Jump to content
IGNORERAD

Åka eller inte åka


Kalas

Åka eller inte åka  

62 röster

  1. 1. Ska jag åka till LOS?

    • Jaaa!!!
      35
    • Ja...
      11
    • Ehhh, nja...
      9
    • Nej!!!
      4
    • Nej.
      3


Recommended Posts

Dilemma! Och jag behöver forumets syn på det.

Jag har fått reda på att jag blir överflödig på mitt nuvarande uppdrag inom två veckor. Detta fick mig att titta på resor till Thailand för att besöka frun och familjen. Glad i hågen hittade jag en passande resa för runt 7000:-/21 dagar. Ok så långt.

Ni som läst lite av mina inlägg vet att jag/vi går i väntans tider, väntar på UT. Vi har inte setts sen 5 augusti och milt uttryckt så är saknaden efter henne stor, och saknaden av övriga familjen skaver den med. Om man ska tro MIG så är väntetiden 6-9 månader vilket skulle innebära att hon får UT tidigast i slutet av januari nästa år.

Blir som sagt överflödig på jobbet snart och eftersom jag är egenföretagare så upphör inkomsterna helt. I värsta fall kanske jag får gå hela vintern sysslolös eftersom jag mestadels arbetar med mark/anläggning/trädgård. Jag har lagt undan pengar för bistra tider.

När min fru får UT kommer det att rassla iväg en hel del pengar. Vi behöver köpa lite nya möbler, bla en ny säng, hon behöver vinterkläder, en cykel osv. Hennes resa hit och pengar till det hon behöver köpa i klädväg osv i Thailand är redan undanlagt på hennes konto, så den delen är grön.

Dilemmat? Jo, ska jag lyssna på mitt hjärta och åka ner till henne och bränna X antal 1000 eller bistert bita ihop och vänta och spara pengarna till saker vi behöver när hon kommer hit?

Mitt hjärta säger, eller mer skriker: ÅK ÅK ÅK!!!

Men hjärnan säger: Hallå där cowboy, hold your horses! Vi behöver pengarna till annat!

Nu kommer "omdelen" :)

Resa:

Om jag får reda på att jag får jobba i vinter så känns inte problemet så stort då det rasslar in deg. Men om jag får gå hemma hela vintern... Inga större problem mer än när hon kommer och vi får dela 120 sängen ett par månader och hon får använda gamla vinterjackan osv.

Inte resa:

Jag får spattjuck och halvdör. Och om jag får jobba senare så kommer jag förbanna mig för att jag inte åkte. Om jag inte får jobba så kommer jag att ha pengar till säng osv och må bra då.

Dilemma.

Kom gärna med synpunkter men inga pekpinnar! Säg gärna hur DU skulle löst det, inte hur du tycker JAG ska lösa det. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kalas

    4

  • khun-petch

    2

  • tipsu

    2

  • nitramj77

    1

Mest aktiva i denna tråd

jag skulle lyssna på hjärtat och åkt.pengar ordnar sig alltid på ett eller annat sätt.

lycka till med att fatta rätt beslut.:great:

memma bra men björta bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker nästan Du svarat själv, men också lagt in ett ovanligt possitivt drag i frågan, att Ni båda har förståelse för att pengaträdet även det avlövas ibland.

Gör Du klart för henne att det blir förmodligen viss inskränkning av pengaflödet första tiden i Sverige så finns bara ett råd ÅK

Lycka till

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Res iväg och ha en skön semester med Fru och familj.

Jag tror inte att Frun bara sitter hemma och snålar, hon lever förhoppningsvis ett normalt liv när du inte är där.

Jag tycker du ska unna dej denna resan. Vad gör det om sängen är trång när hon kommer, ni har hela livet framför er att köpa kläder och möbler i den takt som ekonomin tillåter.

Lycka till vad du än väljer att göra. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag förstår rätt så är frågan vad jag skulle gjort i samma situation, så svaret blir:

Jag skulle åkt :)

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

foreverbubbles8

Självklart ska du åka.

Frugan får väl skaffa ett jobb så fort UT är klart :)

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ha åkt för det låter ju som att det endast blir

marginella försämringar om du följer ditt hjärta.

Och 7000 kr är ju bara 3 smslån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på hjärtat och åk, leta upp den absolut billigaste biljetten (åk via Sibiren eller Långtbortistan). Och ni behöver inte "bränna" en massa pengar i Thailand, lever ni som en lokala Thailändare kan du både ha och äta kakan. ;)

Ha en go dag, och lycka till!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Och 7000 kr är ju bara 3 smslån.

Hehe... Ja, den varianten är ju "kvart-i-tre-ragget":dance1:

Såhär långt verkar forumet ganska så samstämmiga. ÅK!

Hmmm, jag vill ju överraska henne, bara dyka upp i byn!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som din thailändska fru förmodligen hade sagt; Don't think so much!

Gör't! :great:

Ändrades av Tujtuj

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med tidigare inlägg.

Åk!

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska du absolut göra det är nästan så jag blir lite avis

på att få uppleva första halvtimmen om du kommer oanmäld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åk, om du går sysslolös här lär det väl gå mer pengar än i Thailand, enda skillnaden är pengar till biljätten

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

ATT FARA ELLER INTE FARA!!

Jag var på väg att åka ett par gånger medans jag väntade på att min älskling skulle få UT men det vart ingen resa. Jag ville men samma som du så behövdes en del nya saker hemma och min älskling är ekonomisk av sig och sa att det är bätre att spara tills vi kommer. Vi fick ocxså svaret från migg att det kunde ta längre tid men en vecka efter jag pratade med migg så var UT klart och både mina älsklingar fick 2år UT (Hon och hennes son). Så den 3 december far jag till arlanda för att möta dom när dom landar den 4 december på morgonen och då har dom åkt ända från Vietnam.

