Jump to content
IGNORERAD

Köpa laptop i Bangkok


Guest jlh66

Recommended Posts

Jag tänkte fråga om tips vart jag ska gå om jag vill köpa en laptop i Bangkok?

:wai:

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 38
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    9

  • GammalDansken

    6

  • Singha711

    3

  • Caveman

    3

Mest aktiva i denna tråd

Åk till Phantip plaza i centrala Bangkok, 5 våningar med bara datorer och elektronik

Ja kanske var min fråga ganska dum?Självklart blir det ett besök på

phantip plaza :scomp:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja kanske var min fråga ganska dum?Självklart blir det ett besök på

phantip plaza :scomp:

Är du ute efter en laptop med ett thailändskt tangentbord? Annars är jag rätt övertygad om att du hittar en billigare laptop i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du ute efter en laptop med ett thailändskt tangentbord? Annars är jag rätt övertygad om att du hittar en billigare laptop i Sverige.

Tillägg köp ett UCB-tangent bord med Thai och datorn här hemma.

Så kan tjejen lättare skriva på Thai.

Nitt har ett inköpt i Pattaya på Tuk-Com Pattaya Thai, under 200B.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en med thaitangentbord och det är ju skitbra. Med en knapptryckning så hoppar man mellan thai och svenska. Köp en sån för sjutton,

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar,jag kommer säkert hitta vad jag söker på phantip plaza.Jag vet på ett ungefär hur priser ser ut jämfört med Sverige.Det är tjejen som ska ha datorn och det är en kombinerad födelsedagspresent/julklapp till henne.Iom att jag ska till Bangkok nu i Dec och möta upp henne när hon ska på intervju på ambassaden så passar det ju bra att köpa datorn i Bangkok då hon kan vara med och välja en som hon vill ha. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tack för era svar,jag kommer säkert hitta vad jag söker på phantip plaza.Jag vet på ett ungefär hur priser ser ut jämfört med Sverige.Det är tjejen som ska ha datorn och det är en kombinerad födelsedagspresent/julklapp till henne.Iom att jag ska till Bangkok nu i Dec och möta upp henne när hon ska på intervju på ambassaden så passar det ju bra att köpa datorn i Bangkok då hon kan vara med och välja en som hon vill ha. :)

Att introducera begreppet julklappar till någon som aldrig firat jul förut kan inte betecknas som annat än att binda ris till egen röv. :-)

Framgent kommer inget annat än presenter i laptopklass eller motsvarande kvantitet guld att duga.

Fråga UC om inte så är fallet :-)

ps hoppas hon blir glad för datorn var du än köper den.

Tänk dock på att "garanti" i Thailand gäller ungefär tills du är utanför dörren.

Det är därför med tacksamhet du ska se dom packa ut datorn och testa den i butiken.

mvh

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Att introducera begreppet julklappar till någon som aldrig firat jul förut kan inte betecknas som annat än att binda ris till egen röv. :-)

Framgent kommer inget annat än presenter i laptopklass eller motsvarande kvantitet guld att duga.

Fråga UC om inte så är fallet :-)

ps hoppas hon blir glad för datorn var du än köper den.

Tänk dock på att "garanti" i Thailand gäller ungefär tills du är utanför dörren.

Det är därför med tacksamhet du ska se dom packa ut datorn och testa den i butiken.

mvh

Jag bara väntade på att nån skulle reagera på julklappen ;) Det du säger är ju sant,men tanken är ju att hon ska bo i Sverige i framtiden och kommer då med all säkerhet att lära sig traditionen med julklappar och allt.Att det nu är en julklapp/födelsedagspresent vet jag inte om det betyder nått för henne,det är nog bara så jag ser på saken. Vi pratade om när hon var hos mig i Sverige att hon skulle nog ha lite fördel av att kunna med en dator lite bättre än hon kan idag. En bra förutsättning för att hon ska lära sig mer är ju att hon har en dator.Så jag tror helt enkelt att hon ser hela inköpet på det sättet att vi helt enkelt köper an sak åt henne som hon behöver.

Detta med garantin är jag medveten om och nästan allt som inhandlas i Thailand testas först i butiken.Då detta är en första dator så kommer jag icke att välja en i den övre prisklassen,och att hon är väldigt prismedveten gör det lättare för mig och välja nått ur den billiga delen av sortimentet :giggle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Garanti i Thailand gäller, om man köper från auktoriserade handlare.

