Jump to content
IGNORERAD

Strejk Finnair 30/11


hunterman

Recommended Posts

  • Svar 119
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Packan

    23

  • tipsu

    17

  • Up2You

    9

Mest aktiva i denna tråd

Hoppas att det löser sig, lider med er om ni inte kommer iväg!

Själv så tycker jag Finnair är helt ok att åka med. Är dock inte någon speciellt trogen kund, åker med det bolag som är billigast. Skulle gärna prova Thai men de har aldrig varit i närheten prismässigt då jag velat åka. Antar att det är lite annorlunda om man bor nära Stockholm och slipper betala för anslutningsflyget / annan resa till Arlanda.

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Stog nånting i finska tidningar att om strejken flyttats så hade beslut tagits igår om den nu blir av ens..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett flyg den 10 december med Finnair ARN - BKK, hoppas att kapitalisten ger sig innan.

Dock vill arbetsgivaren försämra kraftigt de allmänna anställningsvillkoren varför jag anser att strejken är befogad. Upp till kamp och upp i himlen före den 10 dec...whistle.gif

Upp till kamp - bara ni är klar innan jag ska iväg - solidarisk värre - inge ego alls :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

text tv

spännande det här... jag har bokat 2/12

det löser nog :)

Åker ochså 2/12 från Landvetter 20.20 :dance1: Hoppas bara på att det inte blir nån strejk,nu vill jag iväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åker ochså 2/12 från Landvetter 20.20 :dance1: Hoppas bara på att det inte blir nån strejk,nu vill jag iväg.

Utbringar en skål för att Finnair styr upp detta!

Orolige Packan

Link to comment
Dela på andra sajter

Utbringar en skål för att Finnair styr upp detta!

Orolige Packan

Har du inte kollat om du kan åka med något annat bolag?

Lider med er.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du inte kollat om du kan åka med något annat bolag?

Lider med er.

Har inte kollat detta. Det känns dock som att det är lite kort varsel att byta flight osv.

Finnair borde ha kontaktat kunderna så fort dom visste att dessa förhandlingar skulle äga rum, så att man fick en ärlig chans att ändra sin flight.

Just nu sitter jag bara och hoppas på det bästa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte kollat detta. Det känns dock som att det är lite kort varsel att byta flight osv.

Finnair borde ha kontaktat kunderna så fort dom visste att dessa förhandlingar skulle äga rum, så att man fick en ärlig chans att ändra sin flight.

Just nu sitter jag bara och hoppas på det bästa...

Känner stor empati med er alla nu...

Istället för glädje så oroligt inför vinterns höjdpunkt.

Hoppas jag fattat rätt när jag läst att det kommer att lösa

sig och allt går enl planerat- men-

man ä ju norrlänning-när man är glad så grinar man lite mindre - :crazy:

MEN vem litar på en halv-lapp..

Håller tummarna iaf.

Må frosten bytas mot solsveda omg :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Åker ochså 2/12 från Landvetter 20.20 :dance1: Hoppas bara på att det inte blir nån strejk,nu vill jag iväg.

Då är vi på samma plan! Klart det ordnar sej...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kabinpersonalens konflikt olöst

clip:1481203;width:400px;height:225px;language:sv;layout:embeded;volumeSlider:false;menu_related:false; menu_info:false;menu_featured:false;menu_recommended:false;menuButton:false;initialPreview:http://static.yle.fi/ims/nyheter/2009/07/35349941ed5d9056/35349941ed5d9056_3.jpgKabinpersonalen protesterar mot oskäliga arbetstider 27.11.2010 20.22 - Se större bild - Bild:Yle/Arja Lento Inga resultat nåddes vid dagens medling i arbetskonflikten som gäller flygvärdinnorna och stewardarna.

Medlingen avslutades i kväll och den fortsätter vid middagstid imorgon under ledning av riksförlikningsman Esa Lonka. Ingen av parterna har kommenterat dagens förhandlingar.

Kabinpersonalen har varslat om strejk på tisdag nästa vecka. Då skulle nästan alla Finnairs och Blue1:s flyg stoppas. Finnair strävar efter att sköta charterflygen som normalt, delvis med utomstående kapacitet.

