Jump to content
IGNORERAD

iMac 27 Bra köp?


Mankan

Recommended Posts

Har sneglat lite på Mac nu när det börjar bli dags att byta ut min stationära dator hemma. iMac ser ju trevlig ut och ska man satsa på en kanske det är dumt att snåla in på skärmen med en 21,5 tummare så det är väl en 27 tummare som gäller isåfall antar jag. Finns det någon anledning att satsa på en quad-core som kostar ytterligare några tusenlappar.

Hur är det med Mac vs PC i övrigt då det gäller funktionalitet? Kommer jag att stöta på mer siter som kanske inte funkar riktigt eller som inte visas som de skall. Funkar allt annat som man kan göra på en PC? Funkar det att packa upp winrar, titta på alla möjliga filmer av olika filtyper, ISO filer och så vidare?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

27 tummaren är riktigt fin, så den hade jag nog också satsat på.

Är själv ägare av en 24" iMac sedan 3 år tillbaka som jag varit nöjd med. Bytte till Mac hemma för ca 5 år sedan efter att kört PC sen början av 90 talet. Har gått hur bra som helst.

Saknar ingen funktionalitet över huvud taget. Alla siter fungerar. Alla filformat går att spela upp. Winrar finns (UnrarX). etc. etc. Kör på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men lite snabbt...ja du kan surfa på alla sidor...varför skulle det skilja? Stuffit heter programmet för att packa upp rarfiler. Iso filer mountar mac direkt på skrivbordet som en enhet.

Ja du kan titta på alla filmer av olika filtyper precis som på PC där du måste installera tilläg för att alla ska fungera i tex QuickTime.

Eller installerar man VLC som läser allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väljer u iMacen så kommer det bli ett utmärkt val.

Och nu med OS X 10.7 med iLife ´11 blir det bara bättre :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog vänta med att köpa nån ny dator överhuvudtaget detta året. Jag var själv inne på att skaffa mig en ny PC innan Jul. Men Intel kommer släppa nya processorer efter nyår så tidigt som i Januari vad ryktet säger iaf. Läs mer här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min iMac 27" är den bästa dator jag någonsin haft. Har haft den i nästan ett år nu, så det är ju inte senaste modellen. Men med i7, 8 GB RAM och 2 TB hårddisk är "beachball" ett minne blott. Jag gillar också att skrolla med inkluderad Magic Mouse. Min befintliga 24" Cinema Display var lätt att koppla in som andra skärm. Även förvånansvärt bra ljud från de inbyggda högtalarna.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra skärm och kompetent dator, men jag som spelar en hel del föredrar dock PC/windows när det gäller stationär dator.

Funktionellt är det ingen skillnad på MacOs och Windows. Är man mycket van vid Windows kan det dock kanske inledningsvis bli lite irritation pågrund av skillnader i småsaker. Jag var idi*t irriterad en tid innan jag vande mig vid MacOs.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Man kan ju installera windows eller linux också på en Mac och köra via boot camp eller andra program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funktionellt är det ingen skillnad på MacOs och Windows. Är man mycket van vid Windows kan det dock kanske inledningsvis bli lite irritation pågrund av skillnader i småsaker. Jag var idi*t irriterad en tid innan jag vande mig vid MacOs.

Bara för att man tänker som man gör med en PC...komplicerat...när det istället är så logiskt och enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju installera windows eller linux också på en Mac och köra via boot camp eller andra program.

Jo visst har det blivit mycket bättre än innan, men ska jag bootcampa konstant för att spela, kan jag lika gärna ha en Win Pc. Samt det är ju enklare att byta grafikkort och göra andra uppgraderingar vid behov i en vanligt ful PC burk. Jag skulle inte vilja öppna upp en iMac själv.

iMac är en mycket bra dator med otroligt bra skärm, som även klarar nyare spel via Bootcamp, men inte något som lockar eller passar just mig.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...