Jump to content
IGNORERAD

Risk för 2 års fängelse om man bär fel kläder.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Hej

Du har rätt i att en majoritet inte har samma åsikt som mig om sjukas, pensionerades, handikappades och arbetslösas rätt

till dräglig liv på den nivå som dom hitills har haft, men själv skulle jag inte känna mig stolt över att medverka till dessa gruppers försämrade villkor.

Men i en demokrati kan sånt här uppstå, och vi har sett samma mönster i USA med början på Ronald Reagans tid, och där efter följde Margret Tatcher i england och nu är det vår tur att straffa dom som redan har det svårast i samhället, men visst besluten är fattade i demokratisk anda.

Mvh Isan Lover

Så du menar att en majoritet av Sveriges befolkning anser att inte sjuka, handikappade och arbetslösa skall ha rätt till en bra behandling och ett drägligt liv ?

Var har du fått den uppfattningen från ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 176
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    34

  • Tallviking

    15

  • andersbangkok

    9

  • MaiChai

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Så du menar att en majoritet av Sveriges befolkning anser att inte sjuka, handikappade och arbetslösa skall ha rätt till en bra behandling och ett drägligt liv ?

Var har du fått den uppfattningen från ?

Hej

Det finns och har funnits en majoritet i två raka val som vill att dessa grupper ska få det sämre och då blir det så.

Någon måste betala skattesänkningarna för oss som redan har det bra.

Men nu har t.o.m den moderat ledda regeringen till skillnad mot dig upptäckt att det har uppstått en del icke önskvärda effekter av den förda politiken och man ska se över det som innebar att folk som nyligen hade bytt inre organ eller som gick på cellgifts behandling skulle anmäla sig på arbetsförmedlingen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det finns och har funnits en majoritet i två raka val som vill att dessa grupper ska få det sämre och då blir det så.

Någon måste betala skattesänkningarna för oss som redan har det bra.

Men nu har t.o.m den moderat ledda regeringen till skillnad mot dig upptäckt att det har uppstått en del icke önskvärda effekter av den förda politiken och man ska se över det som innebar att folk som nyligen hade bytt inre organ eller som gick på cellgifts behandling skulle anmäla sig på arbetsförmedlingen.

Mvh Isan Lover

Isan Lover tycks göra det något naiva antagandet att folk röstar på det parti som har den politik som till 100% överensstämmer med ens egna åsikter.

Nu är det inte så enkelt IL... jag skulle tro att de flesta väljer det parti vars program till största delen tilltalar en. Det är osannolikt att det finns något parti som har exakt ens egna åsikter.

Det finns inget som stödjer din tes att en majoritet explicit röstar för att, som du hävdar, folk ska få det sämre. Man röstar på det parti man anser vara bäst för Sverige och för sig själv inte minst... eller hur? Det må vara svårsmält för dig att väljarna enligt din mening väljer fel, men var vänlig pådyvla inte alla som röstar på ett parti allt som finns i det partiets valprogram.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

men var vänlig pådyvla inte alla som röstar på ett parti allt som finns i det partiets valprogram.

Herr Chang har talat.

Det var så klokt skrivet att jag fick tårar i ögonen.

Det där borde fler än IL ta åt sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Isan Lover tycks göra det något naiva antagandet att folk röstar på det parti som har den politik som till 100% överensstämmer med ens egna åsikter.

Nu är det inte så enkelt IL... jag skulle tro att de flesta väljer det parti vars program till största delen tilltalar en. Det är osannolikt att det finns något parti som har exakt ens egna åsikter.

Det finns inget som stödjer din tes att en majoritet explicit röstar för att, som du hävdar, folk ska få det sämre. Man röstar på det parti man anser vara bäst för Sverige och för sig själv inte minst... eller hur? Det må vara svårsmält för dig att väljarna enligt din mening väljer fel, men var vänlig pådyvla inte alla som röstar på ett parti allt som finns i det partiets valprogram.

Herr Chang har talat.

Hej

Du har helt rätt i att folk oftast röstar på det parti som man anser bäst företräder ens intressen och som man tror att man har själv tjänar mest på om dom kommer till makten, och det är ju så det ska vara i en demokrati.

