Jump to content
IGNORERAD

Sjukhus i Thailand med många svenska patienter


Magrood

Recommended Posts

Hej

Jag kom på en idé att jag skulle kunna tolka även när vi är i Thailand.

Kan i rekommendera några sjukhus i Thailand som ni vet har många svenska patienter som jag kan ta kontakt med inför vår 3 månaders resa?

Jag tänker på telefontolkning.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

En tanke man har är att det är svårt att veta vart svenskar tas in.

Men om man kanske själv kontaktar större sjukhus, och meddelar vilket datum man kommer vara ner och vilket nummer man kan nås på kan sjukhuset själva kontakta dig om de behöver tolkningshjälp.

Och antar att det är en summa för tolkningen, så kan sjukhuset informera svensken om de önskar ha tolk hjälp.

Dock oklart hur man flyttar pengarna, vet inte om man kan lita på sjukhuset att föra över dom, de kommer väl tycka att det inte är deras jobb, och sen svensken hur ska man lita på att han/hon pyntar?

Bara en tanke.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

En sjukhuskedja heter nåt Bangkokphuket hospital, finns bland annat i Phuket Twn och naturligtvis Bangkok, men jag tror dom har svensktalande läkare där.

nåja värt att kolla upp.

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukhusen i Phuket och Hua Hin är de jag kommer att tänka på. De bör ha högsta svenskgraden.

På Koh-Lanta, Krabi och Kao Lak är det många svenskar men vet inte var deras närmaste sjukhus finns.

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Udon har säkert inte lika många svenska patienter, men det lär väl komma in nån då och då.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert har jag helt fel och många kommer att dissa mig men men.Magrood nu får iaf jag en helt kass vibb av detta. Man ska icke försöka slå mynt av folks olyckor,jag förstår att du vill hjälpa till och så men.. :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag själv varit "gäst" hos Bangkok International Hospital i både Bangkok och Phuket så får det bli mitt svar.

I Phuket så hade de iofs nordisktalande coordinatorer som man kunde få hjälp av(2006)

Jag har också varit "gäst" hos Bangkok International Hospital" i Trat efter en moppe-olycka. Jag fick en "coordinator" som talade mycket bra engelska för alla kontakter mellan patient och sjukhuspersonalen. Det är ju inte bara läkare man har att göra med utan väldigt många andra som behöver kommunicera med patienten. Jag tyckte detta fungerade väldig smidigt för mig.

Denna lösning bygger nog mera på fast anställd personal eftersom man eftersträvar kontinuitet så att patienten alltid har samma koordinator. Men du kan säkert erbjuda dina tjänster under en begränsat tid också. Eftersom de är privatsjukhus som finansieras genom de försäkringar som vi farang har handlar en ganska stor del om kontakter med försäkringen i Sverige eller SOS i Danmark (de pratar svenska). Försäkringsbolagen vill ofta prata med patienten direkt om olika frågor. Sedan är det patientens uppgift att vidarebefordra informationen till koordinatorn och omvänd. Där handlar det mest om betalning, garantier och hemresa. En annan viktig uppgift för koordinatorn är att översätta matsedeln och detta 3-4 gånger per dag. Så det blir en hel del att översätta för varje farang där kontakten med läkare och sjuksköterskor utgör bara en ganska liten del.

M.v.h.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv hade jag tyckt det var bra o ha en tolk istället för att försöka snacka på dålig engelska och bli missförstådd.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert har jag helt fel och många kommer att dissa mig men men.Magrood nu får iaf jag en helt kass vibb av detta. Man ska icke försöka slå mynt av folks olyckor,jag förstår att du vill hjälpa till och så men.. :(

Även sjukhus, begravningsbyråer, hemsamariter och advokater tar ju betalt för sina tjänster så det är väl inget konstigt med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även sjukhus, begravningsbyråer, hemsamariter och advokater tar ju betalt för sina tjänster så det är väl inget konstigt med det.

