Jump to content
IGNORERAD

Läge att köpa mark nu?


Tujtuj

Recommended Posts

Känns dock som det finns en helt naturligt darwinistisk förklaring till att de thailändska produkterna trivs bäst i just Thailand :)

Så är min känla också.

Med t.ex tomater så ger de thailändska ca 4-5ggr så mycket gentemot de svenska,sen att jag hävdar att de svenska är 6-7ggr godare accepterar inte min gumma ;-)

Gurka gav 100% mer då de svenska plantorna dog ganska fort efter att ha blivit angripna av bladlössen.

etc. etc.

ps.Den svenska(köpt i sverige) fröpåsen med basilika funkar dock kanon,det är den enda "svenska" växten som klarat sig bättre en de thailändska varianterna vi provat, och typiskt nog var det en som syrran skickat ner till oss..

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 41
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Caveman

    13

  • Joints

    5

  • svampen

    4

  • Tujtuj

    3

Mest aktiva i denna tråd

Så är min känla också.

Med t.ex tomater så ger de thailändska ca 4-5ggr så mycket gentemot de svenska,sen att jag hävdar att de svenska är 6-7ggr godare accepterar inte min gumma ;-)

Gurka gav 100% mer då de svenska plantorna dog ganska fort efter att ha blivit angripna av bladlössen.

etc. etc.

ps.Den svenska(köpt i sverige) fröpåsen med basilika funkar dock kanon,det är den enda "svenska" växten som klarat sig bättre en de thailändska varianterna vi provat, och typiskt nog var det en som syrran skickat ner till oss..

Hur har du odlat basilikan då? Borde väl även fungera innomhus tycker jag. Har du testat dill?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är min känla också.

Med t.ex tomater så ger de thailändska ca 4-5ggr så mycket gentemot de svenska,sen att jag hävdar att de svenska är 6-7ggr godare accepterar inte min gumma ;-)

Gurka gav 100% mer då de svenska plantorna dog ganska fort efter att ha blivit angripna av bladlössen.

etc. etc.

ps.Den svenska(köpt i sverige) fröpåsen med basilika funkar dock kanon,det är den enda "svenska" växten som klarat sig bättre en de thailändska varianterna vi provat, och typiskt nog var det en som syrran skickat ner till oss..

Har du provat att odla gräslök ?

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har du odlat basilikan då? Borde väl även fungera innomhus tycker jag. Har du testat dill?

Jag förodlade ej inomhus utan lade fröna direkt i jorden utomhus(dock så lade jag hö som skydd ovanpå tills de tagit sig) med väldigt gott resultat.

Dillen var jätte populär i bladlössens ögon, så den tvärdog tyvärr direkt...

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat att odla gräslök ?

mvh

Ja jag har provat men det har inte funkat med svenska frön.

Dock så har gumman planterat en thaivariant (småsmå torkade lökar) med gott resultat(smakar precis som gräslök,om det inte rent av är det?)

Babyonion kallar hon de för

Ändrades av Thaisigge

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Ja, vi satt och kikade på de länkar till banker som peea gav, men frugan säger att det billigaste och bästa alternativet är att åka direkt ut till olika områden och fråga folk på plats om objekt till salu. Inget jag skulle gjort själv, men med thailändsk fru kanske det kan vara ett ok alternativ?

En nackdel med lösningen, som du skrev, är att priserna naturligt blir högre om de inte hade tänkt sälja ändå. Som Thaisigge sa, så finns det bättre sätt, som tar längre tid (=vänta till någon behöver sälja), och att det dyker snabbt upp en massa "privatmäklare" om man frågar, som din fru sa, vilket kan ha både för och nackdelar.

Säljare bör inte få reda på att det finns någon farang inblandad* för det driver normalt upp prisförväntningarna mycket. Ett problem såklart, för man farangen vill ju titta själv också, och då är det svårt att undvika att säljaren får reda på det. Kanske kan du titta hyffsat genom att "råka" åka förbi någon ANNAN tid på cykel/motorcykel och stanna och ta en rök/vattenpaus :-)

*Det gäller husbyggen också.

Herr Chang brukar t o m gå in i butiker och fotografera vad han vill ha, och sedan skickar han dit frun för att köpa det :-)Det är för omständigt, tycker jag, men då det gäller mark och fastigheter så rör det sig ju om mycket pengar, så då kan det bli bra "timpenning" på extrabesväret att dölja farangen minst till priset är klart.

Ändrades av Sek Losos uncle

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

En nackdel med lösningen, som du skrev, är att priserna naturligt blir högre om de inte hade tänkt sälja ändå. Som Thaisigge sa, så finns det bättre sätt, som tar längre tid (=vänta till någon behöver sälja), och att det dyker snabbt upp en massa "privatmäklare" om man frågar, som din fru sa, vilket kan ha både för och nackdelar.