Men när det gäller just skattesänkningar till den majoritet i samhället som redan har mest pengar och en trygg tillvaro så innebär det alltid en risk att dom svaga grupperna kan bli förlorare och det är vad som har inträffat här i landet.

Men du har säkert rätt i att denna majoritet i första hand har röstat för att få det bättre själva och inte för att andra ska få det sämre, men att andra grupper i samhället automatiskt får det sämre är en obehaglig konsekvens av att vi andra har fått mer pengar att sätta in, resa för, köpa aktier för eller investera i något projekt.

Det finns bara en kassa att dela och ska vi rika och medelklass få mer av kakan så blir det naturligtvis mindre över till dom som av olika anledningar behöver hjälp av via våra trygghets system.

Men jag säger än en gång att jag är glad att även Moderat regeringen har insett detta och tittar över dom värsta konsekvenserna denna politik har lett till, bl.a dom näst intill otroliga fall som press och Tv har tagit upp.

Själv hoppas jag att vindarna vänder så att vi åter kan höja A-kassan och låta sjuka vara hemma och att omskolning för arbetslösa återinförs, och att det åter satsas på komvux som inte minst våra Thailändska vänner har nytta av.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl ingen som med rak rygg kan säg att det parti man röstat på har rätt i alla sina programpunkter? Man får helt enkelt välja det parti som passar ens åsikter bäst.

Jag tror många är nöjda med att bidragsfusket sätts åt men givetvis finns det de personer som kommer ikläm. Beklagligt och de måste man åtgärda snarast, men inte genom att återinföra det gamla systemet.

Som utlandsboende men med mitt företag i Sverige så betalar jag skatt och avgifter i Sverige. Ofta avgifter till sociala förmåner som jag inte ens kan utnyttja just på grund av att jag är utlandsbosatt och att jag då får en dubbel kostnad eftersom jag måste täcka upp det med privata försäkringar. Det tycker jag är snett, att betala för något som du enligt deras regler inte kan utnyttja om det skulle behövas.

Sen är det ju så att de svenska väljarna i två raka val har visat sig vilja ha det så här och då är det bara i sann demokratisk anda att acceptera det.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du har helt rätt i att folk oftast röstar på det parti som man anser bäst företräder ens intressen och som man tror att man har själv tjänar mest på om dom kommer till makten, och det är ju så det ska vara i en demokrati.

Men när det gäller just skattesänkningar till den majoritet i samhället som redan har mest pengar och en trygg tillvaro så innebär det alltid en risk att dom svaga grupperna kan bli förlorare och det är vad som har inträffat här i landet.

Men du har säkert rätt i att denna majoritet i första hand har röstat för att få det bättre själva och inte för att andra ska få det sämre, men att andra grupper i samhället automatiskt får det sämre är en obehaglig konsekvens av att vi andra har fått mer pengar att sätta in, resa för, köpa aktier för eller investera i något projekt.

Det finns bara en kassa att dela och ska vi rika och medelklass få mer av kakan så blir det naturligtvis mindre över till dom som av olika anledningar behöver hjälp av via våra trygghets system.

Men jag säger än en gång att jag är glad att även Moderat regeringen har insett detta och tittar över dom värsta konsekvenserna denna politik har lett till, bl.a dom näst intill otroliga fall som press och Tv har tagit upp.

Själv hoppas jag att vindarna vänder så att vi åter kan höja A-kassan och låta sjuka vara hemma och att omskolning för arbetslösa återinförs, och att det åter satsas på komvux som inte minst våra Thailändska vänner har nytta av.

