Jump to content
IGNORERAD

Risk för 2 års fängelse om man bär fel kläder.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Apishit själv har bett militären och CRES att tänka över lagen en gång till eftersom den enligt honom bryter mot konstitutionen, yttrandefrihet och mänskliga rättigheter, men militären har inte viljat ändra sig.

Varför skulle de lyssna på sin marionett? Eller ännu märkligare är väl att marionetten överhuvudtaget vågar säga mot sina herrar?

Börjar bli snurrigt nu, är han militärens marionett eller inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 176
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    34

  • Tallviking

    15

  • andersbangkok

    9

  • MaiChai

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Siam-Nilsson

Ban on sales of red souvenirs lifted :av-109998::av-109998:

Published: 26/11/2010 at 03:09 PM

Online news:

http://www.bangkokpost.com/news/local/208297/ban-on-sales-of-red-souvenirs-lifted

The Centre for the Resolution of the Emergency Situation (CRES) on Friday resolved to lift a ban on sales of red-shirt protest souvenirs it earlier feared may fuel disunity and offend the royal institution.

CRES spokesman Col Sansern Kaewkamnerd said the decision was made at today's meeting chaired by supreme commander Gen Songkitti Jaggabatara, deputy director of the centre.

On Nov 19 the CRES issued an order banning sales of souvenirs, such as T-shirts and flip-flops, reasoning that they could carry messages that could cause disunity and offend the monarchy.

The order was issued ahead of the United Front for Democracy against Dictatorship rally on Nov 19 to mark six months since the May 19 military crackdown on the red-shirts.

However, there were no violations of the ban or offences against the monarchy during the UDD rally on Nov 19 or the People's Alliance for Democracy rallies on Nov 23-25 to oppose charter amendments.

Therefore, the meeting agreed to lift the ban, which could be re-imposed as necessary, Col Sansern said.

On PAD's plan to rally at parliament on Dec 11, the CRES agreed to assign the metropolitan police to maintain law and order.

The rally is planned to demand the government withdraw memorandums of the Thai-Cambodian Joint Border Commission (JBC) meetings that have been forwarded to parliament for approval.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ban on sales of red souvenirs lifted :av-109998::av-109998:

Published: 26/11/2010 at 03:09 PM

Online news:

http://www.bangkokpost.com/news/local/208297/ban-on-sales-of-red-souvenirs-lifted

The Centre for the Resolution of the Emergency Situation (CRES) on Friday resolved to lift a ban on sales of red-shirt protest souvenirs it earlier feared may fuel disunity and offend the royal institution.

CRES spokesman Col Sansern Kaewkamnerd said the decision was made at today's meeting chaired by supreme commander Gen Songkitti Jaggabatara, deputy director of the centre.

On Nov 19 the CRES issued an order banning sales of souvenirs, such as T-shirts and flip-flops, reasoning that they could carry messages that could cause disunity and offend the monarchy.

The order was issued ahead of the United Front for Democracy against Dictatorship rally on Nov 19 to mark six months since the May 19 military crackdown on the red-shirts.

However, there were no violations of the ban or offences against the monarchy during the UDD rally on Nov 19 or the People's Alliance for Democracy rallies on Nov 23-25 to oppose charter amendments.

Therefore, the meeting agreed to lift the ban, which could be re-imposed as necessary, Col Sansern said.

On PAD's plan to rally at parliament on Dec 11, the CRES agreed to assign the metropolitan police to maintain law and order.

The rally is planned to demand the government withdraw memorandums of the Thai-Cambodian Joint Border Commission (JBC) meetings that have been forwarded to parliament for approval.

Hej

Det var ett bra beslut, här gick ju militären alldeles för långt, och det så onekligen märkligt ut när dom först vägrade lyda Apishit.

Så för att rädda Apishits ansikte var det här nog enda möjliga utvägen.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det var ett bra beslut, här gick ju militären alldeles för långt, och det så onekligen märkligt ut när dom först vägrade lyda Apishit.