Försvarsminister Jyri Häkämies (Saml) som i regeringen svarar för styrningen av statligt ägande vädjar till parterna i konflikten om en uppgörelse.

Tvist om anställningsvillkoren

Tvisten gäller närmast kabinpersonalens anställningsvillkor som facket SLSY anser ha försämrats kraftigt. Enligt facket vill arbetsgivarsidan öka nattarbetet och minska antalet lediga dagar, vilket i praktiken skulle förkorta vilotiderna.

Luftfartsunionen IAU har meddelat att man kommer att stöda strejken genom övertidsförbud i de företag som erbjuder markservice.

Enligt SLSY:s ordförande Thelma Åkers har mycket små framsteg gjorts under förhandlingarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Kabinpersonalens konflikt olöst

clip:1481203;width:400px;height:225px;language:sv;layout:embeded;volumeSlider:false;menu_related:false; menu_info:false;menu_featured:false;menu_recommended:false;menuButton:false;initialPreview:http://static.yle.fi/ims/nyheter/2009/07/35349941ed5d9056/35349941ed5d9056_3.jpgKabinpersonalen protesterar mot oskäliga arbetstider 27.11.2010 20.22 - Se större bild - Bild:Yle/Arja Lento Inga resultat nåddes vid dagens medling i arbetskonflikten som gäller flygvärdinnorna och stewardarna.

Medlingen avslutades i kväll och den fortsätter vid middagstid imorgon under ledning av riksförlikningsman Esa Lonka. Ingen av parterna har kommenterat dagens förhandlingar.

Kabinpersonalen har varslat om strejk på tisdag nästa vecka. Då skulle nästan alla Finnairs och Blue1:s flyg stoppas. Finnair strävar efter att sköta charterflygen som normalt, delvis med utomstående kapacitet.

Försvarsminister Jyri Häkämies (Saml) som i regeringen svarar för styrningen av statligt ägande vädjar till parterna i konflikten om en uppgörelse.

Tvist om anställningsvillkoren

Tvisten gäller närmast kabinpersonalens anställningsvillkor som facket SLSY anser ha försämrats kraftigt. Enligt facket vill arbetsgivarsidan öka nattarbetet och minska antalet lediga dagar, vilket i praktiken skulle förkorta vilotiderna.

Luftfartsunionen IAU har meddelat att man kommer att stöda strejken genom övertidsförbud i de företag som erbjuder markservice.

Enligt SLSY:s ordförande Thelma Åkers har mycket små framsteg gjorts under förhandlingarna

Ser ju onekligen mörkt ut :/

Får hoppas på en så smidig omruttering som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt SLSY:s ordförande Thelma Åkers har mycket små framsteg gjorts under förhandlingarna

Om en facklig organisation säger detta så har sannolikt stora framsteg gjorts :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha,klockan 16 fortsätter man med förhandlingen/förmedlingen. Förhoppningsvis så finns det sedan senare på kvällen förutsättningar för statens förlikningsman att lägga ett slutbud.. Hoppas att det löser sig!

Ska själv flyga med Finnair den 10/12.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Spänningen är olidlig.

Du kan begära att få SMS om din resa påverkas.

Läs ev. mer om det här ifall du inte redan gjort det.

Där står bl.a.

Should the strike take place and your flight is cancelled

* You may postpone your trip until 31 March 2011.

* You may apply for refund for an unused flight ticket.

* We will make every effort to reroute you to your destination with priority of the passengers returning home.

When a flight is cancelled we serve with SMS text messages those of our customers who provided us with a mobile phone number when they booked their flight. For text messages, it is important that the current telephone number is included in flight bookings. You can add your mobile phone number to your flight booking on our website: Manage my booking or by calling our telephone service. Finnair service numbers

Service to customers is provided on the telephone numbers +358 600 140 140 (3.12 e/answered call + lnc), open 24/7. You may call our local service numbers as well.

We update these info pages and kindly recommend that you monitor them, because our telephone service lines might be busy.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan begära att få SMS om din resa påverkas.

Läs ev. mer om det här ifall du inte redan gjort det.