Mvh Isan Lover

Det här med matematik är tydligen inte din starka sida

Det finns mycket rätt bara en kassa men hur stor den är varierar väldigt mycket

En viktig faktor som styr detta är hur många privat anställda arbetande det finns i landet

Ju fler privat anställda som jobbar, desto fler pengar kommer in i "kassan" och kan fördelas på olika sätt till dom som behöver

Om alla vore statligt anställda, bidragstagare eller annat "tärande" skulle det här landet gå i konkurs för länge sedan eftersom inga pengar då kommer in till kassan utan bara flyter ut till löner eller bidrag

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det här med matematik är tydligen inte din starka sida

Det finns mycket rätt bara en kassa men hur stor den är varierar väldigt mycket

En viktig faktor som styr detta är hur många privat anställda arbetande det finns i landet

Ju fler privat anställda som jobbar, desto fler pengar kommer in i "kassan" och kan fördelas på olika sätt till dom som behöver

Om alla vore statligt anställda, bidragstagare eller annat "tärande" skulle det här landet gå i konkurs för länge sedan eftersom inga pengar då kommer in till kassan utan bara flyter ut till löner eller bidrag

Hej

Problemet är bara att alla inte kan välja om dom ska vara anställda och produktiva eller "tärande" som du väljer att kalla dom, saker som sjukdom och arbetslöshet kan drabba vem som helst och då blir många beroende av trygghets systemen för att kunna klara sig och sin familj.

Att så många som möjligt ska arbeta och gärna i den privata sektorn om det är möjligt kan vi vara överens om, men jag tycker inte att man ska se ned på jobben i statlig eller kommunal verksamhet heller för där uträttas mycket av det som vi tar för givet att det ska finnas i ett fungerande samhälle som vård, omsorg, skola, sopor, vatten, avlopp, vägar m.m.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Problemet är bara att alla inte kan välja om dom ska vara anställda och produktiva eller "tärande" som du väljer att kalla dom, saker som sjukdom och arbetslöshet kan drabba vem som helst och då blir många beroende av trygghets systemen för att kunna klara sig och sin familj.

Att så många som möjligt ska arbeta och gärna i den privata sektorn om det är möjligt kan vi vara överens om, men jag tycker inte att man ska se ned på jobben i statlig eller kommunal verksamhet heller för där uträttas mycket av det som vi tar för givet att det ska finnas i ett fungerande samhälle som vård, omsorg, skola, sopor, vatten, avlopp, vägar m.m.

Mvh Isan Lover

Många, eller kanske de flesta, av dom jobb du nu räknar upp utförs numera i outsourcad form av privatanställda

Och vem ser ner på dessa arbeten ???

Och INGEN har själv rätt att välja om man skall jobba eller inte. Det styrs t.ex i sjukdomsfallet av läkares bedömningar bl.a

Om "alla" kunde välja själva vore ingen bra situation

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du har helt rätt i att folk oftast röstar på det parti som man anser bäst företräder ens intressen och som man tror att man har själv tjänar mest på om dom kommer till makten, och det är ju så det ska vara i en demokrati.

Men när det gäller just skattesänkningar till den majoritet i samhället som redan har mest pengar och en trygg tillvaro så innebär det alltid en risk att dom svaga grupperna kan bli förlorare och det är vad som har inträffat här i landet.

Men du har säkert rätt i att denna majoritet i första hand har röstat för att få det bättre själva och inte för att andra ska få det sämre, men att andra grupper i samhället automatiskt får det sämre är en obehaglig konsekvens av att vi andra har fått mer pengar att sätta in, resa för, köpa aktier för eller investera i något projekt.

Det finns bara en kassa att dela och ska vi rika och medelklass få mer av kakan så blir det naturligtvis mindre över till dom som av olika anledningar behöver hjälp av via våra trygghets system.

Men jag säger än en gång att jag är glad att även Moderat regeringen har insett detta och tittar över dom värsta konsekvenserna denna politik har lett till, bl.a dom näst intill otroliga fall som press och Tv har tagit upp.

Själv hoppas jag att vindarna vänder så att vi åter kan höja A-kassan och låta sjuka vara hemma och att omskolning för arbetslösa återinförs, och att det åter satsas på komvux som inte minst våra Thailändska vänner har nytta av.

Mvh Isan Lover

Jag tycker det är trist att du tydligen har inställningen att det finns en fix kassa att fördela. Att skattesänkningar automatiskt medför försämringar för de sämst ställda, dvs ett nollsummespel.