Så för att rädda Apishits ansikte var det här nog enda möjliga utvägen.

Mvh Isan Lover

Eller så insåg dom helt enkelt att dom tänkt fel och backade när kritiken blev för hög.

Deras avsikt kan däremot säkert ha varit god för det.

Tycker att detta är ett typiskt exempel på hur det går till i toppen av näringskedjan i Thailand.

Någon, eller några, i den yttersta makten får en "jättebra" idé som man tror ska förändra Thailand till det bättre.

I det här fallet var det tröjfärg och avbilder som skapade motsättningar - och då förbjuder man helt sonika dessa.

Thailand, i min syn, består av en massa tillfälliga orkesterledare med allehanda fina emblem de fått.

Dessa orkesterledare tilldelas allt för stor betydelse och makt och vad som utspelas i det politiska livet blir sedan

ett resultat av dessa ledares nyckfullhet.

De flesta av dessa vill säkert gott, men det blir ofta fel - eftersom genomtänk och kritiskt granskat underlag för beslut

ofta saknas. Känns det som.

Det finns ingen generell konspiration mellan kung,militär,elit och resterande befolkning - som många här tycks tro, tror jag.

Det finns bara en hög förvirrade tuppar med tillförordnad chefstatus och alldeles för mycket självupplevt ansvar

på sina axlar (som säkert förstärks av pi-nong-kultur).

Därav att det tas allehanda konstiga beslut. Och därav att kungen ibland tycks agera mot militär, ibland med militär.

Och därav att militären ibland tycks agera för demokratisk ordning, och ibland mot (som i fallet ovan).

Link to comment
Dela på andra sajter

cut

Och därav att militären ibland tycks agera för demokratisk ordning, och ibland mot (som i fallet ovan).

Fast i en väl fungerande demokrati så är det ju inte militärens jobb att agera varken för eller emot demokrati utan uteslutande att försvara landets gränser samt eventuellt hjälpa till vid internationella kriser.

När en militär går in och bestämmer vilka kläder folk får bära så blir det ju lika absurt som när en före detta premiärminister lånade ut landets pengar till en militärdiktatur för att de skulle köpa satelliter från hans företag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast i en väl fungerande demokrati så är det ju inte militärens jobb att agera varken för eller emot demokrati utan uteslutande att försvara landets gränser samt eventuellt hjälpa till vid internationella kriser.

När en militär går in och bestämmer vilka kläder folk får bära så blir det ju lika absurt som när en före detta premiärminister lånade ut landets pengar till en militärdiktatur för att de skulle köpa satelliter från hans företag.

Absolut.

Och just så absurt tror jag det blir när man låter enskilda individer få för stort fokus.

Man har ju inte någon större vana av demokratisk administration eller beslutsgång utan istället är det ofta "den starke" som bestämmer.

Och då blir det ibland så snett att det går så här. Eller, som när det handlar om två som träter, att de måste dras i öronen av kungen.

Thaksins WOD är ett annat exempel på samma fenomen. En mans "vision" får för mycket utrymme eftersom han upplevs som "stark" och

ingen sätter emot tillräckligt. Nu fick militärens starke man i dagens exempel mothugg via media och man förstog att man trampat i kacka.

Ser inte detta som problem mellan maktsugna institutioner utan snarare som ett symptom på ett alltför partriarkalt samhälle med en mängd

tvistandes småpåvar representerandes olika oligarkiska klaner.

När Thailand blir en "väl fungerande" demokrati så lär inte heller militärens, eller enskildas, hastigt tillkommna övertygelser få samma proportioner.