Där står bl.a.

Should the strike take place and your flight is cancelled

* You may postpone your trip until 31 March 2011.

* You may apply for refund for an unused flight ticket.

* We will make every effort to reroute you to your destination with priority of the passengers returning home.

When a flight is cancelled we serve with SMS text messages those of our customers who provided us with a mobile phone number when they booked their flight. For text messages, it is important that the current telephone number is included in flight bookings. You can add your mobile phone number to your flight booking on our website: Manage my booking or by calling our telephone service. Finnair service numbers

Service to customers is provided on the telephone numbers +358 600 140 140 (3.12 e/answered call + lnc), open 24/7. You may call our local service numbers as well.

We update these info pages and kindly recommend that you monitor them, because our telephone service lines might be busy.

mvh

Tjenare, Dansken.

Jag uppgav mitt mobilnummer när jag bokade min resa, och fick därefter bekräftelse via sms. Jag antar därmed att dom har mitt nummer och har tänkt att informera mig vid ev. inställda avgångar.

Man kan ju dock inte lita på detta bolag. Förstår inte varför jag valde Finnair igen :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget nytt om strejken idag heller! Hade ju varit bra och vet hur långt dom kommit i förhandlingarna och OM det nu blir strejk imorgon eller inte. När ska man börja se efter ny biljett?Eller ska man vänta till på torsdag då jag har planerat att åka?? What to doooo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan begära att få SMS om din resa påverkas.

Läs ev. mer om det här ifall du inte redan gjort det.

Där står bl.a.

Should the strike take place and your flight is cancelled

* You may postpone your trip until 31 March 2011.

* You may apply for refund for an unused flight ticket.

* We will make every effort to reroute you to your destination with priority of the passengers returning home.

When a flight is cancelled we serve with SMS text messages those of our customers who provided us with a mobile phone number when they booked their flight. For text messages, it is important that the current telephone number is included in flight bookings. You can add your mobile phone number to your flight booking on our website: Manage my booking or by calling our telephone service. Finnair service numbers

Service to customers is provided on the telephone numbers +358 600 140 140 (3.12 e/answered call + lnc), open 24/7. You may call our local service numbers as well.

We update these info pages and kindly recommend that you monitor them, because our telephone service lines might be busy.

mvh

Så är det säkert och det var också på detta sätt förra året i en nästan identisk situation.

Jag hade naturligtvis uppgivit mitt mobilnummer för SMS men fick ändå ringa själv för att i möjligaste mån komma med i gruppen "We will make every effort to reroute you...".

Detta lyckades och jag förmodar att Finnair iskallt utgår ifrån att man hör av sig aktivt eftersom det kan finnas begränsningar i antalet lediga platser på andra flygbolag (vilket ju också medför kostnader).

Mitt tips är alltså att kasta sig på telefonen GENASTnär strejken är ett faktum och datum och flighturval står fast.

Lycka till!

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det säkert och det var också på detta sätt förra året i en nästan identisk situation.

Jag hade naturligtvis uppgivit mitt mobilnummer för SMS men fick ändå ringa själv för att i möjligaste mån komma med i gruppen "We will make every effort to reroute you...".

Detta lyckades och jag förmodar att Finnair iskallt utgår ifrån att man hör av sig aktivt eftersom det kan finnas begränsningar i antalet lediga platser på andra flygbolag (vilket ju också medför kostnader).

Mitt tips är alltså att kasta sig på telefonen GENASTnär strejken är ett faktum och datum och flighturval står fast.

Lycka till!

//Singha711

Jag antar att det inte finns någon mening med att sitta i telefonkö nu, och försöka få besked?

Bättre som du säger att kontakta dom så fort strejken är ett faktum(?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste på finska nyhetsidan att dom har stoppat 10 plan om dagen i finland redan:dom flest är inrikes flyg som är stoppat redan,men stockholm-heslingfors,stuttgard,Geneve,budabest är stoppade ochså. Frågan är ju om dom kommer stoppa långtidsflygen som Thailand? Hur ska man gå till väga med allt detta? Ska man ha is i magen fram tills på tordag då man ska åka eller ska man boka ny biljett??

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...