Jag jorde som hon sa stannade hemma. Vi pratade igen yahoo messenger (med och utan webcam), sms varje dag (nästan. Det är inte samma att se dom genom webcame men man ser varan så det lindrar saknaden lite. Hema här nu så brottas jag och min son Med att få i hop dom nya sängarna både för pojkarna och våran nya dubbel säng + att jag nu till veckan sänder extra pengar till henne så att hon kan ta med extra mycket packning på planet när dom kommer.Det resterand ska inhandlas tillsammans då det behövs allt från vinterkläder, skor till en del annat.

Ha det så gött ska nu sprätta en chang och fortsätta att bråka (montera) med sängar och sängbord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, kanske är det redan nu dags att kontakta Skuldfällan för att få en garanterad plats i programmets vårsäsong.

Högbelånade Arne

Ändrades av ban99arne
Link to comment
Dela på andra sajter

Åk åk åk...!

Förra vintern bad jag mitt jobb att dra är helvete och sade upp min lägenhet och drog till Thailand i 3 mån. Detta va mitt livs bästa beslut. Kanske inte det smartaste ekonomiskt sätt, men pengar är inte allt! Nu är jag arbetslös och bostadslös och väntar på att frugans UT ska godkännas. Fick jag lite pengar över så det fanns 7.000:- till biljett hade jag åkt med en gång. Jag har idag ca 4 mån till frugan kommer hit och vet hur svår väntan är.

Lycka till med vilket beslut du än tar.

/BND :friends:

เสน่ห์ปลายจวักผัวรักจนตาย

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med övriga! Livet skall levas och njutas av, följ hjärtat! Världsliga saker löser sig ändå, även om det ibland kan se mörkt ut! Lycka till! :drinks::friends:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Kalas.

Frågan kan egentligen bara besvaras av dig själv, om jag tillåts vara lite saklig, och förmodligen tråkförnuftig. Det är ju bara du som har koll på din egen ekonomiska sits.

Här är mitt förslag: Gör en kalkyl.

Vad kostar det att stanna hemma i Sverige och vänta på jobb under vintern? Det är ju inte gratis att sitta hemma heller.

Hur mycket sekiner har du högat upp?

Vad är kostnaden för tre veckors vistelse i Thailand, inklusive flygbiljetter(minus de faktiska kostnaderna som ändå tre veckor i Sverige kostar)? Gör en budget för semestern. Kolla sen om den matchar högen med sekiner som du buffrat.

Jag sällar mig inte till kören som enstämmigt säger åk, utan snarare säger jag: Åk om du har råd! Att sätta sig i ekonomisk utförsbacke för sitt hjärtas skull, njae...det gör sig nog bäst på film. I verkligheten så kommer verkligheten ändå förr eller senare i kapp. :fan1:

Lycka till/

www.mangeudon.se

MangeUdon, med ena foten i nordöstra Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Så länge du kan hålla i börsen i Thailand så ska det väl inte vara någon fara.

3 veckor inklusive biljett för 7000:- kanske kostar dig??? 20.000:- ingen aning om hur du lever så jag vet inte vad totalsumman kan tänkas bli på.

Förhoppningsvis har du då marginal för -20.000:- och så länge du gör damen klar över att det inte kan sprättas hejvilt så tycker jag att du ska/ kan åka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Offra eventuellt nästa semester och lev livet NU!

Om 6 månader kan man vara i himlen där inga pengar behövs, då har man inga minnen från resor heller.

Kostnaden för din extraresa blir nog12 000 - 30 000 sek,beroende på ditt sätt att leva, så att det är bara att åka. Lycka till i ditt vägval

Ändrades av tipsu
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Kalas.

Frågan kan egentligen bara besvaras av dig själv, om jag tillåts vara lite saklig, och förmodligen tråkförnuftig. Det är ju bara du som har koll på din egen ekonomiska sits.

Här är mitt förslag: Gör en kalkyl.

Vad kostar det att stanna hemma i Sverige och vänta på jobb under vintern? Det är ju inte gratis att sitta hemma heller.

Hur mycket sekiner har du högat upp?

Vad är kostnaden för tre veckors vistelse i Thailand, inklusive flygbiljetter(minus de faktiska kostnaderna som ändå tre veckor i Sverige kostar)? Gör en budget för semestern. Kolla sen om den matchar högen med sekiner som du buffrat.

Jag sällar mig inte till kören som enstämmigt säger åk, utan snarare säger jag: Åk om du har råd! Att sätta sig i ekonomisk utförsbacke för sitt hjärtas skull, njae...det gör sig nog bäst på film. I verkligheten så kommer verkligheten ändå förr eller senare i kapp. :fan1:

Lycka till/

www.mangeudon.se

Det var nog ett av dom vettigaste inlägg jag sett på länge!!!!!!!!!!!!!!!!+ karma på det!

Nu är jag iofs inte nykter.men sanningen desto mer relevant!

Ändrades av Bäckis

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag fann min kärlek till slut.. åkte jag sju gånger under ett år jag har eget företag...företaget gick i botten. Idag är vi gifta i sverige,och företaget blomstrar kan bara rekomndera åk fort som fan.. livet går inte i repris... MVh Luckypär

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag fann min kärlek till slut.. åkte jag sju gånger under ett år jag har eget företag...företaget gick i botten. Idag är vi gifta i sverige,och företaget blomstrar kan bara rekomndera åk fort som fan.. livet går inte i repris... MVh Luckypär

Klockrent , klockrent...av-109998.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...