Jump to content
IGNORERAD

Större summor från Sverige till Thailand

Tujtuj

Recommended Posts

Jag vet att liknande frågor har tagits upp massor av gånger, men eftersom jag aldrig blivit mycket klokare ställer jag de igen.

Saken är den att vi funderar på att köpa lite mark i Chiang mai och skulle isf, på ett bräde, vilja betala den thailändska banken ca. 100.000 kr som idag sitter på ett svenskt konto.

Hur gör vi detta:

A- Billigast?

B- Smidigast?

Därefter kommer vi,varje månad, behöva betala på lånet av den resterande köpesumman.

Hur gör vi detta:

A- Billigast?

B- Smidigast?

:wai:

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Dela på andra sajter

• Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Tujtuj

6

• hasseigöteborg

3

• ola33

3

• Chiefen

2

Mest aktiva i denna tråd

När vi byggde huset för ett par år sedan förde jag över summor om 20.000:-/gång från min bank Swedbank till min svärmors bankkonto.

Tror inte det är billigaste alternativet men åtminstone smidigast då jag inte behövde gå längre änn till datorn hemma :)

Första överföringen gjorde vi med 1000:- för att se att det fungerade.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Dela på andra sajter

Förde över ca 200.000 via länsförsäkringar bank till "gula banken" där jag har ett konto. Kostade 50kr. Tror att maxgränsen är 199.000 för att slippa avgifter.

Det var inga som hels konstigheter fast det var lite pirrigt innan pengarna väl fanns på kontot.

Edit: Jag valde att skicka kronor som sedan konverterades i Thailand av thai banken.

Edit 2: Gjorde allt via internetbank utan hjälp från kundtjänst.

Ändrades av Chiefen
Dela på andra sajter

Förde över ca 200.000 via länsförsäkringar bank till "gula banken" där jag har ett konto. Kostade 50kr. Tror att maxgränsen är 199.000 för att slippa avgifter.

Det var inga som hels konstigheter fast det var lite pirrigt innan pengarna väl fanns på kontot.

Edit: Jag valde att skicka kronor som sedan konverterades i Thailand av thai banken.

Edit 2: Gjorde allt via internetbank utan hjälp från kundtjänst.

Så, för att vara övertydlig: om bahten vid detta tillfälle stog i exakt 5,0 (för exemplets skull) kunde du alltså plocka ut 1.000.000 baht i Thailand, och allt detta i slutändan kostade dig var 50 kr?

Blir det ingen form av växlingsavgift eller liknande när kronorna "konverteras" till baht?

Dela på andra sajter

kolla vilken bank i swe dom sammarbetar med i TH annars blir det avgift mellan thai-bankerna

forsta banken dit pengarna anlände tar 1/4% min 250 max500 Bth

mellan thai-bankerna vet jag ej(200.000B eller 400.000 var c;a 700B)

jag tror bank i swe måste anmäla om summan overstiger 150.000:-Sek till bankinspektionen

lycka till

Dela på andra sajter

Så, för att vara övertydlig: om bahten vid detta tillfälle stog i exakt 5,0 (för exemplets skull) kunde du alltså plocka ut 1.000.000 baht i Thailand, och allt detta i slutändan kostade dig var 50 kr?

Blir det ingen form av växlingsavgift eller liknande när kronorna "konverteras" till baht?

Enda avgiften du betalar är 50:- till Länsförsäkringarna sen tar Thaibanken en liten avg. typ 200 Bath kanske mera på större summor, för själv över mellan Lansförsäkringarna och http://www.kasikornbank.com/EN/RatesAndFees/ForeignExchange/Pages/ForeignExchange.aspx

Ska du vara 100% säker då är det enklast att betala med kortet på banken i Thailand.

Sen öppna konto som dom får dra pengarna ifrån lika som Sverige och föra över pengar Sverige till Thaibank

Tänk bara på att det tar 2-4 dar innan pengarna är på kontot vid överföring.

Mvh&Lycka till

Plätt

Dela på andra sajter

Som thaiola säger så tar bankerna ut en liten avgift på några hundra bath. Jag har provat att betala avgiften i Sverige vilket blev mycket dyrare.

Så summan av kardemumman, jag betalade 50kr plus en smärre avgift i Thailand.

Får lov att korrigera mig på ytterligare en punkt. Thaiola har rätt med de 150.000 som maxgräns inte som jag sa 200.000 även om det inte är aktuellt i ditt fall.

Dela på andra sajter

Åfan!

Av tidigare trådar har jag fått intrycket att det var mycket dyrare än så!

Tack för bra info, alla! :av-109998:

Dela på andra sajter

Vad var problemet med att få den här informationen av den bank du använder dig av.

Åfan!

Av tidigare trådar har jag fått intrycket att det var mycket dyrare än så!