Har du hört talas om ekonomisk tillväxt? Som stimuleras av att det blir mer lönsamt att jobba?

Skattesänkningar medför också att det blir mindre intressant att jobba svart, och det kan ju rent av bli så att den gemensamma kassan ökar när mer inkomster deklareras. Trots lägre skatt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många, eller kanske de flesta, av dom jobb du nu räknar upp utförs numera i outsourcad form av privatanställda

Vilken kassa betalar dom inhyrda privata företagen???????!!!

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är trist att du tydligen har inställningen att det finns en fix kassa att fördela. Att skattesänkningar automatiskt medför försämringar för de sämst ställda, dvs ett nollsummespel.

Har du hört talas om ekonomisk tillväxt? Som stimuleras av att det blir mer lönsamt att jobba?

Skattesänkningar medför också att det blir mindre intressant att jobba svart, och det kan ju rent av bli så att den gemensamma kassan ökar när mer inkomster deklareras. Trots lägre skatt.

Herr Chang har talat.

Nja, håller inte riktigt med. Det verkar inte som sänkta skatter automatiskt har en positiv inverkan på ett lands tillväxt, snarare tvärtom.

http://www.newsmill.se/artikel/2009/09/27/sveriges-har-haft-hogre-tillvaxt-usa-trots-30-procent-hogre-skatter

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, håller inte riktigt med. Det verkar inte som sänkta skatter automatiskt har en positiv inverkan på ett lands tillväxt, snarare tvärtom.

http://www.newsmill.se/artikel/2009/09/27/sveriges-har-haft-hogre-tillvaxt-usa-trots-30-procent-hogre-skatter

Fritz..

Säger sig självt att med lägre skatt får man mer i plånboken, med mer i plånboken kan man , handla mer, handlar man mer så krävs fler produkter eller tjänster, då behövs fler personal det vill säga arbetare för att tillverka eller i tjänstesektorn, om de som får de nya arbetena var bidragstagare så är det dubbelt att tjäna/spara!

Detta är egentligen så logiskt så jag förstår inte att folk (vänstern) kan se skattesänkningar som något negativt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Säger sig självt att med lägre skatt får man mer i plånboken, med mer i plånboken kan man , handla mer, handlar man mer så krävs fler produkter eller tjänster, då behövs fler personal det vill säga arbetare för att tillverka eller i tjänstesektorn, om de som får de nya arbetena var bidragstagare så är det dubbelt att tjäna/spara!

Detta är egentligen så logiskt så jag förstår inte att folk (vänstern) kan se skattesänkningar som något negativt!

Eller höj skatten så får vi mindre i plånboken, då behövs mindre personal, då får vi fler arbetslösa som behöver bidrag, då behöver vi höja skatten och då får vi fler arbetslösa., .. höja skatten..

Men det allra bästa, vi får fler politiker, mest sossar förstås, som kan vara jultomte året runt för de utvalda. :crazy:

Kenthamon :wai:

PS. Glömde, då får sossarna styra våra liv mer. De vill ju så väl våra tomtar i rött. :suicide:

Ändrades av Kenthamon
Link to comment
Dela på andra sajter

Säger sig självt att med lägre skatt får man mer i plånboken, med mer i plånboken kan man , handla mer, handlar man mer så krävs fler produkter eller tjänster, då behövs fler personal det vill säga arbetare för att tillverka eller i tjänstesektorn, om de som får de nya arbetena var bidragstagare så är det dubbelt att tjäna/spara!

Detta är egentligen så logiskt så jag förstår inte att folk (vänstern) kan se skattesänkningar som något negativt!

Du kan omöjligt ha läst artiken som lag länkade till innan du skrev ditt inlägg.

Lite konstigt tyckte jag först men nu sen jag scrollat igen forumet så förstår jag. Man gör sina prioriteringar här i livet och eftersom dygnet bara har 24 timmar så kan man inte hinna med allt.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag tycker det är trist att du tydligen har inställningen att det finns en fix kassa att fördela. Att skattesänkningar automatiskt medför försämringar för de sämst ställda, dvs ett nollsummespel.