Och militären inte samma betydelse. Men dit är det ju en bit kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att alla fattiga stöder eller har stött TRT/PPP/PTP är nog en överdrift, jag har ju själv skrivit om bekanta i Isaan som är Gula fast dom kommer ifrån en liten by med grusväg, och eftersom dom nu bor i stan och tjänar skapligt är dom naturligtvis Gula och ser ner på sina forna vänner som fortfarande odlar ris, dom vill inte ens besöka landet längre, och när dom en gång kom till vårt hus så klagade dom på grusvägarna och att det var smutsigt hela tiden, och dom tjatar hela tiden om att vi måste flytta därifrån för byborna är andra klassens människor (dumma och lata) och dom kan inte förstå att en vit människa vill beblanda sig med dessa.

Vi har väl blivit ombedda att undvika Svensk politik på forumet, men jag kan ändå inte låta bli att besvara detta.

Att allt mindre delar av arbetarklassen röstar på "sitt" eget parti får man väl tolka som att sossarna har gjort ett så bra jobb under 100 år att många ur arbetarklassen har fått det så mycket bättre att dom mer identifierar sig med sina forna plågoandar, och nu ser skatter som är till för att alla ska ha en viss lägstanivå som ett problem, och dom vill hellre ha mer själv än att som förr vara med och stötta dom svaga.

Samhället har hårdnat och antalet uteliggare och barn som växer upp i fattigdom har ökat, folk tvingas jobba fast dom är sjuka, arbetslösa får gå på socialbidrag, boendet blir mer och mer segregerat, skolorna blir mer och mer segregerade, fler har inte råd att laga tänderna, och klyftorna i landet mellan dom som har och inte har ökar snabbt, och dom som inte har får skylla sig själva, det är den nya tidens bistra budskap.

Och det är inte mycket att göra åt just nu, för det är ju en majoritet av dom röstberättigade i Sverige som vill ha det så.

Mvh Isan Lover

I detta läget har Sverige hamnat trots världens högsta skatter och sossarna styrt 57 av de senaste 70 åren.

Kan det finnas ett samband med att de som levt på bidrag många gånger har haft det bättre än de som pallrat sig iväg till ett jobb och med tiden blev det fler och fler som ville leva på bidrag så skatterna räckte inte till trots det höga skattetrycket. Är det inte rimligt att de som jobbar ska ha det bättre ekonomiskt än de som lever på bidrag. Vem försörjer vem? Ibland när jag lyssnar på er vänsteranhängare får man intrycket att bidragstagarna försörjer landet.

Det är väl det som "det sovande folket" har upptäckt att sossarna inte längre är ett arbetarparti utan ett bidragsparti.

Alltså, Moderaterna är det nya arbetarpartiet och sossarna (f.d socialdemokraterna) är bidragspartiet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Såg ihöstas på storform Srt En professor i ekonomi utalade sig om världsekonomin det var istort sett + Men två länder gav han inte mycket hopp Ett är Thailand anledning 2 stora block ( Makteliter ) Slåss om makten och verkar inte kunna komma överens Däremot är ekonomin i Thailand god

Kommer tyvär inte ihåg Vad han heter men föredraget var både roligt och mycket infomativt

Offe

Ändrades av Offe1609
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Såg ihöstas på storform Srt En professor i ekonomi utalade sig om världsekonomin det var istort sett + Men två länder gav han inte mycket hopp Ett är Thailand anledning 2 stora block ( Makteliter ) Slåss om makten och verkar inte kunna komma överens Däremot är ekonomin i Thailand god

Kommer tyvär inte ihåg Vad han heter men föredraget var både roligt och mycket infomativt

Offe

Thailands ekonomi är god, men ändå inte.eller?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

I detta läget har Sverige hamnat trots världens högsta skatter och sossarna styrt 57 av de senaste 70 åren.

Kan det finnas ett samband med att de som levt på bidrag många gånger har haft det bättre än de som pallrat sig iväg till ett jobb och med tiden blev det fler och fler som ville leva på bidrag så skatterna räckte inte till trots det höga skattetrycket. Är det inte rimligt att de som jobbar ska ha det bättre ekonomiskt än de som lever på bidrag. Vem försörjer vem? Ibland när jag lyssnar på er vänsteranhängare får man intrycket att bidragstagarna försörjer landet.