Säljare bör inte få reda på att det finns någon farang inblandad* för det driver normalt upp prisförväntningarna mycket. Ett problem såklart, för man farangen vill ju titta själv också, och då är det svårt att undvika att säljaren får reda på det. Kanske kan du titta hyffsat genom att "råka" åka förbi någon ANNAN tid på cykel/motorcykel och stanna och ta en rök/vattenpaus :-)

*Det gäller husbyggen också.

Herr Chang brukar t o m gå in i butiker och fotografera vad han vill ha, och sedan skickar han dit frun för att köpa det :-)Det är för omständigt, tycker jag, men då det gäller mark och fastigheter så rör det sig ju om mycket pengar, så då kan det bli bra "timpenning" på extrabesväret att dölja farangen minst till priset är klart.

Jag håller faktiskt inte med om att om en Farang "syns" så blir det automatiskt dyrare ;) Har vid vid många tillfällen köpt billigare än tanten, och då allt från mat till motorcykel. När vi köpte land uppe i Sakhon Nakhon fick vi det tom billigare än de redan lagda buden från Thaiare, här var "nyckeln" att betala snabbt och inte dra ut på tiden i bästa TiT* stil. ;) En del av budgivarna har tom kontakta oss efter köpet och vill köpa av oss.

Vid ett flertal tillfällen har frugan blivit väldigt sur när man fått det billigare, kommer mycket väl ihåg en gång när tanten hade köpt med sig några grillspett från en gatuvagn när jag låg och vilade mig på hotellrummet. Gott som bara den var det och tog snabbt slut, men min lilla mage ville ha mer så jag frågade tanten var hon hade köpt det, sedan sprang jag ut för att köpa mer på samma ställe. Väl tillbaka frågade tanten vad jag betalade, och det visade sig att jag hade fått det 5 Baht billigare per grillspett. Då fick jag en gör go utskällning att jag måste flörtat med tjejen som sålde, annars hade jag aldrig fått ett så bra pris. :)

*(This is Thaialnd)

Ha en go dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

En nackdel med lösningen, som du skrev, är att priserna naturligt blir högre om de inte hade tänkt sälja ändå. Som Thaisigge sa, så finns det bättre sätt, som tar längre tid (=vänta till någon behöver sälja), och att det dyker snabbt upp en massa "privatmäklare" om man frågar, som din fru sa, vilket kan ha både för och nackdelar.

Säljare bör inte få reda på att det finns någon farang inblandad* för det driver normalt upp prisförväntningarna mycket. Ett problem såklart, för man farangen vill ju titta själv också, och då är det svårt att undvika att säljaren får reda på det. Kanske kan du titta hyffsat genom att "råka" åka förbi någon ANNAN tid på cykel/motorcykel och stanna och ta en rök/vattenpaus :-)

*Det gäller husbyggen också.

Herr Chang brukar t o m gå in i butiker och fotografera vad han vill ha, och sedan skickar han dit frun för att köpa det <ahttp://www.maipenrai.se/forum/uploads/emoticons/default_smiley.gif' alt=':-)'> Det är för omständigt, tycker jag, men då det gäller mark och fastigheter så rör det sig ju om mycket pengar, så då kan det bli bra "timpenning" på extrabesväret att dölja farangen minst till priset är klart.

Hehe, nu ska vi inte överdriva mitt bruk av detta lilla knep. Jag gör så ibland, men oftast handlar vi tillsammans. Det bästa är att vi kan överlägga på svenska om priset och hur gärna man vill ha något utan att thaisäljaren fattar någonting...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

För er som vill köpa billig mark, finns som jag förstår i alla städer en samlingspunkt, ett officiellt kontor där mark auktioneras ut/säljes av alla banker i området.

Här i Surin har vi gått till detta ställe för att kolla vad som finns till salu i trakten.

Kopior på markdokumenten och kartor till marken finns ofta på dessa kontor.

Ett enkelt "one-stop" ställe där man kan hitta mycket trevligt. Ett alternativ till att gå runt till alla de olika bankerna och leta.

Link to comment
Dela på andra sajter

För er som vill köpa billig mark, finns som jag förstår i alla städer en samlingspunkt, ett officiellt kontor där mark auktioneras ut/säljes av alla banker i området.

Här i Surin har vi gått till detta ställe för att kolla vad som finns till salu i trakten.

Kopior på markdokumenten och kartor till marken finns ofta på dessa kontor.

Ett enkelt "one-stop" ställe där man kan hitta mycket trevligt. Ett alternativ till att gå runt till alla de olika bankerna och leta.

Helt rätt SurinP3, lättare å billigare kan inte bli. :great: Maitan. :drinks:

Ändrades av Maitan

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Värdestegringen på mark har varit bra i minst trettio år, och det finns inget som pekar mot att det kommer att ändras i en nära framtid.