Ja din grej är ju och göra sig lustig på andras bekostnad så du borde ju förstå..Men nu är detta ingen kritik mot Magrood utan det är mer en känsla av att söka kunder på fel ställe eller nått.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja din grej är ju och göra sig lustig på andras bekostnad så du borde ju förstå..Men nu är detta ingen kritik mot Magrood utan det är mer en känsla av att söka kunder på fel ställe eller nått.

Jag såg inget lustigt i Arnes svar, tvärtom så var det nog ett svar i all välmening.

Och i de flesta fall så är det ju förhoppningsvis inte patienten som betalar räkningen till Magrood utan det går väl via försäkringen.

Ett tips till Magrood, Hör med SOS i Köpenhamn och erbjud dina tjänster där för det är väl via dem de flesta fall går igenom,och nu när du är aukturiserad Swe/Thai tolk så borde de ju vara intresserade av dina tjänster tycker man.

Lycka till :)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert har jag helt fel och många kommer att dissa mig men men.Magrood nu får iaf jag en helt kass vibb av detta. Man ska icke försöka slå mynt av folks olyckor,jag förstår att du vill hjälpa till och så men.. :(

Nja jlh66, nu tycker jag du är ute och cyklar lite. Så länge det inte är något tvång att anlita Magroods tjänster är det väl inget fel att hon erbjuder dom? Det vore ju skillnad om sjukhuset tvingade svenska patienter att anlita Magrood, men det scenariot ser jag inte.

För övrigt kan man tänka sig att en del svenska patienter blir mer olyckliga och förvirrade om de inte förstår vad sjukhuspersonal säger, även om det är på utmärkt engelska. Alla svenskar behärskar inte engelska, något som blivit uppenbart i fru Changs massageverksamhet i Göteborg.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg inget lustigt i Arnes svar, tvärtom så var det nog ett svar i all välmening.

Och i de flesta fall så är det ju förhoppningsvis inte patienten som betalar räkningen till Magrood utan det går väl via försäkringen.

Ett tips till Magrood, Hör med SOS i Köpenhamn och erbjud dina tjänster där för det är väl via dem de flesta fall går igenom,och nu när du är aukturiserad Swe/Thai tolk så borde de ju vara intresserade av dina tjänster tycker man.

Lycka till :)

Thaisigge kom med ett utmärkt förslag

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker också att det är en bra idé Magrood. När man är skadad/sjuk så är det säkert lättare att ha en bra tolk till sin hjälp även om det finns engelsktalande sjukhuspersonal. Vet av egen erfarenhet att engelskan inte alltid är så där jättelätt att förstå från en läkare tex.

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja jlh66, nu tycker jag du är ute och cyklar lite. Så länge det inte är något tvång att anlita Magroods tjänster är det väl inget fel att hon erbjuder dom? Det vore ju skillnad om sjukhuset tvingade svenska patienter att anlita Magrood, men det scenariot ser jag inte.

För övrigt kan man tänka sig att en del svenska patienter blir mer olyckliga och förvirrade om de inte förstår vad sjukhuspersonal säger, även om det är på utmärkt engelska. Alla svenskar behärskar inte engelska, något som blivit uppenbart i fru Changs massageverksamhet i Göteborg.

Herr Chang har talat.

JO nu när jag läser detta med nyktra ögon får jag bara hålla med dig Herr Chang jag tolkade inlägget helt på fel sätt igår,sorry Magrood :wai::bag:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för era svar.

Det är ingen fara na kha.

Jag känner mig mer och mer bekväm här hos er med tiden.

Så ibland slänger jag upp mina "tankar" direkt som när man gör med en vän när man kommer på någon (bra) ide´.

Bollar tankar lite typ.

Och jag är madam 100-idéer ... :bag:

Tänker snabbt och handlar snabbt - och ibland ogenomtänkt.

:::

Om det inte blir något i år så har man sått en frö någon stans i alla fall...

:::

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...