Det är väl det som "det sovande folket" har upptäckt att sossarna inte längre är ett arbetarparti utan ett bidragsparti.

Alltså, Moderaterna är det nya arbetarpartiet och sossarna (f.d socialdemokraterna) är bidragspartiet.

Hej

Att bidragstagare har det bättre än dom som har arbete är en myt, och själv tycker jag att det är helt naturligt att folk som drabbas av sjukdom eller arbetslöshet när ortens fabrik stänger ska ha hjälp, och jag tycker inte heller att man ska tvångsförflytta familjer vid arbetslöshet, man ska få hjälp på platsen att hitta ett nytt jobb eller omskolas.

Regeringen har ju fokuserat mycket på att långtidssjukskrivna ofta med svåra sjukdommar ska arbeta, bl.a har det gällt cancersjuka under strålbehandling och såna som har transplanterat inre organ nyligen, flera fall har uppmärksammats när dessa har fått sin sjukersättning indragen och har fått beställa färdtjänst till arbetsförmedlingen, vissa har inte ens kunnat ta sig in utan hälp att gå, vissa har t.o.m tagit sina liv i desperation, detta tycker jag är bedrövliga lågvattenmärken i svensk politisk historia, och jag skämms över att en majoritet av svenska folket vill ha det så här.

På ett sätt önskar man nästan att dom och deras anhöriga fick smaka på det liv som dom dömmer andra till, nej vi ska ha ett samhälle där alla ska ha en människovärdig lägstanivå, sjuka ska ha rätt att få vara just sjuka, och arbetslösa som kanske har arbetat sen dom var 15 år och nu är medelålders och råkar vara anställda på ett företag som flyttar utomlands ska ha rätt till en A-kassa som dom och deras familjer klarar det allra nödvändigaste på, dom ska inte ses som lata paria och kastas ut till socialbidrag.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att bidragstagare har det bättre än dom som har arbete är en myt, och själv tycker jag att det är helt naturligt att folk som drabbas av sjukdom eller arbetslöshet när ortens fabrik stänger ska ha hjälp, och jag tycker inte heller att man ska tvångsförflytta familjer vid arbetslöshet, man ska få hjälp på platsen att hitta ett nytt jobb eller omskolas.

Regeringen har ju fokuserat mycket på att långtidssjukskrivna ofta med svåra sjukdommar ska arbeta, bl.a har det gällt cancersjuka under strålbehandling och såna som har transplanterat inre organ nyligen, flera fall har uppmärksammats när dessa har fått sin sjukersättning indragen och har fått beställa färdtjänst till arbetsförmedlingen, vissa har inte ens kunnat ta sig in utan hälp att gå, vissa har t.o.m tagit sina liv i desperation, detta tycker jag är bedrövliga lågvattenmärken i svensk politisk historia, och jag skämms över att en majoritet av svenska folket vill ha det så här.

På ett sätt önskar man nästan att dom och deras anhöriga fick smaka på det liv som dom dömmer andra till, nej vi ska ha ett samhälle där alla ska ha en människovärdig lägstanivå, sjuka ska ha rätt att få vara just sjuka, och arbetslösa som kanske har arbetat sen dom var 15 år och nu är medelålders och råkar vara anställda på ett företag som flyttar utomlands ska ha rätt till en A-kassa som dom och deras familjer klarar det allra nödvändigaste på, dom ska inte ses som lata paria och kastas ut till socialbidrag.

Mvh Isan Lover

Nu blandar du väl hel vilt. A-kassan får man från facket. Inte regeringen

Det är några år sedan som vissa Fack och regering inte längre är parhästar men det kanske du inte har märkt !