Tack för bra info, alla! :av-109998:

Dela på andra sajter

Vad var problemet med att få den här informationen av den bank du använder dig av.

Problemet, som du säkert hade kunnat klura ut om du tänkt till innan du skrev, är att den bank jag använder idag inte är särskilt hjälpsamma då det gäller att informera om konkurrenternas villkor.

Jag har mailat min bank, men är övertygad om att jag, genom att fråga de som har bredare koll, dvs användarna, kommer få (och har fått) värdefulla tips.

Ändrades av Tujtuj

Dela på andra sajter

Problemet, som du säkert hade kunnat klura ut om du tänkt till innan du skrev, är att den bank jag använder idag inte är särskilt hjälpsamma då det gäller att informera om konkurrenternas villkor.

Jag har mailat min bank, men är övertygad om att jag, genom att fråga de som har bredare koll, dvs användarna, kommer få (och har fått) värdefulla tips.

Fick ca samma svar-det får du kolla i den andra banken-vilket är ganska förstående hur ska ´min´bank kunna hålla reda på alla världens andra

bankers avgifter etc. Det jag har erfarit iaf handelsbanken-sverige till siam bank Thailand - avgifterna blir lägre om man låter thai-banken deb dessa

kursen på kronan blir bättre om man skickar svenska kronor ifrån sverige ist för bht.samt räntan är bättre i Thailand. startar på på 1 % sedan upp till 3 %

Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Att skicka bank till bank är ganska enkelt så länge du har kontonummer och swiftkoden till banken i Thailand.

Sedan detta med avgifter.

Man bör skicka pengarna som SEK och växla i Thailand som det ser ut idag. Därför faller ex Skandiabanken bort då dom har urdålig kurs och bara växlar i Sverige. Dessutom betalar mottagaren mottagande banks avgifter. Som för Ex Bangkok Bank och SCB är 1% dock min 200 max 500 thb. Däremot betalar avsändaren avsändande banks avgifter. Som för ex Swedbank är 50:- om man beställer via internetbanken.

Vill man sedan se växlingskursen så ligger den oftast på mottagande banks hemsida under kollumn TT ( ibland T/T)Men växlingen sker ju när banken i Thailand tar emot pengarna. Så skickar man ex måndag på dan så kan man räkna med att det blir onsdagens kurs som sedan gäller.

Sedan detta med hur mycket man kan skicka. 150 000:- är den gräns som numer gäller för att banken måste rapportera till Skatteverket/Riksbanken att man skickat pengar. Så skall man skicka mer är det vettigt att dela upp det hela.

hf

Dela på andra sajter

Jag vet att liknande frågor har tagits upp massor av gånger, men eftersom jag aldrig blivit mycket klokare ställer jag de igen.

Saken är den att vi funderar på att köpa lite mark i Chiang mai och skulle isf, på ett bräde, vilja betala den thailändska banken ca. 100.000 kr som idag sitter på ett svenskt konto.

Hur gör vi detta:

A- Billigast?

B- Smidigast?

Därefter kommer vi,varje månad, behöva betala på lånet av den resterande köpesumman.

Hur gör vi detta:

A- Billigast?

B- Smidigast?

:wai:

"Saken är den att vi funderar på att köpa lite mark i Chiang mai"

Jag tror att det blir mer rätt om du skriver:

-Jag funderar på att köpa lite mark till Tiraken.

Dela på andra sajter

Brukar föra över från Sv Handelsb-Siam Comerc VIA INTERNET tex 2000 50:-AVG Handelsb Siam Com 200 Bath.

Alltså 100:- totalavgift på 2000:- har inte hittat något billigare eller bättre/säkrare sätt.

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Dela på andra sajter

Det var hemskt vad billigt ni skickar ner pengar till Thailand :av-109998:

Ni råkar inte glömma avgiften på 1.5 procent som 99 procent av dom Svenska banker tar ut :rtfm:

Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Det var hemskt vad billigt ni skickar ner pengar till Thailand :av-109998:

Ni råkar inte glömma avgiften på 1.5 procent som 99 procent av dom Svenska banker tar ut :rtfm:

Vadå 1,5%. Nä alla som jag skickat med som accepterar att skicka SEK från bank till Bank tar ut sina 40-50:- och inget mer.

Sedan skall ju Thaibanken växla till thb men detta är nog den bästa kurs man kan få. Och så tar dum sin avgift. Max 500 thb. Men det blir ju så lite när man skickar större summor.

hf

Dela på andra sajter

Vadå 1,5%. Nä alla som jag skickat med som accepterar att skicka SEK från bank till Bank tar ut sina 40-50:- och inget mer.