Har du hört talas om ekonomisk tillväxt? Som stimuleras av att det blir mer lönsamt att jobba?

Skattesänkningar medför också att det blir mindre intressant att jobba svart, och det kan ju rent av bli så att den gemensamma kassan ökar när mer inkomster deklareras. Trots lägre skatt.

Herr Chang har talat.

Hej

Jag håller med dig om att tanken säkert var att stimulera den ekonomiska tillväxten genom skattesänkningarna, men redan när detta fördes på tal så fanns det ekonomer som inte trodde att detta skulle fungera, blir det mer pengar att spendera i samhället om vi som har jobb får mer pengar och dom som inte arbetar får mindre? Enligt mig borde det bara innebära att några kan handla mer och andra mindre men den totala summan i systemet bör ju bli ju oförändrad.

Min lite negativa syn på detta beror till stor del på att jag inom facket får se baksidan av den förda politiken, facket får numera ägna mycket mer tid med att hjälpa medlemmar som har stora problem med Försäkringskassan och arbetsförmedling, det finns ju numera gränser för hur länge man får vara sjuk eller arbetslös,

och det finns ju folk som inte hinner bli friska på denna tid eller t.o.m har en så allvarlig sjukdom att dom försämras och kanske kämpar för sina liv, att då bli utförsäkrad och tvingad att söka jobb och samtidigt bestraffas med försämrad ekonomi känns inte riktigt.

Vi har försäkrings rådgivare som jobbar heltid på vårt företag med att hjälpa folk i såna här situationer och ökningen har varit dramatisk efter dom genomförda förändringarna i trygghets systemen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Att den nuvarande regeringens politik klämmer åt just sjuka, arbetslösa och pensionärer är det nog ingen tvekan om, dom tillhör ju inte dom som arbetar och omfattas därför inte fullt ut av dom skattelättnader som övriga i samhället har fått ta del av, och detta är en medveten satsning via arbetslinjen, och här tas inte hänsyn till varför personen inte arbetar.

Visst är läkare inblandade men ett problem är att Försäkringskassans läkare inte träffar dom personer som dom bedömmer som arbetsföra, vilket dom läkare som har sjukskrivit personen har gjort, och det är nog en anledning till att det blir så totalt fel ibland.

Själv tycker jag att det borde vara självklart att en läkare som uttalar sig om någons hälsa och ev. arbetsförmåga skulle träffa och undersöka den person som han uttalar sig om, annars borde hans utlåtande inte ha något som helst värde.

Mvh Isan Lover

IL; Jag tycker du för en lika ohederlig debatt nu som du alltid gör.

regeringen bedriver ingen politik som klämmer åt några sjuka, arbetslösa etc. De olyckliga händelser som, med rätta, fått publicitet i tidningar, dessa beror på tjänstemän som feltolkat lagar och anvisningar. Detta hände under socialdemokratiska regeringar och det har hänt under alliansregeringar.

Arbetslinjen är helt riktig. det finns nämligen ingen annan väg. Det har nu äntligen både Sahlin, Östros, IF-Metallbasen mfl. medgivit.

Sverige står med en av Europas starkaste ekonomier, forskarna säger "det är helt rät, det som regeringen gör". Oppositionen hyllar Borg för hans klokhet om ekonomi. IL, du har dina egna snett förvridna idéer.

För mig är det ett enkelt val vem att ha förtroende för.

Sluta med din uppdiktade argumentation som är direkt felaktig.

Arbetssättet med F-kassans läkare är inte något nytt med den nuvarande regeringen. Det har så varit i många år. Detta gör inte att det är rätt men det har inget med alliansregeringen att göra.

Jag håller med dig att det låter helt vansinnigt att en läkare kan göra bedömanden utan att träffa patienten men...detta har inte tillkommit under alliansregeringen.