Och regeringen har satsat på att få folk i arbete. Oppositionen har satsat på de få som hamnat lite snett i systemet men skitit i den stora massan

Vilket av de tv å misstagen tror du är enklast att rätta till när fel uppstår ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Att bidragstagare har det bättre än dom som har arbete är en myt, och själv tycker jag att det är helt naturligt att folk som drabbas av sjukdom eller arbetslöshet när ortens fabrik stänger ska ha hjälp, och jag tycker inte heller att man ska tvångsförflytta familjer vid arbetslöshet, man ska få hjälp på platsen att hitta ett nytt jobb eller omskolas.

Bidragstagare har det inte bättre än dom som arbetar; det är mer frågan om dom som arbetar skall bidra så mycket till dom som inte gör det. Vad gäller frågan om att flytta dit jobben finns; självklart skall man det! Det finns väl ingen lag eller moral i att staten skall tillhandahålla jobb där folk bor? Det är den inställningen som gör att många går på bidrag. Om man verkligen vill försörja sig och familjen; då är det bara att flytta dit jobb finns. Det här är en svensk sjukdom att tro att "någon" skall fixa jobb där jag har bosatt mig. Glöm det! Den tiden är äntligen förbi. Gör som man gör bl.a. i USA, packa och ta jobb där du får jobb. I övrigt inga jämförelser med USA.

Regeringen har ju fokuserat mycket på att långtidssjukskrivna ofta med svåra sjukdommar ska arbeta, bl.a har det gällt cancersjuka under strålbehandling och såna som har transplanterat inre organ nyligen, flera fall har uppmärksammats när dessa har fått sin sjukersättning indragen och har fått beställa färdtjänst till arbetsförmedlingen, vissa har inte ens kunnat ta sig in utan hälp att gå, vissa har t.o.m tagit sina liv i desperation, detta tycker jag är bedrövliga lågvattenmärken i svensk politisk historia, och jag skämms över att en majoritet av svenska folket vill ha det så här.

I några fall blir det galet; det håller jag med dig om. Om du följt denna debatt under flera år så vet du att det varit såhär under kanske 10-15 år. Det är inget nytt som inträffat nu. Jag rättfärdigar inte att det blir fel men...det är bättre att hålla sig till sanningen än politiska pamfletter.

På ett sätt önskar man nästan att dom och deras anhöriga fick smaka på det liv som dom dömmer andra till, nej vi ska ha ett samhälle där alla ska ha en människovärdig lägstanivå, sjuka ska ha rätt att få vara just sjuka, och arbetslösa som kanske har arbetat sen dom var 15 år och nu är medelålders och råkar vara anställda på ett företag som flyttar utomlands ska ha rätt till en A-kassa som dom och deras familjer klarar det allra nödvändigaste på, dom ska inte ses som lata paria och kastas ut till socialbidrag.

Mvh Isan Lover

Vi skall ha ett samhälle där alla som kan, verkligen bidrar. Där man åker dit jobben finns och inte säger "vi flytt int.." Om man inte vill flytta, då får man klara sig utan statens hjälp.

A-kassa är en tillfällig försäkring mellan arbete. Din inställning verkar vara att bara för att man arbetat en del år så har man någon form av rätt till denna försäkring hur länge som helst. kan man inte komma in i arbete så är det en annan del av vårt sociala nät som fångar upp en; nämligen socialtjänsten. det är väl inte sämre pengar som kommer därifrån än vad som kommer från A-kassan? Man kan väl köpa samma mat och betala hyra med de pengarna också?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bidragstagare har det inte bättre än dom som arbetar; det är mer frågan om dom som arbetar skall bidra så mycket till dom som inte gör det. Vad gäller frågan om att flytta dit jobben finns; självklart skall man det! Det finns väl ingen lag eller moral i att staten skall tillhandahålla jobb där folk bor? Det är den inställningen som gör att många går på bidrag. Om man verkligen vill försörja sig och familjen; då är det bara att flytta dit jobb finns. Det här är en svensk sjukdom att tro att "någon" skall fixa jobb där jag har bosatt mig. Glöm det! Den tiden är äntligen förbi. Gör som man gör bl.a. i USA, packa och ta jobb där du får jobb. I övrigt inga jämförelser med USA.