Testa "Speed computer" i phantip plaza, där har de riktig garanti och bra service, de ger även tax free for tourists om man ber om det, trots att de påstår att momsen (VAT 7%) redan är avdragen.

Jag fick tillbaka moms på flygplatsen, utan att behöva visa datorn.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är medveten om att det kanske inte är aktuellt i det här fallet.Men

i Petchaburi säljer man nybörjardatorer för 10000 B med 3 års garanti.

Dock stationär dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk dock på att "garanti" i Thailand gäller ungefär tills du är utanför dörren.

Det är därför med tacksamhet du ska se dom packa ut datorn och testa den i butiken.

mvh

Lustigt att 2 laptops. en stationär, 2 kameror, en videokamera och en symaskin alla har haft fungerande och problemfria garantier när vi lämnat in dem. Senast for ett par veckor sedan fick jag utan konstigheter en ny Seagate HDD eftersom den forsta kraschat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Lustigt att 2 laptops. en stationär, 2 kameror, en videokamera och en symaskin alla har haft fungerande och problemfria garantier när vi lämnat in dem. Senast for ett par veckor sedan fick jag utan konstigheter en ny Seagate HDD eftersom den forsta kraschat.

Det funkar säkert bra i många fall och mindre bra i andra.

Man får väl i vanlig ordning vad man betalar för.

Med tanke på, att när någon här frågar efter inköpsställe eller priser handlar det

med få undantag (varav du som fastboende är étt) om saker som ska nyttjas i Sverige

och i det perspektivet är garantin värdelös

- eller sagt på ett annat sätt - gäller tills du är "utanför dörren"

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar säkert bra i många fall och mindre bra i andra.

Man får väl i vanlig ordning vad man betalar för.

Med tanke på, att när någon här frågar efter inköpsställe eller priser handlar det

med få undantag (varav du som fastboende är étt) om saker som ska nyttjas i Sverige

och i det perspektivet är garantin värdelös

- eller sagt på ett annat sätt - gäller tills du är "utanför dörren"

Vad har du för belägg för dina "RHG" påståenden?

Om man ser till att få garantikortet stämplat av butiken, och ser till att handla i en auktoriserad butik som inte säljer piratkopior, så gäller worldwide warranty (som iofs kan vara sämre än en garanti i en svensk butik).

Eller "har du hört" annat?

Ta en Gammel Dansk och muntra upp dej, GD.

Fråga om garantin i butiken, om de piratimporterar från tex Japan (syns ofta på en enbart Japansk orginalbruksanvisning)så säger de "warranty is only in this shop", jag har köpt några "Japanska" kameror och enbart fått butiksgaranti.

Bara man vet vad man handlar så är det upp till en själv att bestämma sig om priset är värt den lilla risken (har inte haft några problem som krävt garantiåtgärder på 3 kameraköp, av "Japankameror")

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Vad har du för belägg för dina "RHG" påståenden?

Om man ser till att få garantikortet stämplat av butiken, och ser till att handla i en auktoriserad butik som inte säljer piratkopior, så gäller worldwide warranty (som iofs kan vara sämre än en garanti i en svensk butik).

Eller "har du hört" annat?

Ta en Gammel Dansk och muntra upp dej, GD.

Fråga om garantin i butiken, om de piratimporterar från tex Japan (syns ofta på en enbart Japansk orginalbruksanvisning)så säger de "warranty is only in this shop", jag har köpt några "Japanska" kameror och enbart fått butiksgaranti.

Bara man vet vad man handlar så är det upp till en själv att bestämma sig om priset är värt den lilla risken (har inte haft några problem som krävt garantiåtgärder på 3 kameraköp, av "Japankameror")

MVH Tommy

Det är ju bra att du (med eller utan gammaldansk) bekräftar vad jag skrev.

Att du egentligen aldrig "haft några problem som krävt garantiåtgärder"

medverkar iofs tyvärr inte till att styrka trovärdigheten.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Lustigt att 2 laptops. en stationär, 2 kameror, en videokamera och en symaskin alla har haft fungerande och problemfria garantier när vi lämnat in dem. Senast for ett par veckor sedan fick jag utan konstigheter en ny Seagate HDD eftersom den forsta kraschat.

De e ju egentligen inget o hetsa upp sig på(och de vet jag att du inte gör).

Men e man en surkart och vill klämma dit en skribent på forumet så gott de går i alla lägen vare sig de gäller Mäggabajt eller ett litet ordfel så gäller de o hugga i alla lägen!

Man kan ju undra varför?