Sedan skall ju Thaibanken växla till thb men detta är nog den bästa kurs man kan få. Och så tar dum sin avgift. Max 500 thb. Men det blir ju så lite när man skickar större summor.

hf

Tja det är mig veterligen bara Icabanken som inte tar 1.5procent i extra avgift

Sparbanken-swedbank tar 1.5procent

Det står klart och tydligt på sidan när man skall skicka ner pengar

Men det är bara typ 2-3 årsedan som dom började skriva att dom tar ut 1.5procent i avgift För innan så var det en avgift som inte var av intresse för kunderna skrev dom :sFduh:

Dela på andra sajter

Tja det är mig veterligen bara Icabanken som inte tar 1.5procent i extra avgift

Sparbanken-swedbank tar 1.5procent

Det står klart och tydligt på sidan när man skall skicka ner pengar

Men det är bara typ 2-3 årsedan som dom började skriva att dom tar ut 1.5procent i avgift För innan så var det en avgift som inte var av intresse för kunderna skrev dom :sFduh:

ICA-banken tar 100:- per transaktion oavsett summans storlek. Tyvärr så måste man kontakta dom för att göra transaktionen, dvs det går inte för närvarande att göra det själv via internet.

Jag har skickat både med Skandiabanken och ICA-banken och kommit fram till att ICA-banken har betydligt bättre kurs.

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Dela på andra sajter

ICA-banken tar 100:- per transaktion oavsett summans storlek. Tyvärr så måste man kontakta dom för att göra transaktionen, dvs det går inte för närvarande att göra det själv via internet.

Jag har skickat både med Skandiabanken och ICA-banken och kommit fram till att ICA-banken har betydligt bättre kurs.

Rebnel

Låt mej gissa Det skilde 1.5procent mellan Skandiabanken och ICA-bankens kurs :)

Dela på andra sajter

är inte dom 1,5% när man använder kortet

jag har aldrig sett någon avgift annat än 50 Sek vid internet transfer till TH

Dela på andra sajter

Låt mej gissa Det skilde 1.5procent mellan Skandiabanken och ICA-bankens kurs :)

Är inte så bra på hur många procen men kurs på SB 0,238435 och ICA 0,2285 = 4,35%

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Nu pratar vi olika saker.

Om man använder ett Svensk kort och tar ut i ATM'er så tar vissa banker typ Skandiabanken 1,65%. ICA och GE moneybank (bankkort) tar 0% Dessutom tar MC/Visa ca 0,5% växlingsavgift. Och sedan tar dom flesta thaibanken 150 thb i uttagsavgift (Ej AEON) . Och många svenska banker 35-40:- i uttagsavgift. (dock ej Skandiabanken och ICA) (+ GE som inte tar ut avgift på 12 uttag per år).

När man däremot skickar från Svensk bank till Thailänds bank är det en helt annan prislista. Då tar Svenska banken 40-50:-. Och sedan Thaibankerna en avgift (brukar vara typ 1% dock minst 200 mest 500 thb). Och givetvis har även denna thaibank en växlingskurs som skiljer något från interbank kursen.

Undvik dessutom Skandiabanken i detta fall då dom bara har att skicka THB och växlar i Sverige till urdålig kurs.

Så skickar man små summor så kan kanske ATM uttag med kort kan ge bättre kurs än banktransfer. Gör man det ofta kan kostnaden för ICA kortet kanske betala sig. Annars är ju GE kortet gratis.

Skall man däremot skicka mycket pengar, vilket ju denna tråd diskuterar enligt titeln "Svarar på Större summor från Sverige till Thailand", är Bank till Bank absolut det bästa.

hf

Dela på andra sajter

Jag mejlade och frågade Swedbank detta:

Jag undrar vad det kostar om jag ville föra över pengar till ett bankkonto i Thailand. Om jag för över 100.000 kr. ifrån mitt Swedbankkonto till det thailändska via internetbanken: hur mycket kan jag plocka ut exakt då efter att båda bankernas avgifter är dragna, förutsatt att 1 kr 5 baht?

Fick detta svar:

Hej Tujtuj, Tack för ditt meddelande!

En utlandsbetalning via internetbanken kostar 50:-, sen kan det tillkomma extra avgifter ifrån banken i Thailand, hur mycket denna avgiften är vet man inte, då får man ta kontakt med banken. När du gör betalningen kan du välja vem som ska ta mottagande bankens avgift.

Med Vänliga Hälsningar

XXXXXXXXXXX, Swedbank

Sägs inget där om några 1.5% i avgift iaf!

Dela på andra sajter

"Saken är den att vi funderar på att köpa lite mark i Chiang mai"

Jag tror att det blir mer rätt om du skriver:

-Jag funderar på att köpa lite mark till Tiraken.

Jag funderar inte så mycket, utan jag köper mark till frugan och hennes 2 pojkar om jag tycker det är ett bra pris och att jag har råd med det. Det är ju bra för dom att ha mark den dan jag faller ifrån eller blir utsparkad, för mark sjunker ju inte i värde. Sedan har jag aldrig satsat eller köpt mer än jag har råd att förlora.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...