...

Jag förbluffas också över oviljan att i Sverige flytta till ett nytt jobb. Det må ju vara hänt att fastighetsmarknaden är lite värre i Sverige än i USA, men så illa är det väl inte?

Håller med Andersbangkok att det inte är rimligt att kräva att det ska finnas jobb där man vill bo.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isan lover jag tror efter att ha läst dina inlägg här att du är en "god" mäniska som delar med dej och vill alla väl. Men nu är du

nog ute o cyklar. Vi har väl alla ett ansvar till att bidraga efter bästa förmåga till vår egen forsörjning ?

Och att flytta dit jobben finns ingår väl i det samma ?

Om jag skulle raljera skulle jag säga att vi flyttar allihop till en kåta i lappland och sen väntar vi där på bidrag ----från vem ?

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förbluffas också över oviljan att i Sverige flytta till ett nytt jobb. Det må ju vara hänt att fastighetsmarknaden är lite värre i Sverige än i USA, men så illa är det väl inte?

Håller med Andersbangkok att det inte är rimligt att kräva att det ska finnas jobb där man vill bo.

Herr Chang har talat.

I norrlands inland har folk skulder för sina hus, de kanske förlorar flera hundra tusen om de ska flytta. Jag skulle ha flyttat för länge sedan om jag inte förlorat för mycket på det. Det gäller inte bara att sälja det du har (till förlust), du ska skaffa nytt också.

Tycker att det är väldigt dålig stil speciellt av en moderator att ge sådana här kommentarer när det är förbjudet att kommentera svensk politik. Hur mycket har utsugningen av norrlands inland inte tillfört resten av landet. De stora företagen levererar pengarna till storkommunen och sedan är vi bidragstagare. Vi har massor av pengar som flytter ur t.ex vattenkraftkommunerna, inte ens fastighetsskatten hamnar där fastigheterna står.

Vad har detta med den här tråden att göra? Se till att det blir en ny tråd att diskutera dessa frågor i istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att bidragstagare har det bättre än dom som har arbete är en myt, och själv tycker jag att det är helt naturligt att folk som drabbas av sjukdom eller arbetslöshet när ortens fabrik stänger ska ha hjälp,

Mvh Isan Lover

Är det inte smartare att hjälpa fabriken med sänkta skatter och annat så de inte behöver stänga?

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

I norrlands inland har folk skulder för sina hus, de kanske förlorar flera hundra tusen om de ska flytta. Jag skulle ha flyttat för länge sedan om jag inte förlorat för mycket på det. Det gäller inte bara att sälja det du har (till förlust), du ska skaffa nytt också.

Tycker att det är väldigt dålig stil speciellt av en moderator att ge sådana här kommentarer när det är förbjudet att kommentera svensk politik. Hur mycket har utsugningen av norrlands inland inte tillfört resten av landet. De stora företagen levererar pengarna till storkommunen och sedan är vi bidragstagare. Vi har massor av pengar som flytter ur t.ex vattenkraftkommunerna, inte ens fastighetsskatten hamnar där fastigheterna står.

Vad har detta med den här tråden att göra? Se till att det blir en ny tråd att diskutera dessa frågor i istället.

Du har rätt i att detta inte tillhör denna tråd. Det var jag som hakade på Isan Lovers argumentation.

Jag håller inte alls med din argumentation men istället för att fortsätta så skickar jag PM till dig.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

tvångsförflytta familjer vid arbetslöshet, man ska få hjälp på platsen att hitta ett nytt jobb eller omskolas.

Mvh Isan Lover

Så om man vill ha det slappt och bra så är det bara att flytta ut mitt i ingenstans där det inte finns några arbeten och sedan låta skattebetalarna försörja en?

Link to comment
Dela på andra sajter

inte ens fastighetsskatten hamnar där fastigheterna står.