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Bortsett från garantidiskussionen är jag av den uppfattningen att jämförbara datorprodukter INTE ÄR VÄSENTLIGT BILLIGARE i Thailand än motsvarande produkt i Sverige/Europa, åtminstone inte i näthandeln.

Tittar man på innehållet i datorer som utåt sett har samma beteckning så finner man efter en stunds googlande att specifikationerna varierar så kolossalt från marknad till marknad. Och då är det oftast så att vissa asiatiska marknader har komponenter från stenåldern om man säger så. Och då ingår Thailand definitivt i en sämre lottad marknadsregion.

Jag vågar nog påstå att en billig stationär dator på 10000 THB på något storvaruhus i Thailand bara med nöd och näppe slår en dator vars komponenter jag plockar ur elektronikbingen på min fastighets sopstation.Jag har öppnat en och annan dator i Thailand och det slår mig varje gång med en känsla av nostalgi när jag ser vad som finns därinne. Det enda som jag skulle kunna tänka köpa i datorvägen i Thailand är ett thailändsk tangentbord eller en thailändsk tangentsats för någon laptopserie som jag köper i Sverige.

En annan aspekt som jag har nämnt tidigare är möjligheten att inhandla datorer och annan elektronik över ett eget eller en närståendes bolag. I ett slag kostar produkten bara ca 50% eller hälften om man räknar in de fortfarande gynnsamma skatteffekterna vid inköp över firman. Att då komma med ett thailändskt kvitto retar bara en björn som sover (revisor, skattemyndigheten) medan en svensk anskaffning gärna anses som fosterlandsräddning pga sysselsättningseffekterna.

Till slut får man ändå värdera garantin på en datorprodukt till ca 20-30% av dess inköpsvärde. Det är alltså ingen post som man med lätthet kan bortse ifrån. Visst finns det bra garantier också i Thailand men deras praktiska värde står och faller med om du tänker använda produkten i samma land som du köpt den eller inte.

Summa summarum: köp datorn i Sverige. Om du kan, köp den över din eller en närståendes firma och om den skall användas i Thailand, modifiera den i Thailand mpa tangentbord och språkstöd. Detta medför inga "ingrepp" som påverkar garantin.

Allra sist: tänk även på att du förlorar ytterligare några procent genom att du i Thailand oftast behöver handla med växlade kontanter eller kreditkort med ett saftigt växlingspålägg.

M.v.h.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Som motvikt till en del som skrivits i tråden om garantier vill jag dela med mig av följande

positiva historia.

Ifjol, dagen innan tjejen flög till Sverige, köpte hon en HP Laptop i Korat.

Det fanns ens inte tid att provstarta den innan hon kom hit.

Nåväl, andra dagen här så är datorn stendöd. Icke ett livstecken, svart skärm

och ingen aktivitet på hårddisk eller annat.

Inget kul, en stendöd dator och en ledsen dam...

Inte tillstymmelse till papper på datorn har hon, inget inköpskvitto, inget garantibevis.

Kändes inte lovande, men nu kommer överraskningen.

Jag ringer HP i Sverige och förklarar läget.

Hmm, ja det ska väl inte vara några problem får jag till svar.

Jaså inte?? Men jag har inget kvitto eller garantibevis?

Det är längesedan sådant behövdes.

Jag får uppge en del koder som finns på en dekal under datorn.

Uppger min emailadress. Innan samtalet är slut har jag mail, innehållande

postpaketlapp och en följesedel.

Skriver ut detta, emballerar datorn samt lämnar paketet på posten.

Vi tror inte våra ögon, 6 dagar senare är datorn tillbaka här hemma.

Ett testprotokoll ligger med, som säger att moderkortet är utbytt.

En glad tjej igen, kan jag lova.

Och inte 1 spänn kostade detta, inte ens fraktkostnad.

Så det som skrivs om garantiproblem i tråden är direkt felaktigt, i

varje fall vad gäller HP.

Mvh

biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bra att du (med eller utan gammaldansk) bekräftar vad jag skrev.

Att du egentligen aldrig "haft några problem som krävt garantiåtgärder"

medverkar iofs tyvärr inte till att styrka trovärdigheten.

Sant

Men när grafikprocessorn paja på denna datorn, beklagade de att den var 2.5 år gammal (garantin var på 2 år).

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bortsett från garantidiskussionen är jag av den uppfattningen att jämförbara datorprodukter INTE ÄR VÄSENTLIGT BILLIGARE i Thailand än motsvarande produkt i Sverige/Europa, åtminstone inte i näthandeln.