Så hittar du mark till bra pris är det bara att köpa, ska du använda det för att bygga på så se till att marken ligger högre än omgivande så att den inte kan drabbas av översvämmningar, det skiljer ju mycket på hur det ser ut i januari mot mitt under regnperioden.

En annan viktig sak är att den mark man ska köpa gränsar till någon väg, det händer att någon blir ägare till mark utan direkt anslutning till en väg och som sedan nekas att använda grannarnas mark för att ta sig dit, ett exempel på detta var på en plats där vi funderade på att köpa mark, där hade markägaren innanför blivit utpressad på 30% av skörden för att få passera grannens mark med sin skörd.

Är man ändå intreserad av marken måste man köpa loss en väg över grannens mark samtidigt som man köper marken, eller lösa detta på något annat sätt, för även om man kommer bra överens med den nuvarande ägaren så kanske han säljer och en ny ägare kanske inte är samarbetsvillig.

Om du ska köpa mark för odling så se till att det är lämplig jord och inte för mycket sand och sten med lite näring, tillgång till vatten i någon flod, å, damm eller sjö är ju också en fördel.

Sen är det ju viktigt att papperna på marken är i ordning och att inga skulder eller lån finns på den, och även att alla i familjen verkligen vill sälja,

vi har råkat ut för att en person i en familj har haft ekonomiska problem och har försökt sälja föräldrarnas mark men sen har syskon kommit och hävt försäljningen, och då har vi accepterat detta även om dom påskrivna papperna hade gällt bara för att inte skaffa oss ovänner, såna här saker kan bli ganska infekterade.

Vi har också blivit erbjudna mark som har haft tvivelaktiga papper eller ägarförhållanden, och även mark som har varit belånad, så det gäller att se upp.

Som sagts tidigare så är det bra att handla av Bankerna, dom har bra priser som i många fall ligger under dom fantasi priser en del begär,och dom är ju tryggare att handla av än både utländska mäklare och privatpersoner, speciellt om man inte är så van.

Lycka till.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Priserna på mark varierar ju enormt beroende på läget, men nog tror jag att priserna stiger stadigt.

Här är en thai-site med publicerade priser. Ingen "ENG" -knapp att trycka på.

Då blir det ju inget "special price for farang"

http://www.land.co.th/

Det är lite svårt att navigera på sidan om man inte behärskar thai eller har en intresserad thai-tjej.

Så klipp ut och klistra in i Google Translate för att försöka få en hum om vad det är.

Översätt då inte till svenska utan till engelska!! Då blir det något begripligare...:huh: ...

1 Rai = 1600m2, 1 Ngan = 400m2, 1TW (Talang Wah, kvadrat-wah) = 4m2, 1Wah = 2m

Så står det t.ex. 1-3-45, så betyder det :1 Rai- 3 Ngan- 45 TW alltså 1600 + 3x400 + 45x2 = 2980 kvadratmeter

Lycka till

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man stålar för en lite längre investering är det väl alltid läge för att köpa mark.

mvh

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller faktiskt inte med om att om en Farang "syns" så blir det automatiskt dyrare ;) Har vid vid många tillfällen köpt billigare än tanten, och då allt från mat till motorcykel. När vi köpte land uppe i Sakhon Nakhon fick vi det tom billigare än de redan lagda buden från Thaiare, här var "nyckeln" att betala snabbt och inte dra ut på tiden i bästa TiT* stil. ;) En del av budgivarna har tom kontakta oss efter köpet och vill köpa av oss.

Vid ett flertal tillfällen har frugan blivit väldigt sur när man fått det billigare, kommer mycket väl ihåg en gång när tanten hade köpt med sig några grillspett från en gatuvagn när jag låg och vilade mig på hotellrummet. Gott som bara den var det och tog snabbt slut, men min lilla mage ville ha mer så jag frågade tanten var hon hade köpt det, sedan sprang jag ut för att köpa mer på samma ställe. Väl tillbaka frågade tanten vad jag betalade, och det visade sig att jag hade fått det 5 Baht billigare per grillspett. Då fick jag en gör go utskällning att jag måste flörtat med tjejen som sålde, annars hade jag aldrig fått ett så bra pris. :)

*(This is Thaialnd)

Ha en go dag!

:wai:

Det var intressant att det finns skilda erfarenheter kring detta med att en farang driver upp priser.

Trodde faktiskt att det generellt var så att våra bleka ansikten får säljaren att se dollar.

Tack för alla länkar, även om det finns knep för att handla billigt på plats, så är det bra att kunna sitta här hemma i Sverige och kika på objekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde faktiskt att det generellt var så att våra bleka ansikten får säljaren att se dollar.

Så är det väl också, generellt sätt alltså. Men jag tror att flera faktorer spelar in så som plats och vilken erfarenhet farangen respektive säljaren har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...