Det gör den väl sedan 4 år tillbaks när vi fick den nya fastighetsskatten eftersom om jag förstått det hela rätt så betalar vi väl skatten till kommunen ?

Och att man inte har råd att sälja sitt hus för att man förlorar pengar är inte ett bra argument, varför skall andra människor betala högre skatt för att några inte vill förlora pengar på en husaffär, vi har redan världens högsta skatt ändå vill vänstern ha ännu högre skatt, om de med förmögenheter tröttnar och flyttar sina tillgångar utanför landet vad händer då!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Nu blandar du väl hel vilt. A-kassan får man från facket. Inte regeringen

Det är några år sedan som vissa Fack och regering inte längre är parhästar men det kanske du inte har märkt !

Och regeringen har satsat på att få folk i arbete. Oppositionen har satsat på de få som hamnat lite snett i systemet men skitit i den stora massan

Vilket av de tv å misstagen tror du är enklast att rätta till när fel uppstår ?

Hej

Att man får A-kassa av det fackförbund som man är medlem i stämmer, men du har nog missat att regeringen via riksdagen bestämmer reglerna i A-kassan.

Bifogar ett exempel på detta.

Mvh Isan Lover

Nya regler för a-kassan

Den som är arbetslösfår pengar från arbetslöshets-kassan, a-kassan

Nu har riksdagen bestämt att reglerna för a-kassan ska ändras.

Ersättningen till den som är arbetslös sänks.

För att få pengar från a-kassan

måste man ha jobbat en längre tid

än vad man behöver göra i dag.

Dessutom ska alla som har jobb betala

mer till a-kassan än vad man gör i dag.

Om man har läst en utbildning

på högskola

har man tidigare kunnat få a-kassa

fast man inte har arbetat.

Det kallas för studerandevillkoret.

Studerandevillkoret tas bort

helt och hållet.

Nästan alla ändringarna börjar gälla

den 1 januari 2007.

Men sänkningen av a-kassan

börjar gälla den 5 mars.

Det här beslutade riksdagen den 21 december 2006.

http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=11015&id=3361

Link to comment
Dela på andra sajter

Och du har nog missat att Svenska folket har röstat fram den regering som vi har!

Kallas "Demokrati"

Undrar om IL egenbtligen vet om att sådant finns i Sverige :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör den väl sedan 4 år tillbaks när vi fick den nya fastighetsskatten eftersom om jag förstått det hela rätt så betalar vi väl skatten till kommunen ?

Och att man inte har råd att sälja sitt hus för att man förlorar pengar är inte ett bra argument, varför skall andra människor betala högre skatt för att några inte vill förlora pengar på en husaffär, vi har redan världens högsta skatt ändå vill vänstern ha ännu högre skatt, om de med förmögenheter tröttnar och flyttar sina tillgångar utanför landet vad händer då!

Tala då om varför inte kraftbolagen betalar fastighetsskatt i den kommun som kraftverken står?

Varför ska en som är sjuk och har nedsatt arbetsförmåga tvingas att sälja sitt hus, för att ta ett arbete på 25%, 100 mil hemifrån, och som bara ger dig skulder och drar dig ner i elände. Slå på dom som redan ligger verkar vara ok, men att klaga på de som ska ha miljoner i bonusar det är tydligen fult det!

Vi måste börja på att sätta in saker och ting i sitt rätta perspektiv. Det finns säkert inga som flyttar ut till lapphelvetet om de är arbetsskygga. Men det finns massor med folk som arbetat i så gott som hela sitt liv och de sista åren måste dra iväg från allt de byggt upp till pensionen. Finns det riktiga arbeten för dessa snart blivande pensionärer om de flyttar? Tar de inte bara arbetet från någon på orten redan bosatt? Ska vi klara landet behövs det riktiga arbeten, inget jäkla fjask. Och så måste vi börja sätta åt dom som skor sig på fusk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...