Tittar man på innehållet i datorer som utåt sett har samma beteckning så finner man efter en stunds googlande att specifikationerna varierar så kolossalt från marknad till marknad. Och då är det oftast så att vissa asiatiska marknader har komponenter från stenåldern om man säger så. Och då ingår Thailand definitivt i en sämre lottad marknadsregion.

Jag vågar nog påstå att en billig stationär dator på 10000 THB på något storvaruhus i Thailand bara med nöd och näppe slår en dator vars komponenter jag plockar ur elektronikbingen på min fastighets sopstation.Jag har öppnat en och annan dator i Thailand och det slår mig varje gång med en känsla av nostalgi när jag ser vad som finns därinne. Det enda som jag skulle kunna tänka köpa i datorvägen i Thailand är ett thailändsk tangentbord eller en thailändsk tangentsats för någon laptopserie som jag köper i Sverige.

En annan aspekt som jag har nämnt tidigare är möjligheten att inhandla datorer och annan elektronik över ett eget eller en närståendes bolag. I ett slag kostar produkten bara ca 50% eller hälften om man räknar in de fortfarande gynnsamma skatteffekterna vid inköp över firman. Att då komma med ett thailändskt kvitto retar bara en björn som sover (revisor, skattemyndigheten) medan en svensk anskaffning gärna anses som fosterlandsräddning pga sysselsättningseffekterna.

Till slut får man ändå värdera garantin på en datorprodukt till ca 20-30% av dess inköpsvärde. Det är alltså ingen post som man med lätthet kan bortse ifrån. Visst finns det bra garantier också i Thailand men deras praktiska värde står och faller med om du tänker använda produkten i samma land som du köpt den eller inte.

Summa summarum: köp datorn i Sverige. Om du kan, köp den över din eller en närståendes firma och om den skall användas i Thailand, modifiera den i Thailand mpa tangentbord och språkstöd. Detta medför inga "ingrepp" som påverkar garantin.

Allra sist: tänk även på att du förlorar ytterligare några procent genom att du i Thailand oftast behöver handla med växlade kontanter eller kreditkort med ett saftigt växlingspålägg.

M.v.h.

//Singha711

Javisst skattefusk funkar i Sverige.

Garantifrågan får stå för dej och andra som aldrig testat i Thailand.

Sen tror jag att de flesta datorköpare kan titta på specen och bedömma vad man betalar för.

Det man sparar i Thailand är väl momsskillnaden(7% i LOS) och att många säljare "erbjuder" piratkopierade program, som tex operativsystemet...

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst skattefusk funkar i Sverige.

...

Jag har då aldrig hört talas om att anskaffningen av en dator (ju vi pratar dator i den här tråden) i en firma skulle vara ur skattemässigt synvinkel ens i närheten av tveksamhet. Men då förväntas du komma med ett riktigt läsbart kvitto (inkl. moms etc) och inte med nåt thailändsk papper.

F.ö. är reglerna är glasklara när det gäller inköp av dator och avdragsmöjligheter i en firma. Ja, det är tom tillåtet att någon annan använder sig av datorn för privat bruk. Kravet som skattemyndigheterna ställer är enbart att datorn måste finnas till förfogande under avskrivningsperioden.

Sen får du komma ihåg att en hel del människor har numera IT-relaterade jobb. Skulle det betraktas som skattefusk att de köper datorer via sina egna eller arbetsgivarens företag vore det nog att betrakta som ett skott i foten på moder Svea, om man säger så.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

...

Sen tror jag att de flesta datorköpare kan titta på specen och bedömma vad man betalar för.

Det är möjligt att vissa datorköpare är mera pålästa och insatta än folk i allmänhet men det rör sig om en relativ liten andel.

Du verkar då inte tillhöra den om man får utgå ifrån följande:

...

Det man sparar i Thailand är väl momsskillnaden(7% i LOS) och att många säljare "erbjuder" piratkopierade program, som tex operativsystemet...

..

Lycka till med piratkopierade operativsystem!

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Som motvikt till en del som skrivits i tråden om garantier vill jag dela med mig av följande

positiva historia.

Mvh

biker

Tack för att du delade med dej av en positiv erfarenhet :great:

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till med piratkopierade operativsystem!

//Singha711

Tack, funkar bra!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tack, funkar bra!

MVH Tommy

Finns det verkligen hack som fungerar till Windows nyare än XP?

Eller har du helt enkelt vant dig vid att inte kunna uppdatera

samt meddelandet som visar att du inte har råd: "Detta är en piratkopia"

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...