Lär dig åtminstone att försöka argumentera ärligt..du har inte visat dig kunna det hittills; kanske kan du förbättra dig.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Ett av de problemen är att folk är så bortskämda att dom vägrar att ta de jobb som erbjuds och på de platser där jobben finns. Jag vet att det är som att svära i kyrkan men jag vidhåller att man måste flytta dit jobben finns. Vi kan inte hålla på med konstgjord andning och hitta på artificiella jobb bara för att folk skall ha jobb där man bor. Detta har S-ledda regeringar försökt med, med känt uruselt resultat. På samma sätt kan vi inte hålla på att ha en massa artificiella utbildningar som man inte skapar jobb.Lågvattenmärket kom för en tid sedan när Arbetsförmedlingen gick ut med inbjudan till kurs i att vara clown! Jag var helt övertygad att det var ett skämt men tyvärr...det var sant :-(

Ett annat gigantiskt problem vi har är att för många ungdomar inte ens passerar gymnasiet. Så har det varit under en lång följd av år. S skolsystem är en katastrof för Sverige. De som inte ens har gymnasieutbildning, dom kommer få väldigt svårt att ens få "enkla" jobb. detta är alldeles för många ungdomar som hamnar snett redan från början.

Här har regeringen, med stöd av bl.a. IF metall, föreslagit att man skall ha praktikantplatser. Under tiden ungdomar gör sin praktik så föreslås att dom skall ha en lön avpassad för det. Detta har vissa helt felaktigt kallat för ungdomslöner vilket det inte alls är. Det är en praktikantlön under en tid. detta syftar till att stimulera arbetsgivare att ta in praktikanter och lära dem ett yrke.

Detta är ETT, av många nödvändiga sätt, att hjälpa dem som inte har skolutbildning att komma ut på arbetsmarknaden.

Detta är samhällsproblem som alliansregeringen arbetar med att rätta till.

Det tar tid att rätta till fel som har fått pågå alldeles för lång tid.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Det är väl INGET parti i Sverige som vill klämma åt folk som är sjuka?

Det som händer är att de kontrollerar hårdare, vilket de naturligtvis skall göra!

Om man får bidrag som andra arbetar ihop till en så kan man väl inte klaga om detta kontrolleras?

Det är ju inte regeringen som bedömer vilka som är arbetsföra utan detta görs av läkare, om inte läkare skall bedöma vilken skall då göra det?

Jag vet personligen flera personer, både vänner och familj som är heltids sjukskrivna och jag vet med 100% att de skulle klara av att arbeta full, halv eller deltid!

En av mina bästa vänner sitter i rullstol och han jobbar nästan heltid (var ett par år direkt efter olyckan som han rehabiliterades och även omskolade sig), min systers före detta sambo sitter i rullstol och han äger och driver en bar i Sverige sedan många år tillbaks..

Så visst finns det de som jobbar fastän att de kanske hade kunnat bli förtidspensionärer eller liknande!

Vet inte om det beror på riksdagsbeslut eller något annat, men på senare år har det väl dykt upp fler horribla fall, som inte fått pengar från Försäkringskassan (innan de hamnat i massmedia)?

(((Själv har jag jobbat med datorn med en allvarlig knäskada.

Då jag blev "knockad" av en j-kla insekt fick jag problem med ersättning från F-kassan, fastän jag blev sjukskriven av flera läkare (=stor omsättning på läkare på Familjeläkarna) och fastän jag bara sjukskrivit mig då jag varit allvarligt sjuk ungefär vart sjätte ÅR i snitt!!! Till slut fick jag för en del tid, men inte allt.)))

Det är inte särskilt bra för tillfrisknande då det är en massa strul med sjukersättningen. Man är ju inte så bra på att försöka fixa strul då man är allvarligt sjuk...

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL; Jag tycker du för en lika ohederlig debatt nu som du alltid gör.

regeringen bedriver ingen politik som klämmer åt några sjuka, arbetslösa etc. De olyckliga händelser som, med rätta, fått publicitet i tidningar, dessa beror på tjänstemän som feltolkat lagar och anvisningar. Detta hände under socialdemokratiska regeringar och det har hänt under alliansregeringar.

Regeringen gick till val förra gången på just försämringar för dessa grupper genom arbetslijen som t.ex inte innefattade pensionärer.

