Jump to content
IGNORERAD

I väntan på bearnässåsen


Jive

Recommended Posts

Min gode vän "B" ringde och frågade om jag och frugan hade lust att komma över på en bit mat.

Det blev självklart "ja tack" och vi anlände med den obligatoriska vinflaskan vid sjutiden på kvällen.

Det visade sej att "B" fyllde år och att även andra gäster var inbjudna till kalaset, såsom t ex ett krögarpar och en kock från Sverige som var på semester i Thailand.

Det skulle bli oxfilé med hasselbackspotatis och bearnässås. Detta var dock inte tillagat, men alla råvarorna fanns på plats i köket...

Semesterfirarna från Sverige fattade vinken och installerade sej vid grytorna.

Jag tyckte det skulle bli spännande att se hur proffs arbetade i köket, så jag tog en läktarplats invid spisen.

Stämningen var hög och drinkarna goda.

Intressant att se tillagningen av bearnässås - men vilken tid det tar!!

Men ok, drinkarna var som sagt goda.

Efter ett tag kommer "B" in i köket och frågar om inte maten är klar snart.

Kocken svarar - såsen är inte riktigt klar än, men du och Janne kan börja lyfta ut potatisen, salladen och de färdigstekta oxfilébitarna i trädgården, där måltiden skulle intagas.

Sagt och gjort - vi placerade maten på ett lite lägre bord i trädgården för senare transport till det dukade bordet.

Varför vi körde maten den här omvägen har jag ingen rationell förklaring till, men drinkarna var goda.

Under tiden vi väntade på leverans av såsen från köket, så umgicks vi i bersån som är belägen i ett "bortre hörn" av trädgården.

Efter ett tag kommer kocken ut med såsen.

"B" uppmanar alla att ta plats vid det dukade bordet och Janne får order att servera köttet med tillbehör.

Alla var vid här laget jätteglada och jättehungriga.

Jag beger mej till det låga bordet där jag tidigare hade ställt köttet med tillbehör och hittar ett tomt fat.

Var faaan e oxfilén???

Alla ser ut som fågelholkar - eller kanske mer som hungriga fågelungar . tills någon upptäcker husets hund som ligger och flämtar under en buske - MÄTT OCH BELÅTEN.

Drygt 2 kg oxfilé hade jycken lyckats klämma i sej, förmodligen med hjälp av grannens hund, som stod och gläfste en bit ifrån och väntade på mer.

Det är faktiskt inte så dumt med hasselbackspotatis och bearnässås och drinkarna var som sagt goda.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

:D:D:D:D

Hasselbackspotatis med bearnaise inte fy skam !!

men Fyllhundarna dom blev inte heller utan , eller va ?

Jag borde veta bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker historian är kul, men fortsättningen som jag har hört den va ännu roligare.

Enligt min information så blev värden som är farang riktigt arg på hunden och skällde på denna.

Detta i sin tur innebar att värdinnan som är Thai blev arg på värden och skällde ut honom.

Thailändsk familjeheierarki, först frun sedan hunden, sist farangen. :lol:

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul berättelse!

Har varit med om nåt liknande fast här hemma i sverige.

:glasses:

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, jag skrattade hjärtligt (och igenkännande).

Precis som Hatte01 så har jag varit med om något liknande.

På den tiden när man var en liten knatte och bodde med föräldrarna och systern. Mamma, syrran o jag hade ätit (kött, sås och potatis) för pappa jobbade sent, men han skulle snart komma hem så när vi gick in för att se på tv så lät mamma maten stå kvar på bordet.

Pappa kommer hem och dyker upp vid tv:n efter en liten stund med kommentaren: "Varför lämnade ni inget kött till mig?"

Mamma och pappa knatar ut i köket bara för att upptäcka hemmets jycke sova mycket tungt under matbordet. Det var inte svårt att gissa vad som hänt.

Mvh

BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

:D:D:D:D:D

Bea är ju gött! :rofl:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...