Jump to content
IGNORERAD

Köpa objektiv


Opulentus

Recommended Posts

Hej hur är prisbilden i Thailand på objektiv vill köpa ett 18-135 mm till min canon är det billigare i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Tror inte det men googla på big camera

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hur är prisbilden i Thailand på objektiv vill köpa ett 18-135 mm till min canon är det billigare i Thailand.

Jag köpte ett 55-250 mm i Thailand (Pantip)för två år sedan för ungefär 9.000 THB och så några hundringar tillbaka eftersom man får tillbaka momsen. Se till att komma ihåg passet, själv fick jag åka t.o.r. Pantip (totalt 100 bath) för att fixa det. :)

Jag kommer inte exakt ihåg priserna i Sverige men med den valuta kurs som var då (närmare 4,5) så var det i alla fall en bättre deal än att köpa i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det kan finnas hyfsade priser på :whistle: optik i sve nu kolla prisjakt mm. Då har du även svensk garanti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

ja det kanche e billigare på phantip men det är svårt å få upp nån sida på di butikerna

vi får väll vänta och se om wille svarar han bör ha god kännedom om priser på objektiv

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer att kolla upp svenska priser innan jag åker men det blir inte förrens till sommaren och skiljer det inte så mycket så behöver jag inte vänta utan köper här hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer att kolla upp svenska priser innan jag åker men det blir inte förrens till sommaren och skiljer det inte så mycket så behöver jag inte vänta utan köper här hemma.

Kolla lite generellt på canon optik, det har varit en kampanj just och en del priser hänger kvar. Dock vet man inte hur jämförelsen är om ett halvår, valutakurser etc kan ställa till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Digilife Thailand ligger vid Panthip. Själv ska jag dit och köpa en Canon EOS Kiss d v s 550 D + lämpligt objektiv.

Har inte bestämt vilket objektiv ännu.

Man önskar att någon hade facit, nån som kunde säga vilket man ska köpa och varför.

Ska lägga ut ca 30.000 Baht på hela paketet.

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte bestämt vilket objektiv ännu.

Man önskar att någon hade facit, nån som kunde säga vilket man ska köpa och varför.

Vilken typ av foton tar du mest? Kika i albumen, mapparna och försök avgöra vilken typ av foton du är mest förtjust i. Behöver du en väldigt flexibel zoom eller funkar det med ett objektiv som är lite snävare i sitt omfång? Hur som helst skulle jag absolut köpa till en fast glugg i form av 50 1.8 II - kostar typ bara 3,000 baht och är klockren!

Men, med tanke på att 550 D huset kostar typ 26,000 så lär du inte få ngt annat ett det ganska sunkiga kitobjektivet 18-55 IS om du skall hamna under 30,000 baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat tips är www.pix-one.com på Fortune Town. Ta MRT till Phra Ram 9 stationen så hittar du dem inne på andra (?) våningen tror jag.

De har fler linser hemma än de som listas på hemsidan.

Exempelvis den härkostar 5628:- med dagens kurs.

Medan samma glugg hos Cyberphoto kostar 6955:-

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken typ av foton tar du mest? Kika i albumen, mapparna och försök avgöra vilken typ av foton du är mest förtjust i. Behöver du en väldigt flexibel zoom eller funkar det med ett objektiv som är lite snävare i sitt omfång? Hur som helst skulle jag absolut köpa till en fast glugg i form av 50 1.8 II - kostar typ bara 3,000 baht och är klockren!

Men, med tanke på att 550 D huset kostar typ 26,000 så lär du inte få ngt annat ett det ganska sunkiga kitobjektivet 18-55 IS om du skall hamna under 30,000 baht.

På Digilife kostar 550D-huset 20.500 baht http://www.digilifethailand.com/ptshop/product.php?id_product=389

Så då blir det lite över för objektiv. Jag tar emot tipset att köper ett fast objektiv som du skriver.

DÅ tänker jag lägga ut ca 10-15000 baht på zoom-objektiv. Jag tycker om att zooma in på människor i flykten. Min kamera måste vara hyfsat snabb och objektivet stabilt.

Pele

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat tips är www.pix-one.com på Fortune Town. Ta MRT till Phra Ram 9 stationen så hittar du dem inne på andra (?) våningen tror jag.

De har fler linser hemma än de som listas på hemsidan.

Exempelvis den härkostar 5628:- med dagens kurs.

Medan samma glugg hos Cyberphoto kostar 6955:-

Objektivet är säkert bra men endast 15-85mm. Jag vill gärna ha från vidvinkel till minst 200 mm.

Pele

http://www.thaitribes.com

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Objektivet är säkert bra men endast 15-85mm. Jag vill gärna ha från vidvinkel till minst 200 mm.

Pele

http://www.thaitribes.com

Med omfång från vidvinkel till minst 200 mm så får du tulla lite på skärpa, snabbhet, etc. Det är inte så mkt att göra åt utan smällen man får ta med ett stort omfång.

Dock undrar jag om inte 18-135 mm räcker eftersom 550 D har en 1.6 crop faktor som gör att 18-135 i realiteten blir 28-216 mm och 18-200 mm blir 28-320.

Men både Canon EFS 18-135 IS och Canon EFS 18-200 IS får relativt goda betyg och båda ligger under 20,000 Baht. En jämförelse http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=476&Camera=474&Sample=0&FLI=0&API=1&LensComp=678&CameraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=1

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jämförelsesida Wille. Ska försöka sätta mig in och förstå.

Det som känns viktigt för mig är att fånga ögonblicksbilder.

Då måste tiden från pekfingeravtrycket och bilden vara minimalt.

Jag är beredd att lägga på pengar för att få det jag vill ha.

Men jag behöver inga proffsgrejer.

Frågan är ju hur mycket man måste tulla på skärpa, snabbhet om man väljer 18-200.

Kanske 18-135 räcker som du skriver. Tidigare (på den gamla tiden) hade jag Nikkormat 70-135 och klarade mig utmärkt tillsammans med normalobjektiv. Men man tänker att det skulle vara ännu roligare att krypa lite närmare motivet, eller smyga på avstånd och ändå komma nära. Men antag då att man får det här utsökta leendet i objektivet och så trycker man momentant och slutaren öppnas just då hon petar sig i näsan. Så vill jag inte ha det. Men det kanske inte är så heller?

Dina råd är värdefulla Wille. Jag betalar max 10.000 SEK. Det finns ju objektiv av andra märken också. Är det något att fundera på? Kamerahuset Canon EOS 550D är jag nästan helt säker på. Fattas objektiv, minnen, väska. Stativ??? Är det något att ha?

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag beställde ett nytt objektiv till min nikon D60, ett sigma 18-200 med stabilisator,, ca 3500 här i swe, i Thailand hittade jag det för 11900 bath (2600 enl forex nu, men det är ju där det,,,)

http://www.digilifethailand.com/ptshop/12-lens-sigma-

ska bli spännande att fota på nästa resa!

Livet är som en bok,,, den som inte reser ,, har bara läst första sidan !

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...