Att sjuka och arbetslösas villkor försämrades på det sätt som utlovades av alliansen före valet är också sant, och tror du inte på mig så kan du få information om detta på resp. myndighets hemsida där förändringar efter valet redovisas, och dom beror absolut inte på att tjänstemännen har begått misstag, dom följer helt enkelt dom nya direktiv dom fick. Att enstaka individer har hamnat i kläm i tidigare är sant men aldrig så många samtidigt som nu blev fallet.

Arbetslinjen är helt riktig. det finns nämligen ingen annan väg. Det har nu äntligen både Sahlin, Östros, IF-Metallbasen mfl. medgivit.

Sverige står med en av Europas starkaste ekonomier, forskarna säger "det är helt rät, det som regeringen gör". Oppositionen hyllar Borg för hans klokhet om ekonomi. IL, du har dina egna snett förvridna idéer.

Du missar att även jag har berömt Borg för hans ekonomiska arbete här på MPR, men jag ogillar att det är dom svaga grupperna i samhället som ska betala mina och dina skattesänkningar, men jag har förståelse för att folk (inte bara du) inte vill tänka på effekterna av den förda politiken t.ex att antalet barn som växer upp i fattigdom ökade med 10 000 under dom första 4 åren med alliansen eller att folk tar sina liv i desperation när dom tvingas söka jobb samtidigt som dom kämpar för att överleva vid livshotande sjukdommar.

För mig är det ett enkelt val vem att ha förtroende för.

Sluta med din uppdiktade argumentation som är direkt felaktig.

Inget av det jag har sagt är uppdiktat och vad som har hänt var väntat, Alliansen har kört med rent spel och bara genomfört dom förändringar som dom har utlovat före valet så ingen kan säga att dom inte visste vad som skulle hända med dom svaga i samhället.

Arbetssättet med F-kassans läkare är inte något nytt med den nuvarande regeringen. Det har så varit i många år. Detta gör inte att det är rätt men det har inget med alliansregeringen att göra.

Jag håller med dig att det låter helt vansinnigt att en läkare kan göra bedömanden utan att träffa patienten men...detta har inte tillkommit under alliansregeringen.

Lär dig åtminstone att försöka argumentera ärligt..du har inte visat dig kunna det hittills; kanske kan du förbättra dig.

Jag har aldrig påstått att detta system med Försäkrings kassans läkare infördes av Alliansen, bara påpekat vilka konsekvenser det nu blir när dessa har fått i uppdrag av Alliansen och en majoritet av det svenska folket att sätta sjukpensionärer och svårt sjuka i arbete i stor skala genom att förändra reglerna i dessa system.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Mvh Isan Lover

På vilket sätt har "reglerna i detta system förändrats" och när gjordes det ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag håller med dig om att tanken säkert var att stimulera den ekonomiska tillväxten genom skattesänkningarna, men redan när detta fördes på tal så fanns det ekonomer som inte trodde att detta skulle fungera, blir det mer pengar att spendera i samhället om vi som har jobb får mer pengar och dom som inte arbetar får mindre? Enligt mig borde det bara innebära att några kan handla mer och andra mindre men den totala summan i systemet bör ju bli ju oförändrad.

Min lite negativa syn på detta beror till stor del på att jag inom facket får se baksidan av den förda politiken, facket får numera ägna mycket mer tid med att hjälpa medlemmar som har stora problem med Försäkringskassan och arbetsförmedling, det finns ju numera gränser för hur länge man får vara sjuk eller arbetslös,

och det finns ju folk som inte hinner bli friska på denna tid eller t.o.m har en så allvarlig sjukdom att dom försämras och kanske kämpar för sina liv, att då bli utförsäkrad och tvingad att söka jobb och samtidigt bestraffas med försämrad ekonomi känns inte riktigt.

Vi har försäkrings rådgivare som jobbar heltid på vårt företag med att hjälpa folk i såna här situationer och ökningen har varit dramatisk efter dom genomförda förändringarna i trygghets systemen.

Mvh Isan Lover

Dina teorier verkar inte stämma i verkligheten

Stora ändringar i reglerna infördes främst 2003. Vilka satt då i regeringen ? :whistle:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8288030.ab

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...