Luttrad.

Tja, det bästa vore ju om föräldrarna fixade detta själv men det är inte helt lätt.

Men, vi går faktiskt i adoptionstankar eftersom dottern trivs hos oss. Får se hur det blir när vi fått ordning på tillvaron ordentligt här.

Eller så stannar hon hos systern (som är en jättebra, snäll, skötsam och ordentlig människa) där hon också trivs jättebra.

Vi får se hur det går.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...